درباره یکی از بزرگترین فیلم‌های علمی تخیلی قرن بخوانید

۱۶ نکته جالب درباره فیلم اینسپشن

۸ جولای دوازدهمین سالروز اکران یکی از مهمترین فیلم‌های کریستوفر نولان است

اینسپشن کریستوفر نولان در سال ۲۰۱۰ منتشر و به یک فیلم کلاسیک علمی تخیلی پرفروش و پرمخاطب تبدیل شد. این فیلم با ۳ ویژگی مهمش؛ مفهوم عمیقی که در مورد ورود به رویاهای ناخودآگاه دارد، درام خانوادگی در مرکز داستانش و صحنه‎های اکشن عظیم، موقعیت نولان را به عنوان محبوب‌ترین فیلمساز در جهان تثبیت کرد. اولین نمایش اینسپشن در ۸ جولای ۲۰۱۰ در لندن برگزار شد. این فیلم بیش از ۸۲۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و چهارمین فیلم پرفروش سال شد. ۱۲ سال بعد از اکرانش نکات جذابی درباره این فیلم بخوانید.

فهرست بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما

۲ جایگزین برای لئوناردو دی‌کاپریو

دی‌کاپریو در فیلم اینسپشن نقش کاب را بازی می‌کند، اما علاوه بر او بازیگران دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته بودند. هرچند کریستوفر نولان دوست داشت دی کاپریو نقش شخصیت اصلی او را بازی کند، اما او احتیاطا برای زمانی که که لئو نقش را رد کند یا در دسترس نباشد، ۲ نام بزرگ دیگر در ذهن داشت؛ برد پیت و ویل اسمیت. هر دو بازیگر فوق‌العاده‌ای هستند، اما خوشبختانه لئو نقش را پذیرفت و بقیه اتفاقات به تاریخ پیوست.

انتخاب تیم بازیگران بعد از انتخاب لئو

با موافقت لئوناردو دی کاپریو برای بازی در نقش کاب، نولان بقیه اعضای تیم بازیگری را بر اساس حضور لئو در این نقش انتخاب کرد. او عمداً هیچ یک از اعضای تیم کاب را با بازیگری بزرگ‌تر از دی کاپریو انتخاب نکرد تا کاب را خیلی جوان نشان ندهد. برای همسر کاب، نولان در ابتدا کیت وینسلت را می‌خواست. اما وینسلت نتوانست خود را در این نقش ببیند و آن را نپذیرفت. بنابراین نولان به جای او سراغ بازیگر مشهور فرانسوی ماریون کوتیار رفت.

لئوناردو دی کاپریو در فیلم تلقین

دی‌کاپریو فقط یک بازیگر نبود

دی کاپریو در نقش کاب بازی خارق‌العاده‌ای را انجام می‌دهد، اما به‌طور چشمگیرتر، او نقش مهمی در شکل‌دهی فیلمنامه فیلم اینسپشن و بهبود شخصیت، بازی کرد. نولان می‌گوید: لئو کمک‌های خارق‌العاده‌ای به فیلمنامه کرد و واقعا ما را به چالش کشید تا فیلمنامه را شفاف کنیم و همچنین از منطق آن پیروی کنیم. کاری که او روی کاراکترش انجام داد باعث شد که فیلم کمتر معمایی باشد و بیشتر داستان شخصیتی باشد که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

نوشتن فیلنامه فیلم اینسپشن ۱۰ سال زودتر

نولان اولین بار در سال ۲۰۰۱ شروع به نوشتن فیلم اینسپشن کرد. در آن زمان او معتقد بود که در مورد فیلم‌های بزرگ بی‌تجربه است. او همچنین تحت تأثیر فیلم‌های شهر تاریک (۱۹۹۸)، ماتریکس (۱۹۹۹) و طبقه سیزدهم (۱۹۹۹) قرار گرفت که همگی بر اساس واقعیت‌های مجازی بودند. در عوض، در آن زمان، قبل از اینکه برادران وارنر فیلمنامه را در سال ۲۰۰۹ از او بخرد، بتمن آغاز می‌کند و شوالیه تاریکی را ساخت.

یک ایده یک نابغه

کریستوفر نولان نه تنها اینسپشن را کارگردانی کرد، بلکه نویسندگی آن را نیز بر عهده داشت. کارگردان ایده این فیلم را از اوایل دهه ۲۰۰۰ در سر داشت و ابتدا می‌خواست آن را به یک فیلم ترسناک تبدیل کند اما بعد به فیلم سرقت تبدیل شد.

لئوناردو دی کاپریو و کریستوفر نولان

فیلمی درباره فیلمسازی

شخصیت‌های اصلی فیلم نشان‌دهنده چرخ‌دنده‌های یکپارچه صنعت فیلم‌سازی هستند. مرد نقطه‌ای (آرتور با بازی جوزف گوردون لویت) تهیه‌کننده، معمار (آریادنه با بازی الیوت پیج) طراح تولید، جعل‌کننده (ایمز با بازی تام هاردی) بازیگر، مارک (رابرت، با بازی کیلیان مورفی) مخاطب است و سپس شخصیت لئوناردو دی کاپریو که کارگردان است.

بدون هیچ تحقیقی

کریستوفر نولان با ضربان طبل خودش رژه می‌رود، بنابراین فیلم اینسپشن بر اساس تجربیات خودش از رویاها ساخته شده است و ریشه در هیچ تحقیقی در این زمینه ندارد. کارگردان امیدوار بود با رویکرد شخصی به فیلم، حسی ارگانیک و شهودی به فیلم بدهد.

لایه‌های رویا در فیلم اینسپشن

ایده نولان پیچیده بود، بنابراین او باید اطمینان حاصل می‌کرد که هنگام ارائه به استودیو به قطعات ساده تقسیم می‌شود. بنابراین مفهوم سطوح رویا به این صورت توضیح داده شد: یک سطح در باران، یکی در شب، یکی بیرون در برف و همه این سطوح همیشه آن عناصر را با خود حمل می‌کنند تا مخاطب را در مسیر نگه دارند.

کیلین مورفی و تام برنگر

قطار دیوانه فیلم اینسپشن

قطاری که در سطح اول رویا با ماشین کاب (لئوناردو دی کاپریو) برخورد کرد، قطار واقعی نیست و CGI هم نیست. این در واقع یک تریلر تراکتور ۱۸ چرخ بود که شبیه قطار بود. اگر دقت کنید، قطار آسیب زیادی به ماشین‌هایی که در جاده برخورد می‌کند، وارد نمی‌کند، زیرا وزن و قدرت قطار واقعی را ندارد.

هزارتوی آریادنه

شخصیت آریادنه (الیوت پیج) در اساطیر یونانی به نام دختر شاه مینوس نامگذاری شده است. در اسطوره، آریادنه به تسئوس کمک می‌کند تا در هزارتو حرکت کند. نولان از این ایده به عنوان منبع الهام استفاده کرد، بنابراین آریادنه در فیلم هزارتویی را برای آزمایش با کاب ترسیم می‌کند و به عنوان راهنمای او عمل می‌کند.

۱۰ فیلم برتر کریستوفر نولان

لوکیشن فیلم اینسپشن در ۶ کشور جهان

فیلم اینسپشن در تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان فیلمبرداری شد. مجموعه چرخشی در بدفوردشایر انگلستان ساخته شد. کوه‌ها در آلبرتای کانادا فیلمبرداری شده اند. صحنه هایی نیز در توکیو، مراکش، لس آنجلس و لندن فیلمبرداری شده است. در مجموع ۶ کشور را شامل شد.

یک انتخاب درست

مجموعه کوه در واقع در یک کوه واقعی در آلبرتا ساخته شده است. مشکل این بود که در آن زمان برف نبود. در واقع، حتی یک هفته قبل از فیلمبرداری هیچ برفی وجود نداشت و بخش هنری در مورد روزهای پیش رو نگران بودند. اما، انتخاب کانادا برای این بخش از فیلمبرداری جواب داد و  صحنه ها در میان برخی از بدترین کولاک‌های آن سال فیلمبرداری شدند.

الن پیج و لئوناردو دی کاپریو در فیلم تلقین

بیدار شدن

آهنگی که برای بیدار کردن شخصیت‌ها استفاده می‌شود، اثری از ادیت پیاف است. موسیقی فیلم در واقع از آن آهنگ توسط آهنگساز هانس زیمر الگوبرداری شده است.

پله‌ها

پله‌های پنروز با زنی که دائما کاغذها را برمی‌دارد، که آرتور به آریادنه نشان می‌دهد، در واقع ادای احترامی است به لیتوگرافی هنرمند هلندی M.C.  اشر.

پایان مبهم فیلم اینسپشن

نولان گفته است که کاب به سوی فرزندانش باز می‌گردد و لحظه چرخش به بالا اشاره‌ای به این واقعیت است که این شخصیت دیگر به رویاهای خود وسواس ندارد، نه این که القا کند که هنوز در رویا است.

درخشش در اسکار

فیلم اینسپشن برنده ۴ جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا، و بهترین جلوه‌های بصری و نامزد چهار جایزه دیگر شد؛ بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اصلی، بهترین کارگردانی هنری و بهترین موسیقی متن.

تماشای آنلاین فیلم تلقین در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole