لیدی سمیرا؛ مکاری، فتنهگری، جاهطلب و بلندپروازی
هوشنگ گلمکانی | کمتر کسی فیلم درباره الی را با رعنا آزادیور و احمد مهرانفر به یاد میآورد، هر چند این فیلم نقش اصلی ندارد و همه مسافران داستان، اهمیت و حضوری تقریبا مساوی دارند. اما اگر یک بار آن فیلم را با تمرکز نگاه بر این دو بازیگر ببینید، درخواهید یافت که آنها نیز مثل بقیه بازیگران فیلم، چه بازیهای خوبی دارند. اما رعنا آزادیور پس از کار خوبش در فیلم خانه دختر، در سریال زخم کاری انگار به بلوغ حرفهایاش رسیده و نقشی دشوار و پیچیده را با مهارت بازی کرده است.
سریال زخم کاری مانند سریال شهرزاد و سریال قورباغه و سریال میخواهم زنده بمانم از نقاط عطف شبکه نمایش خانگی است. در نقد آن میشود به جزییاتش پرداخت و در مواردی بر آن خرده هم گرفت اما یکی از برجستگیهایش شخصیتپردازی آن است که علاوهبر دیالوگها و میزانسن، متکی به بازی بازیگران اصلیاش است.
رعنا آزادیور بهعنوان معادل ایرانی لیدی مکبث در این اقتباس آزاد امروزی از اثر مشهور شکسپیر، با مهارت و ظرافت، مکاری و فتنهگری یک زن جاهطلب و بلندپرواز را به نمایش میگذارد. در بزنگاههایی خاص از این داستان خونین که پول و قدرت (قدرت برای پول، یا پول برای قدرت) همه چیز را توجیه میکند، لیدی سمیرا با نگاههای شیطانی (اما بدون ذرهای اغراق و اُوِر اکت) زنان و مردانی را در پیرامون خودمان مجسم میکند؛ چنین ساده و خوفناک! نگاهها و لبخندهای هیستریک سمیرا به دختر خردسالش پس از یک تماس تلفنی در قسمت سوم، نگاه ملامتگر او به مالک پس از دگرگون شدن حال مالک در خانه نجفی، و پرخاش حقبه جانب او خطاب به ناصر و راندنش از خانه، فقط سه نمونه از بازی ظریف و دلپذیر او در این سریال است.
کارنامه رعنا آزادی ور و نقشآفرینیهایش