با مینی‌سریالی پیچیده و تفکربرانگیز مواجهید

از سریال قتلی در پایان دنیا چقدر می‌دانید؟

سریال تک‌فصلی A Murder at the End of the World قبلا با عنوان «خلوتگاه» شناخته می‌شد

سریال کوتاه یا تک‌فصلی قتلی در پایان دنیا را -که عنوان اصلی یا ابتدایی‌اش خلوتگاه Retreat بود- بریت مارلینگ و زال باتمانقلیچ برای «اف‌اِکس» در قالب ۷ قسمت خلق کرده‌اند. بریت مارلینگ بازیگر و نویسنده آمریکایی با چند فیلم مستقلی نظیر آوای صدای من ۲۰۱۱ و شرق ۲۰۱۳ شناخته می‌شود که در جشنواره ساندنس رونمایی شدند و نقش اصلی آن‌ها را در کنار مشارکت در نگارش فیلمنامه بازی کرده است. او در قلمرو آثار تلویزیونی هم پیش از این، سریال او اِی (۲۰۱۶-۲۰۱۹) را به عنوان یکی از خالقان، نویسنده و بازیگر در کارنامه دارد. زال باتمانقلیچ هم نویسنده و کارگردانی ایرانی‌الاصل است که در فرانسه متولد و در واشینگتن بزرگ شد. او در خلق هر سه اثر نام‌برده با مارلینگ همکاری داشته است.

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما

خلاصه داستان سریال قتلی در پایان دنیا

داستان سریال قتلی در پایان دنیا A Murder at the End of the World از این قرار است؛ داربی هارت یک کارآگاه آماتور است که به همراه هشت مهمان دیگر از سوی یک میلیاردر منزوی به حضور در خلوتگاهی در یک لوکیشن دورافتاده اما حیرت‌انگیز دعوت می‌شوند. وقتی جسد یکی از مهمان‌ها پیدا می‌شود داربی باید از تمام مهارت‌هایش بهره ببرد تا بتواند قاتل را پیدا کند؛ آن هم در شرایطی که انگیزه‌های متعددی برای این قتل وجود دارد و قاتل هم می‌خواهد دوباره قربانی بگیرد.

 

عوامل و بازیگران سریال قتلی در پایان دنیا

خالقان، نویسندگان و کارگردانان: بریت مارلینگ و زال باتمانقلیچ، ویرایشگران داستان: ربکا رون‌هورس و شِری دیمالین، مدیر فیلمبرداری: شارلوت بروس کریستِنسِن، تدوینگران: دیلن تیچِنور، شری دیمالین و کریس پترسن، آهنگسازان: دنی بِنسی و ساندر جوریانس

بازیگران: اِما کورین (داربی هارت)، بریت مارلینگ (لی)، کلایو اوئن (اندی رانسن)، هریس دیکینسن (بیل فِراه)، الیس براگا (سیان)، پگاه فریدونی (زیبا) و…

دانلود و تماشای سریال قتلی در پایان دنیا

سیزدهم اوت ۲۰۲۱ بود که اعلام شد «اف‌اکس» سریال کوتاهی با عنوان «خلوتگاه» را سفارش داده است که بریت مارلینگ و زال باتمانقلیچ – که بیش از یک دهه با هم کار کرده‌اند – سازندگان اصلی آن هستند. فیلمبرداری اصلی از هفتم فوریه ۲۰۲۲ در شهر کارنی نیوجرسی، ایالت یوتا و کشور ایسلند آغاز شد؛ و سرانجام مارلینگ، دوم سپتامبر در صفحه اینستاگرام خود خبر از پایان فیلمبرداری داد. با وجود این، «لس‌آنجلس تایمز» در اواخر دسامبر بود که به پایان فیلمبرداری این سریال کوتاه اشاره کرد.

 

خواندن مرغ سحر در سریال جنایی با خالقان ایرانی

حتما تا اینجا متوجه شد‌ه‌اید که یکی از خالقان سریال قتلی در پایان دنیا، زال باتمانقلیچ ایرانی‌الاصل است. یکی از بازیگران اصلی هم «پگاه فریدونی» بازیگر، مجری و خواننده ایرانی-آلمانی است. حالا ترکیب این دو باعث شده تا در یکی از سکانس‌های مهم قسمت سوم سریال، «زیبا» (که یک دانشمند دیتا و تبادل اطلاعاتی ایرانی است) تاریخچه‌ای از تصنیف مشهور «مرغ سحر» را می‌گوید و مرغ سحر را می‌خواند. صدا و اجرای خوب فریدونی باعث شده تا یکی از به‌یادماندنی‌ترین سکانس‌های سریال برای ایرانی‌ها شکل بگیرد. فریدونی متولد ۱۳۶۱ است و تاکنون در ۷۴ فیلم و سریال دیگر نقش‌های کوتاه و بلندی داشته.

پگاه فریدونی در نقش زیبا در سریال قتلی در دوردست‌ها
پگاه فریدونی در نقش زیبا در سریال قتلی در دوردست‌ها در سکانس خواندن تصنیف مرغ سحر

نقد و بررسی منتقدان درباره سریال کوتاه قتلی در پایان دنیا

کولایدر | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

کارلی لِین | جدیدترین همکاری مارلینگ و باتمانقلیچ یک اثر معمایی تفکربرانگیز و پیچیده است که وقتی تلاش نمی‌کنید مسیر داستانی‌اش را حدس بزنید بهتر هم می‌شود.

تایم | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

جودی بِرمَن | این سریال هم مثل «او اِی» می‌توانست با کمی چاشنی شوخ‌طبعی تنوعی به لحن گرفته و غم‌انگیزش بدهد؛ اما این‌ها گلایه‌های کوچکی هستند چون مارلینگ و باتمانقلیچ به‌قدری فکرشده به بررسی عواقب هوش مصنوعی و کاپیتالیسم نظارت و کنترل در چهارچوب یک داستان کارآگاهی می‌پردازند که «قتلی در پایان دنیا» به اثری معمایی برای امروز و همیشه بدل شده است.

باستن گلوب | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

متیو گیلبرت  | پیرنگ معمایی سریال، قرص و محکم است، سرنخ‌های انحرافی در اغلب موارد جواب می‌دهند و فصل‌های اکشن دیدنی از کار درآمده‌اند؛ و همه این‌ها با قدرت در هم می‌پیچند تا مسائلی بزرگ‌تر درباره شیوه‌ای که زندگی‌مان را آنلاین سپری می‌کنیم، فساد قدرت و زن‌ستیزی نامحسوس را مطرح کنند.

تی‌وی گاید | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

گاویا بِیکر-وایت‌لا | اگر به دنبال تماشای یک اثر معمایی-جنایی بزرگسالانه در شب‌های زمستانی پیش رو هستید، «قتلی در پایان دنیا» انتخابی فریبنده است؛ اما اگر امیدوارید که جایگزین خوبی برای سریال قبلی خالقانش، یعنی «او اِی»، پیدا کرده باشید یا یک تریلر فناوری‌محور که نگاهی معنادار به صنعت انداخته است، احتمالا باید سطح انتظارهای خودتان را پایین بیاورید.

تلگراف | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

جاسپر ریس | اگر ایده «متهم هرگز مشخص نیست» را در نظر بگیریم، «قاتلی در پایان دنیا» به یک پایان‌بندی غافلگیرکننده‌ی نبوغ‌آمیز ختم می‌شود. سریال اغلب جذاب است اما اگر تماشای آن را از دست دادید هم دنیا به آخر نمی‌رسد.

پلی‌لیست | امتیاز ۵۸ از ۱۰۰

براین تالِریکو | این سریال کوتاه هفت‌قسمتی بدون تردید از حیث شیوه منحصربه‌فردش – که با اتکا به آن به نگرانی‌های «پایان جهان» می‌پردازد – جاه‌طلبانه است اما به لحاظ روایت، اغلب کم‌وکاستی‌هایی دارد که مانع پیشرفت سریال نمی‌شوند اما پاسخ‌گوی پتانسیل ترکیب جذاب شخصیت‌ها هم نیست.

سریال قتلی در پایان دنیا

راجرایبرت‌دات‌کام | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

کایا شونیاتا |«قتلی در پایان دنیا» پس از دو قسمت اول، شور و هیجان خودش را از دست می‌دهد؛ و چرخش‌ها و پیچش‌های داستانی به بیان افسردگی‌های بی‌مزه منتهی می‌شوند.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان در سایت‌های سینمایی

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، می‌توانید بخشی از نظرهای هفت منتقد شناخته‌شده را هم مطالعه کنید:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۷۲ از ۱۰۰ بر اساس ۱۱ نقد
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۷.۵ از ۱۰ بر اساس ۱۳ نقد

حرف‌های خالقان سریال

بریت مارلینگ: زال و من همیشه باغی از ایده‌ها داریم و در حال حاضر ایده‌های دیگری هم داریم که همچون درختان ده‌ساله رشد کرده‌اند و شاید روزی هر یک به پروژه‌ای بدل شوند. در این مورد ما زمانی به نتیجه رسیدیم که شخصیت داربی (هارت) جلوی ما پدیدار شد و ناگهان «قتلی در پایان دنیا» حول شخصیت او شکل گرفت که یک کارآگاه آماتور است. ما در روزگار قرنطینه و تعطیلی این صنعت بودیم که با زوم و به صورت آنلاین در آوریل ۲۰۲۰ این پروژه را ارایه کردیم؛ و در نهایت همان سال نگارش سناریو آغاز شد.

مارلینگ: من شیفته دیدن عکس‌های باحال در اینستاگرام هستم، تقریبا به همان اندازه‌ای که از آشنایی با یک فرد جدید لذت می‌برم. البته در کنارش می‌بینم که شبکه‌های اجتماعی چطور در حال تغییر دادن توانایی من در تخیل کردن هستند. علاوه بر این، نگرانی‌های زیادی درباره تاثیری دارم که گوشی‌های هوشمند روی ذهنم می‌گذارند. از این رو وقتی با شخصیتی مثل داربی مواجه شدم خودم را در او دیدم؛ زن جوان تنها و عجیب‌وغریبی که در بخش حل پرونده‌های آنلاین به یک جمع می‌رسد و گروهی را برای معاشرت پیدا می‌کند. من هم خیلی تک‌وتنها بزرگ شدم و به‌شدت احساس جدایی و بی‌ارتباطی با دیگران را تجربه کردم. گاهی وقت‌ها هم از خودم می‌پرسیدم اگر از نسل زد (فرزندان متولد اواسط-تا-اواخر دهه ۱۹۹۰ تا اوایل ۲۰۱۰) بودم می‌توانستم زودتر با دیگران ارتباط برقرار کنم؟

سریال قتلی در پایان دنیا

زال باتمانقلیچ: بخشی از سریال که به اینترنت مربوط می‌شد باید واقعی از کار درمی‌آمد چون هیچ چیزی بیش‌تر از وب‌سایت‌های جعلی من را از یک داستان بیزار نمی‌کند. پس با چنگ و دندان مبارزه کردیم تا همه چیز واقعی و موثق باشد. ما تا چنین سطحی در رعایت جزییات پیش رفتیم… و مارلینگ می‌افزاید: «که این هم خودش بخشی از داستان‌گویی است.»

مارلینگ: زال روزی به سراغم آمد و گفت تحقیقاتی درباره تاریخچه فیلم‌های کارآگاهی کرده است: «باور می‌کنی این ژانر در سال‌های میان دو جنگ جهانی محبوب شده است. درست زمانی که همه در جست‌وجوی این بودند که چه کسی گناه‌کار است! و باتمانقلیچ هم از تحقیقاتی می‌گوید که بریت انجام داد: «او هم به این موضوع اشاره کرد که معماهای قتلی بسیاری با قربانی شدن یک زن جوان شروع می‌شوند؛ که خودش به کاتالیزور و سوختی برای حرکت کل روایت بدل می‌شود و تماشاگران را وادار می‌کند که درگیر حل پرونده بشوند. برای همین آن‌ها خودشان را جای قاتل می‌گذارند تا به همه چیز پی ببرند.»

 

پوستر و تیزر A Murder at the End of the World

پوستر سریال کوتاه قتلی در پایان دنیا

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole