برای سالگرد اکران یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما

حقایق و حواشی فهرست شیندلر

۳۰ نوامبر سالگرد اکران این فیلم مهم استیون اسپیلبرگ است

بیست و هشت سال از اکران شاهکار استیون اسپیلبرگ گذشته؛ فیلم فهرست شیندلر. روایت این کارگردان یهودی از نجات جان ۱۲۰۰ یهودی توسط اسکار شیندلر در جریان جنگ جهانی دوم از چنگال نازی‌ها، همچنان یکی از بهترین پرتره‌های سینمایی در مورد وقایع مربوط به هولوکاست یا شاید بهترین آن‌هاست. بعد از گذشت ۲۸ سال هنوز می‌توان مقهور فیلم‌نامه دقیق «استیون زیلیان»، فیلمبرداری خیره‌کننده سیاه‌وسفید «یانوش کامینسکی» و کارگردانی بی‌نقص اسپیلبرگ شد و به تماشای این پکیج باشکوه نشست. در ۲۸ سالگی فهرست شیندلر تصمیم گرفتیم حقایقی در مورد فیلم و پشت صحنه فیلم را برای‌تان گردآوری کنیم.

بازمانده هولوکاست برای ساخته‌شدن فیلم فهرست شیندلر تلاش کرد

پولدک ففربرگ بازمانده آمریکایی-لهستانی هولوکاست، الهام‌بخش توماس کنیلی برای نگارش رمان کشتی شیندلر بود که فیلم فهرست شیندلر بر اساس آن ساخته شد. این رمان که در سال ۱۹۸۲ نوشته شده بود، جایزه ادبی معتبر بوکر را برد.

اما ففربرگ خیلی قبل‌تر و از سال ۱۹۶۳ در حال رایزنی با استودیوهای مختلف هالیوود بود تا فیلمی بیوگرافیک در مورد اسکار شیندلر بسازند و حتی توانست کمپانی MGM را به این کار ترغیب کند، اما پروژه نهایتا شکست خورد و ماند تا زمانی که اسپیلبرگ به ساخت آن علاقه‌مند شد. خوشبختانه ففربرگ که نقشش در فیلم توسط جاناتان ساگال ایفا شده، زنده ماند و شاهکار اسپیلبرگ را تماشا کرد.

 

قرار بود پولانسکی کارگردان فیلم فهرست شیندلر باشد

اسپیلبرگ در ابتدا قرار بود فقط تهیه‌کننده فیلم باشد و ساخت آن را به رومن پولانسکی بسپارد که خود از بازماندگان هولوکاست و از خویشاوندان برخی از یهودیان شیندلر بود. اما پولانسکی به خاطر شخصی بودن ماجرا ساخت آن را رد کرد و البته یک دهه بعد خودش شاهکار دیگری درباره جنگ جهانی ساخت: پیانیست.

گزینه بعدی اسکورسیزی بود، اما او احساس می‌کرد این فیلم باید توسط یک کارگردان یهودی کارگردانی شود و از ساخت آن انصراف داد تا پای گزینه‌های دیگری مثل سیدنی لومت، سیدنی پولاک و حتی بیلی وایلدر بیاید وسط و نهایتا خود اسپیلبرگ باشد که ساخت فیلم را کلید بزند.

نمایی از فیلم فهرست شیندلر

هریسون فورد نقش اسکار شیندلر را رد کرد

علاوه بر او، در مقطعی دنیل دی‌لوئیس، رابرت دووال، استلان اسکارشگورد، کوین کاستنر و برونو گانز همگی برای نقش اسکار شیندلر در نظر گرفته شده بودند. مل گیبسون هم که آن زمان در اوج شهرت بود یکی از گزینه‌های اصلی ایفای این نقش بود، اما اسپیلبرگ شانس آورد که گیبسون در فیلم بازی نکرد، چون سال‌ها بعد اظهارات ضدیهود او نشان داد به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای ایفای نقش ناجی صدها یهودی نبوده است!

هریسون فورد چرا نقش را رد کرد؟ چون به‌درستی اعتقاد داشت که قدرت ستاره بودن او می‌تواند کل نقش و شخصیت شیندلر را تحت‌تاثیر قرار دهد. همین دیدگاه او باعث شد تا کارگردان برود سراغ لیام نیسونی که در آن روزگار شهرت چندانی نداشت.

 

اسپیلبرگ برای کارگردانی فهرست شیندلر دستمزد نگرفت

فیلم برای او مقدس بود و احساس می‌کرد اگر برای کارگردانی آن دستمزدی بگیرد، آن دستمزد پول خون یا دیه کشته‌های هولوکاست است! او دستمزد و تمام حق امتیازش از فیلم را به «بنیاد تاریخ بصری بازماندگان شوآ» هدیه کرد که کارش ضبط و حفظ خاطرات شاهدان و بازماندگان کشتار یهودیان توسط نازی‌ها بود.

 

رابین ویلیامز استخدام شد برای خنداندن عوامل

تمام عوامل فیلم فهرست شیندلر در طول فیلمبرداری به خاطر تماشا و اجرای صحنه‌هایی بسیار تلخ از آن حوادث سیاه، دچار افسردگی شده بودند. بنابراین اسپیلبرگ رفیقش رابین ویلیامز را استخدام کرد تا با جوک‌ها و شوخی‌هایش از طریق یک بلندگوی میوه‌فروشی، عوامل صحنه را سرگرم کند و بخنداند! از قضا ویلیامز مرحوم همان زمان در حال آماده شدن برای صداپیشگی نقش جینی در انیمیشن ماندگار علا‌ء‌الدین بود و از این فرصت استفاده کرد تا بتواند کاراکتر جینی را شکل دهد.

لیام نیسون در فیلم فهرست شیندلر

وقتی بازی فاینس بازمانده واقعی هولوکاست را ترساند

گریم، حضور و نقش‌آفرینی هیولاوار «رالف فاینس» در نقش آمون گوث آن‌قدر تاثیرگذار بود که وقتی «میلا ففربرگ» یکی از بازماندگان واقعی هولوکاست سر صحنه فیلمبرداری به «فاینس» معرفی شد، از ترس شروع به لرزیدن کردن، چرا که به شدت یاد «آمون گوث» واقعی افتاده بود. «فاینس» برای آماده‌سازی جهت ایفای نقش «گوث»، با نوشیدن مکرر آبجو ۱۲ کیلو وزن اضافه کرد. دقیقا مثل «لیام نیسون»، علت انتخاب او برای بازی در فیلم این بود که در آن زمان شهرت زیادی نداشت و توجه بازیگران را از نقش منحرف نمی‌کرد.

رده‌بندی فیلم‌های استیون اسپیلبرگ؛ از بدترین تا بهترین

اسپیلبرگ سیت‌کام می‌دید تا حالش خوب شود

قبل‌تر هم گفتیم که فضای صحنه در طول چند ماه فیلمبرداری، به خاطر سهمگین بودن اتفاقات فیلم بسیار سنگین و افسرده‌کننده بود. کارگردان برای این‌که روحیه خودش را برای ساخت فیلم حفظ کند، در طول دوران ساخت فیلم هر شب سریال کمدی «ساینفلد» را تماشا می‌کرد. بعدا وقتی «جری ساینفلد» خالق و بازیگر اصلی سریال متوجه این موضوع شد، در یکی از اپیزودها به اسم «کت بارانی» کمی با «فهرست شیندلر» شوخی کرد و به آن ارجاع داد!

تماشای آنلاین فیلم فهرست شیندلر

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

19 نظر
  1. حمید می‌نویسد

    میدونستین اون دختر لباس قرمز، کودکی آدری هببورن رو به تصویر کشیده!؟

  2. علیرضا می‌نویسد

    امان از افسونگری رسانه! و سانسور نظرات

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      اینجا بلاگ تخصصی فیلم و سریاله که هر علاقه‌مند به فیلم و سریال می‌تونه نظراتش رو بنویسه و نقد کنه و نظر بده. نظرات محترمانه، بدون توهین و مرتبط با موضوع، حذف یا سانسور نمیشن.

  3. علیرضا می‌نویسد

    از افسونگری رسانه و قدرت نرم هالیوود که بگذریم، باید ببینیم درمورد واقعه معمدانی و بیمارستان شفا چه شاهکارهایی ساخته میشه تا این درجه از توحش در خاطره‌ها باقی بمونه؟!
    البته که اونها بلندند طوفان الاقصی رو چطور تصویرگری کنند که فجایع بعدش توجیه بشود.

  4. علی می‌نویسد

    فیلمی بسیار دقیق که در انتهای فیلم سعی در ارائه نوعی سند از هولوکاست می شود و تمام بازماندگان این فهرست را به تشویر می کشد. یادمان نرود آلمان قبل از شکست و تسلیم به متفقین تمام اسناد نظامی خودش و اردوگاه های کار اجباری را به آتش کشید. پس بهتر است کمی انصاف در این مورد داشته باشیم.

  5. پیمان می‌نویسد

    سلام
    هر انسانی قبل از مرگ باید این فیلم و پیانیست رو ببینه . جنگ وحشیانست بادیدن این فیلم نمیتونستم جلوی اشکم رو بگیرم . حالا تصور کنید این فیلم بوده و در واقعیت این مردم چه عذابی کشیدن

  6. ناشناس می‌نویسد

    اینکه از لحاظ تکنیکی این فیلم یک شاهکاره حرفی درش نیست و این قدرت سینما است که میتونه طوری عواطف انسان رو برانگیخته کنه که هر داستانی براش قابل باور باشه.
    ولی اینکه فیلیمو این مطلب رو منتشر کنه اما هیچ اشاره ای به حواشی داستان هولوکاست و سند های معتبر برای رد این واقعه نداشته باشه واقعا عجیبه…
    انگار از یه سایت خارجی کپی کرده باشی و فقط اون رو ترجمه کنی

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      بحث‌های غیرسینمایی رو سایت‌ها و رسانه‌های دیگه انجام میدند. بذارید ما در حوزه سینما باقی بمونیم.

  7. هوشنگ می‌نویسد

    هولوکاست یه دروغ بزرگ است والا همه میدونیم هم تو جشن پوریم و هم صدسال پیش چقد ایرانی توسط یهودیها و انگلیسیا کشته شدن

  8. شهرام می‌نویسد

    شاهکار یک شاهکار بی نظیر از اسپیلبرگ کبیر!

  9. Mobin می‌نویسد

    فیلم آشغالیست اگه اساتید ناراحت نمی شوند

  10. احمد می‌نویسد

    هولو کاست رو اول یهودیان انجام دادن در مقابل آریایی ها مخصوصا ایرانی ها و نصف جمعیت ایران رو قتل عام کردن و حتی برای خون ریختن و نسل کشی جشن هم میگیرن

  11. Ehsan می‌نویسد

    هولو کاست رو اول یهودیان انجام دادن در مقابل آریایی ها مخصوصا ایرانی ها و نصف جمعیت ایران رو قتل عام کردن و حتی برای خون ریختن و نسل کشی جشن هم میگیرن جشن پوریم همان ۱۳ بدر خودمون که مردمان سرزمینمان بخاطر نسل کشی یهودیان به کوه وبیابان فرار میکنن روح هیتلر پیشوای بزرگ شاد باشه که بعد ۶ قرن انتقام گرفت ولی متاسفانه شکست خورد درسته خیلی متاثر کننده هستش ولی روزی برسه که اسرائیل توسط،ایران از صحنه روزگار محو بشه نه بخاطر اشغالگری فلسطین بلکه بخاطر جنایت علیه ایرانیان. خود حضرت موسی هم از دست این قوم عاصی شده بود.

  12. ایرانی می‌نویسد

    یکی از شاهکار های تاریخ سینما. از نگاه یک بیننده معمولی بسیار مجذوب شدم و خیلی تاثیر گذار بود.و در پایان باید بگم تصاویر و صحنه هایی که هیچ گاه برای ما اتفاق نیفتاده ولی در این فیلم واقعیت گرایی به خرج دادن . مشتکرم. امیدوارم بازهم عمری باشه و در راستای واقعیت های تلخ و شیرین و تاریخ بشری بدور از بزرگنمای ها و با شکستن تابوی ترس و آزادانه شاهد چنین فیلم هایی باشیم. یا حق

  13. غلامرضا خسروابادی می‌نویسد

    همه ما انسانها از هر نژادی باید به همدیگر احترام می گذاریم این فیلم قلب مرا شکست تنهایی فیلم را مشاهده کردم باور کنید در بعضی لحظات گریه میکردم یکبار هم با مشت به دیوار کوبیدم که خدایا چرا هیتلر را آفریدی که جان ۵۲ میلیون آدم را بگیرد واقعا زن و بچه چه گناهی داشتند

  14. محمودرضا می‌نویسد

    گریه کردم
    نمیتونم در قالب واژه حس و حالم را موقع تماشای لحظه به لحظه فیلم بیان کنم..
    انگار فیلم‌نبود و داشتم در داخل قاب تلویزیون صحنه های واقعی را می دیدم

  15. hamidrezamangoli147@gmail.com می‌نویسد

    واقعافیلمش گریه ادمو در میاره..مرگ به حرص و آز ادمها…مرگ به توهم و خودبرتر بینی

  16. مریم زارع می‌نویسد

    زیباترین فیلمی که در عمرم دیدم .یه شاهکار واقعی. خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. تا الان هیچ فیلمی برام اینقدر جذاب نبوده

  17. محسن میلادی می‌نویسد

    جز کلمه شاهکار حرف دیگری ندارم ——- فیلمی که قبل از مرگ باید ببینید

fosil