چیزهایی که درباره محبوب‌ترین مشت‌زن سینما نمی‌دانید

ده حقیقت درباره راکی

۳۰ آبان سالگرد اکران اولین قسمت از سری فیلم‌های «راکی» است

بعید است متولد دهه ۵۰ یا ۶۰ باشید و روزی شیفته راکی بالبوا نبوده باشید. سال ۱۹۷۶ سیلوستر استالونه، بازیگر خوش‌قامت ایتالیایی که تا پیش از ساخت راکی به هر دری زده بود که در هالیوود به عنوان بازیگر شغلی برای خودش دست‌وپا کند، یک‌شبه ره صدساله رفت و تبدیل شد به قهرمان جدید اکشن هالیوود. فیلمنامه اولین فیلم راکی آن‌قدر چفت‌وبست‌دار و دراماتیک و شخصیت‌پردازی راکی بالبوا، آن‌قدر درست بود که فیلم گیشه را ترکاند و راکی را به یکی از پول‌سازترین فیلم‌های تاریخ سینما بدل کرد. این شد حاصل کنجکاوی‌ها و مرور سری فیلم‌های راکی و چند حاشیه خواندنی در مورد جهان راکی.

استالونه نسخه اولیه فیلمنامه راکی را طی سه‌روز و نیم نوشت

استالونه که آه در بساط نداشت و موجودی حساب بانکی‌اش تنها ۱۶۰ دلار بود، یک‌سال بعد از تماشای یکی از مسابقات محمدعلی کلی، ایده خلق یک بوکسور سینمایی به ذهنش رسید و ظرف ۸۴ ساعت با یک خودکار و چند برگ کاغذ اولین نسخه خام راکی، را نوشت. در نسخه اصلی او، آدریان، همسر راکی یهودی و میکی مربی‌اش نژادپرست بود، شخصیت پائولی، مادر یهودی آدریان بود و آپولو کرید، حریف افسانه‌ای او اهل جامائیکا.

۷ حقیقت درباره سیلوستر استالونه

استودیو نمی‌خواست استالونه بازی کند

استودیو برای بازیگر نقش راکی به گزینه‌هایی مثل جیمز کان، برت رینولدز و رایان اونیل علاقه داشت. به همین دلیل یونایتد آرتیستز به استالونه پیشنهاد داد تا با دریافت ۳۴۰ هزار دلار پول، فیلمنامه را به آن‌ها بفروشد و قید بازی در فیلم را بزند. اما وقتی بودجه فیلم به یک میلیون دلار کاهش پیدا کرد، پروژه حذف استالونه از فیلم به عنوان بازیگر کنسل شد. این‌بار استالونه ۲۰ هزار دلار بابت فیلمنامه دستمزد گرفت و هفته‌ای ۳۵۰ دلار به عنوان بازیگر.

سوزان ساراندون تقریبا نقش آدریان را گرفته بود

همه چیز در حال نهایی شدن بود که استالونه فکر کرد ساراندون برای نقش یک زن خجالتی و حتی کمی زشت، بیش از حد جذاب است. شر، خواننده مشهور آمریکایی هم یکی از گزینه‌ها بود. کری اسنودگرس، هم تا پای امضای قرارداد جلو رفت، ولی به خاطر زیاده‌خواهی مدیربرنامه‌اش در فیلم حضور پیدا نکرد. درنهایت این نقش به تالیا شایر، بازیگر نقش دختر دون کورلئونه، در فیلم‌های پدرخوانده، رسید که یکی از آخرین گزینه‌ها برای بازی در این نقش بود!

نکته های راکیراکی و آپولو برای مبارزه انتهای فیلم چهار هفته تمرین کردند

جان اویلدسن، کارگردان فیلم در طول چهار هفته تمرین استالونه و کارل ودرز (بازیگر نقش آپولو کرید) با یک دوربین سوپر ۸ از کار آن‌ها فیلمبرداری کرد تا ببیند بازیگران فیلم چقدر به اجرای دلخواه او نزدیک شده‌اند. زمانی که موعد فیلمبرداری نهایی سکانس طلایی فیلم در ورزشگاه لس‌آنجلس رسید، تهیه‌کننده‌ها فراخوان دادند که هرکس به عنوان تماشاگر/سیاهی‌لشکر به استادیوم بیاید، یک وعده مرغ سوخاری رایگان به عنوان شام دریافت می‌کند!

ویدیوکلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست‌داشتنی

چاپلین و پریسلی هواداران فیلم اول راکی بودند

چه چیزی جذاب‌تر از این‌که ۲ ابرستاره سینما و موسیقی طرفدار فیلم آدم بشوند؟ استالونه، کمی حماقت به خرج داد و با بی‌مبالاتی از این ظرفیت استفاده نکرد. چاپلین که عاشق فیلم شده بود از استالونه دعوت کرد تا به سوییس برود و همدیکر را ملاقات کنند، اما استالونه، راهی سوییس نشد تا چند ماه بعد وقتی اسطوره درگذشت، حسابی پشیمان شود. او حتی دعوت الویس، مبنی برای تماشای دو نفره راکی در ممفیس را هم رد کرد و ماه‌ها بعد الویس هم از دنیا رفت.

استالونه در فیلم راکی 1

۸۰۰ کودک به عشق راکی دویدند

در سکانس مشهور دویدن راکی در فیلم اول و بالا رفتن او از پله‌های مشهور موزه هنرهای فیلادلفیا، ۸۰۰ کودک اهل این شهر پابه‌پای راکی دویدند و رسیدن او به بالای پله‌ها را با راکی جشن گرفتند. موسیقی بی‌نظیر این فیلم با عنوان باید اکنون پرواز کنم، هم ساخته بیل کونتی، بود.

مجسمه راکی سال‌ها سرگردان بود

پس از فیلمبرداری سومین فیلم راکی، استالونه، یک مجسمه ۱۳۶۰ کیلویی از راکی را به موزه هنرهای فیلادلفیا، اهدا کرد. مجسمه قرار بود بالای همان پله‌های مشهور نصب شود، اما بین مردم شهر سر این قضیه که آیا چنین مجسمه‌ای شایسته حضور در ورودی یک موزه هنری هست یا نه، اختلاف نظر وجود داشت. کمیسیون هنر شهر نهایتا مجسمه را در پیاده‌روی ورزشگاه فیلادلفیا اسپکتروم، نصب کرد. سال ۱۹۹۰ موقع اکران راکی۵ مجسمه مجددا برای مدت کوتاهی به بالای پله‌ها برگشت و دوباره بازگردانده شد به محل قبلی. نهایتا سال ۲۰۰۶ به مناسبت سی‌امین سالگرد ساخت راکی، مجسمه دوباره بالای پله‌ها نصب شد و تا به امروز همان‌جا باقی مانده است.

دولف لوندگرن و استالونه

دولف لوندگرن استالونه را راهی بیمارستان کرد

لوندگرن، بازیگر قلچماق و دومتری سوئدی که در چهارمین فیلم نقش ایوان دراگو بوکسور خبیث اهل شوروی را بازی می‌کرد، نه تنها آپولو کرید را در فیلم کشت، که در عالم واقع هم نزدیک بود استالونه را راهی زیر خاک کند. او هنگام فیلمبرداری راند اول مسابقه راکی/دراگو چنان مشتی روانه سینه استالونه کرد که قلب او به قفسه سینه‌اش برخورد کرد و متورم شد. اگر استالونه به موقع راهی اورژانس و ۸ روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری نمی‌شد، احتمالا به دلیل تداوم تورم قلب می‌مرد!

استالونه قرار بود راکی را بکشد!

استاد حتی موقع نوشتن صحنه مرگ مخلوقش در فیلمنامه راکی۵، کلی گریه هم کرده بود! طبق سناریوی استالونه، تامی ماشین‌گان راکی را طی یک مبارزه خیابانی می‌کشت و فیلم با سخنرانی آدریان در بیرون بیمارستان و اعلام خبر مرگ راکی به مردم و رسانه‌ها به پایان می‌رسید. اما اویلدسن کارگردان اولین فیلم که دوباره برای کارگردانی فیلم دیگری از راکی برگشته بود (فیلم‌های دوم، سوم و چهارم توسط خود استالونه کارگردانی شده بود) به مدیران استودیو گفت که راکی مانند بتمن، سوپرمن و جیمز باند یک قهرمان نامیراست و هرگز نباید بمیرد!

سیلوستر استالونه در نقش راکی

دلخوری اسطوره‌های بوکس از استالونه

استالونه برای شخصیت راکی از زندگی دو بوکسور مهم الهام گرفته بود، بدون این‌که از آن‌ها تقدیر یا به آن‌ها مبلغی پرداخت کند: جو فریزر افسانه‌ای و چاک وپنر. صحنه‌های دویدن روی پله‌های موزه هنرهای فیلادلفیا و تمرین با لاشه در کشتارگاه عینا از زندگی فریز کپی شده بود و او نهایتا در سال ۲۰۰۸ مبلغ اندکی بابت غرامتِ صحنه دویدن دریافت کرد. اما کل موضوع مسابقه فیلم اول بر اساس مبارزه محمدعلی و چاک وپنر در سال ۱۹۷۵ بنا شده بود. در آن مسابقه علی، که اسطوره بوکس بود، توانست وپنر را که یک بوکسور محلی بود شکست دهد. اما وپنر در یک بازی انتقامی محمدعلی را ناک‌اوت کرد.

این تنها سرقت استالونه از زندگی وپنر نبود. وپنر که بوکسور بود یک بار با بهترین کشتی‌کچ‌کار آن دوران، آندره غول، یک مسابقه نمایشی برگزار کرده بود. راکی هم در دومین فیلمش با هالک هوگان اسطوره وقت کشتی کچ یک مسابقه خیریه نمایشی برگزار کرد. پس از شکایت وپنر در سال ۲۰۰۳، او و استالونه سر پرداخت مبلغ نامشخصی به عنوان غرامت با یکدیگر به توافق رسیدند.

تماشای آنلاین راکی 1

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil