نگاهی به گرندتور؛ سفرهای بزرگ همراه با سه پیرمرد

شروع فصل چهارم برنامه پرطرفدار «گرندتور» بهانه‌ای شد تا در فیلیمو شات به این برنامه‌تلویزیونی پرطرفدار بپردازیم.

شروع فصل چهارم برنامه پرطرفدار گرندتور بهانه‌ای شد تا در فیلیمو شات به این برنامه‌تلویزیونی پرطرفدار بپردازیم؛ با ما همراه باشید.


حدود ۴ سال پیش بود که آخرین برنامه «تاپ‌گیر» در بی‌بی‌سی با حضور تیم سه‌نفره جرمی کلارکسون، جیمز می و ریچارد هموند تصویربرداری شد. بعد از حضور ۳۹۹ اپیزودی کلارکسون در «تاپ‌گیر» که رکورد بیشترین حضور یک مجری در یک برنامه است، به دلیل مشکل پیش‌آمده بین یکی از تهیه‌کنندگان به نام اویسین تایمون و او که منجر به درگیری لفظی و فیزیکی آن‌ها شد، کلارکسون از بی‌بی‌سی اخراج شد. ماجرا از این قرار بود که طبق اخبار منتشرشده، بعد از آن‌که ضبط یکی از قسمت‌ها بیشتر از زمان پیش‌بینی‌شده طول کشید، کلارکسون از تهیه‌کننده خواسته بود که برای تیم حاضر در صحنه غذای مناسب و گرم آماده شود؛ اما تهیه‌کننده به او گفته بود که در حال حاضر وعده غذایی گرمی باقی نمانده است. کلارکسون از وضعیت پیش‌آمده به‌شدت عصبانی می‌شود و بعد از درگیری‌های لفظی، مشت محکمی به صورت تهیه‌کننده می‌زند. بعد از این حادثه، تایمون تاکید می‌کند که اتهام کیفری به کلارکسون وارد نخواهد کرد اما این رفتار او از دید مدیران بی‌بی‌سی قابل‌بخشش نبود.

آخرین قسمت فصل ۲۲ «تاپ‌گیر» بدون حضور کلارکسون اجرا شد. هموند و می با حضور در استودیوی برنامه در کنار یک مجسمه فیل که به جای کلارکسون در صحنه قرار داده شده بود، آخرین قسمت از حضورشان در «تاپ‌گیر» را ضبط کردند و پس از آن به همکاری خود با بی‌بی‌سی پایان دادند.

«تاپ‌گیر» با حضور تیم سه نفره کلارکسون، می و هموند با متوسط درآمد سالانه ۷۶ میلیون دلار، درآمدزاترین برنامه برای بی‌بی‌سی بود. بعد از این برنامه، سریال ‌«Doctor Who» و برنامه «Dancing with the Stars» برنامه‌های پردرآمد بی‌بی‌سی بودند و ترکیب این سه برنامه را به‌اصطلاح «جواهرات بی‌بی‌سی» می‌نامند.

درصد زیادی از جذابیت «تاپ‌گیر» به دلیل حضور مجریان آن بود و بعد از اخراج کلارکسون و عدم تمدید قرارداد می و هموند، آینده این برنامه بسیار نامشخص و تاریک شد. شاید کمتر کسی از بین ۳۰۰ میلیون بیننده این برنامه با جایگزین کردن مجریان دیگر به‌جای این مجریان موافق بود. این نارضایتی، با کم شدن تعداد بیننده‌های فصل ۲۳ «تاپ‌گیر» به‌وضوح مشخص شد. حتی گروه هکرهای ‌Anonymous، بی‌بی‌سی را تهدید کردند که در صورت بازنگرداندن این سه مجری به برنامه، حملات خود را به سایت این شبکه شروع خواهند کرد. تهدیدات اینترنتی تا آنجا بالا گرفت که تایمون و بخش مدیریتی اصلی بی‌بی‌سی که حکم اخراج کلارکسون را امضا کرده بودند، برای مدتی تحت حفاظت پلیس قرار گرفتند.

بعد از قطعی شدن خروج کلارکسون از بی‌بی‌سی، شبکه‌های نتفلیکس و HBO به سرعت وارد عمل شدند و پیشنهاداتی برای ساخت برنامه به جرمی دادند؛ اما درنهایت جف بزوس، مدیر آمازون، اعلام کرد که قرارداد تولید یک برنامه را با موضوع دنیای اتومبیل با جرمی کلارکسون امضا کرده است و بودجه در نظر گرفته شده برای تولید ۳۶ قسمت از آن ۲۵۰ میلیون دلار است. در خبرهای تکمیلی بعدی اعلام شد که ریچارد هموند و جیمز می هم در این برنامه حضور خواهند داشت. علاوه بر مجریان، بخش زیادی از کارکنان پشت‌صحنه برنامه «تاپ‌گیر» هم به آمازون پیوستند تا تولید برنامه «گرندتور» را شروع کنند.

شروع فصل چهارم برنامه گرندتور

این مستند-سریال پس از شروع پخش اینترنتی، به‌سرعت مورد استقبال بینندگان قرار گرفت و بخش زیادی از بینندگان «تاپ‌گیر» را به خود جلب کرد و توانست بعد از سریال «فرندز»، دومین برنامه اینترنتی پرطرفدار بریتانیا باشد.

صحنه شروع فصل اول «The Grand Tour» با الهام از فیلم «مکس دیوانه» ساخته شد؛ این سکانس با هزینه ۳.۲ میلیون دلاری، پرخرج‌ترین سکانس ساخته شده برای یک برنامه تلویزیونی است که در لندن و صحرای موهاوی فیلمبرداری شد و در آن ۱۵۰ خودرو به ارزش حدود ۲۸ میلیون دلار، ۲۰۰۰ نفر طرفدار و یک گروه موسیقی ایرلندی حضور داشتند. مدیران آمازون از ساخت این سکانس رضایت داشتند زیرا معتقد بودند برای خروج از سایه سنگین بیش از دو دهه فعالیت سه مجری برنامه در «تاپ‌گیر»، باید تا جایی که امکان دارد از صحنه‌های بزرگ و خودروهای زیاد استفاده کرد؛ زیرا «تاپ‌گیر» بعد از خروج این سه مجری با کاهش بودجه مواجه شده و دیگر قادر به تولید صحنه‌های پرخرج مثل سابق نیست. جنگ آمازون با بی‌بی‌سی به همین‌جا ختم نشد. تیم تولید کننده برای موسیقی شروع اولین قسمت، « I Can see clearly now » یا «اکنون می‌توانم به وضوح ببینم» ساخته جانی کش را انتخاب کردند؛ خواننده، در این آهنگ از کنار رفتن ابرهای بارانی و آمدن روزهای روشن و آفتابی و امید به آینده می‌خواند.

فصل اول «گرندتور»، کمی سردرگم به نظر می‌رسید. تلاش تیم تولیدکننده برای فرار از اتهام کپی کردن آیتم‌ها و ایده‌های «تاپ‌گیر» باعث شده بود تا ایده‌هایی نه‌چندان جذاب وارد برنامه شود؛ برای مثال می‌توان به قسمت مربوط به دعوت ناموفق مهمان‌های برنامه اشاره کرد که بعد از چند قسمت، کمی تکراری و قابل پیش‌بینی شد. اما ایده ثابت نبودن چادر برنامه که از آن به‌عنوان استودیوی ضبط استفاده می‌شد به جذابیت‌های این برنامه اضافه کرد. در فصل اول، مجریان برنامه دائماً در بین شوخی‌های خود، اشاراتی به ماجرای اخراج کلارکسون از بی‌بی‌سی کردند. اما بیش از هر چیز، تلاش بیش‌ازحد تولیدکنندگان برای پرزرق‌وبرق ساختن این مجموعه، باعث می‌شد گاهی دلمان برای «تاپ‌گیر» تنگ شود.

در ابتدای تولید فصل اول، با توجه به بودجه عظیمی که آمازون برای این مجموعه در نظر گرفته بود،‌ پیش‌بینی می‌شد که ساخت این مجموعه، ضرر مالی سنگینی را به این کمپانی تحمیل کند؛ اما بعد از اتمام پخش مشخص شد که آمازون فقط بابت فروش اشتراک حدود ۸.۵ میلیون دلار سود کرده است.

از نکات جالب دیگر فصل اول، این بود که در قسمت اول جرمی با هموند و می شرط بست که اگر در مسابقه خودروهای سوپراسپرت بازنده شود، آن‌ها می‌توانند خانه‌اش را خراب کنند و اتفاقاً جرمی در این مسابقه باخت و در قسمت سوم، هموند به‌وسیله یک لودر، خانه قدیمی جرمی در آکسفوردشایر را ویران کرد.

فصل دوم «گرندتور» در مقایسه با فصل اول، بینندگان کمتری داشت اما همچنان جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های دنیا بود. در فصل دوم، به دلیل پرخرج بودن جابجایی استودیوی برنامه به نقاط مختلف دنیا، تیم تولیدکننده تصمیم گرفت ایده استودیوی متحرک را کنار گذاشته و محل ثابتی برای ضبط برنامه در نظر بگیرد. همچنین در این فصل بیشتر از فصل اول از اپیزودهای ویژه (Specials) استفاده شد؛ در اپیزودهای ویژه، بررسی و معرفی خودروها به سبک معمول انجام نمی‌شود و کل داستان اپیزود حول یک سفر به یکی از نقاط مختلف دنیا و چالش‌هایی است که مجریان برنامه با آن روبرو می‌شوند. اپیزودهای ویژه، جزو محبوب‌ترین بخش‌های «تاپ‌گیر» بودند و با پررنگ شدن این بخش در فصل دوم «گرندتور»، رضایت بینندگان بیشتر از قبل تامین شد. همچنین در این فصل، مهمانان به سبکی متفاوت با «تاپ‌گیر» در برنامه حضور پیدا کردند و با رانندگی در پیست، دوبه‌دو باهم رقابت کردند.

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که حین ضبط فصل دوم «The Grand Tour» افتاد، تصادف شدید ریچارد هموند هنگام بررسی خودروی برقی ریماک بود. در اولین قسمت این فصل، هنگام فیلمبرداری در کوه‌های سوئیس، هموند کنترل خودرو را از دست داد و همراه با ماشین به دره پرت شد. بعد از این تصادف، خودروی هموند آتش گرفت و در عرض چند دقیقه به خاکستر تبدیل شد. خوشبختانه هموند قبل از شروع آتش‌سوزی موفق شد از خودرو خارج شود و جز آسیبی که به زانویش رسید، آسیب جدی دیگری ندید.

برنامه گرندتور

در فصل سوم، به دلیل تمرکز بیشتر بر سینمایی بودن صحنه‌ها و جلوگیری از جدا شدن بیننده از هیجان برنامه، بخش مهمان‌ها حذف شد. بخش‌های ویژه این فصل همانند فصل دوم کمک بسیار زیادی به راضی‌تر شدن تماشاگران کردند. شاید با نگاهی کلی بعد از سه فصل بتوان عنوان کرد که «گرندتور» در فصل اول در حال شکل گرفتن بود و فصل دوم و سوم با روندی محسوس بهتر از قبل شد و می‌توان به‌عنوان شاهکار این فصل، اپیزود ویژه «سفر به مغولستان» را انتخاب کرد که در آن، هدف اصلی ساختن یک خودرو و راندن آن از بین سرزمین‌های وحشی و بکر مغولستان بود.

در آخرین قسمت از فصل سوم، کلارکسون قبل از خداحافظی، در حالی که کاملاً احساساتی شده بود اعلام کرد که از فصل بعد «گرندتور» فقط به‌صورت اپیزودهای ویژه و سفرهای جاده‌ای تهیه خواهد شد و دیگر بخشی با حضور تماشاگران و به‌صورت استودیویی نخواهد داشت. واکنش‌ها نسبت به این خبر، بسیار متفاوت بود؛ بعضی معتقد بودند با توجه به آن‌که اپیزودهای ویژه در تاریخ «تاپ‌گیر» و «گرندتور» همیشه محبوب بوده‌اند، احتمالاً یک فصل پر از اپیزودهای ویژه بسیار محبوب و پربیننده خواهد شد و بعضی دیگر معتقد بودند برنامه‌هایی مثل «تاپ‌گیر» و «گرندتور» همیشه با اجرای استودیویی و حضور تماشاگران اجرا شده‌اند و این بخشی از دی‌ان‌ای این برنامه‌هاست و نبودش می‌تواند برنامه را نابود کند.

در فصل چهارم گرندتور انتظار چه چیزهایی را خواهیم داشت؟

با توجه به این‌که کلارکسون سال گذشته در مصاحبه با سان گفت: «بودجه فصل ۴ باعث می‌شه کمپانی مارول به ما حسودی کنه.» ، باید انتظار فصلی متفاوت و بسیار چشم‌گیر را داشته باشیم. هنوز اطلاعات زیادی راجع به آن‌چه در این فصل خواهیم دید منتشر نشده است. تنها تریلر رسمی منتشرشده برای قسمت اول این فصل نشان می‌دهد که سفر اول مجری‌های این برنامه با قایق خواهد بود و نه با خودرو.

طبق اطلاعات منتشرشده و تریلر رسمی این قسمت، کلارکسون، هموند و می با سه قایق مختلف سفری در رود مکونگ خواهند داشت. این رودخانه از ویتنام، تایلند، لائوس، چین، کامبوج و برمه عبور می‌کند. کلارکسون در یکی از مصاحبه‌های خود درباره سخت بودن کار در «گرندتور» عنوان کرده بود: «ضبط اپیزودهای ویژه از سخت‌ترین کارهایی است که تاحالا انجام داده‌ام. در قسمت اول فصل چهارم، چندین بار خطر مرگ من و تیم همراهم را تهدید کرد. من اعضای گروه را می‌دیدم که در قایق در حال غرق شدن قرار دارند و کاری برای نجات آن‌ها از دستم برنمی‌آمد. کوفتگی‌هایی که روی بدنم بعد از این سفر سخت باقی مانده بود،‌ بعد از چند هفته درمان شدند.»
به گفته کلارکسون، در آن روزها طوفانی سخت به کامبوج رسیده و ۵ نفر از شهروندان این کشور در نزدیکی جایی که این تیم مشغول فیلمبرداری بود کشته شده بودند.

چه آینده‌ای در انتظار «گرندتور» است؟

در حال حاضر، آمازون اعلام کرده است که قرارداد تولید «گرندتور» برای فصل پنجم بسته شده است و می‌توانیم از تولید فصل پنجم این سریال-مستند زیبا مطمئن باشیم. در صورت تمدید نشدن قرارداد تولید این مجموعه، با توجه به تجربه بسیار بد کلارکسون از بی‌بی‌سی می‌توانیم مطمئن باشیم که کلارکسون و هموند و می به بی‌بی‌سی بازنخواهند گشت. هموند و می در طول این ۴ سال در مصاحبه‌های خود دائماً برای تیم تولیدکننده «تاپ‌گیر» آرزوی موفقیت کرده‌اند اما کلارکسون از به زبان آوردن چنین آرزویی هم امتناع می‌کند. او اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است: «دیدن این‌که «تاپ‌گیر» مثل سابق در جذب بینندگان موفق نیست، باعث ناراحتی من نمی‌شود. «تاپ‌گیر» برای من شبیه فرزندم بود؛ حالا این فرزند از من گرفته شده و به‌دست دیگران سپرده شده است.»
باید منتظر باشیم و ببینیم سازندگان «گرندتور» در فصل ۴ و ۵ این مجموعه، چه ماجراجویی‌ها و سفرهایی را برایمان تدارک دیده‌اند.

گرندتور

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. saeiiid می‌نویسد

    اخباری از جدایی جیمز می در فصل ۴ و رفتن به یک شـوی ژاپنی فعلا جدیدترین خبر هستش و مثل اینکه اقای می ابراز خوشحالی کرده بابت اینکه دیگه با اونها کار نمیکنه..

filimo the north pole