مرور بخش

گفت‌وگوی فیلم

گفت‌وگو با رابرت پتینسون درباره‌ بازی در بتمن و همکاری با مت ریوز
وقتی بتمن کرونا گرفت!

وقتی جهان برای اولین بار متوجه شد رابرت پتینسون در صدر فهرست بازیگران موردنظر برای بازی در نقش اول فیلم «بتمن» است، ماه مه 2019 بود و پتینسون هنوز حتی برای این نقش تست هم نداده بود. پتینسن حین آماده‌سازی گزارشی ویژه به مناسبت اکران فیلم «فانوس دریایی» در سپتامبر 2019 به «ورایتی» گفت: «وقتی این خبر…

یک مصاحبه خواندنی به بهانه فیلم جدیدش
ویل اسمیت: رهایی فیلم آزادی است

ویل اسمیت که پس از رسوایی سیلی‌اش در مراسم اسکار به کریس راک، بیشتر ماه‌های سال 2022 را خارج از کانون توجه گذراند، تازگی دوباره حضورهای رسانه‌ای خود را به اوج رسانده است؛ که دلیلش شرکت در تبلیغات فیلم جدیدش به تهیه‌کنندگی «اپل تی‌وی پلاس» با عنوان «رهایی» (Emancipation) به کارگردانی آنتوان فوکوآ…

گفت‌وگو با آلخاندرو گونسالس اینیاریتو درباره فیلم جدیدش
باردو حساب‌شده‌ترین فیلم من است

آلخاندرو گونسالس اینیاریتو برنده جایزه اسکار، در جدیدترین فیلمش با عنوان «باردو، وقایع‌نگاری اشتباه مشتی حقیقت» (Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths) در ناخودآگاه مستندسازی تحسین‌شده اما ساختگی با نام سیلوِریو گاچو غوطه‌ای شخصی و عمیق رفته است. او با روایتی ملهم از تجربه‌های خودش،…

گفت‌وگوی خواندنی به بهانه حضورش در آواتار: راه و رسم آب
کیت وینسلت: ضبط حرکت، ناب‌ترین شکل بازیگری است

دنیای بزرگ و غوطه‌ورکننده پاندورا با دنباله «آواتار: راه و رسم آب» (Avatar: The Way of Water) اثر جیمز کامرون (که گفت‌وگو با او را می‌توانید اینجا مطالعه کنید) دوباره روی پرده نقره‌ای نقش بسته است؛ و در این قسمت، داستان جیک سالی، نِیتیری و خانواده‌ای روایت می‌شود که آن‌ها در فاصله داستانی میان 2…

هنرنمایی فیلمبردار شهیر ایرانی در فیلم‌های زمان آرماگدون و باردو را دیده‌اید؟
داریوش خنجی: مطمئن نبودم که خلاقیت لازم را دارم

داریوش خُنجی فیلمبردار برجسته و تحسین‌شده ایرانی-فرانسوی که با کارگردانان بزرگ متعددی شامل دیوید فینچر، وودی آلن، ژان-پی‌یر ژونه، گاس ون سنت، رومن پولانسکی، وونگ کار-وای، میشاییل هانکه، دنی بویل، پل تامس اندرسن، وس اندرسن، بونگ جون-هو و نیکلاس ویندینگ رفن همکاری داشته است، در جشنواره کن 2022 با…

گفت‌وگوی مفصل و خواندنی منتقد ارشد نیویورک تایمز با کارگردان فیبلمن
استیون اسپیلبرگ: برای بقای سینما باید متحد شویم

استیون اسپیلبرگ در بیش از 50 سال گذشته، فیلم‌هایی را درباره هر موجود زنده‌ای در دنیا کارگردانی کرده است؛ از کوسه‌ها و دایناسورها و موجودات فرازمینی (چه مهربان و چه نامهربان) تا دزدان دریایی و جاسوسان و سربازان و قهرمانان (چه تاریخی و چه خیالی). فیلمسازان زیادی نیستند که بتوانند با گستره فعالیت او…

گزیده گفته‌ها درباره «استخوان‌ها و همه چیز» و چند پروژه تازه دیگر
تیموتی شالامی: هنوز در حال رشدم

تیموتی شالامی در ماه‌های اخیر سیاحت دنیا را به‌گونه‌ای تجربه کرده که از بیشتر ستاره‌های موسیقی راک هم حیرت‌انگیزتر بوده است. او بین فیلمبرداری «دون: بخش دوم» (Dune: Part Two) در بوداپست، «وانکا» (Wonka) در لندن و عاشقانه آدم‌خواری «استخوان‌ها و همه چیز» (Bones and All) در ایالت اوهایو (ایالات متحده)…

گفت‌وگویی مفصل با کارگردان کره‌ای به بهانه اثر درخشانش؛ تصمیم به رفتن
پارک چان ووک: باید بپذیریم که جامعه‌مان درد دارد

وقتی بازیگر مرد اصلی فیلم نوآر و عاشقانه «عزم رفتن» یا «تصمیم به جدایی» (Decision to Leave) از پارک چان ووک خواست تا شخصیتش را توصیف کند، پارک به او از پلیس محترمی گفت که «کلت حمل نمی‌کند اما دستمال خیس به همراه دارد.» پارک این موضوع را در تماس مجازی خود با زوم و ربکا لیو از «گاردین» به یاد می‌آورد…

گفت‌وگوی کوتاه و خواندنی به بهانه فیلم جدیدش برادر و خواهر
ماریون کوتیار: کار سخت است وقتی با کارگردان خوب کار نکنی

فیلم جدید آرنو دِپلِشن با عنوان «برادر و خواهر» اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره کن 2022 تجربه کرد. جالب این‌که امسال فیلم‌های متعددی در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی جهان به روابط خانوادگی پیچیده می‌پرداختند. «برادر و خواهر» هم در باب این‌که عشق و تنفر و تردید نسبت به آدم‌های نزدیک - چه خوب و چه بد -…

گفت‌وگو با جیمز کامرون به بهانه ساخت و اکران دنباله آواتار پس از ۱۳ سال
هیچ‌کس تا ابد زندگی نمی‌کند

جیمز کامرون که جایزه اسکار را هم برنده شده است، حالا که بیش از یک دهه از اکران فیلم پیشگامانه «آواتار» می‌گذرد با اولین دنباله‌اش با عنوان «آواتار: راه و رسم آب» (Avatar: The Way of Water) برگشته است تا تماشاگران را دوباره به دنیای نفسگیر پاندورا ببرد. وقتی «آواتار» ساخته شد، تولید جاه‌طلبانه‌اش…

گفت‌وگو با کارگردان فیلم سینمایی پولاریس
سودابه مرادیان: دنبال امید در سیاهی جنگ بودم

فیلم «پولاریس» به کارگردانی سودابه مرادیان درباره تبعات جنگ و مهاجرت و مشکلاتی که این مسائل روی زندگی نسل‌های بعدی به‌جا می‌گذارد، ساخته شده. این کارگردان ۱۰ سال پیش از ایران مهاجرت کرده و سال‌ها نایب‌رئیس انجمن مستندسازان بوده. او پیش از مهاجرت، نزدیک به ۷۰ مستند ساخته است. مستند‌هایی مثل «مهین»،…

گفت‌وگو با بازیگر دوست‌داشتنی اسپنیایی برای فیلم موزیکال جدیدش
خاویر باردم: هنوز فکر می‌کنند آدمکشم!

جلوه‌های عجیبی را در سال پیش رو باید از خاویر باردم انتظار داشته باشید. او قرار است نقش استیلگار چشم‌آبی را در «دون: قسمت دوم» (Dune: Part Two) که در آن یک جنگجو فرِمِن است دوباره تکرار کند و اگر دنباله دنی ویلنوو به کتاب منبع اقتباس خود وفادار باشد، نقش مهمی خواهد بود. باردم در نقش تریتون، پادشاه…

گفت‌وگو با با ستاره‌ای که با فیلم تار TÁR دوباره سر زبان‌ها افتاده است
کیت بلانشت: وقتی فیلمنامه را خواندم، خودم را باختم

فیلم تار (TÁR) درباره خیلی چیزهاست؛ اما این فیلمِ تاد فیلد - که پس از وقفه‌ای 16 ‌ساله و آخرین فیلمش «بچه‌های کوچک» (Little Children) محصول 2006 ساخته شده - یک ویترین تمام‌عیار برای هنر بازیگری کیت بلانشت به شمار می‌رود؛ بازیگری که نقش شخصیت مورد احترام و تحسین‌شده لیدیا تار را چنان بازی کرده که…

حرف‌های ستاره فیلم موفق پرستار خوب را بخوانید
جسیکا چستین: قلبم تند می‌زد وقتی «او» را دیدم

فیلم پرستار خوب (The Good Nurse) به کارگردانی توبیاس لیندهولم بر اساس داستان حقیقی یک قاتل زنجیره‌ای با نام چارلز کالِن ساخته شده است که از موقعیت خود به عنوان یک پرستار استفاده می‌کرد تا بیمارانی را به قتل برساند. ایمی لافرِن مادری تنها بود که با بیماری قلبی کشنده‌اش در مسیر زندگی کالن قرار می‌گیرد…