به بهانه سالگرد تولد بیست و یکمین ستاره برتر سینما در تمام دوران

۸ نکته جذاب درباره جان تراولتا

۱۸ فوریه سالگرد تولد این بازیگر مشهور هالیوود است

در چند دهه گذشته، ستارگان زیادی وجود داشته‌اند که صفحه نقره‌ای را زیبا کرده‌اند. با این حال، برخی از آنها کمی درخشان‌تر از بقیه درخشیده‌اند که جان تراولتا قطعا یکی از آنهاست. او در دوران اوج خود قلب‌های بسیاری را تسخیر کرد. در ۱۸ فوریه ۱۹۵۴ به دنیا آمد و با پنج خواهر و برادر بزرگ شد. مانند بسیاری از بازیگران، مدرسه را رها کرد تا حرفه بازیگری را دنبال کند و قبل از اینکه روی پرده‌های بزرگ ظاهر شود و تبدیل به ستاره‌ای شود که در حال حاضر است، زحمت فراوانی کشید. او بیست و یکمین ستاره برتر سینما در تمام دوران است که علاوه بر بازیگری چند استعداد دیگر هم دارد که در همه آنها نیز موفق است. به مناسبت شصت و نهمین سالگرد تولد این ستاره سینما نکات جذابی درباره او بخوانید.

نماد هالیوود در لیست ستاره‌های برتر

جان تراولتا برای چندین دهه نماد هالیوود بوده است و در سال ۱۹۹۷، زمانی که مجله بریتانیا، امپایر، به عنوان بیست و یکمین ستاره برتر سینمای تمام دوران رتبه بندی کرد، قدرت درخشش او به طور رسمی شناخته شد. این رتبه‌بندی بر اساس مجموعه آثار چشمگیر او بود که شامل فیلم‌های نمادینی مانند گریس، تب شنبه شب و پالپ فیکشن می‌شود. موفقیت تراولتا چندین نسل را تحت تاثیر قرار داده است و تأثیر او بر صنعت فیلم غیرقابل انکار است.

بهترین فیلم های جان تراولتا که حتما باید تماشا کنید

رشد حرفه‌ای پس از اجرای نمادین یک رقص

زندگی حرفه‌ای جان تراولتا پس از اجرای رقص نمادین او در فیلم‌های تب شنبه شب و گریس به شدت رشد یافت. حرکات مهیج و کاریزمای غیرقابل انکار او باعث شد که نقدهای تحسین برانگیزی برای او به ارمغان بیاورد و او را به شهرت برساند. تراولتا پس از دستیابی به موفقیت در ژانر رقص، از آن فاصله گرفت و روی نقش‌های اکشن تمرکز کرد و در فیلم‌هایی مانند پالپ فیکشن و تغییر چهره بازی کرد.

برنده گلدن گلوب و نامزد اسکار

بازی نمادین جان تراولتا در سال ۱۹۹۵ در درام کمدی کوتاه شو جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را برای او به ارمغان آورد. بازی او در نقش چیلی پالمر به طور گسترده توسط منتقدان و تماشاگران تحسین شد و به عنوان یک بازگشت بزرگ برای این بازیگر تلقی شد. اجرای تراولتا از این شخصیت به قدری متقاعد کننده بود که حتی نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد و او را به اولین بازیگری تبدیل کرد که برای یک نقش هم نامزد اسکار و هم گلدن گلوب شد.

جان تراولتا در مراسم گلدن گلوب

از دست دادن فرصت‌های مهم

جان تراولتا حرفه‌ای طولانی و موفق داشته، اما فرصت‌های مهمی را نیز از دست داده است. او نقش اصلی چهار فیلم محبوب را رد کرد: روزهای بهشت، ژیگولو آمریکایی، افسر و یک جنتلمن و شیکاگو. همه این نقش‌ها توسط ریچارد گیر گرفته شد که او را به یک ستاره بزرگ تبدیل کرد. سرنوشت عجیبی است که تراولتا این نقش‌ها را به عهده نگرفت و این فرصت‌های تعیین کننده را از دست داد.

جوایز  و موفقیت‌های دیگر جان تراولتا

اگرچه تراولتا هرگز برای بازی‌های سینمایی خود برنده جایزه اسکار نشده است، اما در سال ۱۹۸۱، در باشگاه تئاتر معتبر هاستی پودینگ هاروارد، که گروهی از دانشجویان به اجرای نمایش‌های بورلسک و موزیکال معروف بودند، به عنوان مرد سال انتخاب شد. پس از بازی در فیلم‌های تب شنبه شب و پالپ فیکشن، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد. او برای بازی در سریال وکیل رابرت شاپیرو، نامزدی امی و گلدن گلوب شد و در مجموع ۶ نامزدی دریافت کرد که آخرین آنها در سال ۲۰۱۱ بود. او جایزه IIFA را برای دستاورد برجسته در سینمای بین المللی دریافت کرد.

نامگذاری لباس پرنسس دایانا به نام جان تراولتا

در سال ۱۹۸۵ در مراسمی کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری ریگان، تراولتا توانست حرکات رقص معروف تب شنبه شب خود را با پرنسس دایانا اجرا کند و جالب است بدانید که پرنسس دایانا به جان پیشنهاد رقص داد. جان آن شب نشان داد که نه تنها مهارت زیادی در رقص دارد بلکه می‌تواند اعضای خاندان سلطنتی را هم تحت تاثیر قرار دهد. اتفاق آن شب آنقدر برای پرنسس دایانا خوشایند بود که بعدها لباسی را که در مراسم بر تن داشت، لباس تراولتا نامید. لباس باشکوهی که از آن پس فقط با نام مردی که با او رقصید در یادش ماند.

آواز خواندن و دوئت با مایلی سایرس

شاید ندانید که جان تراولتا یک موسیقیدان توانمند است. او اولین بار در سال ۱۹۷۵ وارد خوانندگی شد و اولین تک آهنگش به رتبه ۱۰ در جدول ۱۰۰ موزیک داغ مجله بیلبورد راه یافت. این جدول نمودار استانداردی در صنعت موسیقی در ایالات متحده برای آهنگ‌ها است، که به صورت هفتگی توسط مجله بیلبورد منتشر می‌شود. در سال ۲۰۰۹ او حتی آهنگی را در کنار مایلی سایرس برای فیلم بولت اجرا کرد. بسیاری می‌گویند که او این مهارت خود را از مادرش به ارث برده است.

جان تراولتا و مایلی سایرس

از نویسندگی تا خلبانی و هواپیماسازی

اگر فکر می‌کنید او تنها یک بازیگر با استعداد است، که هم خوب آواز میخواد هم مهارتی در رقص دارد، یعنی هنوز او را نشناخته‌اید. چون علاوه بر اینها، او یک نویسنده با استعداد است و  آثار و نوشته‌های منتشر شده‌اش همگی با نقد و بازخورد مثبت همراه بوده.  یکی از کتاب‌های محبوب او که جهان را شوکه کرد، کتابی بود درباره پسرش که بر اثر تشنج جان باخت. به علاوه از آنجایی که از نوجوانی شیفته پرواز بود، در سن ۲۲ سالگی گواهینامه خلبانی خود را گرفت و امروز صاحب جت‌های شخصی خود است و پرواز می‌کند و حتی یک شرکت هواپیماسازی نیز دارد.

چهره‌ها در فیلیموشات

چند نکته کوتاه و خواندنی درباره جان تراولتا

  • در سال ۱۹۷۵، تراولتا برای ایفای نقش وینی باربارینو در مجموعه تلویزیونی موفق خوش برگشتی کوتر به شهرت رسید.
  • برای بی‌نقص شدن صحنه‌های رقصش در فیلم سینمایی تب شنبه شب، ۹ ماه تمرین کرد.
  • در طول فیلمبرداری فیلم پسری در حباب پلاستیکی در سال۱۹۷۶ عاشق دایانا هایلند شد که ۱۸ سال از او بزرگتر بود. هایلند در سال ۱۹۷۷ در حالی که در آغوش جان بود در اثر سرطان درگذشت.
  • در سال ۱۹۸۴، پیشنهاد نقش اصلی مرد فیلم اسپلش را داشت که مدیر برنامه‌هایش او را از شرکت در این نقش منصرف کرد. نقش به تام هنکس رسید و فیلم به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد.
  • هنگام معرفی ایدینا منزل در مراسم اسکار ۲۰۱۴، به اشتباه نام او را ادل دازیم تلفظ کرد. این اشتباه  از آن زمان توجه و تمسخر زیادی را به خود جلب کرد تا جایی که کاربردان توییتر یک حساب کاربری به نام ادل دازیم ساختند. تراولتا از منزل عذرخواهی کرد و یک دسته گل برای او فرستاد.
  • اگرچه او اغلب به عنوان ایتالیایی-آمریکایی انتخاب می‌شود و پدرش اصالت ایتالیایی دارد، اما اعتراف کرده است که خانواده‌اش بیشتر روی اصل و نسب ایرلندی خود سرمایه گذاری کرده‌اند و بیشتر در اطراف فرهنگ ایرلندی بزرگ شده که از سمت مادر به او رسیده است.
  • در سپتامبر۲۰۱۰ اپرا وینفری در طول اولین قسمت از فصل آخر برنامه گفت وگوی خود اعلام کرد که تمام مخاطبان استودیو خود را به یک سفر ۸ روزه با هزینه‌های پرداخت شده به استرالیا خواهد برد و جان تراولتا به عنوان خلبان در این سفر حضور خواهد داشت. جان  بیش از یک سال به وینفری کمک کرده بود تا برای سفر برنامه ریزی کند.
  • پس از زلزله سال ۲۰۱۰ هائیتی، تراولتا با پیوستن به دیگر افراد مشهور در کمک به امدادرسانی، هواپیمای ۷۰۷ خود را پر از تجهیزات، پزشکان و داوطلبان به منطقه فاجعه فرستاد.

تماشای آنلاین فیلم های جان تراولتا در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole