یک فیلم سینمایی بسیار طولانی

سریال ریپلی؛ آنچه می‌خواهید بدانید

سریال Ripley یک سریال تک‌فصلی است که بر اساس رمان تبهکاری مشهور سال 1955 پاتریشا های‌اسمیت ساخته شده است

سریال کوتاه -یا به قولی تک‌فصلی- «ریپلی» بر اساس رمان تبهکاری مشهور سال ۱۹۵۵ پاتریشا های‌اسمیت با عنوان آقای ریپلی بااستعداد The Talented Mr. Ripley شکل گرفته است. این سریال تریلر، تبهکاری و روانشناختی را استیون زِیلیان نویسندگی، کارگردانی و خلق کرده است؛ سینماگری که در مقام فیلمنامه‌نویس، برای فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳) برنده جایزه اسکار شده و ۴ نامزدی تندیس طلایی را هم برای فیلم‌های بیداری‌ها Awakenings، دارودسته‌های نیویورک Gangs of New York، مانیبال Moneyball و ایرلندی The Irishman کسب کرده است. او پیش از این، سریال کوتاه آن شب The Night Of را هم در سال ۲۰۱۶ با همکاری ریچارد پرایس نویسندگی و خلق کرده بود.

بهترین سریال های جنایی که باید دید

خلاصه داستان سریال ریپلی

داستان سریال ریپلی Ripley از این قرار است؛ تام ریپلی در نیویورک دهه ۱۹۶۰ کلاهبرداری زهواردررفته‌ای است که توسط مرد ثروتمندی به نام هربرت گرین‌لیف استخدام می‌شود که او را با دوستِ پسر لوسِ خود اشتباه می‌گیرد. تام مامور می‌شود تا پسر ولخرج هربرت را متقاعد به بازگشت به خانه کند؛ اما زمانی که با زندگی مرفه و راحتِ دیکی گرین‌لیف در کشور ایتالیا روبه‌رو می‌شود انگار اولین گام را به سوی یک زندگی پیچیده از فریبکاری، شیادی و قتل برمی‌دارد. دیکی که سال‌هاست در ایتالیا مشغول نویسندگی و نقاشی است، پارتنری به نام مارج دارد که او هم در حال نگارش کتاب راهنمای سفری درباره شهر آترانی است. تام خیلی زود به دیکی اعتراف می‌کند که به چه دلیل به ایتالیا آمده و پدرش برای او چه نقشه‌ای کشیده است؛ و می‌گوید او را درک می‌کند که چرا می‌خواهد در ایتالیا بماند. دیکی از این به‌اصطلاح صداقت تام خوشش می‌آید و از او می‌خواهد که در ویلایش مستقر شود و جای دیگری نرود. دیکی با تام رفاقت می‌کند در حالی که مارج، برخورد سردی دارد و می‌بیند که او آداب اجتماعی سرش نمی‌شود. دیکی و تام در شهر ناپل با فرِدی مایلز دیدار می‌کنند، نمایشنامه‌نویس ثروتمندی که او هم به تام شک می‌کند.

دانلود و تماشای سریال ریپلی

فهرست عوامل و بازیگران سریال ریپلی

نویسنده، کارگردان و خالق سریال ریپلی: استیون زِیلیان، مدیر فیلمبرداری: رابرت السویت، تدوینگران: جاشوا رِیموند لی، دیوید او. راجرز و آدریان ون زیل، آهنگساز: جف روسو

بازیگران: اندرو اسکات (تام ریپلی)، داکوتا فانینگ (مارج شروود)، جانی فلین (دیکی گرین‌لیف)، الیوت سامنِر (فردی مایلز)، مارگِریتا بای (سینیورا بافی)، کنت لونرگن (هربرت گرین‌لیف)، جان مالکوویچ (ریوز ماینِت)، بوکیم وودباین (الوین مک‌کَرِن)، لوییس هوفمان (مکس یودِر)، فیشر استیونز (ادوارد تی. کاواناگ) و…

 

ماجرای تولید سریال ریپلی Ripley

۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ بود که ساخت سریال تلویزیونی «ریپلی» با بازی اندرو اسکات در نقش اصلی و بر اساس رمان‌های پاتریشا های‌اسمیت اعلام شد. سریالی هشت‌قسمتی از «شوتایم» (که سفارش‌دهنده اولیه بود) که استیون زیلیان به عنوان نویسنده و کارگردان به شبکه ارایه کرده بود. او در خصوص اقتباس از رمان‌های «ریپلی» در قالب سریال و نه یک فیلم بلند چنین توضیح می‌دهد: «این کار به من اجازه می‌دهد بیشتر به داستان، لحن و ظرافت‌های اثر های‌اسمیت وفادار باشم. من کوشیدم رویکردی به اقتباس را در پیش بگیرم که به تصورم خودِ های‌‌اسمیت هم ممکن بود آن را برگزیند.» این سریال در قالب کوتاه تولید شده است اما ظاهرا احتمال تولید فصل‌های بعدی هم وجود دارد.

سریال ریپلی

آیا می‌دانید؟

  • اندرو اسکات درباره بازی در نقش اصلی می‌گوید: «شما بر اساس عقاید و نظرهای دیگران نقشی را بازی نمی‌کنید؛ مثل گرایش‌ها و رویکردهای قبلی به شخصیت تام ریپلی… من باید شجاعت ساختن نسخه خودمان و بدل کردن دریافت خودم را به این شخصیت می‌داشتم… واقعا نقش سنگینی بود، چه از نظر ذهنی و چه فیزیکی… راستش را بخواهید درک ریپلی و کارهایش اصلا راحت نبود؛ یعنی بعضی کارهایش را می‌فهمم اما باقی‌اش برای من مثل صفحه خالی‌ای بود که گاهی وقت‌ها به‌سختی می‌توانستم با آن‌ها ارتباط بگیرم.»
  • اندرو اسکات ششمین بازیگری است که نقش تام ریپلی را بازی می‌کند؛ پس از الن دلون در «ظهر ارغوانی» (۱۹۶۰)، دنیس هاپر در «دوست آمریکایی» (۱۹۷۷)، مت دیمن در «آقای ریپلی بااستعداد» (۱۹۹۹)، جان مالکوویچ در «بازی ریپلی» (۲۰۰۲) و بری پِپر در «ریپلی زیر زمین» (۲۰۰۵)؛ جالب این‌که جان مالکوویچ در این سریال هم بازی کرده و نقشی بجز تام ریپلی را بازی کرده است.
  • وقتی ریپلی برای اولین بار از ماشین تحریر شخصیت دیکی استفاده می‌کند جمله «The quick brown fox jumps over the lazy dog» را تایپ می‌کند که عبارتی پَنگرَم است (جمله‌ای که از تمام حروف الفبای انگلیسی استفاده می‌کند). معمولا از این دست عبارت‌ها برای تحلیل و نبوع نویسندگی آدم‌ها استفاده می‌شود. در این مورد، ریپلی متوجه می‌شود که استمپِ حرف «e» مشکلی پیدا کرده است.
  • بازی داکوتا فانینگ در «روزی روزگاری در هالیوود» (۲۰۱۹) استیون زیلیان را متقاعد کرد که او می‌تواند با شخصیت تام ریپلی شاخ به شاخ شود.
  • استیون زیلیان درباره ساخت سریال به صورت سیاه‌وسفید می‌گوید: «نسخه‌ای از کتاب ریپلی که روی میز کارم داشتم یک عکس سیاه‌وسفید مهیج داشت. برای همین موقع نگارش فیلمنامه، این تصویر در ذهنم بود تا به این نتیجه رسیدم که قالب سیاه‌وسفید مناسب این داستان است و در واقع برای آن، زیبایی حیرت‌آوری را به همراه می‌آورد.»

سریال ریپلی

نقد و بررسی منتقدان درباره سریال ریپلی Ripley

گاردین | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

لوسی مِنگِن | من کسانی را درک می‌کنم که سریال را ابتدا، کُند می‌خوانند یا زیبایی بی‌رحمانه تصاویر مونوکروم آن را کمی ملال‌آور یا خودنمایانه می‌بینند؛ اما سریال را دنبال کنید و به خودتان اجازه بدهید تا ثمره هر دو را ببیند و در ضمن، به ریپلی فرصت بدهید تا شما را اغوا کند. اینجا جادویی رخ داده است.

رولینگ استون | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

اَلن سِپین‌وال | شاید این سریال کوتاه مانند فیلم اقتباسی دیگری که مت دیمن نقش اصلی‌اش را بازی کرد بلافاصله به عنوان اثری کلاسیک شناسایی نشود اما تا اینجای سال ۲۰۲۴ یکی از هیجان‌انگیزترین آثار تلویزیونی است.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

دنیل فینبرگ | ریپلی به‌واسطه دقتی مضاعف در روایت داستانی جواب‌پس‌داده، بازی مرکزی پیچیده اسکات، و بعضی از نفس‌گیرترین فیلمبرداری‌ها – که در صفحه کوچک تلویزیون صورت گرفته‌اند – هبوطی در اخلاقیات مبهم را به نمایش می‌گذارد.

سریال ریپلی

تایمز | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

کارول میجلی | ریپلی آن‌قدر سینمایی است که کم‌تر پیش می‌آید احساس کنیم در حال تماشای یک سریال تلویزیونی هستیم؛ به عبارت دیگر، بیش‌تر به این می‌ماند که داریم یک فیلم بسیار طولانی را تماشا می‌کنیم.

نیویورک تایمز | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

مایک هِیل | آن‌هایی که عشق نوستالژیکی به نوع خاصی از تجربه سینمایی دارند احتمالا طرفداران پروپاقرص «ریپلی» می‌شوند؛ سریالی فوق‌العاده کنترل‌شده اما سحرآمیز.

شیکاگو سان-تایمز | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

ریچارد روپر | متاسفانه این نسخه داستان از همان ابتدا مساله‌دار است. بخش اعظمی از این موضوع به برخی انتخاب‌های بازیگری مربوط می‌شود؛ و همین‌طور تمایل خالق سریال، استیون زیلیان که فوق‌العاده بااستعداد است، به افراط در طراحی و استفاده از سکانس‌هایی بیش از حد طولانی که در ابتدا جالب و چالش‌برانگیز به نظر می‌رسند اما در نهایت به لبریزی کاسه صبر می‌انجامند.

تلگراف | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

آنیتا سینگ | اندرو اسکات در نقش ریپلی عالی است؛ اما متاسفانه انتخاب او برای ایفای نقش اصلی این سریال کوتاه، تنها تصمیم زیرکانه است.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان برای سریال ریپلی

نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
IMDb کاربران ۸ از ۱۰ ۴ هزار و ۲۰۰ کاربر
متاکریتیک منتقدان برتر ۷۵ از ۱۰۰ بر اساس ۳۹ نقد
راتن تومیتوز عموم منتقدان ۸۶ درصد نقدها مثبت بر اساس ۸۷ نقد

پوستر سریال ریپلی Ripley

پوستر سریال ریپلی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil