ستاره‌ای که چهره محبوب سینمای مستقل هم هست

بهترین فیلم های تیموتی شالامی

10 بازی دیدنی Timothée Chalamet را اینجا می‌خوانید

معدود ستارگانی هم‌سن‌وسال تیموتی شالامی پیدا می‌کنید که به اندازه او در مقام یک سلبریتی، زبانزد خاص و عام شده باشند. او از زمان درخشش دومرحله‌ای‌اش در سال ۲۰۱۷ با دو فیلم «لیدی برد» و «مرا به نام خودت صدا بزن»، چهره محبوب فضای مجازی بوده و ویژگی‌های مختلفش مورد بررسی طرفداران قرار گرفته است. همین‌ها باعث شد که او به الگوی نسل خودش از جوان‌اول و بازیگر جذابِ پرده نقره‌ای بدل شود. شالامی در پس چهره زیبایی که دارد حضور موثر و پرشوری در نقش‌هایش دارد. بد نیست نگاهی به بهترین بازی‌های این ستاره جوان بیاندازیم که به نظر می‌رسد روزهای فوق‌العاده‌ای را هم در پیش رو دارد.

بهترین فیلم های تیموتی شالامی بر اساس سال انتشار مرتب شده‌اند نه کیفیت آنها

فیلم تل ماسه ۱ و ۲  |۲۰۲۱ & 2024 | Dune

  • کارگردان: دنی ویلنوو

نقش شالامی: پل آترِآیدز پروتاگونیست رمان علمی‌تخیلی فرانک هربرت به همین نام است؛ پسر جوان خاندانی اشرافی که پس از شروع جنگ با خاندان رقیب‌شان هارکانِن، مجبور به دفاع از خانواده‌اش می‌شود.

حاشیه ها و نقد کامل سری فیلم تل ماسه DUNE

چرا عالی است: پیش از ساخت این فیلم، شخصیت پل را کایل مک‌لاکلِن در نسخه دیوید لینچ بازی کرده بود که درست مثل شالامی در این نسخه، خوش‌تیپ است با موهای بلند تیره‌رنگ. «دون» به‌نوعی در باب حضور ستاره‌هاست؛ و بیش‌تر تمرکز روی وسعت و زیبایی‌های جهانی متفاوت است تا درام انسانی؛ و به همین خاطر بازیگران باید خطر (ریسک) کنند. از این رو، شالامی ضربان‌های احساسی کوچکی را برای ایفای نقشش یافته است و از جذابیتش هم حسابی مایه گذاشته تا مطمئن شود که وسط این همه سروصدا و جلوه‌های چشمگیر گم نمی‌شود.

دانلود و تماشای فیلم تل ماسه

فیلم وانکا | ۲۰۲۳ | Wonka

  • کارگردان: پل کینگ

نقش شالامی: شالامی نقش ویلی وانکای جوان را در این سرآغاز بر «چارلی و کارخانه شکلات» بازی کرده است؛ آن هم در روزهایی که او می‌کوشد خودش را در صنعت مرگبار شکلات‌سازی جا بیندازد.

فیلم وانکا؛ معرفی، نقد و بررسی

چرا عالی است: اگر می‌شود گفت که «وانکا» در نقطه میانی فیلم‌های «هتل بزرگ بوداپست» و «بزرگ‌ترین مرد نمایش» (The Greatest Showman) قرار می‌گیرد تهییج‌پذیری شالامی هم کمک می‌کند فیلم به‌قدری در واقعیت ریشه بگیرد که معلق نماند. لحظه‌هایی در بازی شالامی هست که اصیل و موثق به نظر نمی‌رسند اما او نسخه بچه‌پسند شخصیت دیوانه‌اش را از آنِ خود کرده است. در واقع بازی او جواب داده چون ویلی خیلی به واقعیت خودِ شالامی نزدیک است: آدم ساده‌لوحی با چهره بچه‌گانه که محبوب و موفق است.

دانلود و تماشای فیلم ونکا

فیلم استخوان‌ها و همه چیز | ۲۰۲۲ | Bones and All

  • کارگردان: لوکا گوادانینو

نقش شالامی: لی یک آدم‌خوار جوان و جذاب و موسرخ در اواخر دهه ۱۹۸۰ است که با مارن (تِیلِر راسل) آشنا و در سفری جاده‌ای در ایالات متحده همراه می‌شود.

معرفی و نقد فیلم استخوان‌ها و همه

چرا عالی است: به‌ندرت پیش آمده است که شالامی در قالب یک شخصیت، به این اندازه کشش داشته باشد. او حتی در «مرا به نام خودت صدا بزن» هم بیش‌تر معصوم است تا جذاب. شالامی که در قالب لی، حضوری واقعا فریبنده دارد تماشاگر را به این درک می‌رساند که چرا شخصیتش از همه چیز می‌گریزد. ستاره فیلم بی‌شک راسل است اما شالامی، حامی بزرگ اوست و شیمی این دو است که عاشقانه غیرقراردادی و آدم‌خواری‌شان را از کار درمی‌آورد.

دانلود و تماشای فیلم استخوان ها و همه چیز

فیلم گزارش فرانسوی / فرِنچ دیسپَچ  | ۲۰۲۱ |  The French Dispatch

  • کارگردان: وس اندرسن

نقش شالامی: فیلم با استفاده از شماره آخر مجله‌ای ساختگی به نام «فرنچ دیسپچ» پا به دنیای چند داستان می‌گذارد که همه در پاریس روی می‌دهند. شالامی در یکی از این داستان‌ها، نقش زِفیرلی را بازی کرده که رهبر شورش دانشجویان است.

چرا عالی است: این نقش هم مثل اغلب بازی‌های شالامی، واقعا به کیفیت‌های پسرانگی او متکی است. زفیرلی آدم بی‌ادب و کمی خودبین اما همچنان دوست‌داشتنی است با موهای آشفته و به هوا رفته‌ای که او را شبیه یک تعمیرکار کرده‌اند. شما حقیقتا درک می‌کنید که چرا شخصیت ژورنالیست فرانسیس مک‌دورمند ممکن است تحت تاثیر جذابیت او اغوا شود و چرا دانشجویان همراهش وی را به عنوان نماد جنبش‌شان می‌پذیرند.

تماشا و دانلود رایگان فیلم گزارش فرانسوی

فیلم زنان کوچک | ۲۰۱۹ | Little Women

  • کارگردان: گرتا گرویگ

 نقش شالامی: لوری پسر جذاب دنیای داستانی «زنان کوچک» است که در اقتباس سال ۱۹۹۴، کریستین بِیلِ جوان، با موهای بلند آن دورانش، وی را تجسم بخشید. در نسخه سال ۲۰۱۷ گرویگ، شالامی این نقش را در مقابل شخصیت جو (سیرشا رونن) بازی کرده است.

چرا عالی است: شالامی در اقتباس سینمایی گرویگ از رمان لوییزا مِی اِلکات، درباره چند زن جوان پیچیده، فقط یک شخصیت مکمل است؛ اما هرگز از این بیش‌تر خوش‌تیپ، جذاب یا متقاعدکننده‌تر از لوری رمانتیک نبوده است؛ شخصیتی که عشقش به جو هرگز به‌طور کامل پاسخ داده نمی‌شود حتی زمانی که فکر می‌کند چنین اتفاقی می‌افتد. صحنه‌ای که او بر تپه علفزار، مطالبه‌ای رنج‌آلود از عشق جو دارد، یکی از لحظه‌های برجسته کارنامه بازیگری شالامی است، لحظه‌ای که هم به‌گونه‌ای دردناک صادقانه است و هم کمی سوزناک و احساساتی. با وجود این، بازی او مقابل شخصیت فلورنس پیو در نقش اِیمی (در همین فیلم) حتی از این هم بهتر است و نشان می‌دهد این ستاره همیشه پسرمانند، رشد کرده و بالغ‌تر شده است.

دانلود و تماشای فیلم زنان کوچک

فیلم پادشاه | ۲۰۱۹ | The King

  • کارگردان: دیوید میشو

نقش شالامی: او نقش هنری پنجم، پادشاه انگلیس، را در این اقتباس بسیار آزادانه از نمایشنامه‌های شکسپیر بازی کرده است. «پادشاه» مثل نمایشنامه‌ها، تلاش‌های شاه جوان برای سازگاری با سیاست‌های دربار را پس از مرگ پدرش و رسیدن تاج‌وتخت به او به تصویر می‌کشد.

چرا عالی است: شالامی اینجا کاملا زیر سایه شخصیت رابرت پتینسن قرار دارد ولی باز هم به‌راحتی از عهده ایفای نقش خود برآمده است. به عبارت دیگر، این داستان بلوغ از آن‌هایی است که شالامی به‌راحتی آب خوردن در آن‌ها بازی می‌کند. با وجود این، او مقداری از انرژی خود را صرف پادشاه هم کرده است! به‌علاوه، چهره شالامی کیفیتی دارد که مناسب فیلم‌های قرون وسطایی هم هست.

دانلود و تماشای فیلم پادشاه

فیلم پسر زیبا | ۲۰۱۸ | Beautiful Boy

  • کارگردان: فیلیکس ون گرونینگِن

نقش شالامی: فیلم که بر اساس کتاب خاطرات مشترک پدر و پسری به نام‌های دیوید و نیک شِف ساخته شده، بر پدر و پسری متمرکز است که به خاطر اعتیاد پسر رابطه‌شان تقریبا از بین می‌رود. شالامی پسر شخصیت استیو کارل است و فرایند دشواری را برای ترک اعتیاد به شیشه تجربه می‌کند.

چرا عالی است: «پسر زیبا» روی‌هم‌رفته فیلمی آرام و قابل پیش‌بینی است؛ و بیش از حد احساسات‌زده و در تمنای اشک‌های تماشاگران و واقعا در خصوص اعتیاد حرفی هم برای گفتن ندارد. با وجود این، شالامی نقش اصلی را با قدرت بازی کرده است و با اعتمادبه‌نفس، این روح گم‌شده را ترسیم می‌کند و رابطه قوی‌ای با کارل – که عالی عمل کرده – شکل می‌دهد تا ارتباط این پدر و پسر برای تماشاگر اهمیت پیدا کند.

دانلود دوبله فیلم پسر زیبا از فیلیمو

فیلم لیدی برد | ۲۰۱۷ | Lady Bird

  • کارگردان: گرتا گرویگ

نقش شالامی: کایل، نوجوان باحالی است که توجه شخصیت سیرشا رونن را پس از قطع رابطه‌اش با اولین دوست‌پسرش دنی (لوکاس هِجِز) جلب می‌کند. در واقع کایل، همچو رویای نوجوانی به نظر می‌رسد تا این‌که فیلمنامه زیرکانه گرویگ افشا می‌کند که رفتار کایل با میلی عمیقا خودخواهانه همراه است.

چرا عالی است: برگشتن به این فیلم جالب است چون نشان می‌دهد که چطور پیش از شکل‌گیری تصویر محبوب شالامی به عنوان یک جوان جذاب و هنرمند، این بازیگر از همان اولین نقش‌هایش واقعا چنین تصویری را از خود ترسیم کرده است. شالامی در «لیدی برد» حسابی خنده‌دار و باحال است حتی با این‌که منیتِ کایل را تا جایی به نمایش می‌گذارد که عمیقا با کارهایش لیدی برد را آزرده می‌کند. همان قدر که «مرا به نام خودت صدا بزن» شالامی را به عنوان چهره محبوب سینمای مستقل مطرح کرد «لیدی برد» در اثبات این امر اساسی عمل کرد که این ستاره جوان حس شوخ‌طبعی هم دارد.

فیلم لیدی برد

فیلم مرا به نام خودت صدا بزن | ۲۰۱۷ | Call Me By Your Name

  • کارگردان: لوکا گوادانینو

نقش شالامی: اِلیو (پروتاگونیست هفده‌ساله اقتباس گوادانینو از رمان آندره اسیمن) با والدینش تابستان ۱۹۸۳ را در شمال ایتالیا سپری می‌کند که دنیایش پس از دیدار با دستیار پژوهش پدرش، اولیور (آرمی هَمِر) تغییر می‌کند.

چرا عالی است: شالامی در ایفای نقشی از ته دل و احساسی، واقعیت‌های دردناک رشد در دوران نوجوانی و رسیدن به بلوغ را تجسم بخشیده است؛ و تاثیرگذارترین ویژگی بازی‌اش این است که چقدر می‌تواند با چهره‌اش بیانگر باشد، مثل صحنه‌های مختلفی که با اشتیاق به سوژه‌ای زل می‌زند که شیفته آن شده است؛ و البته صحنه پایانی فیلم هم هست که ستاره جوان فیلم، با چشمانی اشک‌آلود به شومینه زل زده؛ تصویری که به معرف بصری کل کارنامه شالامی بدل شده است.

فیلم مرا به نام خودت صدا بزن

فیلم خانم استیونز | ۲۰۱۶ | Miss Stevens

  • کارگردان: جولیا هارت

نقش شالامی: شالامی قبل از «مرا به نام خودت صدا بزن» بازیگر جوانی بود که دائم در فیلم‌های مستقل کوچک بازی می‌کرد که بهترین‌شان «خانم استیونز» اولین فیلم بلند هارت است. او در نقش بیلی، دانش‌آموزی آشفته با مشکلات رفتاری است که در زمره سه دانش‌آموز ویژه معلم جوانی با بازی لی‌لی رِیب قرار می‌گیرد.

چرا عالی است: بیلی نمونه اصلی بازی‌های شالامی است: پرشور، دمدمی، آشفته و عاقل‌تر از سن‌وسالش. او در این نقش عالی است: دلنشین و دوست‌داشتنی با این‌که گاهی شیاطین او را تسخیر می‌کنند. صحنه کلیدی شالامی جایی است که مونولوگی از «مرگ فروشنده» را در رقابت درامی اجرا می‌کند؛ نمونه‌ای فوق‌العاده از بازیگری که بازیگری را «بازی» می‌کند و بازخوانی اثری کلاسیک از تئاتری آمریکایی را حقیقتا تروتازه و واقعی جلوه می‌دهد.

فیلم خانم استیونز

اگر می‌خواهید کلکسیونی از بهترین فیلم های تیموتی شالامی را در فیلیمو ببینید، روی این عکس کلیک کنید

دانلود و تماشای فیلم های تیموتی شالامی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil