نقش زدن جلوی دوربین با صدای جادویی

دوبلورهایی که بازیگر شدند

بهانه این نوشته، حضور بهروز رضوی در سریال گناه فرشته است

دوبلورها نزدیک‌ترین افراد در سینما به بازیگران هستند. حس و حال و درک درست آن‌ها از نقش‌ها و اجرای بی‌نقص نقش‌های مهم تاریخ سینما به زبانی دیگر باعث می‌شود جایگاه آن‌ها فارغ از اینکه صدای خوشی دارند بالاتر از یک هنرمند تک وجهی قرار بگیرد و گزینه مناسبی هستند برای بازیگری در فیلم‌ها و سریال‌ها. به بهانه حضور منوچهر زنده‌دل و بهروز رضوی در سریال گناه فرشته نگاهی می‌اندازیم به حضور دوبلورهایی که در کنار هنر ارزشمند دوبله در بازیگری هم دستی بر آتش دارند.

چنگیز جلیلوند

زنده‌یاد چنگیز جلیلوند که صدای ماندگارش روی برخی از بزرگان سینما از جمله پل نیومن، مارلون براندو و رابرت دنیرو خاطرات زیبایی را برای سینمادوستان خلق کرد از همان سال‌های ابتدایی حضور در عرصه دوبله، همزمان نیز در برخی تجربه‌های سینمایی و تلویزیونی نیز حضور داشت و بازیگری را نیز تجربه کرد. فیلم‌هایی نظیر آقای شانس(۱۳۳۸)، آرشین مالالان (۱۳۳۹)، دختر همسایه (۱۳۴۰)، بندرگاه عشق (۱۳۴۶)، فیتیله و ماه پیشونی (۱۳۹۰)، قلاده‌های طلا (۱۳۹۰)، قصه عشق پدرم (۱۳۹۱)، این سیب هم برای تو (۱۳۹۳)، ترمینال غرب (۱۳۹۵) از تجربه‌های بازیگری جلیلوند در سینما است. حضور او در تلویزیون هم لیست بلند بالایی است که آخرین حضورش به سریال سلمان فارسی باز می‌گردد. سریالی که هنوز در دست تولید است و زنده‌یاد جلیلوند در دوران شیوع ویروس کرونا آخرین حضورش جلوی دوربین را در این سریال تجربه کرد و این ویروس منحوس هنر او را از مردم ایران دریغ کرد.

هشت فیلم به‌یادماندنی با دوبله چنگیز جلیلوند

تماشا و دانلود فیلم‌های چنگیز جلیلوند

ناصر ممدوح

ناصر ممدوح را بیشتر مخاطبان با دوبله خاطره‌ انگیز فیلم الرساله مصطفی عقاد و گویندگی نقش خالد به یاد می‌آورند. ممدوح در عرصه گفتار مستندهای علمی نیز سابقه طولانی‌ای دارد و در کنار فعالیت در عرصه دوبله و کارهای صنفی از جمله ریاست صنف دوبله خانه سینما در بازیگری هم نقش‌های مختلفی را بازی کرده است. اولین تجربه بازیگری ممدوح به پیش از انقلاب باز می‌گردد و بازیگری را با فیلم در امتداد شب تجربه کرد. پس از انقلاب نیز بازی او در فیلم‌ها و سریال‌هایی نظیر سریال راه شب (داریوش فرهنگ)، اغما (سیروس مقدم)، فاکتور هشت (رضا کریمی) و رویای گنجشک‌ها (راما قویدل) جزو خاطرات کارنامه هنری این صداپیشه مطرح است.

تماشا و دانلود فیلم های ناصر ممدوح

جلال مقامی

زنده یاد جلال مقامی یکی از عالیجنابان دوبله بود. صدای منحصربفرد او روی شخصیت‌های مطرح تاریخ سینما از جمله رابین ویلیامز، رابرت ردفورد، عمر شریف و مایکل کین هنوز هم در خاطره‌ها ماندگار است. دوبله او روی کاراکتر جعفرابی‌طالب در فیلم الرساله یکی از بی‌نظیرترین دوبله‌های تاریخ سینما است. با این حال مقامی برای آن‌هایی که دهه شصت را تجربه کردند با برنامه دیدنی‌ها به خاطر می‌آورند. علاقه او به بازیگری نیز باعث شد تا در فیلم‌هایی مانند زنگ اول، گالان و راز گل شب‌بو نیز بازی کند.

دانلود و تماشای فیلم های جلال مقامی

سعید شیخ‌زاده

سعید شیخ‌زاده پیش از آنکه در عرصه دوبله فعالیت کند به عنوان بازیگر و از دوران کودکی تجربه حضور جلوی دوربین را داشت. بازی او در فیلم سفر جادویی هنوز هم برای علاقمندان به سینما پرخاطره است. شیخ‌زاده همواره در میان فعالیت‌هایش در عرصه دوبله و اجرای تلویزیونی بازی در فیلم‌ها و سریال‌ها را هم ادامه داده است. گرچه در سال‌های اخیر حضور او در بازیگری کمرنگ شده و تمرکزش را بر روی دوبله گذاشته است اما او را باید یک بازیگر کهنه‌کار دانست با اینکه هنوز در دوران جوانی قدم می‌زند.

گفت و گو با سعید شیخ زاده

دانلود و تماشای فیلم ‌های سعید شیخ‌زاده

افشین زی‌نوری

افشین زی‌نوری نیز مانند سعید شیخ‌زاده از ستارگان جوان عرصه دوبله هستند که صدای ماندگارش روی بازیگرانی چون مت دیمن، لئوناردو دی‌کاپریو و … باعث شد خیلی زود به عنوان یکی از نقش‌های اصلی دوبله فیلم‌های مهم سینما فعالیت کند. با این حال زی‌نوری در بازیگری هم از همان سنین کودکی حضوری فعال داشته است. زی‌نوری سال ۶۸ با اینکه تنها ۱۳ سال داشت با بازی در سریال آیینه به عرصه هنر پا گذاشت و بعد از فیلم مرد نامرئی و سریال به دنبال مهر نیز نقش آفرینی کرد. آخرین حضور زی‌نوری مقابل دوربین نیز در سریال هیولا ساخته مهران مدیری بود که در نمایش خانگی پخش شد.

دانلود و تماشای فیلم های افشین زی‌نوری

بهروز رضوی

یکی از آخرین بازماندگان صداهای ماندگار بهروز رضوی است که سابقه فعالیت در عرصه بازیگری را نیز در کارنامه دارد. بسیاری صدای رضوی را روی مستندهای ایران به خاطر می‌آورند و صدای ماندگار او در رادیو نیز یکی از آرامبخش‌ترین لحظه‌ها را پیش روی مخاطب می‌گذارد. با این حال رضوی در جدیدترین فعالیتش در نقش عماد تهرانی در سریال گناه فرشته نیز حضور دارد. بازی او در نقش پدر حامد تهرانی یکی از جذابیت‌های این سریال است. رضوی نیز مانند دیگر دوبلورهای علاقه‌مند به بازیگری در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی در قامت بازیگر حاضر شده است. بازی او در فیلم آبادانی‌ها کیانوش عیاری و نجات یافتگان رسول ملاقلی‌پور از فعالیت‌های ماندگارش در عرصه بازیگری به حساب می‌آید.

اطلاعات و معرفی گناه فرشته

تماشای آنلاین و دانلود فیلم های بهروز رضوی

منوچهر زنده‌دل

زنده‌دل یکی از دوبلورهای نسل میانی است که صدای زیبای او روی بسیاری از نقش‌های مهم سینمایی خاطرات خوبی را برای مخاطب به ثبت رسانده است. شاید بسیاری صدای او را در نقش حضرت عباس (س) در سریال مختارنامه به یاد بیاورند. با این حال زنده‌دل در کنار دوبله بازیگری را نیز خیلی جدی ادامه می‌دهد و در نقش‌های مختلفی بازی کرده است. بازی او در سریال بی‌گناه ساخته مهران احمدی در نقش منوچهر که مردی است خانواده دار که شغلش هم دوبله است در خاطر مخاطبان مانده است. با این حال آخرین فعالیت زنده‌دل در بازیگری به سریال گناه فرشته باز می‌گردد که در نقش قاضی دادگاه حضور دارد.

گفت و گو با منوچهر زنده دل

دانلود و تماشای فیلم های منوچهر زنده‌دل

ناصر طهماسب

زنده یاد ناصر طهماسب که به تازگی بدرود حیات گفت یکی از سلاطین عرصه دوبله بود که کثرت فعالیت‌های او در عرصه دوبله حیرت‌انگیز است و فقدان او در سینما و دوبله فیلم‌های سینمایی تا همیشه احساس می‌شود. فهرستی از آثار و شخصیت‌هایی که طهماسب به جای آن‌ها صحبت کرده است کافی است تا به نبوغ این اسطوره بی‌بدیل دوبله پی ببریم. با این حال زنده‌یاد طهماسب مانند دیگر همکارانش در عرصه دوبله وسوسه شد تا در فیلم‌های سینمایی و سریال نیز بازی کند. اولین بار فریدون جیرانی در سریال مرگ تدریجی یک رویا از طهماسب در نقش یک منتقد ادبی معروف ساکن لندن استفاده کرد. بعدتر نیز او در فیلم من مادر هستم جیرانی نیز حضور پیدا کرد تا در ویترین رنگارنگ کارنامه هنری او بازیگری نیز جای خودش را داشته باشد.

دانلود و تماشای فیلم های ناصر طهماسب

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole