از «تام شلبی» تا همکاری‌های پرتعداد با کریستوفر نولان

با بهترین فیلم های کیلین مورفی آشنا شوید

+انتخاب ویژه: سریال پیکی بلایندرز

کیلین مورفی برای عموم مردم بابت بازی در نقش «تام شلبی» در سریال مشهور «پیکی بلایندرز» شناخته شده است. او قبلا در دو فیلم سابقه همکاری با کریستوفر نولان را دارد و برخلاف تصور بسیاری، انتخاب او توسط نولان برای بازی در نقش «رابرت اوپنهایمر» به خاطر درخشش در آن سریال نبوده. از قضا شاید کسانی که به‌واسطه سریال با کیلین مورفی آشنا شده‌اند، ندانند که او پیشینه قابل توجهی در سینما دارد. در این مطلب می‌خواهیم ۷ نقش‌آفرینی برتر کیلین مورفی در سینما و تلویزیون آشنا شویم.

اطلاعات و معرفی اوپنهایمر کریستوفر نولان

فیلم ۲۸ روز بعد | ۲۰۰۲ | ۲۸ Days Later

این فیلم مهیج و آخرالزمانی «دنی بویل»، درباره یک ویروس بسیار خطرناک و مسری است که کل بریتانیا را در آستانه نابودی قرار داده است. این ویروس انسان‌ها را آلوده به خشم شدید می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها با جنون خشم، به خون همدیگر تشنه شوند. همین خلاصه داستان، یکی از بهترین فیلم های کیلین مورفی را ساخته است.

از همان لحظه‌های نمادین افتتاحیه و در حالی‌که او با لباس بیمارستانی در خیابان‌های متروک مرکز لندن در حال تعجب از اوضاع است، تماشاگران در سراسر جهان عاشق مورفی و جانی که به شخصیت «جیم» بخشیده بود شدند. این فیلم مقدمه‌ای برای ورود مورفی به جریان اصلی سینما بود. بازی او در نقش فردی که از کما بیدار می‌شود و می‌بیند دنیای پیرامونش به پایان رسیده همچنان چشم‌نواز و خیره‌کننده است.

کیلین مورفی در فیلم 28 روز بعد

سریال پیکی بلایندرز | ۲۰۱۳-۲۰۲۲ | Peaky Blinders

یک کهنه‌سرباز جنگ که بانی تشکیل باندی تبهکار و خطرناک به نام «پیکی بلایندرز» می‌شود. مورفی به ایفای نقش تام شلبی در این سریال، به شهرتی دیرهنگام بین مردم رسید و تازه در صنعت سینما به رسمیت شناخته شد و بازی‌اش مورد تقدیر قرار گرفت.

همه چیز درباره سریال پیکی بلایندرز

پیکی بلایندرز از معدود سریال‌های تلویزیونی بود که در آمریکا مورد توجه گسترده مخاطبان قرار گرفت و بخش عمده‌ای از این شهرت، مدیون حضور گیرا و تاثیرگذار مورفی در نقش تام شلبی بود. مورفی و البته سایر بازیگران این سریال به لطف شخصیت‌پردازی عالی کاراکترهایشان توانستند موج بزرگی در فرهنگ عامه ایجاد کنند.

تماشای آنلاین سریال پیکی بلایندرز

فیلم صبحانه در پلوتون | ۲۰۰۵ | Breakfast On Pluto

فیلم درباره یک زن تراجنسیتی است که در بدو تولد توسط والدینش رها شده و حالا در بزرگسالی در تلاش است تا مادر بیولوژیکی‌اش را پیدا و با او ارتباط برقرار کند. فیلم در عین حال به بمب‌گذاری‌های سریالی و مرگبار ارتش آزادی‌بخش ایرلند در بریتانیا در دهه ۷۰ میلادی نیز می‌پردازد.

فیلم علی‌رغم موضوع جدی و تلخش، تماشاگر را همزمان به خنده و گریه می‌اندازد و بخش عمده‌ای از احساسات تماشاگر ناشی از بازی بسیار عالی مورفی در نقش «کیتن»، یک زن تراجنسیتی است.

کلین مورفی در فیلم صبحانه در پلوتون

فیلم دان‌کرک | ۲۰۱۷ | Dunkirk

زمانی که کریستوفر نولان مهارت خود را در ژانر جنگی امتحان کرد، در نهایت یکی از هنرمندانه‌ترین و جذاب‌ترین فیلم‌های حرفه‌ای خود را ساخت و اولین نامزدی اسکارش را در رشته «بهترین کارگردان» به دست آورد. نولان با تقسیم کردن فیلم به سه روایت مختلف و دنبال کردن سربازان در خشکی، دریا و هوا، می‌خواهد مطمئن باشد که فیلمش یک شخصیت اصلی ندارد و در عوض داستان‌های سربازان مختلف جنگ را درهم می‌آمیزد.

به همین دلیل نقش مورفی هم در فیلم کوچک است و نقش اصلی محسوب نمی‌شود، اما بازی او در نقش خلبانی که از مهلکه گریخته و تحت تاثیر موج یک انفجار قوی مات و مبهوت مانده، شگفت‌انگیز است.

تماشای آنلاین فیلم دانکرک

فیلم بادی که در مرغزار می‌وزد | ۲۰۰۶ | The Wind That Shakes The Barley

شاهکار «کن لوچ» که برنده نخل طلای کن هم شد، درباره جنگ داخلی ایرلند و دو برادری است که برای پیوستن به ارتش آزادی‌بخش ایرلند و استقلال کشورشان تلاش می‌کنند. مورفی در فیلم نقش یکی از این دو برادر را ایفا کرده بود.

فضای تاریک و افسرده‌کننده فیلم شاید باب میل مخاطب نباشد، اما بازی مورفی در نقش مردی که در ابتدا برای پیوستن به ارتش تردید دارد و اما به مرور با مشاهده توحش ارتش انگلستان، برای استقلال کشورش برانگیخته می‌شود عالی است و باعث می‌شود بیننده تحت تاثیر قرار بگیرد.

تماشای آنلاین فیلم بادی که در مرغزار می‌وزد در فیلیمو

فیلم یک مکان ساکت: بخش ۲ | ۲۰۲۰ | A Quiet Place Part II

در دومین قسمت از فیلم بسیار محبوب «یک مکان ساکت»، کیلین مورفی در قالب شخصیت «اِمِت» به بینندگان مشتاق این فرنچایز ساخته «جان کرازینسکی» معرفی می‌شود. او دوست قدیمی شخصیت‌های اصلی فیلم است که به بازماندگان سرسخت و تنهای یک آخرالزمان موجودات فضایی تبدیل شده‌اند.

شخصیت امت آن‌قدر شبیه هیچ شخصیت دیگری در کارنامه مورفی نیست که خیلی‌ها او را با بازیگر دیگری اشتباه گرفتند! دگردیسی او به یک فرد گوشه‌گیر لاغر، زمخت و ریشو به قدری کامل و بی‌نقص است که تبدیل به یکی از بهترین نقش‌های او شده است.

تماشای آنلاین فیلم یک مکان ساکت بخش ۲ در فیلیمو

فیلم آفتاب | ۲۰۰۷ | Sunshine

«آفتاب» دومین همکاری «دنی بویل»، نویسنده‌اش «الکس گرلاند» و کیلین مورفی بعد از فیلم «۲۸ روز بعد» بود. فیلم درباره گروهی از فضانوردان است که باید درخشش را به خورشید که در آستانه خاموشی است برگردانند و منظومه شمسی را از سرما و تاریکی ابدی نجات دهند.

تصویری که مورفی از شخصیت «رابرت کاپا» فیزیکدانی که فرمانده این ماموریت است، به شکل شگفت‌انگیزی سرد اما گیراست. او به وضوح مردی را به تصویر کشیده که تمام احساسات را در خودش کشته تا موفقیت ماموریتش را تضمین کند.

کلین مورفی در فیلم آفتاب

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole