درباره یکی از پرفروش‌ترین‌های ژانر وحشت سینما؛ فیلم ترسناکی بدون صحنه ترسناک

۱۰ نکته خواندنی درباره فیلم حس ششم

دوم آگوست، ۲۳ سال از اولین نمایش مشهورترین فیلم شیامالان می‌گذرد

فیلم سینمایی حس ششم یک تریلر درخشان در دهه ۹۰ بود که بزرگترین پیچیدگی‌های سینمای دوران مدرن را به نمایش گذاشت و تماشاگرانش را از هیجان میخکوب کرد. فیلمی که باعث شد مدیر اجرایی دیزنی به خاطر خریدن فیلمنامه آن به قیمت ۳ میلیون دلار و تحمیل هزینه زیاد به استودیو شغل خود را از دست دهد اما وقتی ساخته شد، آنچنان موفق بود که در روز افتتاحیه بیش از ۸ میلیون دلار فروش داشت.
این فیلم با معرفی یک ستاره کودک با استعداد و یک فیلمساز جدید در واقع از هیچ، برخواست و همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد. فیلم حس ششم زمانی که برای اولین بار منتشر شد به دلیل تصاویر خشونت آمیز رتبه PG-13 را دریافت کرد. دوم آگوست بیست و سومین سالروز اکران این فیلم ترسناک است که امتیاز ۸.۲ در سایت IMDB را دارد. ۱۰ نکته جالب درباره این فیلم را اینجا بخوانید.

حذف صحنه‌ ترسناک برای حفظ رتبه ۱۳-PG

در بسیاری از فهرست‌های بهترین‌های ترسناک مشخص است که حس ششم یک فیلم ترسناک است، اما در واقع عمدتاً فاقد تصاویر ترسناک است. در واقع، بیشتر ترس‌ها ماهیتی روان‌شناختی و مبتنی بر تعلیق دارند، نه بر اساس ترس‌های صحنه‌های ناگهانی، چهره‌های عجیب و غریب یا خون. این یک انتخاب عمدی از سوی کارگردان بود، وقتی که ابتدا صحنه‌ای را وارد فیلم کرد که ماهیت بسیار ترسناک‌تری داشت. این صحنه شامل این بود که کول پنجره ماشین به بیرون و داخل بیمارستان نگاه می‌کرد و ارواح چندین بیمار بیمارستان را می‌دید که به او خیره شده بودند. بیماران همگی به نوعی مخدوش یا ترسناک بودند. این صحنه با ناراحتی آرام بقیه فیلم در تضاد بود. با توجه به احساس شدید صحنه، تصمیم گرفته شد که حذف شود، هم برای ثابت نگه داشتن لحن و هم اجازه دادن به فیلم برای حفظ رتبه ۱۳-PG .

شیمالان تحت تاثیر استعداد و جسارت اوسمنت

نمی توان انکار کرد که کارگردان فیلم تحت تأثیر مهارت‌ها و جذابیت‌های بازیگری هیلی جوئل اوسمنت از همان لحظه ملاقات آن دو قرار گرفت، اما شیمالان در واقع بیشتر تحت تأثیر مهارت‌های اوسمنت در خواندن متن بود تا بازیگری او. اوسمنت علاوه بر ارائه یک تست بازیگری استثنایی تصمیم جسورانه‌ای گرفت تا در طول تست بازیگری خود به شیمالان نزدیک شود و به او بگوید که فیلمنامه را آنقدر دوست دارد که بیش از دو بار آن را خوانده است. شیامالان خیال می‌کند او دوبار بخش‌های مربوط به خود را خوانده است. اما اوسمنت می‌گوید: نه، من کل فیلمنامه را دو بار خواندم.

شیامالان از اینکه چنین بازیگر جوانی شجاعت و تمرکز لازم را دارد تا کل فیلمنامه را دوبار بخواند، از جمله صحنه‌هایی که هیچ ربطی به او نداشتند، شگفت‌زده می‌شود. تمرکز او و همچنین اعتماد به نفسی که با صحبت کردن با شیمالان در مورد آن نشان داد، باعث شد که اوسمنت برای این نقش انتخاب شود. او که برای خواندن فیلمنامه تمام شب بیدار مانده بود، همچنین در تست اولیه خود کراوات بسته بود که این کار هم کارگردان را تحت تاثیر قرار داد.

فیلم بروس ویلیس و هالی جوئل آزمنت

فریادهای بروس ویلیس بر سر جوئل اوسمنت

بازیگر نقش کول، هیلی جوئل اوسمنت در این فیلم عملکرد خیره‌کننده‌ای ارائه کرد. نمایشی که او را مورد توجه همه کمیته‌های جوایز مهم قرار داد و برای یک زندگی حرفه‌ای مادام‌العمر آماده کرد، اما شرایط این کار برای او همیشه آرام نبود و سختی‌های خودش را داشت. برای مثال زمانی که از او خواسته شد برای یک صحنه گریه کند، با مشکل مواجه شد و نمی‌توانست طبق خواسته کارگردان اشک بریزد. خوشبختانه پدرش به عنوان نگهبان و همراه او در صحنه فیلمبرداری بود و دقیقا می‌دانست چه چیزی را پیشنهاد کند تا اوسمنت اشک‌های مورد درخواست کارگردان را تحویل دهد. هنگامی که در برداشت دیگری نتوانست غم و اندوه لازم را به نمایش بگذارد، پدرش یوجین به بروس ویلیس پیشنهاد کرد که دیالوگ‌های خود را در مقابل دوربین اوسمنت فریاد بزند. اگرچه ممکن است این پیشنهاد کمی بی‌رحمانه به نظر برسد، اما زمانی که اشک‌های جوئل به سرعت سرازیر شدند، اثر مورد نیاز را ایجاد کرد!

کولت متوجه نشد حس ششم یک فیلم ترسناک است

کار کردن بر روی فیلم‌های ترسناک یعنی کار کردن در یک محیط ناراحت کننده. زیرا معمولا بازیگران باید در سرما و تاریکی با گریم هیولا یا چهره چهره پوشیده شده از خون جعلی زمان زیادی را جلوی دوربین بگذرانند. با این اوصاف، اگر به اندازه کافی بدشانس باشید که در حین فیلمبرداری چیزی فوق طبیعی را تجربه کنید، شرایط کار بدتر هم می‌شود، که ظاهرا برای یکی از بازیگران زن این فیلم اتفاق افتاده است.

هرچند تونی کولت که نقش لین مادر کول را بازی می‌کرد گفته است که از جنبه عاطفی فیلم چنان تحت تأثیر قرار گرفته بود که تا پس از اکران متوجه نشده که واقعا یک فیلم ترسناک است اما در جایی هم گفته بود در حین فیلمبرداری حس ششم تجربه‌های شبانه بسیار عجیبی داشته است. به عنوان مثال، زمانی که کولت در اتاق هتل خود بود، مدام در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شد، اما همیشه با یک عدد تکراری، یعنی ۱:۱۱، ۲:۲۲، ۳:۳۳، یا ۴:۴۴ بیدار می‌شد. این بدیهی است که ممکن است این اتفاق کاملا تصادفی باشد، اما بازیگران و عوامل فیلم آن را به عنوان مدرکی مبنی بر تسخیر مجموعه توسط ارواح واقعی در نظر گرفتند!

۱۸ سال در صدر جدول پردرآمدترین فیلم ترسناک

امروزه فیلم‌های پرفروش به قدری رایج هستند که باید فیلم‌ها باکس آفیس یک میلیارد دلاری را به دست آورند تا حداقل تیتر اخبار شوند، اما شرایط همیشه اینطور نبود. زمانی بود که پرفروش‌ترین فیلم سال دلیل بزرگی برای جشن گرفتن بود، به خصوص اگر آن فیلم در ژانری مانند ترسناک بود. حس ششم دومین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۹ بود که توسط جنگ ستارگان: اپیزود اول – تهدید شبح شکست خورد. این فیلم ۲۹۳ میلیون دلار در ایالات متحده و ۳۷۹ میلیون دلار در سایر کشورها فروخت که تا سال۲۰۱۷  آن را به پردرآمدترین فیلم ترسناک تاریخ تبدیل کرد. رکوردی که توسط حس ششم ثبت شد در واقع تا سال ۲۰۱۷  ادامه داشت. یعنی ۱۸ سال طول کشید تا یک فیلم ترسناک دیگر به طور مشابه گیشه را بشکند و آن هم فیلمی نبود جز ایت.

هالی جوئل آزمنت

نامزدی اسکار برای بازیگر ۱۱ ساله

کسب نامزدی جایزه اسکار رویای هر بازیگری است، چون اینگونه پذیرفته شده است که برنده آن در دنیای بازیگری بهترین بهترین‌ها است. اما مشکل اینجاست که کسب نامزدی تقریبا یک کار غیرممکن است، هم به دلیل محدودیت در تعداد نامزدها و هم به دلیل کار سخت و باورنکردنی بازیگران برای دیده شدن در این مرحله. حتی برای بزرگسالان، نامزدی آکادمی اوج یک عمر کار سخت یا حداقل سال‌ها کار سخت است. به همین دلیل است کسب نامزدی اسکار برای هیلی جوئل اوسمنت در سن ۱۱سالگی برای اولین نقش اصلی خود بسیار چشمگیر است.

هیلی جوئل اوسمنت برای بازی درخشانش در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و در چند فیلم بزرگ هالیوود از جمله هوش مصنوعی استیون اسپیلبرگ ایفای نقش کرد. در آن زمان، راجر ایبرت، منتقد فیلم آمریکایی، ادعا کرد: «اوسمنت، که تقریبا در همه صحنه‌ها روی پرده است، یکی از بهترین بازیگرانی است که اکنون کار می‌کند». حس ششم همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلمنامه اصلی شد.

یکی از ۶ فیلم ترسناک نامزد اسکار

فیلم حس ششم تنها یکی از ۶ فیلم ترسناکی است که نامزد بهترین فیلم اسکار شده است. فیلم‌های ترسناک دیگری که به این عنوان پرافتخار دست یافته‌اند جن‌گیر در سال ۱۹۷۳ ، آرواره‌‌ها در سال ۱۹۷۵، سکوت بره‌ها در سال ۱۹۹۱، قوی سیاه سال ۲۰۱۱ و برو بیرون در سال ۲۰۱۷ بودند.

دیالوگ فیلم حس ششم در فهرست ۱۰۰ نقل قول آمریکا

دیالوگ مهم حس ششم به سرعت وارد فرهنگ لغت عمومی شد؛ «من مرده‌ها را می‌بینم» دیالوگی بود که به یک عبارت جذاب تبدیل شد که اغلب در برنامه‌های تلویزیونی تکرار یا تقلید می‌شود و همچنین در فهرست ۱۰۰ نقل قول فیلم مؤسسه فیلم آمریکا در رتبه ۴۴ قرار گرفت. جالب است بدانید که نسخه کمی متفاوت از این نقل قول در فیلم دیگری با بازی بروس ویلیس، به نام دوازده میمون وجود دارد. در این فیلم که در واقع کمی قبل از حس ششم منتشر شد، شخصیت بروس ویلیس به اطراف نگاه می‌کند و می‌گوید: تمام چیزی که می‌بینم مرده‌ها هستند. این نقل قول علاوه بر اینکه یکی از شناخته‌شده‌ترین و تقلید شده‌ترین نقل قول‌های فیلم در تمام تاریخ سینما است، در انواع فهرست‌های دیگری نیز ظاهر شده است.

هالی جوئل آزمنت و تونی کولت

مشکلات اوسمنت در نوجوانی

اگر یک جمله کلیشه‌ای در مورد ستاره‌های کودک، به ویژه بازیگران کودک وجود داشته باشد، این است که وقتی بزرگتر می‌شوند، تمایل دارند از ریل خارج شوند. اغلب آنها به خاطر فشارهای زیاد محیط حرفه‌ای و فشاری که بر اساس موفقیت‌ها و مشهور شدن به آنها تحمیل می‌شود در دوران نوجوانی دچار مشکلاتی می‌شوند. متأسفانه، این کلیشه تا حدودی برای هیلی جوئل اوسمنت که تحمل فشار موفقیت دوران کودکی‌اش دشوار بود، صادق بود.

پس از یک سلسله موفقیت‌های هالیوودی، او با مشکلاتی مواجه شد؛ ۶ سال پس از بازی در فیلم حس ششم، اوسمنت در یک سانحه رانندگی در نزدیکی خانه‌اش با یک صندوق پست برخورد کرد و ماشینش واژگون شد. او با جراحات متعددی به رانندگی تحت تاثیر الکل و مواد مخدر اعتراف کرد و به ۳ سال حبس تعلیقی محکوم شد. همچنین با ۶۰ ساعت برنامه آموزشی بازپروری الکل، جریمه ۱۵۰۰ دلاری و حداقل ۲۶ جلسه حضور در جلسه الکلی‌های گمنام روبه‌رو شد.

بروس ویلیس مخالف حضور در فیلم حس ششم

نمی‌توان انکار کرد که حضور بروس ویلیس در فیلم حس ششم عالی است و این فیلم ثابت کرد که او می‌تواند کاراکترهای آرام و متفکرانه‌ای را ارائه دهد و همچنان یک ستاره اکشن عالی باشد. با این وجود و علیرغم اینکه با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم که حضور در این فیلم در دوران حرفه‌ای ویلیس چقدر اثرگذار بوده است، اما باید بدانید که او ابتدا نمی‌خواست در پروژه نقشی داشته باشد. ویلیس در واقع مخالف حضور در این فیلم بود اما مجبور بود به شرکت دیزنی بدهی بپردازد. ویلیس پس از تعطیل کردن پروژه دیگر دیزنی که در حال کار بر روی باله برادوی بود، به استودیو پول زیادی بدهکار بود. او با برکناری کارگردان این پروژه را به تعطیلی کشاند. پس از این فاجعه، ویلیس با دیزنی به توافق رسید و مجبور شد در ۲ پروژه انتخابی آنها، یعنی حس ششم و بچه شرکت کند. علاوه بر آن، او مجبور شد دستمزدی را که برایش انتخاب کرده بودند، بپذیرد، به این معنی که او فقط ۱۰ میلیون دلار از حس ششم درآمد داشت.

ویدیوکلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست‌داشتنی

خلاصه داستان فیلم حس ششم

فیلم حس ششم درباره کول پسر ۶ ساله‌ای است که به مالکوم که دکتر روانشناسش است می‌گوید می‌تواند مرده‌ها را ببیند. مالکوم ابتدا خیال می‌کند پسر دچار توهم شده است اما هرچه بیشتر درگیر این ماجرا می‌شود اتفاقات عجیب و ترسناکی را تجربه می‌کند. این فیلم پیچیدگی‌های زیادی دارد اما یکی از آنها که ممکن است در تماشای بار اول به چشم برخی مخاطبان نیاید، این است که مالکوم با بازی بروس ویلیس خودش یک روح از همه جا بی‌خبر است که پیش از این توسط یکی از بیماران خود کشته شده است.می‌توانید فیلم را کلیک روی عکس زیر مشاهده کنید.

تماشای آنلاین فیلم حس ششم در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. الی می‌نویسد

    فیلم A beautiful mind و Shutter island رو هم پیشنهاد میکنم بهتون،اونم تو همین مایه هاس_فیلمای روانشناختی با فیلم نامه های قوی_

  2. الی می‌نویسد

    واقعا شوکه کننده بود فیلم.بازی کول توی اون سن خیلی هنرمندانه و حرفه ای،فیلنامه قوی و متفاوت و لحظه آخری که میفهمی تو طول فیلم فریب خوردی،باید بگم که چند دقیقه پیش فیلم رو تموم کردم و هنوز شوکه ام باش…

  3. مسعود می‌نویسد

    فقط یه چیز هست راجع به این فیلم که از ۲۵ سال پیش هر وقت میبینمش یه حس حدید و معانی جدید رو کشف میکنم.فوق العاااده ارزش هزار بار دیدن رو داره

fosil