گفت‌وگو با کارگردان فیلم به بهانه پخش فیلمش در فیلیمو

ادوین خاچیکیان: بابا سیبیلو بارِ آموزشی دارد

«سینمای کودک در بخش خصوصی تعطیل شده است»

ساموئل خاچیکیان کارگردان، تدوینگر، نویسنده، آهنگساز فیلم و تهیه‌کننده نامدار ایرانی یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان در سینمای ایران به‌شمار می‌رود، تا آنجا که به وی لقب «هیچکاکِ ایران» داده شده‌ است. همچنین، از او به‌عنوان «استاد دلهره و وحشتِ» سینمای ایران نام برده شده‌است. با گذشت نزدیک به ۲۰ سال از درگذشت پدر، پسر دست به اولین ساخته بلند خود زد تا اولین تجربیات خود را در این زمینه رقم بزند و پا جا پای پدر بگذارد. «بابا سیبیلو» عنوان اولین ساخته بلند ادوین خاچیکیان محسوب می‌شود که این روزها در فیلیمو اکران شده است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا با وی گفت‌وگو کنیم.

بهترین انیمیشن های ایرانی کدامند؟

  • ایده ساخت «بابا سیبیلو» از کجا می‌آید و دلیل انتخاب این نام برای فیلم چه بود؟

ادوین خاچیکیان: به اتفاق احمد احمدی تهیه‌کننده اثر به یک فانتزی رسیدیم که به نظرمان جذابیت‌های خاص خود را برای تبدیل به یک فیلم سینمایی داشت. بر این اساس نگارش فیلمنامه آغاز شد و کارها پیش رفت. نام اثر را هم از فضای فانتزی فیلم، موضوع آن و اتفاقاتی که رخ می‌دهد، گرفتیم و به نظرمان «بابا سیبیلو» اسمی جذاب برای آن بود.

  • چرا برای ساخت اولین اثر سینمایی خود دست روی ژانر کمدی گذاشتید؟ چه قدر با این ژانر و ملزومات آن آشنا بودید؟

در حال حاضر مخاطبان سینما با فیلم‌هایی که ژانر کمدی دارند، ارتباط بهتری برقرار می‌کنند، بر این اساس ما هم تلاش کردیم اثری بانشاط برای همه اعضای خانواده تولید کنیم و با آگاهی به همین قضیه دست به تولید «بابا سیبیلو» زدیم.

ادوین خاچیکیان: سعی کردیم در پیاده‌روهای امروزی باباسیبیلو را خلق کنیم. مضرات فضای مجازی هسته مرکزی این اثر است که ما روی آن تکیه کردیم و بر آن اساس پیش‌ رفتیم تا پیام درخوری در فیلم ایجاد کنیم

  • شما به عنوان کارگردان بابا سیبیلو را اثری برای کودکان و نوجوانان ساختید؟ در نظراتی که برای فیلم عنوان شده بود، برخی گفته بودند این فیلم مناسب کودکان نیست.

از ابتدا هم ما قصدمان ساخت فیلمی برای تمام اعضای خانواده بود و همانگونه که مخاطبان شاهد هستند، همزمان با اکران آنلاین این اثر در پلتفرم فیلیمو، سن بالای ۱۵ سال برای این اثر در نظر گرفته شده است. ممکن است عده‌ای هم بگویند این اثر مناسب کودکان نیست اما ما بازخوردهای خوبی از خانواده‌ها گرفتیم که در سینما و یا اکران آنلاین فیلم را دیده‌اند. ما نیز تمام تلاش خود را کردیم فیلم بار آموزشی داشته و برای همه اعضای خانواده جذاب باشد.

  • این اثر در دوران کرونا ساخته شده و مدتی پیش پس از سه سال به اکران عمومی رسید؟ از زمان اکران راضی بودید؟ علت وقفه سه ساله برای اکران چه بود؟

بله. بابا سیبیلو با وقفه‌ای سه ساله اکران شده است. البته ناگفته نماند که این اثر همزمان با آغاز پاندمی کرونا تولید خود را شروع کرد. اما احمد احمدی دست به ریسک بزرگی زد و باباسیبیلو در شرایط سخت کرونا پیش رفت. البته وقفه‌هایی هم در حین تولید به دلیل ابتلای بازیگر اصلی به کرونا داشتیم. این وقفه بالاجبار ایجاد شد و شرایط اکران بهتری می‌توانست در اختیار فیلم قرار بگیرد اگرچه «باباسیبیلو» اکران آبرومندی را پشت سر گذاشت.

  • آیا اثری که شما تولید کردید، مختص همین روزها و زمانی‌ست که در آن زندگی می‌کنیم؟

سعی کردیم در پیاده‌روهای امروزی باباسیبیلو را خلق کنیم. مضرات فضای مجازی هسته مرکزی این اثر است که ما روی آن تکیه کردیم و بر آن اساس پیش‌ رفتیم تا پیام درخوری در فیلم ایجاد کنیم.

ادوین خاچیکیان در سریال بابا سیبیلو

  • از تجربه ساخت این اثر و نسبت اولین تجربه کارگردانی‌تان در سینما با ساخته‌های محروم ساموئل خاچیکیان از فیلمسازان مطرح تاریخ سینمای ایران برایمان بگویید.

پدرم با آثار متفاوتی به شهرت رسیده و بیشتر آثار موفقش در ژانر جنایی، معمایی و پلیسی بوده است که البته در کارنامه‌شان فیلم‌های ملودرام و کمدی هم وجود دارد. توصیه‌ای که ایشان به من می‌کردند این بود که اثر باید کشش داشته باشد و مخاطب را جذب کند فارغ از هر نوع گونه و ژانری. به دلیل کشش و جذابیتی که در داستان فیلم وجود داشت، «بابا سیبیلو» را به کمک احمد احمدی ساختم و تجربه راضی‌کننده‌ای به عنوان اولین اثر بلند سینمایی‌ام بود که توانستم با تیم همراه و یکدل و حرفه‌ای کار کنم و از همه عوامل تشکر می‌کنم.

  • چالش‌های کار با بازیگران کودک چیست؟

در ابتدا باید بگویم که کار با بازیگران کودک بسیار جذاب است و سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خود را دارد. البته بازیگران کودک ما بسیار همراه بودند، با صبر و حوصله زیاد برای پروژه وقت گذاشتند و بسیار تلاش کردند که کارشان قابل قبول، پذیرفتنی و جذاب باشد.

تماشای آنلاین فیلم بابا سیبیلو در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole