درباره سریال حشاشین یا The Assassins

روایتی لطیف از مخوف‌ترین شبکه تروریستی تاریخ

چهارشنبه‌ها؛ سریال‌بازی

قبل از هر چیز باید تکلیف خودم و شما را با این نوشته و این سریال روشن کنم: این یک توصیه خاص است و شاید برای همه مناسب نباشد. شاید بیشتر ناشی از سلیقه شخصی و علاقه به برخی دوره‌ها و چهره‌های تاریخی است. اگرچه که سریال حشاشین Al Hashshin با بیننده پرشمارش در جهان عرب نشان داده، چیزی بیشتر از این حرف‌هاست و توانسته با ذائقه بسیاری از بینندگان سازگار باشد. اما شخصا انگیزه‌ام برای تماشا و توصیه این سریال، استانداردهای بالای ساخت و ارزش سینمایی و سناریو  یا حتی بازیگران آن نبوده است. حسن صباح و فرقه اسماعیلیه، شخصیت و اتفاقی ساده در تاریخ نبوده‌اند. این جریان فکری و مذهبی، همزمان با ترکان سلجوقی و خلفای عباسی به مبارزه برخاسته بود و با پرچم ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی توانست نزدیک به ۲۰۰ سال در قلعه الموت مقابل همه قدرت‌های زمان بایستد و سرانجام در مقابل مغولان تسلیم شد.

بهترین فیلم های تاریخی سینما؛ فهرست ۴۵ تایی

حسن صباح و فرقه‌اش در یکی از پرتلاطم‌ترین دوره‌های تاریخی ایران سربرداشتند و افسانه‌ای که از او به جا مانده است، خوشمان بیاید یا او را رهبری خون‌ریز و بی‌رحم بدانیم، نشان می‌دهد که با یک نابغه طرف بوده‌ایم. حسن صباح که از تصوف آغاز کرد و بعد به باطنیان و  اسماعیلیه گروید و پیرو امام نزاری، مدعی خلافت در مصر شد و بعد خود پیشوای نهضتی شد که در تاریخ آنها را با جنگجویی و البته ترور می‌شناسند. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم حسن صباح اولین شبکه تروریستی شناخته شده جهان را پایه گذاشت. اگرچه که روایت در مورد همین تروریستی بودن عملیات و کشتن مخالفان و نیت و انگیزه فداییان حسن صباح متفاوت است.

بخش بزرگی از این روایات اکثرا اغراق‌آمیز و غیرواقعی را هم صلیبیون ساخته‌اند که از عملیات شهادت‌طلبانه سربازان الموت –به زعم خود این فرقه- شگفت‌زده شده بودند. این که امروز تروریست‌ها را به نام Assassian می‌شناسیم که همان حشاشین است، از سایه ترس و ابهتی که حسن صباح بر سر دنیا گسترده حکایت می‌کند. او و پیروانش که با همه نوآوری‌ها و تلاش‌هایشان برای پیشرفت‌های علمی و تحقیقات در طب و نجوم و مکانیک، بیش از هر چیزی به خاطر سلحشوری‌ها و ترورهایشان معروفند. اگرچه گفته می‌شود کل این ترورها در دوران حسن صبح و پس از او بیش از ۵۰ مورد نبوده –که خودش رقم خیره‌کننده‌ای است-.

درباره حسن صباح، مثل همه اسطوره‌ها و نامداران تاریخ، روایات متفاوت و متضادند. عده‌ای او را مصلحی آزاداندیش می‌دانند که بر خلفای سنی و ظالم عباسی و بر ترکان سلجوقی شورید و به دنبال استقلال و عدالت و جامعه‌ای مرفه بود. برخی هم او را یک مذهبی تندرو و بی‌کله می‌دانند که برای رسیدن به مقاصد و جاه‌طلبی‌هایش هیچ حد و مرزی را به رسمیت نمی‌شناخت و همه را فدا می‌کرد. شاید حکایت مارکوپولو درباره فرقه اسماعیلیه و «باغ مخفی بهشت»شان تاثیر جدی بر تصورات و نوشته‌های پس از او داشته باشد. مارکوپولو در توصیفاتی دروغ‌پردازانه و اغزاق‌آمیز از باغ‌هایی می‌گوید که سربازان حسن صبح در آن به لذتجویی و مصرف مخدر می‌پرداختند و بعد نشئه از همین تخدیرات و با آرزوی بازگشت به باغ بهشت زمینی یا بهشت مشابه آسمانی، خود را و دشمنان را به کشتن می‌دادند.

سریال الحشاشین چطور سریالی است؟

همه این داستان‌های هزار و یک‌شبی بهانه خوبی است که اگر حوصله‌اش را دارید، به تماشای سریال حشاشین بنشینید. داستان‌هایی از عشق و مبارزه و کشمکش. جایی که همه خود را نماینده خدا روی زمین می‌بییند و هر یک سرنوشت جهان را به سویی می‌کشند. انگیزه من برای تماشای این سریال دیدن روایتی متفاوت از حسن صباح و فرقه مشهور او بود. تماشای بخشی از تاریخ در یک اثر نمایشی که زاویه نگاه سازندگانش با دانسته‌های ما و روایت غالبی که همیشه برایمان جدی بوده، به کلی متفاوت است.

در سریال حشاشین با چی طرفیم؟

حشاشین بطور خلاصه داستان حسن صباح و اسماعیلیان نزاری است. این که حسن صباح چه بود و چه کرد در بستری از تاریخ پرتلاطم جهان اسلام. با شخصیت‌هایی که ملاقات‌شان در سریالی عربی هم شعف‌‌انگیز و حسرت‌آور است. حسن صباح با خواجه نظام‌الملک، نخست‌وزیر دربار سلجوقی و عمر خیام همزمان بوده و روابط آنها به شدت آلوده به افسانه و راست و دروغ است. در این سریال با ایران و مصر و ماوراء‌النهر قرن یازدهم طرفیم و فرقه مرموزی که تاسیس شد تا پایه حکومت‌های بزرگ را به لرزه درآورد. طبیعی است که برای دراماتیزه کردن سریال زندگی خانوادگی حسن صباح و روابط عاشقانه میان او و همسرش، میان خیام و زوجش و شخصیت‌های دیگر را خواهیم دید. سریالی که در چهار کشور ضبط شده و برای صحنه‌پردازی و تروکاژهایش از فن‌آوری‌هایی بهره برده‌اند که برای خود سازندگان و سینمای عربی تازگی داشته. سریال در ماه رمضان در کشورهای عربی نمایش داده و با استقبال بسیاری مواجه شد. نگاه سریال همانطور که از سازندگان مصری‌اش می‌شود حدس زد در مورد حسن صباح کاملا سیاسی است. موضوعی که برای بسیاری از مخاطبان و تاریخ‌خواندگان با انتقاد مواجه شده است.

نقد تاریخی سریال حشاشین

چرا سریال The Assassins را باید دید؟

سریال کاوشی هدفمند در دورانی پرحادثه از تاریخ جهان است. پر از اتفاقات واقعی تاریخی که دست نویسنده را برای دراماتیزه کردن داستان بسیار باز گذاشته. در عین حال که این داستان‌ها با کششی قابل قبول و پرتنش نوشته و ساخته شده‌اند. تیم سازنده تیمی حرفه‌ای است و کافی است که چنین محصولی را که در ۶ ماه و با ۱۲ میلیون دلار و چنین صحنه‌های پر زرق و برقی ساخته شده با سریال‌های ایرانی پرهزینه مقایسه کنید که سال‌ها صرف ساختن‌شان می‌شود. این مقایسه حتی در کیفیت هم امکانپذیر است. بازیگران سریال از کریم عبدالعزیز در نقش حسن صباح تا نیکولا موعود و فتحی عبوالوهاب و بقیه جزو ستارگان سینمای عرب هستند و با بازی‌های حرفه‌ای، نقش مهمی در بالا بردن سطح سریال داشته‌اند.

لایه‌های عاشقانه و معمایی تنیده شده در دل حوادث بزرگ تاریخی هم کمک کرده تا سریال جذاب باشد و به خصوص صحنه‌های اکشن که هر چند دقیقه یک بار شاهدش هستیم، بیننده را روی صندلی نگه می‌دارد.

چرا شاید سریال الحشاشین را دوست نداشته باشید؟

خیلی از بینندگان ایرانی نسبت به فضای عربی سریال و زبان آن که روی شخصیت‌های ایرانی سنگینی می‌کند، گارد گرفته‌اند. اصولا این که بخش عمده سریال در ایران و با شخصیت‌های ایرانی اتفاق می‌افتد اما فضای آن، شعرها و ضرب‌المثل‌ها و لباس‌ها و فضاها عربی است، به خصوص برای ما آزارنده است. نگاه کنید اصفهانی را که در سریال تصویر کرده‌اند و فکر کنید اگر همین تصاویر در فضاهای واقعی‌تر گرفته می‌شد چه ابهت و شکوهی می‌داشت.

چیزی که خیلی روی اعصاب است، غلط‌های خیلی واضح تاریخی است. مثلا رابطه حسن صباح با نظام‌الملک و خیام که همان داستان معروف جعلی است. حضور حسن صباح در دم و دستگاه ملکشاه سلجوقی و کلی نکته دیگر که حتی اگر دقت هم نکنید بد توی ذوق‌تان خواهد زد. مثلا این که شما متوجه نمی‌شوید که بالاخره حسن صباح چطور تغییر ماهیت می‌دهد و هوادارانش را جذب می‌کند. نه معجزه‌هایش خیلی جدی و پررنگ تصویر شده‌اند و نه شبکه‌سازی و ویژگی‌های شخصیتی‌اش. کلیت ماجرا این است که نویسنده و سازندگان برای شیرین کردن سریال و قصه‌اش، کلا بنا را بر این گذاشته‌اند که برای قشنگ شدن سریال، تاریخ را خیلی جدی نگیرند!

اگر هم تصور می‌کنید سریال ممکن است شبیه بازی Assassians Creed باشد باید بگوییم ربط زیادی ندارند. اگرچه جفت‌شان از ماجرای حشاشین و حسن صباح برداشت شده‌اند اما بازی فانتزی و خیالی است اما سریال از ماجراهای واقعی برداشت شده است. در عین حال که بعضی اپیزودها فیلر است و اپیزود ۲۰ دقیقه‌ای سریال روی اعصاب است و از این شاخه به آن شاخه پریدن داستان و روایت موازی اتفاقات، خیلی جاها باعث ابهام و از دست رفتن یکدستی می‌شود.

دانلود و تماشای سریال حشاشین

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

25 نظر
  1. جمال می‌نویسد

    به قطع و یقین
    فیلیمو می دانست که چنین رویکرد با سابقه ای سریال را از پلتفرم پاک خواهد کرد.
    پس بهتر بود همان اول نمی گذاشتینش

  2. جمال می‌نویسد

    جناب میرزاپور به نظر من هم شما صلاحیت نظر راجع به اینکه کی ببینه کی نبینه ندارید. بهتر است که شما سریال های خارجی رو هم نبینید به هر حال تبلیغ کفر است مومنانی چون شما نباید به خطر بیفتند
    ببین عزیز اگر شما خودتون را چوپان‌می بینید چرا ما خودمونو نبینیم

    به قول قرآن
    همه سخنان رو می شنویم و خودمان انتخاب می کنیم
    لطفا اسم ایران رو روی زبانتان نیاورید
    فرهنگ اصیل ما با تحمیل و حذف مخالفه
    تفکر شما در دوران حسن صباح خیلی به درد خلیفه عباسی می خورد

  3. آراد می‌نویسد

    واقعا ایمیل من منتشر نمیشه؟چون حقیقت رو گفتم؟چون شما جنبه شنیدن حقیقت رو ندارین […]

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      رعایت ادب و احترام و استفاده از واژه‌های مودبانه، نشانه شخصیت شماست

  4. آراد می‌نویسد

    اون موقع که تاریخ چن هزارساله ایران رو نادیده گرفتین و رفتین فیلم مختار که یک عراقی بود و ربطی به ایران نداشت و تنها چیزی که توش از ایرانی دیدیم دوتا غلام مختار و شمر بودن و هر جوری دوس داشتین ساختینش.باید منتظر همچین روزی میبودین که یه کشور دیگه بیاد فیلم درباره شخصیت ایرانی بسازه و هرجوری دوس داره نشونش بده .گرچه اصل قضیه راسته و حشاشین واقعا افراطی بودن و با مصرف حشیش میرفتن ادم میکشتن.مثل طاابان مثل داعش مثل یمنی ها و….

  5. دکتر میرزاپور می‌نویسد

    به نظر من این سریال رو هر کسی نباید ببینه؛ اینقدری به ایران و شیعه توهین میشه دراین سریال و اینقدری تحریف بیخودی و مقرضانه بر اساس کتب انگلیسی و فرانسوی زبان داره که
    فقط تاریخ شناسان مجاز به دیدن این سریال برای فهم کج اندیشی جهان تروریسم یهودی و مصری در خصوص ایران هستند تا مقابله به مثل کنند.
    ممنون که حذف کردید اگرچه این سریال در جاهای دیگه در دسترس هست برای علاقمندان …

  6. علیرضا شعبانی می‌نویسد

    حیف شد چرا پاکش کردین از فیلیمو😭

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      میره و برمی‌گرده! 🙂

  7. سید یعقوب می‌نویسد

    چرا این سریال حشاشین که حقیقت را میگه حذف کردین؟اولین باره اشتراک گرفتم اونم بخاطر این سریال خوب.مطمئن باشین ک خیلی از طرفداران فیلیمو را هم با انجام این کار از دست میدین.

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      خبرها رو بخونید؛ «مهدی سیفی» مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.

  8. حسن صباح می‌نویسد

    ای خدا این ایرانیا چرا اینجوری ان
    دیدید مخاطب زیاد داره گفتید فیلمو بفروشیم به مردم

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      تا جایی که اجازه بهمون بدند پخش می‌کنیم. این چیز بدی نیست… متوجه نشدیم به چی اعتراض دارید؟

  9. حسن صباح می‌نویسد

    جمع کنید بابا مسخره بلد نیستید یه سریال درست کنید خودتون بد راجب سریال های قشنگ اینجوری نظر میدید
    احمق ها

  10. محسن می‌نویسد

    چرا حذفش کردید

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      خودتون حتما متوجه می‌شید چرا…

  11. جمال می‌نویسد

    کشورهای عربی بیشتر مشکلشون مذهبیه و چیزهای دیگست که بهتره نگم نه فارس بودن
    البته متعصب کج اندیش و بداندیش هم دارند
    و گرنه خوب میدانند اگر سیبویه نبود دستور زبان عربی نبود
    خوب می دانند دانشمندان ایرانی چه کردند در همین سریال هم اگاهند به ان.
    خوب میدانند بدیع الزمان همدانی و مهیار دیلمی و بشاگرد بن برد و ابونواس و … اگر نبودند
    شعر عرب ضربه شدیدی می خورد
    خوب میدانند اگر ایرانیان علیه عباسیان و اموی ها شورش نمی کردند چقدر بلا خودشان می آمد البته که بعد شورش ها هم آمد.
    خوب میداند خلفای عباسی آلت دست دیلمیان و سلجوقیان بودند پس کبکبه و دبدبه را کنار بگذارند.
    بسیاری از شاعران عرب در گستره ایران زیسته بودند.
    و تمدن عظیم و با شکوه و بی نظیر پیش از اسلام را می دانند
    من فیلم ضد ایرانی از آن ها ندیده ام.
    البته صدام بی شرافت و فیلم قادسیه اش از هنر و عرب های عزیز به شمار نمی آیند.
    او اصلا انسان نبود.
    فیلمی هم در آینده می اید که وجه سیاسی پشت پرده اش ضد ایرانی اش میکند.
    بدانید که رودابه مادر رستم تبار عرب دارد

  12. جمال می‌نویسد

    و اینکه انتظار دارید شبکه آی فیلم چند نظر مخالف پخش کنه؟
    شبکه آی فیلم و در کل صدا و سیمایی اعتباری برای سندآوری ندارند

  13. جمال می‌نویسد

    خانم فاطمه من هم چنین حسی که نسبت به من داشتید برای لحظه ای به شما داشتم چرا که سعی در پوشش ضعف فاجعه های سیستماتیک و ساختاری ما دارید.
    اول. مختار توی خود ایران بخاطر بسته بودن جامعه و نبود امکانات برای دیدن سریال های دیگر خارجی و البته مشکل زبان و صبر برای شکل‌گیری سلیقه و نتوانستن در امر دیدن خارجی ها به صورت خانوادگی و خود موضوع و تبلیغات سنگین پربیننده شد و بعد از فروکش کردن تب آن اشکال های پایه ای و ساده فیلمنامه و دیالوگ نویسی آشکار شد و نژادپرستی نهفته در آن و البته به کجراه بردن حقیقت.
    دوم.سریال تاریخی مخصوصا در مورد قیام ها با اکشن و حادثه پیوند ناگسستنی دارد
    صحنه های اکشن مختار جز صحنه پریدن از روی اسب که عالی بود بسیار کودکانه و مسخره بودند طوریکه به یک انگلیسی نشان دادم و مسخره ام کرد.
    سوم. سریال امام علی هم در شرایط بسته تری پخش شد
    و همونطور که گفتم سکانس درخشان داشت
    اما میزان فلسفه بافی حوصله سربر و حاضر جوابی های بی خود و کنش های ضعیف زیاد است.
    ولی خب از مختار بسیار بهتر است.
    بسیاری از سریال ها (نمی گویم همه) مخصوصا دوتای یاد شده در چشم شمار زیادی در دهه قبل و این دوسه سال اخیر به کودکانه بنظر میان(مث شما آمار ندارم اما سخت نیست به مخاطبی که سریال اسپارتاکوس و گات و وایکینگ و حالا سر حوصله و دقت گلادیاتور و …را میبینه این نظر را نسبت داد)
    مختار اتفاقا از نظر سنی ها در کجراه بردن دست درازی دارد. و این که من در شبکه های اجتماعی با چندین عرب در خصوص ساختن فیلم درباره تاریخ قبل و بعد اسلام صحبت کردم آن ها با احترام مختار را دارای ارزش چندانی نمی دانستند
    البته مانند تجربه شما این هم تجربه من است
    و اینکه یادتان باشد مختار خارج از اندازه طبیعی از تلویزیون بازپخش شد.
    اونم با پول منو شما با بازدهی قطعا کم

  14. فاطمه می‌نویسد

    ببخشید قصد توهین ندارم اما جوری که نوشتید ( نژاد پرستی نکنند مخاطبان ایرانی.) یه آن حس کردم خودتون ایرانی نیستید. درباره مختار نامه بگم که کم مخاطب عرب نداشته که خودم نظراتشون رو تو شبکه ای فیلم به عربی خوندم ( یه کم عربی بلدم)که بیانگر جذابیت اونه و در بازپخش ها هم بیننده داره و دکور ها بسیار حرفه ای و متناسب با بافت اون دورانه.تازه ایران معمولا تو تبلیغات ضعیف عمل می‌کنه و اعراب هم به دلیل پیش زمینه ذهنی بحث فارس بودن و شیعه بودن نسبت به ایران یه گارد احمقانه و متعصبانه دارند وگرنه سریال‌های ایرانی هم تو بیننده از این سریال کم نمیاوردن.در حالیکه از دکورهای این سریال منتقدان خیلی ایراد گرفتن .من معمولا با سریال‌های عربی ارتباط برقرار نمیکنم که عمده دلیل اون ضعف بازیگران و صحنه پردازی مصنوعی هستش .در نماهایی که از این سریال دیدم فضا سازی به نظرم فوق العاده مصنوعی بود و از اثر تاریخی بیرون میزد و حالت کهنگی نداشت البته شاید همه صحنه های اینطور نباشند.با نماهای پرزرق و برق و زیبایی شناختی صرف نمیشه سریال ساخت وگرنه سریال های عوامانه و چرند ترکیه ای هم زیبایی شناسی ظاهری دارند.سریال امام علی هم از موسیقی متن گرفته تا دیالوگ ها بسیار درخشان هستش .سریال امروزی رو هم با سریال حدودا ۳۰ سال پیش که خیلی از امکانات نبود مقایسه نمیشه کرد.

  15. جمال می‌نویسد

    اینکه گفتم نکشت
    منظورم در سریال نبود

  16. حسین می‌نویسد

    درود
    حسن صباح مردم رو نکشت؟
    تو سریال خیلی واضح نشون داده شده که مردمی که مخالف دینش بودن رو میکشت ! شما اول سریال رو نگاه کن بعدا نظر بده

  17. کاظم می‌نویسد

    بسه دیگه چقد برداشت های مغرضانه ، متاسفانه یه فصایی وجود داره که مردم هدفشون از نوشتن کامنت یا نقد خالی کردن عقده های خخودشونه…

  18. جمال می‌نویسد

    آقای دکترای تاریخ
    شما دکترا ندارید
    جناب حسن صباح متشرع و در قید و بند احکام بودند
    و میزان زیادی از سختگیریشم به این دلیله
    اینکه به دلیل ملی یا مذهبی می جنگید جای بحثه.
    ایرانیان یعنی از ترک و عرب و لر و…هیچگاه تن بهظلم خلیفه ندادند و اولین قیام بزرگ به رهبری یک عرب بنام حارث عربی بود که بعدها ابومسلم پرچمش را برداشت.
    سیاست خلیفه را با مردم عرب یکی نگیر.
    تاریخ ساسانیان هم علاوه بر شکوه و افتخار نقطه سیاه و جنایت بار هم داره مث تمام حکومت های تاریخجهان.
    و اینکه نژاد پرستی نکنند مخاطبین ایرانی.
    مگر سریال امام علی و مختار(که از نظر جذابیت به پای این سریال نمی رسند که البته خود این سریال هم ارزش زیبایی شناختی چندانی نداره)به عربی حرف می زدند؟
    مگر در فیلم گلادیاتور و سریال وایکینگ و فیلم تروی
    به زبان رومی و دانمارکی و یونانی حرف می زدند؟
    سریال گاف تاریخی زیاد داره
    و البته در یک اقدام زشت حسن صباح را کمی مانند تروریست های امروزی نشان داده در حالیکه حسن صباح مردم کشورهای دیگر یا خودی را نمی کشت جنگش با حکومت بود.
    و اینکه دارو ساز بودند حشیش کشیدن را برای بدنامی او ساختند هم از سوی شیعه دوازده امامی هم اهل سنت.
    و بدونید حکومتش به دست هلاکو خان اما با تفکر و مشاوره و نفوذ بسیار زیاد خواجه نصیرالدین طوسی که شیعه دوازده امامی بود صورت گرفت
    خلافت عباسیان هم توسط ایشون و به دست هلاکوخان بود
    هلاکوخان یه وحشی تمام عیار بود فکر اصلی از خواجه نصیرالدین بود که ایشون خودشون دانشمند هم بودند
    اما جامعه اسلامی ظرفیت نداشتن خلیفه را نداشت. و این مهم باید به بعد حواله میافت. اما با نابودی خلافت که عنصر مزاحمی در پیشرفت بود(ولی زمان سقوطش آن موقع نبود) ایران پهناور و جان دل ما جز در چند سال پراکنده مدام درگیر تعصب و ریا و سپر و سلاح کردن دین بود چیزی که الان هم سخت آشناست

  19. عرفان می‌نویسد

    سلام
    تا کی نژادپرستی!!!!!!!!!!!
    سریال محصول یک کشور عربی هست. چه باید چه نخاید
    عرب ترک فارس کرد لر و… نداره همه ما انسانیم و نژاد و قومیت دلیل برتری نیست

  20. دکتری تاریخ می‌نویسد

    مهمترین اقدام حسن صباح و بابک خرمدین و فردوسی و مازیار و ابومسلم خراسانی و همه مبارزین سده های ابتدایی اسلام در ایران، مبارزه مدام ایرانیان با اعراب است. حسن صباح در مبارزه ای دائمی با تسلط غیر ایرانیان بر ایرانیان بود او با اعراب و ترکان میجنگید و به دنبال حذف آنان و برقراری حکومتی ایرانی بود. از ابتدای کار و اعلام امامت در اولین اقدام نماز و روزه و مظاهر اسلام را از عهده ایرانیان و پیروان خود برداشت چیزی که در فیلم اصلا دیده نشد مبارزه ایرانیان با تسلط اعراب و ترکان است اتفاقا شروع عصر ملی گرایی ایرانی و آرزوی بازگشت به دوران پرشکوه شاهنشاهی ساسانی از همین سالها آغاز شد

fosil