همان‌جایی که باید فانتزی‌ها را جدی گرفت

معرفی کامل سریال ویچر Witcher

فصل دوم سریال فیچر را همین الان در فیلیمو تماشا کنید

ویچر Witcher سریال تلویزیونی در ژانر درام- فانتزی محصول شبکه نتفلیکس، که بر اساس مجموعه کتابی به همین نام اثر آندری ساپکوفسکی Andrzej Sapkowski ساخته شده است. آندری ساپکفسکی نویسنده لهستانی در ژانر فانتزی-حماسی است. کتاب «ویچر» مجموعه ۶ رمان و ۱۵ داستان کوتاه است که تا به حال به ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده است. به بهانه انتشار فصل دوم سریال جادوگر از نتفلیکس اطلاعات این سریال را مرور کرده‌ایم.

خلاصه داستان فصل دوم سریال ویچر Witcher

در این فصل دوم از سریال ویچر یا جادوگر گرالت از ریویا، شکارچی هیولاها و موجودات افسانه‌ای است که تلاش می‌کند جایگاه خود در دنیایی که انسان‌ها بدتر از حیوانات هستند پیدا کند. اما سرنوشت او را در مقابل جادوگر قدرتمند و شاهزاده خانمی جوان با توانایی خاص قرار می‌دهد که این ۳ باید یاد بگیرند در این جهان چگونه به طور مستقل زندگی کنند. ینیفر از ونبرگ جادوگری جاه‌طلب است که از هیچ آمده و می‌خواهد به همه چیز برسد. پرنس سیریلا یا سیری دختر جوانی است که قدرت‌های اسرار آمیز زیادی درون خود دارد و دست تقدیر سرنوشت همه آنها را بهم گره می‌زند. آن‌ها همراهانی هم دارند. جاسکیر که دوست اعصاب خورد‌کن گرالت است. تیسایا دی وریس، استاد مخفی ینیفر که به عشق مشقت بار معتقد است و تریس مریگلد دوستی خوش اخلاق و جادوگر دروئیدی وهمچنین دوستی قابل اعتماد است. تهاجم و حمله وحشیانه امپراتوری نیلفگاردیان به پادشاهی سینترا که توسط مادربزرگ تحت مراقبت سیریلا، ملکه جنگجو به نام کالانت رهبری می‌شود، باعث به خطر افتادن همگی آن‌ها می‌شود…

 

عوامل و بازیگران سریال جادوگر ویچر Witcher

فیلمنامه «ویچر» توسط لورن اشمیت هیسریچ lauren Schmidt نوشته و به کارگردانی آلیک ساخارف Alik Sakharov و کارلوت برندستروم Charlotte Brändström ساخته شده است. از جمله بازیگران این سریال این‌ها هستند؛

  • هنری کویل در نقش گرالت از ریوی
  • آنیا چالاترا در نقش یِنیفر از ونگربرگ
  • جوئی بیتی
  • می‌آنا بورینگ
  • رویس پیرسون
  • ایمون فرن
  • میمی اندویینی
  • آدام لوی

 

افتخارات سریال ویچر | ویچر فصل سوم دارد؟

سریال ویچر یا جادوگر در سال ۲۰۲۱ نامزد دریافت جایزه ساترن Saturn Award در آکادمی فیلم‌های علمی تخیلی، فانتزی و ترسناک آمریکا، در سال ۲۰۱۹ نامزد جایزه BSC انجمن سینماگران بریتانیا، در سال ۲۰۲۰ نامزد جایزه جشنواره دراگون Dragon Awards شد همچنین در جشنواره‌های جوایز‌هالیوودی موسیقی (HMMA) در سال ۲۰۲۱ ، و ویبی  Webby Awards  در سال ۲۰۲۰ نیز موفق به دریافت جایزه شد.

نتفیلیکس اعلام کرده است که ۷۶ میلیون نفر در جهان حداقل دو دقیقه از این سریال را دیده اند. این معیار جدید در نتفلیکس برای ارزیابی بازدید از فیلم‌ها و سریال‌هاست. درآمد سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ از سریال «ویچر» بوده است. این سریال تاکنون در ۲ فصل ۸ قسمتی ساخته شده است و فصل ۳ سال ۲۰۲۲ از طریق همین شبکه پخش خواهد شد.

نقد و معرفی سریال ویچر یا جادوگرنظر منتقدان درباره سریال ویچر

پیست مگزین

آلیسون نی | فصل ۲ مملو از صحنه‌های اکشن و دنیایی که به خوبی ساخته و پرداخته شده است. این سریال در فصل ۲ تبدیل به نمایشی سرگرم کننده شده است که می‌توان در آن غرق شد.

دیلی بِست

نیک شاگر | هنوز خط داستانی‌ «ویچر» از هم گسیخته و بی ربط است که باعث شده نتواند حسِ هیجان بابت دیدن ادامه سریال را ایجاد کند.

اِی‌وی کلاب

جارود جونز  | «ویچر» در فصل ۲ به فانتزی با کیفیت‌تری تبدیل شد و به نوشته‌های سپاکوفسکی نزدیک‌تر است.

مجله امپایر

بوید هیلتون | فصل ۲ فانتزیِ پر از داستان و شاخ برگِ‌ «ویچر» نسبت به فصل اولش بسیار بهتر است و البته متکی به هنر بازیگری کاویل! به عناصر ترسناک بیشتر پرداخته شده تا جلوه‌های چشمگیری را به نمایش بگذارد.

این‌دیپندنت

نیک هیلتون | در دنیای که یک فانتزی باید خودش را جدی بگیرد تا جدی گرفته شود،‌ «ویچر» محصولی نادر است. و البته فقط سرگرم کننده!

 

امتیازهای سایت‌های سینمایی به سریال جادوگر

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB  ۸.۲ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدین در سایت  rotten tomatoes ۸۱ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت  rotten tomatoes۹۱ درصد
  • میانگین امتیاز منتقدین در سایت  metacritic 61 درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت metacritic  ۷.۳درصد

سریال ویچر

گفت‌وگو با بازیگران سریال ویچر Witcher

در ابتدای قسمت Blood of Elves صحنه ای وجود دارد که گرالت در تپه سودان از هوش می‌رود. در این لحظه او تجربه دیدن رویای را دارد که با مرگ صحبت می‌کند سپس کلماتی زیبا در مورد عبور از علفزار و مه گفته می‌شود و کاویل صحنه‌ای را توصیف می‌کند. کاویل: «در سریال واقعاً چنین صحنه‌ای نوشته نشده بود ولی این کلمات از کتاب ساپپکوفسکی من را مجذوب خود کرد که دوست داشتم این شعر توسط من از زبان گرالت در سریال گفته شود. راجع به این موضوع من بحث طولانی با عوامل داشتم. در نهایت من این کار را سرخود انجام دادم و این دکلمه را جلوی دوربین گفتم و آماده بودم تا عواقب آن را بپذیرم. تا درنهایت در فصل ۲ با آن موافقت شد. ما درواقع باید به طرح کلی فیلمنامه وفادار باشیم اما می‌توانیم تغییراتی جزعی را هم خودمان ایجاد کنیم. جلسات زیادی هم در این رابطه برگزار می‌شد و من بارها درحالی که همچنان روی صندلی گریم بودم در این بحث شرکت می‌کردم  نظرم را می‌گفتم»

فریا آلن درباره نقشش می‌گوید: «من فکر می‌کنم که همه ما درون خود چیزهایی داریم که از فاش کردن یا کشف آن می‌ترسیم. فکر نمی‌کنم زمان خاصی وجود داشته باشد که به خودت رجوع کنی و یا به کشف خود بپردازی. ما آگاهانه به عنوان یک انسان در حال رشد هستیم. شاید نشان دهنده آن باشد که ما همیشه درونمان پر از ترس است. سیری دختر جوانیست که درحال کشف جهان ناشناهته درون خود است. مثل همه ما! من دندانپزشکی می‌خوانم و در فصل ۱ مشغول امتحاناتم بودم. من بسیار تلاش کردم و اراده‌ای شبیه سیری را درخودم می‌بینم. من مانند بقیه دوستانم علاقه‌ای به مهمانی رفتن و خوشگذرانی نداشتم. من برای بازیگر شدن خیلی زحمت کشیدم. ناگهان این نقش بزرگ به من پیشنهاد داده شد. من حتی مجبور شدم برای ۸ ماه از کشورم دور بمانم. تجربیاتی شبیه سیری داشتم. خانه‌ای امن که در یک شب از دستش داد. او وارد دنیای واقعی شد. هرچند من دقیقا همان تجربه تلخ را نداشتم، اما او را درک می‌کردم.»

بررسی اجمالی فصل اول سریال «ویچر»

یک نقد بلند درباره سریال جادوگر

وب سایت راجر ایبرت

برایان تالیرکو | اقتباس نتفلیکس از رمان‌های موفق و بازی‌های ویدیویی محصولی شده به نام «ویچر» که روایت داستان شخصی با نام مستعار گرالت از ریوا Geralt of Rivia است. چیزی مشابه سریال بازی تاج و تخت با همان داستان‌ها توطئه و موجودات جادویی و مواجهات و نبردهای سخت. ویچر واقعاً نامفهوم است پر از شخصیت‌ها و هیولاها و دیالوگ‌های اغراق‌آمیز. تقریباً در نیم فصل اول احساس ما تغییر می‌کند. من شخصاً به یاد فیلم «پسر جهنمی» افتادم تا سریالی که پیش بینی شده بود برنده جایزه امی بعدی باشد. اسطوره شناسی ضعیف و کم عمق و متناقض که به شدت ارزش داستان پردازی را پایین می‌آورد. من واقعاً نمی‌توانم به شما بگویم که هر فصل دقیقاً راجع‌به چه چیزی بود. اما آن قسمت‌هایی که راجع‌به جن و قسمتی که راجع‌به اژدها است خیلی سرگرم کننده هستند. اگر فقط به عنوان سرگرمی برای آخر هفته بهش نگاه کنیم، لحظات و سکانس‌های فوق العاده زیبا و بازی بسیار هنرمندانه از زنی شجاع را در آن می‌بینیم. اما به جرات می‌توان گفت که بازی تاج تخت حتی با وجود آنکه تمام شده است در HBO بی رقیب باقی خواهد ماند.

فصل دوم سریال ویچربراساس کتاب‌های موفق اندری ساپکوفسکی و سری بازی‌های جادوگر (The Witcher 3: Wild Hunt) سریال «ویچر» با حضور هنری کاویل Henry Cavill در نقش اصلی یکی از ضروریات بود. در ابتدا قرا بود فیلم بلندی بر اساس آن برای نتفلیکس ساخته شود اما تیم سازنده از جمله لورن اشمیت هیسریچ نظرش این بود که این کتاب‌ها آنقدر غنی و پر ماجرا هستند که می‌توان آن را تبدیل به سریالی بلند کرد. البته این احتمال هم بود که با ساخت این داستان در قالبی فشرده‌تر، این فیلم قابل درک‌تر باشد. گاهی اوقات با دادن فضای بیشتر به یک سازنده به او این اجازه داده می‌شود که  در افسانه‌های جهانی که یک نمایش نمی‌تواند درست حق مطلب را ادا کند با سوار شدن بر بال خیال و استفاده از عناصر فانتزی بتوانند تمام زیبایی‌ها و شکوهش را به تصویر بکشند.

هربار که داستان «ویچر» از ینیفر و گرالت دور می‌شود، ذهن هم از آن پرت می‌شود. طرفداران پرو پاقرص کتاب «ویچر» ممکن است اهمیتی ندهند چون خودشان می‌توانند خلا نبودن آن‌ها را پر کنند؛ آنقدر این سریال به تقلید از بازی تاج و تخت نساخته شده که گاهی فکر ‌می‌کنم شاید آن سریال تمام نشده و «ویچر» ادامه آن است!

در سه قسمت اول «ویچر» من چنین بلند پروازی را دیدم. موجودات خیالی، شخصیت‌هایی جدید، دیالوگ‌های سنگین و گاهی اغراق آمیز صرفاً باعث جذب مخاطب نمی‌شود. البته بینندگانی که طرفدار آن هستند در ادامه می‌بینند که سریال بهتر شده است و تعادل بین این عناصر به خوبی ایجاد شده است. هنری‌کاویل تن صدای خود را پایین می‌آورد و تمام سعی خود را می‌کند که مثل گرات Geralt جدی به نظر برسد چیزی شبیه یک مزدور در سرزمین هیولاها و سحر و جادو! او یک شکارچی هیولای طرد شده است که به خاطر هویتش که جادوگر است یک جهش یافته محسوب می‌شود. او شکارچی جانوارنی است که توانایی‌های ماورالطبیعه دارند.

نقطه آغازین داستان کمی درهم و برهم است. نبردی جانانه که در نهایت شاهزاده خانمی به نام سیری با بازی فریا آلن Freya Allan تبعید می‌شود. به مدتی طولانی سیری تبدیل به شخصیتی ثانویه می‌شود و وقتی راوی رباره داستان او را بازگو می‌کند تا حد زیادی آنچه اتفاق افتاده بود را فراموش کرده بودم که او که بود و چه نقشی در داستان داشت. قسمت جذاب داستان فقط آن لحظه از بازی ینیفر از ونگربرگ است که آنیا چالوترا را می‌دزد. ینیفر شخصیتی طرد شده است که به شدت قوی می‌شود و در نیمه فصل با گرالت رابطه بر قرار می‌کند. این زمانی است که تازه سریال معنی پیدا می‌کند.

کاویل و چالوترا رابطه شیمیایی دارند که به داستان جهت می‌دهد. البته این مطلبی است در باب اسطوره شناسی که مردم نمی‌دانند و اهمیتی هم به آن نمی‌دهند. در اینجا این معنی را می‌دهد که حتی زمانی که «ویچر» بر اساس قواعد خودش جلو می‌رود این یک موضوع سطحی و بی‌معنی است و به رفتار‌های افراطی کاویل کمکی نمی‌کند. بدتر از آن این است که چالوترا و کاویل به حال خود رها شده اند.« ویچر» به صورت کاملا آشکار تقلیدی از « بازی تاج و تخت» است. در مقایسه با تمام کارهای ‌HBO می‌فهمم که این کار و تیم عمیق نیستند. هربار که داستان «ویچر» از ینیفر و گرالت دور می‌شود، ذهن من هم از آن پرت می‌شود. طرفداران پروپاقرص کتاب «ویچر» ممکن است اهمیتی ندهند چون خودشان می‌توانند خلا نبودن آن‌ها را با ساعت‌ها بازی کردن Witcher 3 پر کنند، اما من حتی نمی‌توانم در قالب نمایشی تلویزیونی آن را تحمل کنم. آنقدر این سریال به تقلید از بازی تاج و تخت ساخته شده که گاهی فکر ‌می‌کنم شاید آن سریال تمام نشده و «ویچر» ادامه آن است!

تماشای آنلاین سریال ویچر

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil