باورتان می‌شود که این فیلم اسپیلرگ ۴۰ ساله شد؟

۱۵ نکته جذاب درباره ای. تی. موجود فرازمینی

۱۱ ژوئن سالگرد اکران فیلم E.T. the Extra Terrestrial است

اسپیلبرگ بارها نشان داده سینما تا چه اندازه می‌تواند به‌طور همزمان هیجان‌انگیز، انسانی و سرگرم‌کننده باشد و فیلم ای تی: موجود فرازمینی یکی از نقاط اوج کار او در این حیطه است. داستان پیاده شدن اتفاقی یک موجود عجیب و دوست‌داشتنی فضایی در زمین و دوستی‌اش با چند کودک آمریکایی به بهترین شکل تصویر شده. سکانس پایانی فیلم و پرواز بچه‌ها با دوچرخه یکی از نقاط اوج سینماست. اسپیلبرگ به ما نشان می‌دهد که تخیل در سینما حدومرزی ندارد و با جادوی سینما می‌شود با دوچرخه به فضا رفت.
این ماجراجویی حیرت‌انگیز اسپیلبرگ امروز ۴۰ ساله شد، فیلمی که با بودجه ۱۰ میلیون دلاری ساخته شد و نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و کارگردانش را به یکی از ثروتمندترین و بانفوذترین مردان هالیوود تبدیل کرد. به مناسبت سالگرد اکران فیلم ای تی ۱۵حقیقت جذاب درباره فیلم برای‌تان گردآوری کرده‌ایم.

ای.تی و کینگ‌کنگ با هم برادرند!

کارلو لامباردی، متخصص جلوه‌های ویژه ایتالیایی‌ الاصل هالیوود به جادوگر معروف بود، چون توان خلق هر شخصیتی را داشت؛ فیلم ای تی هم محصول هنر او بود. لامباردی همچنین خالق کینگ‌کنگ و هیولای فیلم «بیگانه» هم محسوب می‌شود.

کشف ای تی در مغازه

متخصص صداگذاری، صداپیشه فیلم ای تی را به صورت تصادفی در یک فروشگاه دوربین‌ فروشی کشف کرد. او با شنیدن صدای کلفت و خشدار زنی که در فروشگاه کار می‌کرد فهمید ای تی را پیدا کرده. آن زن روزی دو بسته سیگار می‌کشید و صدایش کاملا شبیه صدای ای.تی شده بود!

فیلم ای تی

گریه حضار

هنری توماس بازیگر نقش کودک فیلم سال ۲۰۱۲ در مصاحبه‌ای فاش کرده بود که هنگام دادن تست بازیگری برای فیلم قرار بوده گریه کند. توماس برای گریه کردن به سگش که به‌ تازگی درگذشته بود فکر کرده بود و زده بود زیر گریه. بعد از تمام شدن تست، اسپیلبرگ و بقیه حاضران اتاق هم در حال گریه بودند و اسپیلبرگ به پسرک گفت: بچه، تو نقش رو به‌دست آوردی!

حضور شانسی بری‌مور

درو بری‌مور دختربچه دوست‌داشتنی فیلم که بعدها به یکی از دختران بد هالیوود تبدیل شد، ابتدا برای بازی در یکی از فیلم‌های دیگر اسپیلبرگ تست داده بود. ولی اسپیلبرگ که حس کرده بود، بری‌مور برای ایفای نقش در فیلمی ترسناک مناسب نیست، او را برای ای.تی گذاشت کنار.

بری‌مور در ای تی

پزشکان واقعی

برای طبیعی درآمدن کار، تمام پرستاران و پزشکان حاضر در فیلم ای تی واقعی هستند! کارگردان از آن‌ها خواسته بود با ای.تی دقیقا مثل یک بیمار انسان عادی رفتار کنند.

ای تی؛ خورنده بودجه فیلم!

بودجه فیلم ۱۰ میلیون دلار بود (معادل ۳۰ میلیون امروز). ۱۰% از این رقم صرف ساخت عروسک‌های روباتیک ای.تی و بقیه موجودات فرازمینی فیلم شد. اسپیلبرگ جاه‌طلب دوست نداشت کاراکترهای فضایی‌اش با یک تولید سردستی و عروسکی، شکلی مضحک به خودشان بگیرند.

برو بیرون آقای فورد

هریسون فورد که قبل از ای.تی، در فیلم ایندیانا جونز تبدیل به یک ستاره نوظهور هالیوود شده بود، در فیلم ای تی هم حضوری افتخاری و کوتاه در نقش مدیر مدرسه الیوت داشت. منتها نقش او در اتاق تدوین از فیلم درآمد و حضور افتخاری‌اش به باد رفت.

40 سالگی فیلم ای.تی

نام واقعی ای تی چه بود؟

کمی بعد از اکران اولین فیلم، اسپیلبرگ و ملیسا متیسون نویسنده فیلم، یک طرح ۹ صفحه‌ای برای قسمت دوم فیلم ای تی نوشتند که در آن قرار بود الیوت و دوستانش توسط موجودات فضایی شیطان‌صفت ربوده شوند و ای.تی برای نجات آن‌ها بشتابد. این فیلم که نامش (ای.تی ۲: ترس‌های شبانه) بود هیچ‌گاه ساخته نشد، اما حاوی یک نکته بسیار مهم بود: نام واقعی ای.تی! نام ای.تی در این فیلمنامه (زرِک) ذکر شده بود! Zrek.

رج زدن ممنوع

برای این‌که هنرپیشه‌های کودک فیلم (که حرفه‌ای نبودند) از حس خارج نشوند و راکورد بازی‌شان براساس اتفاقات فیلم حفظ شود، اسپیلبرگ فیلم ای تی را رج نزد و صحنه‌ها را مطابق با منطق زمانی داستان فیلمبرداری کرد.

ای تی موجود فرازمینی

پاهاش رو دوست ندارم!

در اولین برخورد ای.تی با شخصیت درو بری‌مور در فیلم، درو می‌گوید: پاهاشو دوست ندارم! این دیالوگ واکنش واقعی دخترک به عروسک بود و کارگردان آن‌قدر از این دیالوگ بداهه خوشش آمد که آن را در فیلم نگه داشت.

ضدستاره بود

فیلم شهرتی یک‌شبه و عجیب برای هنری توماس به همراه آورد. این کودک از این شهرت بی‌زار بود، چون به خاطر تبعات آن نمی‌توانست راحت کودکی کند. توماس بعدها در مصاحبه‌ای گفته بود: تبدیل شده بودم به یک ستاره سیرک و هر وقت از خانه بیرون می‌رفتم احساس می‌کردم مانند یک موجود عجیب‌الخلقه به من نگاه می‌کنند. همین باعث شد تا تبدیل به یک گوشه‌نشین ۱۱ ساله شوم.

یادگاری سرخ‌رنگ

معمولا رسم است بازیگران پس از پایان یک فیلم، یک یا دو آیتم مربوط به کاراکترشان را به عنوان یادگاری به خانه می‌برند. چیزی که هنری توماس به خانه برد، همان ژاکت معروف سرخ‌رنگی بود که الیوت در نقطه عطف فیلم بر تن دارد.

فیلم علمی تخیلی ای.تی

اسم بد را عوض کن!

فکر می‌کنید نام اولیه فیلم ای تی چه بود؟ زندگی یک پسر! خدا به فیلم و به همه ما رحم کرد که در طول ساخت فیلم تصمیم گرفتند این نام خنثی و بی‌هویت را به نام به‌ یادماندنی ای.تی تغییر دهند.

افزایش فروش شکلات

در صحنه‌ای از فیلم، الیوت ای‌.تی را داخل یک کارتن شکلات مارک (ریس) پنهان می‌کند تا بتواند او را به خانه ببرد. به گفته مدیر توسعه کسب‌وکار وقت کارخانه تولید (ریس)، پس از اکران فیلم ای تی فروش این مدل شکلات ۳ برابر شد!

ای تی ناکام شد و زیر خاک رفت

هرچقدر فروش فیلم نجومی بود، بازی کامپیوتری ساخته‌ شده از روی آن به بزرگ‌ترین شکست تجاری تاریخ بازی‌های ویدئویی تبدیل شد. وقتی کنسول محبوب آتاری به بازار آمد، ای.تی یکی از بازی‌هایی بود که برای آن ساخته شد، اما به خاطر طراحی بسیار بد بازی، ملت آن را تحویل نگرفتند و پروژه شکست سنگینی به بهای ۵۳۶ میلیون دلار خورد! آن هم در سال ۱۹۸۳. این بازی نه تنها شرکت آتاری را به باد داد، که صنعت بازی‌های ویدئویی را هم دچار بحران کرد. در همان سال ۷۰۰.۰۰۰ کارتریج مربوط به بازی در صحرایی در نیومکزیکو دفن شد و سال‌ها بعد با حفر این نقطه توانستند کارتریج‌های معیوب بدترین بازی تاریخ را دوباره کشف کنند.

ویدیوکلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست‌داشتنی

پوستر فیلم ای تی E.T

پوستر فیلم ای تی

ای.تی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole