قابل انتظار اما شوکه‌کننده

بازنشستگی وودی آلن از کارگردانی حقیقت دارد؟

متن این مصاحبه را قبل از تکذیب‌های بعدی‌اش بخوانید

۸۶ سال عمر و ۶۵ فیلم کوتاه و بلند! کارنامه پربار وودی آلن کمیتی کم‌نظیر دارد و این یهودی نیویورک‌نشین از تمام سال‌های مفید عمرش برای فیلم ساختن استفاده کرده است. استاد در سال‌های اخیر نیز به‌طور متوسط تقریبا سالی یک فیلم ساخته بود و علی‌رغم کهولت سنش به نظر نمی‌رسید قصد خداحافظی داشته باشد، اما اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده قصد دارد بعد از کارگردانی پنجاهمین فیلم بلندش از کارگردانی خداحافظی کند و فقط بچسبد به نوشتن!
جالب این‌جاست که آلن در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی آخرین فیلمش در سال ۲۰۲۰ (فیلم «جشنواره ریفکین») با قاطعیت اعلام کرده بود که به بازنشستگی حتی فکر هم نمی‌کند.

وودی آلن ۸۶ ساله چند روز پیش در مصاحبه‌ای به نشریه اسپانیایی «لا وانگواردیا» اعلام کرد که فیلم آینده‌اش یک تریلر کاملا فرانسوی‌زبان است، آخرین فیلمی خواهد بود که کارگردانی می‌کند و بازنشستگی اش را نه مستقیم بلکه ضمنی اعلام کرد. هرچند جزئیات کمی درباره این فیلم کنجکاوی‌برانگیز منتشر شده، اما خود آلن فیلم آخرش را با فیلم «امتیاز نهایی» مقایسه کرده و آن را فیلمی «مهیج، دراماتیک و شیطانی» نامیده است.

۹ حقیقت از زندگی و ۱۰ نقل قول از وودی آلن

آلن زمانی یکی از پرکارترین کارگردانان «هالیوود» محسوب می‌شد، اما پس از اتهاماتی که از باب رابطه جنسی با دخترخوانده‌اش متوجه او شد، دیگر به آمریکا باز نگشت تا فیلم‌های اخیرش را در کشورهای دیگر کارگردانی کند. او که روزگاری با برجسته‌ترین بازیگران زنده سینما کار می‌کرد، در سال‌های اخیر از روی اجبار فیلمش را بدون حضور ستارگان نامی و در اروپا کارگردانی کرده.

وودی آلن در این مصاحبه اظهار کرده که قصد دارد پس از بازنشستگی از فیلمسازی، بر روی نوشتن کتاب تمرکز کند. او اخیرا پنجمین مجموعه داستان کوتاه خود را با نام «جاذبه صفر» منتشر کرد و ابراز علاقه کرد که در آینده نزدیک رمانی کامل بنویسد. البته که فرایند پیدا کردن ناشر برای همین مجموعه داستان اخیر و کتاب خاطرات او که ۲ سال پیش منتشر شده بود، به دلیل اتهاماتی که متوجه آلن بود به سختی جلو رفت و کمتر ناشری حاضر بود اعتبارش را برای ستاره‌ای که حالا مورد غضب جریان رسانه‌ای اصلی در آمریکاست حراج کند.

وودی آلن

استاد اخیرا هم در مصاحبه زنده اینستاگرامی با «الک بالدوین» گفته بود میل استودیوها برای پخش آنلاین فیلم‌ها و کمرنگ شدن نقش سالن‌های سینما باعث شده تا میلش برای فیلمسازی کمرنگ شود: «احتمالا فقط یک فیلم دیگر خواهم ساخت. بخش زیادی از انگیزه و هیجانم را از دست داده‌ام. روزگاری وقتی فیلم می‌ساختم، فیلمم سینما به سینما در سراسر کشور به نمایش درمی‌آمد، اما حالا شما فیلم می‌سازید، فیلم‌تان نهایتا ۴ تا ۶ هفته روی پرده است و بعد هم مستقیما وارد جریان پخش آنلاین می‌شود تا بابت هر بازدید به شما پول پرداخت کنند. این جریان برای من آن‌قدرها لذتبخش نیست. نمی‌دانم هنوز از فیلم ساختن لذت می‌برم یا نه. قبلا وقتی فیلمم در یک سالن پخش می‌شد و همزمان ۵۰۰ نفر آن را در لحظه می‌دیدند برایم جذاب بود. حالا می‌خواهم یک فیلم دیگر بسازم و ببینم آیا همچنان لذت می‌برم یا نه!»

او همچنین یکی از حسرت‌های بزرگش را فرصت نکردن برای همکاری با کمدین بزرگ «جری لوئیس» خوانده و گفته: «دوست داشتم جری لوئیس را کارگردانی می‌کردم، زیرا جری لوئیس استعداد فوق‌العاده‌ای بود که همیشه آن را به خاطر حماقت به هدر می‌داد، و فکر می‌کنم اگر می‌توانستید او را کنترل کنید و روی نوع مناسبی از کمدی تمرکز کنید، لوئیس شاهکار می‌کرد.»

اعلام خبر بازنشستگی وودی آلن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آمریکا پیدا کرده، اما بخش اعظم گزارش‌ها و یادداشت‌ها پیرامون «اتهامات» حول او و نظرات منفی بعضی از هالیوودی‌ها نسبت به اوست، نه کارنامه سینمایی یگانه‌اش.

تماشای فیلمهای وودی آلن

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil