مرور رده

نقد و یادداشت فیلم

جایی برای خواندن نظر منتقدان و یادداشت‌نویسان فیلیموشات درباره فیلم‌های ایرانی و خارجی

نگاهی به فیلم همه چیز همه جا به یکباره
جهان موازی به سبک چینی

فیلم همه چیزهمه جا به یکباره اثری است که تلاش می‌کند حرف‌های مهمی در حوزه هستی‌شناسی، زندگی و وجود بزند. در همین مسیر تا یک سوم نهایی هم در عین شلوغ کاری‌های بی‌مورد و بزن و بکوب‌های اضافه کارانه و پر ادایش، تا حدی موفق ظاهر می‌شود، اما در ادامه چنان به ورطه هالیوودیزه و سطحی شدن فرو می‌غلتد که تمام آنچه رشته کرده بود را پنبه می‌کند. فیلم به جای آنکه توان ترسیم متین و مسلط منطق جهانش را داشته…

نگاهی به سینمای بیلی وایلدر
فیلمساز بدبین و خوش فکر

بدون شک یکی از چهره‌های شاخص سینمای کمدی در تاریخ سینما بیلی وایلدر و فیلم های اوست. حتی برخی از تحلیگران و مورخان سینمایی، سینمای کمدی را با او و آثار تعریف می‌کنند و نقطه عزیمت و غنی شدن این ژانر می‌دانند. با این همه نمی‌توان وایلدر را صرفا به فیلمساز سینمای کمدی محدود و تعریف کرد و مروری بر کارنامه او تنوع ژانری در آثار او را اثبات می‌کند. از جمله او زمینه‌هایی مثل فیلم‌های اجتماعی، ملودرام…

مروری بر قسمت اول یاغی ساخته محمد کارت
در وصف ریتم تند یاغی

معرفی کامل و اطلاعات سریال یاغی سکانس افتتاحیه یاغی با دزدی از وسایل شهری شروع می‌شود میزانسن با دزدان همراه است، گویی که مشغول برداشتن سهم خود از شهر هستند. «محمد کارت» با همین افتتاح خوب به ما قهرمان/قهرمان‌های داستانش را معرفی می‌کند. قهرمانی از همان طبقه مورد علاقه کارت که در همۀ آثارش سوژۀ محوری بودند. از این بابت کارت یکی از استثنائات سینمای ایران است. استاد نامداری در علوم انسانی…

درباره سینمای یاسوجیرو اوزو فیلمساز شهیر ژاپنی
فیلمساز فرم و تکنیک

سینمای یاسوجیرو اوزو کارگردان شهیر ژاپنی را نمی‌توان جدا از تاریخ ژاپن درک کرد. همچنان‌که آن‌ها در شرقی‌ترین نقطه شرقی جهان تلاش کردند تاریخی متفاوت از آنچه در غرب گذشت را بنا کنند، اوزو نیز تلاش کرد سینمایی متفاوت با سینمای هالیوود به عنوان الگوی حاکم را برپا کند که هویت و استقلال خود را داشته باشد. حتی در تکنیک و فرم ساختاری فیلم هایش. در واقع اوزو در ساخت فیلم‌هایش روشی متمایز با ساختار…

نگاهی به فیلم مرد شمالی
انتقام خون آلود وایکینگی

فیلم مرد شمالی اثری پر زرق‌وبرق و پر بازیگر است که تلاش شده برای نمایش روی پرده ساخته شود و تنها هدفش مرعوب کردن نگاه مخاطب و به هیجان واداشتن تماشاگر است. حضور نیکول کیدمن، آنیا تیلور جوی و دیگران در کنار صحنه‌های صریح و پر تب و تاب قتل، کشتار و خون‌ریزی تمام آن چیزی است که فیلم مرد شمالی دارد. فیلم مرد شمالی ساخته رابرت اگرز کارگردانی است که پیشتر فیلم جادوگر و فانوس دریایی را دیده بودیم. او…

یادداشتی بر روی فیلم لامینور ساخته داریوش مهرجویی
غروب پادشاهان

تماشای فیلم لامینور داریوش مهرجویی بیش از آنکه نشانی از آخرین ساخته کارگردانش را به مخاطب ارائه بدهد، تصویر واضحی از سینمای این روزها را پیش چشم ما می‌گشاید که مهمترین و خاطره‌انگیزترین فیلمسازانش در مواجهه تلخ و غم‌انگیز با دوران پر التهاب امروزه، چنان لکنتی از خود نشان می‌دهند که آخرین تلاش‌های مصورشان، هیچ نشانی از شور و جسارت سال‌های جوانی را با خود به همراه ندارد. گویی عمر فیلمسازی در این…

نگاه و بررسی فیلم تومان
بهار، تابستان، پاییز، زمستان و…

تومان فیلمی پر جنب و جوش، سرکش، ماجراجو و جغرافیامحور است در مورد شاعرانگی، رفاقت، طمع، به دست آوردن و از دست دادن، بخت یاری و بد اقبالی و بلندپروازی است. فیلمی که به کمک حضور گروه بازیگران همگن با هم و طراحی بصری و هنری حاصل حضور گروه تولید منسجمش به یکی از فیلم‌های اهل خطر و تجربه قابل اعتنای چند سال اخیر سینمای ایران بدل شده است. از حضور بازیگرانی همچون میرسعید مولویان در نقش اصلی این فیلم…

درباره سینمای جان فورد
تصویرگر تاریخ آمریکا

بدون شک سینمای هالیود بدون جان فورد یک روایت ناقص است. فراتر از این باید گفت یکی از نام‌هایی که سینمای کلاسیک با آن شناخته می‌شود «جان فورد» است. شاید گزافه نباشد او را به عنوان یکی از سازندگان تاریخ آمریکا بدانیم. مورخی که تاریخ را با دوربین و سینما روایت کرده و حتی ساخته است. با روایتی شاعرانه در دل تصویر. فرانسوا تروفو می‌گوید: «جان فورد یکی از هنرمندانی بود که هیچ‌گاه واژه هنر را به کار نبرد و…

نگاهی به انیمیشن برنده اسکار افسون
بهترین خودت باش

یکی از مهم‌ترین رگه‌های همیشگی داستان‌های دیزنی، که غالبا در انیمیشن‌های این استودیو قابل ردیابی است، مسئله انسجام خانوادگی و البته اهمیت و محوریت قدرت فردی برای سربرآوردن از دل خاکسترهای خود است. در واقع یافتن هویت و چفت شدن با واقعیت، در کنار نادیده نگرفتن ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی که در دل همکاری و همراهی گروهی حاصل می‌شود، به‌عنوان خط اصلی داستان‌های دیزنی و اصلی همیشگی همچنان برقرار است؛…

نگاهی به انیمیشن قرمز شدن
یک انمیشین جذاب برای دختران نوجوان

معرفی کامل انیمیشن قرمز شدن اولین انیمیشن بلند «دامی شی» گام بلندی در صنعت پویانمایی است که واجد پشتوانه‌های علمی و نظری روانشناختی از یک سو و جذابیت‌ها و خلاقیت‌های زیبایی‌شناسی از سوی دیگر است. چنانکه می‌توان گفت این انیمیشن یکی از بهترین آثار نمایشی و تصویری در بازنمایی روانشناختی دوران نوجوانی و مسائل آن است که بیش از هر چیزی چالش‌های هویتی و بحران‌های شخصیت و فردیت را در این دوره روایت…

یادداشتی بر فیلم صحنه زنی ساخته علیرضا صمدی
لات‌گرافی مد روز آقای کارگردان

صحنه زنی دومین ساخته علیرضا صمدی، آن طور که از مصاحبه‌ها و گفته‌های خود کارگردان برمی‌آید، محصول ساعت‌ها تحقیق و پژوهش بر روی یکی از عجیب‌ترین معضل‌های اجتماعی این روزها یعنی تصادف ساختگی است که بسیاری را برای درآمدزایی از راه دریافت حق بیمه نقص عضو، وادار به خودزنی می‌کند. اما چیزی که بعد از دیدن فیلم خودنمایی می‌کند، نشان از تلف شدن ایده جذاب اصلی، در سایه دراماتیزه نشده تمام آن تحقیقاتی است که…

نگاهی به خطرپذیری جواد عزتی در عرصه بازیگری
ماجراجویی‌های آقا جواد

مرد بازنده فیلم فوق‌العاده‌ای است؟ خیر. رنگ و بوی تازگی به سینمای ایران آورده است؟ بله حتما. آیا همین که مهدویان سراغ ساخت فیلمی در ژانر پلیسی و جنایی با رگه‌هایی از نگاه‌های سیاسی و اجتماعی رفته و این گونه سینمایی را در ایران زنده نگه‌داشته است؟ بله و این بسیار مهم است. آیا باید به دلیل تلاشش برای تازگی، تماما این فیلم را با به‌به و چه‌چه بدرقه کنیم؟ خیر. آیا باید منصف باشیم و نقاط قوت آن را…

نقدی بر فیلم صحنه زنی ساخته علیرضا صمدی
من دعوایی‌ام

نکته اساسی در مورد فیلم صحنه زنی که تلاشی درخور توجه کرده تا جنسی از تنوع بصری و شکلی را در سینمای به شدت تخت ایران رقم بزند این است که آیا صرف چرخش نهایی در داستان و ایجاد یک توئیست (اگر بتوان رخداد نهایی را توئیست نامید)، می‌توان تماشاگر را قانع کرد که همه چیز آن‌طور رقم خورده که فیلم می‌گوید؟ نقش مقدمه چینی و ترسیم لایه لایه ابعاد شخصیت‌های اصلی فیلم چه نقشی در باورپذیر بودن یا نبودن چرخش…

نگاهی به فیلم بادآورده Windfall
فیلم هیچکاکی بدون تعلیق

فیلم بادآورده (با عنوان اصلی Windfall) در مدت زمان ۹۰ دقیقه‌ای خود ما را با ۳ شخصیت بی‌نام در یک باغ ویلای تفریحی همراه می‌کند. فیلمی که تعداد فیلمنامه‌نویس‌هایش با تعداد شخصیت‌های اصلی‌اش برابری می‌کند. هرچند در رقابت میان گروه بازیگری و گروه فیلمنامه‌نویسی آن، می‌توان گروه بازیگری را پیروز در نظر گرفت. در واقع، آنقدر که سه بازیگر اصلی فیلم توانسته‌اند شخصیت‌های خود را تا حدودی قانع‌کننده تجسم…

یادداشتی بر فیلم شهر اسلحه به کارگردانی دنی دلاتوره
بارسلونا شهری خطرناک برای پلیس‌ها

فیلم «شهر اسلحه» بیش از آنکه فیلمی پلیسی جنایی در رابطه با دزدیده شدن یک محموله بزرگ اسلحه و تلاش ماموران دولتی برای شناسایی سارقین باشد، فیلمی سیاسی- اجتماعی از شرایط ناآرام و آشفته اسپانیا در ابتدای دهه بیست میلادی را به نمایش می‌گذارد که مناسبات پیچیده ارکان قدرت، ارتباط سالم لایه‌های مختلف اجتماع را تحت تاثیر قرار داده و این منفعت‌طلبی، دروغ و بی‌اعتمادی است که در سرتاسر جامعه حکمفرمایی…