بهترین کارتون‌هایی را که ایرانی‌ها ساخته‌اند

بهترین انیمیشن های ایرانی کدامند؟

+ لیست ذخیره بهترین کارتون های سینمایی فارسی زبان

برای تمام علاقه‌مندان به انیمیشن این آرزو وجود دارد که روزی شهرها و مسیرهایی که در آن حضور داشته‌اند را در شمایل انیمیشنی با کیفیت و داستانی ملموس، تماشاگر باشند. همانطور که در انیمیشن‌های ژاپنی توکیو را می‌بینیم و یا پاریس را در آن رنگ‌آمیزی‌های خاص انیمیشن‌سازهای فرانسوی تماشا می‌کنیم، دلمان طلب دیدن پنجره‌های ارسی، درخت‌های پرشکوفه بهارنارنج و داستان‌های اساطیری ایرانی با جلوه‌های انیمیشنی را دارد. در این مطلب با لیستی از انیمیشن‌های ایرانی آشنا می‌شوید که بعضی از آن‌ها به‌یادماندنی و بعضی دیگر همچنان جای رشد و بهبود دارند.

فهرست بهترین انیمیشن های ایرانی به ترتیب سال پخش مرتب شده‌اند و با افزودن کارتون های جدید به‌روز می‌شوند

لیست بهترین انیمیشن های جهان

انیمیشن بچه زرنگ | ۱۴۰۲ | نکویی، محمدیان و جنتی

انیمیشن بچه زرنگ کاری از گروه هنر پویاست که پیش از این با انیمشین‌های فیلشاه و شاهزاده روم هم مورد توجه قرار گرفته بودند و آثارشان از نظر فنی مورد تقدیر قرار گرفت. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «محسن پسر بچه‌ای است که عاشق ابر قهرمان‌های فیلم‌هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است…»

معرفی کامل انیمیشن بچه زرنگ

عکس انیمیشن بچه زرنگ

انیمیشن لوپتو | ۱۴۰۱ | عباس عسگری

انیمیشن لوپتو به کارگردانی عباس عسگری و تهیه‌کنندگی احسان کاوه و محمدحسین صادقی تولید شده است. این انیمیشن مناسب کودک و نوجوان است. در خلاصه داستان انیمیشن لوپتو آمده است: «آقای کمالی که یکی از پرفروش‌ترین کارگاه‌های تولید اسباب‌بازی‌های کودکانه را در محل یک آسایشگاه روانی دارد و این کارگاه را با کمک تک تک بیماران آسایشگاه راه اندازی کرده است، برای انتخاب محصول بعدی‌اش برای عرضه به بازار، پیشنهادهای دو تن از اعضای کارگاه خودش را به همراه پسر کوچکش به قضاوت می‌نشیند.»

انیمیشن لوپتو در ستایش حمایت از تولیدات داخلی و تا حدود زیادی نکوهش فرهنگ غرب و شیوه قهرمان‌سازی‌اش برای کودکان، تولید شده است. در تمام داستان چیزی جز یک ماجرای ساده در جریان نیست. در واقع انیمیشن لوپتو هیچ ویژگی بارزی برای ستایش کردن یا در خانه اول ذهن نگهداشتن ندارد.

انیمیشن لوپتو

انیمیشن پسر دلفینی | ۱۳۹۹ | محمد خیراندیش

انیمیشن پسر دلفینی به کارگردانی و نویسندگی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی تولید شده است. این انیمیشن در ژانر ماجراجویی-کمدی فرار می‌گیرد و خواننده آن علیرضا طلیسچی است. ماجرای انیمیشن پسر دلفینی از این قرار است که هواپیمایی در دریا سقوط می‌کند و پسرکی که زنده می‌ماند با دلفین‌ها بزرگ شده و در شنا کردن و صحبت کردن با ماهی‌های قهار می‌شود. پسرک پس از مدتی متوجه تفاوتش با آبزیان می‌شود و به‌دنبال مادرش می‌گردد، در این مسیر اتفاق‌های هیجان‌انگیزی می‌افتد که مشخص می‌کند پسرک دلفینی، آدمی عادی نیست.

نقد و بررسی انیمیشن پسر دلفینی

انیمیشن پسر دلفینی از نظر بصری کیفیت مطلوبی دارد؛ اما داستانش بسیار دیر شروع می‌شود و گاهی احساس می‌شود که موسیقی با موضوع انیمیشن هماهنگی ندارد و مناسب کودکان نیست.

انیمیشن پسر دلفینی

انیمیشن بنیامین | ۱۳۹۷ | محسن عنایتی

  • صداپیشگان: چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، سعید مظفری، مریم شیرزاد.

انیمیشن بنیامین به کارگردانی و نویسندگی محسن عنایتی و تهیه‌کنندگی مصطفی حسن آبادی تولید شده است. انیمیشن بنیامین توسط استودیو ندای موعود تهیه شده که اغلب آثارش با مضامین مذهبی تولید می‌شوند. این انیمیشن در مرکز همایش‌های بین المللی رایزن اکرانی ویژه داشت. تولید این انیمیشن ۲ سال زمان برده و هزینه تولید بالایی برای تهیه‌کنندگانش رقم زده است.

در خلاصه داستان انیمیشن بنیامین آمده است: «خرابکاری‌ آشر، دوست بامزه اما دست و پا چلفتی بنیامین باعث اسارت مادر بنیامین توسط سربازان پادشاه می‌شود. بنیامین تصمیم می‌گیرد برای نجات مادرش به سفری پرخطر برود و این سرآغازی است برای ماجراهای پرفراز و نشیب بنیامین و آشر». انیمیشن بنیامین از نظر داستانی کاستی‌های بسیاری دارد. زمانی که او و آشر راهی غاری می‌شوند تا چیزی ارزشمند برای معامله با فرعون پیدا کنند، سوالی پیش می‌آید. سوال این است که یافته بنیامین و آشر از چه بابت ارزشمند است. چه چیزی باعث آن همه بلوا برای این یافته عجیب می‌شود که همه خواهانش هستند.

انیمیشن بنیامین

انیمیشن فیلشاه | ۱۳۹۶ | هادی محمدیان

انیمیشن فیلشاه به نویسندگی و کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری تولید شده است. این انیمیشن که به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز دوبله شده، در سال ۱۳۹۷ پرفروش‌ترین انیمیشن ایران شد. دوبله فارسی این اثر بسیار باکیفیت و تماشایی‌تر است. در خلاصه داستان انیمیشن فیلشاه آمده است: «رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «فیلشاه» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود. این انیمیشن در اصل درباره اصحاب فیل و حمله ابرهه به خانه کعبه است که در نهایت به تولد محمد (ص) ختم می‌شود.»

انیمیشن فیلشاه روایتی کودکانه دارد و از کیفیت گرافیکی بالایی نیز برخوردار است. این انیمیشن در طراحی بعضی کاراکترها به‌طرز اغراق‌آمیزی پیرو شخصیت انیمیشن‌های خارجی است.

انیمیشن فیلشاه

انیمیشن آخرین داستان | ۱۳۹۶ | اشکان رهگذر

  • صداپیشگان: پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، باران کوثری، اشکان خطیبی، حسن پورشیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا، بیتا فرهی، مجید مظفری.

انیمیشن آخرین داستان به کارگردانی و نویسندگی اشکان رهگذر، در استودیو هورخش تولید شده است. این انیمیشن اثری متمایز از نظر داستانی و بسیار تماشایی است. موسیقی خوب و داستان آموزنده این انیمیشن شایسته تحسین است اما در قسمت‌هایی که دویدن‌های سریع و مبارزه‌ها اتفاق می‌افتد احساس تماشای یک بازی ویدیویی القا می‌شود.

انیمیشن آخرین داستان روایت یک قهرمانی است. این قصه از دوران جمشید شاه ماجرای خود را آغاز می‌کند و در طول داستان ضحاک، آفریدن، شهرزاد و ماندانا را معرفی می‌کند. در این قصه حضور اهریمن‌ها سرزمین‌های تحت فرمانروایی جمشیدشاه را تهدید می‌کند. او با جمع‌آوری ارتشی با صلابت با اهریمن‌ها روبه‌رو شده و پیروز می‌شود؛ اما جمشید مغرور شد و خودش را خداگونه ‌پنداشت. تکبر جمشید باعث شد خودش را شکست ناپذیر بداند و برای اشغال سرزمین‌های دیگر و مبارزه با اهریمن‌ها راهی سفر شود، سفر او بازگشتی به‌دنبال نداشت. در نبود جمشید مرداس بر تخت می‌نشیند؛ اما عمرش قد نمی‌دهد و پس از مرگ ناگهانی‌اش پسرش ضحاک تخت پادشاهی را تصاحب می‌کند. ضحاک انسانی است که مغلوب تاریکی‌های وجودش شده و بسیار ستم پیشه است. او هرشب کابوس می‌بیند، کابوسی که قرار است به حقیقت بپیوندد و در آن آفریدن به ظلم ضحاک پایان می‌دهد.

انیمیشن داستان آخر

انیمیشن فهرست مقدس | ۱۳۹۴ | محمدامین همدانی

  • صداپیشگان: خسرو خسروشاهی، بهرام زند، مریم شیرزاد، چنگیز جلیلوند، نصرالله مدقالچی، اکبر منانی، ناهید شعشعانی، خسرو شمشیرگران، تورج مهرزادیان، علی‌همت مومیوند، رضا آفتابی، تورج نصر.

در خلاصه داستان انیمیشن مقدس آمده است: «فهرست مقدس روایتگر یک داستان تاریخی است که ماجرای آن در شهر نجران کشور یمن می‌گذرد و زمان آن به ۱۰۰ سال قبل از ظهور دین اسلام بازمی‌گردد. این انیمیشن سینمایی روایتی دراماتیک، رمانتیک و تراژیک دارد و داستان آن بر اساس سفر قهرمان فیلم با نام هاران شکل گرفته‌است.»

انیمیشن فهرست مقدس (The Return) انیمیشنی سینمایی است که خانه انیمیشن سازمان هنری رسانه‌ای اوج آن را تهیه کرده است. فهرست مقدس به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و تدوین محمدامین همدانی و نویسندگی هومان فاضل تولید شده است. این انیمیشن از کیفیت گرافیکی بالایی برخوردار است و کاراکترهای آن طبق باطن شخصیت‌هایش طراحی شده‌اند.

تماشای آنلاین انیمیشن فهرست مقدس

انیمیشن شاهزاده روم | ۱۳۹۳ | هادی محمدیان

  • صداپیشگان: مریم شیرزاد، ناصر طهماسب، منوچهر والی زاده، اکبر منانی، حسین عرفانی، جواد پزشکیان، کریم بیانی، آرشاک قوکاسیان، علی محمد اشکبوس، مریم رادپور، افسانه پوستی.

در خلاصه داستان انیمیشن شاهزاده روم آمده است: «داستان عاشقی و دلدادگی شاهزاده‌ای پاکدامن مسیحی به نام ملیکا را روایت می‌کند که از تبار پدر از نوادگان یشوعا وصی عیسی و از تبار مادر نواده قیصر روم است. سرنوشت این بانو به گونه‌ای رقم می‌خورد که وی نهایتا به بلاد اسلامی عزیمت می‌کند. این پرنسس مسیحی نهایتا پس از آنکه به همسری امام یازدهم شیعیان در می‌آید، مادر منجی بشریت می‌گردد.»

انیمیشن شاهزاده روم به کارگردانی هادی محمدیان تهیه شده و در ژانر ماجراجویی قرار می‌گیرد. شاهزاده روم محصول گروه هنرپویاست. درون‌مایه این انیمیشن ماجرایی مذهبی را روایت می‌کند. انیمیشن شاهزاده روم ۲ ایراد اساسی دارد اول جزییات کم و تصاویری که ملموس نیستند، دوم کاراکتری به‌یادماندنی که با نام انیمیشن خاطرش تداعی شود. دوبله این اثر بسیار با کیفیت است اما داستانش می‌توانست بهتر و هیجا‌ن‌انگیزتر پیش برود.انیمیشن شاهزاده روم

انیمیشن رستم و سهراب | ۱۳۹۲ | کیانوش دالوند

  • صداپیشگان: محمدرضا علیمردانی، مجید حبیبی، آیسن نوروزی،  امین الیاسیان، علی باقرلی، مهدی بقائیان، مهشید اژده‌فر، حامد بیطرفان، مهراد میراکبری، مهدی قاسمی، مریم باقری، سعید شریف.

در خلاصه داستان انیمیشن رستم و سهراب آمده است: «قهرمان بزرگ ایران زمین، در پی یافتن اسب گمشده خود (رخش) به شهر سمنگان پا می‌گذارد و در نهایت دل در گرو عشق تهمینه، شاهزاده زیبا روی سمنگانی می‌نهد. اما تقدیر چیز دیگری می‌خواهد و رستم برای کمک به میهنش، پیش از تولد فرزند خود مجبور به ترک سمنگان و رفتن به جنگ می‌شود و …»

انیمیشن رستم و سهراب به کارگردانی کیانوش دالوند است. این انیمیشن در استودیو انیمیشن آریا تهیه شده است. پایان انیمیشن رستم و سهراب منطبق بر پایان همیشگی آن نیست و با یک پایان‌بندی جدید مخاطب را غافلگیر می‌کند. انیمیشن رستم و سهراب از کیفیت بصری پایینی برخوردار است و در بعضی لحظه‌ها انگار یک بازی کامپیوتری را تماشا می‌کنیم. داستان این انیمیشن می‌تواند سرگرم کننده باشد اما اینکه مخاطب تمایلی به تماشای مجدد آن داشته باشد احتمالا محال است.

 

انیمیشن تهران ۱۵۰۰ | ۱۳۹۲ | بهرام عظیمی

  • صداپیشگان: هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهران مدیری، محمدرضا شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، حسام نواب‌صفوی، ماشاالله شاهمرادی‌زاده.

انیمیشن تهران ۱۵۰۰ شروعی برای مسیر تولید انیمیشن‌های سینمایی در ایران بود. ماجرای انیمیشن این است که نازی که برای تحصیل به ماه رفته و در آنجا زندگی می‌کند. پدربزرگ نازی از او می‌خواهد تا برای مراسم تدفین او به تهران بیاید. قضیه از این قرار است که در تهران ۱۵۰۰ آدم‌های مرفه می‌توانند تا ۱۶۰ سال زندگی کنند و پدربزرگ نازی نیز از این دست انسان‌هاست. ماجرای فوت پدربزرگ نازی با چالش‌های زیادی برای او همراه است، اول اینکه به درخواست پدر بزرگ نازی باید ازدواج کند و دوم اینکه لازم است به‌دنبال مدارکی از گذشته باشد تا ثابت کند پدربزرگش در دهه ۱۳۶۰ در نمایش‌های سیاه بازی حضور داشته تا بتواند او را در قطعه هنرمندان به خاک بسپارد.

انیمبشن تهران ۱۵۰۰ به تهیه‌کنندگی محمد ابولحسنی و کارگردانی بهرام عظیمی تولید شده است. این انیمیشن داستانی خطی دارد و مخاطب بیشتر محو کاراکترهای انیمیشنی آن می‌شود. این اثر به‌عنوان اولین انیمیشن سینمایی ایرانی شایسته توجه است اما ویژگی دیگری در آن باعث به‌یادماندنی شدنش نمی‌شود. به گفته بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن، از آن جایی که سال ۱۵۰۰ شمسی معادل با ۲۱۲۱ میلادی است، این فیلم در نمایش‌های بین‌المللی خود با عنوان تهران ۲۱۲۱ به نمایش درآمده است.

انیمیشن تهران ۱۵۰۰

لیست ذخیره بهترین کارتون های ایرانی

انیمیشن جمشید و خورشید | ۱۳۹۳ | بهروز یغمائیان

تولید انیمیشن جمشید و خورشید ۱۰ سال طول کشید! بهروز یغماییان کارگردان این اثر و علی فیاض منش نویسنده انیمیشن جمشید و خورشید است.

در خلاصه داستان انیمیشن جمشید و خورشید آمده که: «جمشید به طور اتفاقی دختر پادشاه را می بیند و دلباخته او می شود. پادشاه که فرزند ذکور ندارد، تصمیم می گیرد بین شاهزاده ها مسابقه برگزار کند و برنده داماد پادشاه و وارث تاج و تخت او شود. خورشید که نمی خواهد جایزه مسابقه شود، از قصر فرار می کند و در جنگل اسیر گرگ ها می شود و …»

تماشای آنلاین انیمیشن جمشید و خورشید در فیلیموانیمیشن سینمایی قلب خورشید | ۱۳۹۴ | احمد علمدار

انیمیشن قلب خورشید تهیه شده در مرکز پویانمایی صباست که توسط احمد علمدار کارگردانی شده است. مریم رجایی و داود هاشم زاده نویسندگان این اثر هستند و موسیقی این انیمیشن توسط موسی نازلی آهنگسازی شده است.

در خلاصه داستان انیمیشن قلب خورشید آمده که: «در شهر زرنج در سیستان زورخانه‌ای قرار دارد که قهرمانان بزرگی را در خود پرورش داده است. آنها تصمیم می‌گیرند برای تزکیۀ نفس راهی یک سفر طولانی شوند تا گوهر وجود خود را از آیین فتوت و جوانمردی متبلور کنند.
فیلم سینمایی «قلب خورشید» یک اثر حماسی و تاریخی است که در قرن سوم هجری در سرزمین سیستان اتفاق می‌افتد که زادگاه پهلوانان اسطوره‌ای نظیر زال و رستم و عیارانی چون یعقوب لیث است.»

انیمیشن قلب خورشید

انیمیشن گنج اژدها | ۱۴۰۲ | اشکان رهگذر

انیمیشن گنج اژدها اثری از استودیو هورخش است که توسط اشکان رهگذر و آیدا نوشالی نوشته شده و در دست تولید قرار گرفته است. مراحل ساخت این انیمیشن از اوایل سال ۱۳۹۹ با تکنیک دوبعدی و با مشارکت میستیک هوس (Mystic house) کانادا آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ آماده نمایش شود.

در خلاصه داستان انیمیشن گنج اژدها آمده که: «سایه دختری ۸ ساله است که برای نجات روستای مادر بزرگش از خشکسالی راهی یافتن گنج اژدها می‌شود ولی نمی‌داند که گنج واقعی آب است که باید دوباره در قنات‌های خشک شده روستا جاری شود.»

انیمیشن گنج اژدها

انیمیشن ژولیت و شاه | ۱۴۰۲ | اشکان رهگذر

انیمیشن ژولیت و شاه اثری کمدی-رمانتیک و موزیکال است. اشکان رهگذر نویسندگی و کارگردانی این انیمیشن را برعهده دارد و امید نعمتی، خواننده گروه پالت، یکی از موسیقی‌های این اثر موزیکال را می‌خواند. ژولیت و شاه دوران شکل‌گیری و شروع تئاتر را در ایران به تصویر می کشد و این داستان را با طنازی خاص خود پیش می‌برد.

این انیمیشن سینمایی برای نخستین بار به بهانه حضور اشکان رهگذر به‌عنوان داور جایزه، ساتوشی کن، در جشنواره بین‌المللی فانتازیا ۲۰۲۱ معرفی شد. مراحل تولید انیمیشن ژولیت و شاه، پیش از انیمیشن گنج اژدها از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود این انیمیشن در اواخر سال ۱۴۰۱ آماده نمایش شود.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است که: «جولی بازیگر جویای نام ولی تازه‌کار تئاتر، توسط ناصرالدین‌شاه به ایران دعوت می‌شود تا نقش ژولیت را در نمایشی بازی کند. غافل از آنکه شاه نقشه دیگری برای او دارد.»

انیمیشن ژولیت و شاه

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

14 نظر
  1. کامپیوتر احسان کوچولو می‌نویسد

    من هیچکدومشون رو ندیدم ولی پسر دلفینی رو دیدم

  2. M می‌نویسد

    حقیقتا انیمیشن پاسور از همشون بهتره اما کامل فراموش شده! به نظرم به این انیمیشن هم باید اشاره میشد

  3. محمد می‌نویسد

    من از همش خوشم میاد به غیر از تهران ۱۵۰۰ و ژولیت و شاه
    پس فیلم خنده دار فسیل چی شد.

  4. مبینا می‌نویسد

    از یه سری انیمیشن ها تعریف کردین و از یه عده ایراد گرفتین چرا؟؟؟چرا برای همشون نقاط ضعف و قوت و با هم نگفتین؟؟از عمد نیست؟؟شاهزاده روم زمان خودش تو ایران ترکوند تا قبل اون هیچ انیمیشنی انقد مخاطب جذب نکرده بود

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      شما بنویسید…

  5. کاربر سایت می‌نویسد

    شاهزاده روم قشنگ بود و من این انتقاداتی که کردید رو حس نکردم. مشخصا انیمیشن در ایران جای پیشرفت زیادی دارد، اما بهتر نبود کمی هم از نقاط قوت آنها می گفتید؟ به نظرم شاهزاده روم با توجه به سال ساخت، در ایران لول بالاتر محسوسی داشتید. این مقاله بیشتر انتقاد محض بود تا معرفی!!

  6. عرفان می‌نویسد

    چقد مسخره به جوز ۳ تا اولی خیلی مزخرف بودن اخه انیمیشن بچه زرنگ من ترجیح میدم گربه سگ ببینم ولی اینو نبینم

  7. M می‌نویسد

    جنگ اژدها منتشر شده؟

  8. - می‌نویسد

    عالییییی

  9. فاطمه می‌نویسد

    خب چون پسری واسه دخترا بین تمام اینها از همه بهتره من خودم بالای ۲۰۰ بار این سینمایی رو دیدم

  10. آرمنر می‌نویسد

    بهترین انیمیشن سریالی ایران فقط آرمن

  11. میلاد می‌نویسد

    شاهزاده روم مسخره ترین و بد ترین انیمیشینی بود که تا حالا دیدم

  12. صحرائی می‌نویسد

    ^قلب خورشید^ و ^جمشید و خورشید^ رو از قلم انداختید.
    هردو فوق العاده زیبا و دلنشین بودن.

  13. Alimasoumi می‌نویسد

    جوانمردان هم انیمیشن خوبی بود

fosil