به بهانه ۴۴ سالگی یکی از شاهکارهای سینمای وحشت

هفت حقیقت ترسناک درباره طلوع مردگان!

اول سپتامبر سالگرد اکران این فیلم مهم جرج رومرو

در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی، «جرج رومرو» با ساخت فیلم «شب مردگان زنده» قواعد سینمای وحشت را برای همیشه تغییر داد. فیلمی کلاسیک که قالبی جدید برای قصه‌گویی درباره زامبی‌ها نوشت و هنوز که هنوز است، به عنوان یک استاندارد در تمام مدیوم‌ها مورد تقلید قرار می‌گیرد و همچنان یکی از محبوب‌ترین گونه‌های ژانر وحشت بین علاقه‌مندان تلویزیون، سینما و بازی‌های کامپیوتری است.
با شروع دهه بعد رومرو که از تماشای مردگان زنده لت‌وپار و گرسنه مقابل دوربینش خسته شده بود، سعی کرد قصه‌های دیگری را کارگردانی کند، اما خوشبختانه حضور تصادفی‌اش در یک مرکز خرید و کمک یکی دیگر از استادان سینمای وحشت در سال‌های پایانی دهه ۷۰ (۱۹۷۸) باعث شد تا رومرو بار دیگر برگردد سراغ دنیای مردگان زنده.
حاصل کار فیلم «طلوع مردگان» بود. شاهکاری که برای اکثر خوره‌های فیلمی‌های زامبی‌ای هنوز بهترین فیلم ساخته شده در این ژانر است. حالا این آمیزه دلپذیر طنز و وحشت ۴۴ سال شده. به مناسبت سالگرد اکران طلوع مردگان، هفت حقیقت جذاب درباره پشت صحنه فیلم برایتان گردآوری کرده‌ایم.

نقش مرکز خرید و «داریو آرجنتو» در ساخت فیلم

وقتی فیلم «شب مردگان زنده» پس از اکرانش به یک موفقیت عظیم تبدیل شد، رومرو از سوی تهیه‌کنندگان پیشنهادات سرسام‌آور مجددی برای بازگشت به همین دنیا و وسعت بخشیدن به آن دریافت کرد. جرج رومرو هم که تا قبل از ساخت آن فیلم از راه ساخت تیزرهای تبلیغاتی امرار معاش می‌کرد، از ساختن دنباله‌ای برای شب مردگان زنده می‌ترسید. خوشبختانه وقتی روزی در پنسیلوانیا به مرکز خرید بزرگی که متعلق به چند نفر از دوستانش بود سر زد، ایده ساخت فیلم طلوع مردگان به ذهنش خطور کرد.

در طول بازدید او از مرکز خرید، دوستانش انبارها و مخفیگاه‌هایی را که در آن اجناس و مواد غذایی ذخیره شده بود را به او نشان دادند و رومرو با خودش فکر کرد چه می‌شود اگر گروهی از مردم از شر یک آخرالزمان با ظهور زامبی‌ها، به چنین پاساژی پناه ببرند.

بعد از مطرح شدن این ایده، «داریو آرجنتو» دیگر کارگردان مطرح سینمای وحشت اهل ایتالیا بود که به رومرو کمک کرد. آرجنتو ابتدا به فراهم شدن سرمایه برای ساخت فیلم کمک کرد و بعد از رومرو دعوت کرد تا به شهر «رم» برود و باهم روی فیلمنامه کار کنند. آن‌ها در آپارتمان کوچکی در رم فیلمنامه را نوشتند.

بهترین فیلم های زامبی سینما

فیلم طلوع مردگان نسخه‌های مختلفی دارد

همان‌طور که دوبار گفتیم، آرجنتو برای تامین هزینه‌های فیلم کمک زیادی به رومرو کرد و در ازای این کمک‌ها، حق دریافت سود فروش فیلم در کشورهای خارجی (غیر از قاره آمریکا) را در اختیار گرفت. به همین دلیل نسخه‌های متفاوتی از فیلم طلوع مردگان تدوین شده. مثلا آرجنتو بسیاری از شوخی‌های فیلم را که توسط مخاطب ایتالیایی‌زبان به درستی درک نمی‌شد از فیلم درآورد و برای همین نسخه اروپایی فیلم تیره‌تر از نسخه آمریکایی آن است.

زامبی‌ها به کارگردان احتیاج ندارند!

اگرچه رومرو در میان طرفداران سینمای وحشت به عنوان مردی که مسئول خلق و هدایت زامبی‌هاست شهرت دارد، اما رومرو موقع فیلمبرداری زمان زیادی را برای کارگردانی غول‌های مرده‌اش صرف نکرد. کارگردان احساس می‌کرد که اگر بخواهد برای بازیگری، یک الگوی رفتاری خاص به سیاهی‌لشکرها یاد بدهد، رفتار آن‌ها کاملا یکسان شود. در حالی‌که او می‌خواست مردگان زنده‌اش گروهی از افراد باشند که هر کدام کاراکتر خاص خودش را دارد. رومرو بعدها گفته بود: «بهشون گفتم فقط نقش مرده رو بازی کنید!»

فیلم طلوع مردگان

پاساژ فیلم طلوع مردگان واقعی بود

ایده ساخت فیلم طلوع مردگان نه تنها در مرکز خرید دوستان رومرو به ذهنش رسید، بلکه او فیلم را دقیقا در همان پاساژ «مونرو ویل» ساخت. بنابراین فیلم در لوکشین واقعی و در مکانی فیلمبرداری شد که کعبه آمال عاشقان خرید در آن منطقه بود. به همین دلیل هم نمی‌شد چند هفته این پاساژ را تعطیل کرد تا گروهی درباره زامبی‌ها فیلمی بسازند!

این ماجرا سختی‌های زیادی برای رومرو ایجاد کرد و او و گروهش مجبور بودند در ساعت تعطیلی پاساژ، سریع دکورها را تغییر دهند و صحنه‌ها را بگیرند و باز همه چیز را برگردانند سر جای اول!

جلوه‌های ویژه بداهه

«تام ساوینی» عزیز که مشهورترین گریمور و سازنده جلوه‌های ویژه سینمای وحشت است و خودش هم در فیلم‌های ترسناک زیادی بازی کرده، زمان ساخت این فیلم جوان و کم‌تجربه بود. ساوینی می‌گفت مشغول اجرای یک نمایش در کارولینای شمالی بوده که رومرو به او زنگ زده و گفته: «یه کار جدید در پیشه. به فکر راه‌های مختلفی واسه کشتن مردم باش!»

رومرو که به خلاقیت ذهن دیوانه ساوینی اعتقاد زیادی داشت، به او آزادی عمل کامل داد تا ایده‌هایش را عملی کند و به همین خاطر بسیاری از صحنه‌های خشن فیلم طلوع مردگان در همان روز فیلمبرداری به ذهن ساوینی رسیده بود.

ویدیوکلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست‌داشتنی

فیلم کاملا خانوادگی

مثل بسیاری از فیلم‌های دیگر استاد، تولید طلوع مردگان هم در «پیتسبرگ» زادگاه رومرو ساخته شد و او برای کمک گرفتن از اقوام و دوستانش کار بسیار ساده‌ای در پیش داشت: کافی بود زنگ بزند به قوم‌وخویش‌ها تا بیایند و نقشی در فیلم بازی کنند! خود رومرو و تهیه‌کننده فیلم طلوع مردگان (که بعدا باهم ازدواج کردند) در سکانس افتتاحیه طلوع مردگان نقش کوتاهی بازی می‌کنند. همچنین برادر تهیه‌کننده و خواهرزاده و برادرزاده تام ساوینی هم در فیلم حضور دارند.

فیلم واقعا دورهمی و محلی ساخته شد و گروه در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی کردند. تقریبا تمام پلیس‌ها و نیروهای نظامی داخل فیلم واقعا افسران پلیس و ارتش بودند. در آن سکانس افسانه‌ای گروهی از موتورسوارها به مرکز خرید هم از گروهی موتورسوار واقعی دعوت شد تا سوار موتورهای‌شان شوند و بیایند سر صحنه!

«کریس رومرو» همسر رومرو بعدها گفته بود: «نمی‌دانم چه کسی با آن‌ها تماس گرفت، اما آن‌ها سریع ظاهر شدند سر صحنه!»

تماشای فیلم طلوع مردگان

پایان‌بندی فیلم طلوع مردگان تعدیل و رقیق شد (هشدار اسپویل)

رومرو در مصاحبه‌ای با مجله «رولینگ استون» گفته بود که فیلم طلوع مردگان «بدون آغاز بود و دو پایان داشت!». او توضیح داده بود که چون لحظه به لحظه روی فیلم کار می‌کرد، خیلی پیش‌بینی دقیقی از پایان‌بندی نداشت و دو پایان برای فیلم در نظر گرفته بود. پایان اول و فعلی فیلم همان است که در آن پیتر و فرانسین با رفتن به پشت بام پاساژ، به‌وسیله یک هلیکوپتر از مهلکه فرار می‌کنند. اما پایان‌بندی دیگر چطور بود؟

بسیار تلخ! یکی از ایده‌ها این بود که وقتی پیتر و فرانسیس می‌بینند سرنوشتی جز خورده شدن توسط زامبی‌ها در انتظارشان نیست، پیتر خودش را با اسلحه می‌کشد و فرانسین هم با بالا پریدن، از طریق پره‌های چرخان هلیکوپتر خودکشی می‌کند.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil