درباره یکی از تحسین شده‌‌ترین بازیگران سینما بخوانید

۷ حقیقت خواندنی درباره زندگی اد هریس

۲۸ نوامبر سالگرد تولد این چهره همیشه جدی هالیوود است

ادوارد آلن هریس معروف به اد هریس صاحب یکی از جدی‌ترین چهره‌های هالیوود با چشمان آبی نافذ و علاقه‌اش به شخصیت‌هایی با داستان‌های دراماتیک، در هر نقشی موفق است. از دهه ۷۰، او در بیش از صد فیلم و برنامه تلویزیونی بازی کرده‌است. در ۲۸ نوامبر تولد ۷۲ سالگی خود را در حالی جشن گرفت که کارنامه حرفه‌ای بسیار موفقی در صنعت سینما دارد. به بهانه سالروز تولدش نکات جالبی درباره این بازیگر محبوب را اینجا بخوانید.

بازی‌های اد هریس در آپولو ۱۳ (۱۹۹۵)، نمایش ترومن (۱۹۹۸)، پولاک (۲۰۰۰) و ساعت ها (۲۰۰۲) تحسین منتقدان و نامزدی جایزه اسکار را به همراه داشت و بعد از آن با ظاهر شدن در چندین نقش اصلی و فرعی تا کنون توانسته برنده جایزه گلدن گلاب و چهار بار نامزد جایزه اسکار شود.

 

آموزش نقاشی برای بازی در نقش جکسون پولاک

اد هریس برای ایفای نقش هنرمند جکسون پولاک در فیلم پولاک در سال ۲۰۰۰، روش جدی بازیگری را در پیش گرفت. هریس سیگارش را به برند مورد علاقه پولاک تغییر داد، از خانه قدیمی این هنرمند دیدن کرد و یک شب را در تخت خواب پولاک گذراند. او همچنین نزدیک به ۱۵ کیلوگرم وزن اضافه کرد تا از نظر بدنی بیشتر به هنرمند مشهور شباهت داشته باشد. علاوه بر همه اینها، هریس تصمیم گرفت یاد بگیرد که چگونه به روش پولاک نقاشی کند. این بازیگر با ساختن یک استودیو در انبار خانه‌اش در مالیبو، استودیوی پولاک را بازسازی کرد و همانجا تکنیک‌های نقاشی پولاک را تمرین کرد. بازی هریس در پولاک (که اولین کارگردانی او نیز بود) نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای او به ارمغان آورد.

اد هریس در فیلم پولاک

بازی اد هریس در صحنه‌های خطرناک

در سال ۱۹۸۹، برای فیلم پرتگاه هریس در یک تانکر ۷ و نیم میلیون گالنی در یک نیروگاه هسته‌ای متروکه شیرجه زد. تریلر علمی-تخیلی زیر آب جیمز کامرون، مدت‌هاست که به خاطر داشتن یکی از پر استرس‌ترین و خطرناک‌ترین فیلمبرداری‌های تاریخ، بدنام بوده است. کابوس‌آمیزترین لحظه زمانی بود که هریس نزدیک بود غرق شود. این بازیگر به نیویورک تایمز گفته: تنظیم کننده تنفس را وارونه گذاشته بودند به طوری که نیمی از چیزی که وارد ریه‌های من می‌شد آب بود. عوارض فیزیکی فیلمبرداری این درام علمی-تخیلی به قدری زیاد بود که هریس تقریبا مجبور شد در سال ۱۹۹۰ نقش فرانکی فلانری را در ایالت گریس رد کند. هریس سال‌ها از صحبت درباره این فیلم  و کارگردان آن جیمز کامرون خودداری می‌کرد.

اد هریس در فیلم پرتگاه

جایگزین دنیس هاپر در نمایش ترومن

در فیلم نمایش ترومن، اد هریس نقش کریستف، کارگردان خودخواه برنامه تلویزیونی را بازی می‌کند که زندگی ترومن جیم کری را اجرا می‌کند. این یکی از بازی‌هایی است که برای هریس تحسین گسترده‌ای را به همراه داشت و همچنین برای دومین بار نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. جالب است بدانید که هریس تنها پس از اخراج دنیس هاپر از این نقش به فیلم دعوت شد. کارگردان واقعی نمایش ترومن، پیتر ویر، هاپر را در همان روز اولش از این نقش حذف کرد و نقش به هریس رسید. او فقط چند روز فرصت داشت تا قبل از شروع فیلمبرداری صحنه هایش آماده شود.

دانلود نمایش مرد حقیقی از فیلیمو

دست رد اد هریس به پیشنهاد کوبریک

اد هریس اعتراف کرده که واقعا احمق بوده که پیشنهاد نقشی از کارگردان افسانه‌ای استنلی کوبریک را رد کرده است. این بازیگر به یاد می آورد: استنلی کوبریک یک روز با من تماس گرفت و از من خواست در غلاف تمام فلزی نقش گروهبان را بازی کنم و من جواب منفی دادم. این نقش در نهایت توسط آر.لی ارمی بازی شد. ارمی در زندگی واقعی، مربی سابق مته( دریل) تفنگداران دریایی ایالات متحده بود. هریس تایید می‌کند که بازی ارمی عالی بود و کار را بسیار بهتر از او انجام داد.

آموختن ویولن و رهبری یک ارکستر واقعی

اد هریس بازیگری نیست که بدون انجام تکالیفش از قبل وارد پروژه‌هایش شود. او با بازی در نقش لودویگ ون بتهوون در درام کپی بتهوون در سال ۲۰۰۶، این چالش را بسیار جدی گرفت.

هریس به بی‌بی‌سی گفت که بازی در نقش بهترین موسیقی‌دانی که تا کنون روی این سیاره قدم گذاشته است می‌تواند کمی دلهره‌آور باشد. این بازیگر با نواختن پیانو، یادگیری ویولن، آموزش رهبری، خواندن در مورد بتهوون و گوش دادن به تمام موسیقی او برای نقشش آماده شد. یکی از سکانس‌های کلیدی در فیلم کپی بتهوون نشان می‌دهد که این آهنگساز بزرگ یک ارکستر را در حال اجرای سمفونی نهم خود – که در آن هریس واقعا یک ارکستر واقعی را رهبری می‌کرد – رهبری می‌کند. هریس آنقدر این وظیفه را به خوبی انجام داده است که پس از فیلمبرداری سکانس، نوازندگان از جای خود بلند شده و برایش کف زدند.

اد هریس در فیلم کپی بتهوون

اد هریس؛ یک ستاره ورزشی در جوانی

اد هریس قبل از اینکه بازیگری را کشف کند، در سال های جوانی خود یک ورزشکار با استعداد و پرشور بود. او عاشق بیسبال بود و همچنین کاپیتان تیم فوتبال دبیرستانش بود. هریس پس از ورود به کالج به دنبال علایق ورزشی خود بیشتر رفت. هریس در اواخر دهه ۶۰ در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و همزمان با حضور در دانشگاه معتبر، در رشته دو و میدانی شرکت کرد.

اما در عوض زمانی که در نقش شاه آرتور در یک محصول محلی بازی کرد، پایش به بازیگری کشیده شد، که به گفته خودش بعد از آن بسیار شعف زده شد. در حالی که در دهه ۷۰ در تئاتر کار می‌کرد، تحصیلات نمایشی را در دانشگاه اوکلاهما و موسسه هنر کالیفرنیا دنبال کرد و جای پایش را برای ادامه مسیر محکم کرد.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

انتقاد آشکار از شخصیت خود در سریال وست ورلد

مهمترین اثر اد هریس در سال‌های اخیر، سریال درام علمی تخیلی وست ورلد است. هریس از زمانی که سریال در سال ۲۰۱۶ شروع شد، در نقش مرد سیاهپوش مرموز، یکی از شخصیت های کلیدی سریال، بازی کرده است. با این حال، با صراحت مشخص و آشکارا اعتراف کرده که چندان از شخصیت خود در فصل سوم که از مرد سیاهپوش به مرد سفیدپوش تبدیل شده، راضی نبوده است. هریس گفته؛ من برای بازی در مرد سیاهپوش قرارداد امضا کردم نه برای بازی در مرد سفیدپوش. بنابراین، باید بگویم از این اتفاق راضی نیستم.

تماشای آنلاین فیلمهای اد هریس در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil