جدیدترین انیمیشن ایرانی در سینماها اکران شد

معرفی انیمیشن بچه زرنگ

بلیت تماشای این فیلم را از سینماتیکت بخرید

فیلم بچه زرنگ به کارگردانی بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمد جواد جنتی، فیلم انیمیشنی بلند ایرانی است که در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و موفق به کسب یک سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران هم شد. اینجا معرفی و اطلاعات این انیمیشن ایرانی را می‌خوانید.

بهترین انیمیشن های ایرانی کدامند؟

خلاصه داستان انیمیشن بچه زرنگ

در خلاصه داستان فیلم انیمیشن بچه زرنگ آمده است: محسن پسر بچه‌ای است که عاشق ابر قهرمان‌های فیلم‌هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است؛ ببر ایرانی. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش باز گرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است…

 

عوامل فیلم بچه زرنگ

کارگردانان: بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی
تهیه‌کننده: حامد جعفری
نویسنده: علی رمضان و هادی محمدیان

مدیر دوبلاژ: سعید شیخ‌زاده
صداپیشگان: هومن حاجی‌عبداللهی (ببری یا همون ببر مازندران!)، جواد پزشکیان، هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، ژرژ پطروسی، مینا قیاسپور، مریم رادپور، تورج نصر، اردشیر منظم، مهسا عرفانی، ابراهیم شفیعی، نازنین یاری، علیرضا دیباج، متانت اسماعیلی و پویا فهیمی.

تدوین: حسن ایوبی
آهنگساز: امیر توسلی

این فیلم محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعه گروه هنر پویاست.

 

نقد و بررسی منتقدان درباره انیمیشن بچه زرنگ

خبرگزاری ایسنا

علیرضا بهرامی | در فیلم «بچه زرنگ» هر قدر که درونمایه مبتنی بر دین و مذهب در یک بخش میانی آن، در تصویر و تصور «ضامن آهو» در آرایش ستاره‌ها قابل قبول و تاثیرگذار است، یک سکانس شعاری اوایل آن (حین مرور عکس‌های پسر خانواده در لباس ابرقهرمان‌ها) و نیز سکانس مطول پایانی آن (سفر به مشهد) بیش از آنکه از سر تعهد باشد، از روی سهل‌گرایی است؛ حتا اگر سازندگان آن بعدا بگویند که یک نسخه مخصوص جشنواره فجر ارایه کرده‌اند و نسخه‌ای هم مختص عرصه‌های دیگر، ازجمله در سطح بین‌المللی، آماده دارند. انگار که این حرکت‌ها در اثر هنری (اینجا برای نسل‌های پسین)، بیش از آنکه در منطق زیبایی‌شناسانه هنری جایگاهی داشته باشند، برای احساس رضایت حامیان و سرمایه‌گذاران میانسال به بالای کار در آن گنجانده و به نوعی تحمیل می‌شوند.

خبرگزاری کتاب (ایبنا)

بچه زرنگ با استفاده از داستانی روان و روایتی ساده می‌تواند مخاطب را همراه با موسیقی مناسب و شعر و طراحی شخصیت تا پایان با خود همراه کند. یکی از نقاط قوت بچه زرنگ دوبله بسیار خوب شخصیت‌های کارتونی است. صدای مناسب میرطاهر مظلومی بر روی شخصیت چنگیز، هومن حاجی عبداللهی به جای شخصیت ببری یا همان ببر مازندران از نمونه‌های خوب دوبله این انیمیشن موفق است. همینطور صداگذاری عالی فیلم چیزی که در خیلی از انیمیشن‌ها نقطه ضعف آن‌ها محسوب می‌شود. بچه زرنگ با استفاده از داستان روح جنگل چیزی که ما در یکی از انیمه‌های ژاپنی دیده‌ایم و پیوند آن به داستان ضامن آهو امام رضا توانسته فیلمی با المان‌های ایرانی ارائه دهد.

معرفی انیمیشن بچه زرنگ

حاشیه‌های فیلم

  • گروه هنر پویا پیش از این ۲ بار با انیمشین‌های فیلشاه و شاهزاده روم در جشنواره فجر حضور پیدا کرده بود و در اکران عمومی نیز اقبال گسترده‌ای از آثار این گروه انیمیشن‌سازی شده بود. این اثر هم با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود؟ آمارهای اولیه فروش که این گزاره را تایید می‌کند.
  • محمدیان درباره حضورش در این پروژه و همکاری با فیلم «بچه زرنگ» گفت: من در پروژه سینمایی «بچه زرنگ» از ابتدا به‌عنوان کارگردان با مجموعه «هنر پویا» همکاری داشتم و به دلایل شخصی از ادامه کار انصراف دادم، اما به‌تازگی با دوستان توافق کردیم که اسم من به‌عنوان کارگردان در تیتراژ فیلم ذکر شود، اما در اخبار و امور رسانه پروژه نام من مطرح نشود. بنابراین به این موضوع این‌طور پرداخته شده است.

 

جوایز فیلم انیمیشن بچه زرنگ

Fajrجایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر – دوره چهل و یکم در بخش بهترین فیلم – ۱۴۰۱

 

صحبت‌های عوامل فیلم در جشنواره فجر ۱۴۰۱

حامد جعفری | تهیه‌کننده انیمیشن بچه زرنگ:

  • هر سال باید برنامه‌ای برای کودک و نوجوان داشته باشیم. ایده‌پردازی این اثر ۸ ماه طول کشیده و به دلیل شیوع کرونا وقفه‌ای داشته و امروز نسخه اولیه به نمایش گذاشته شده است.
  •  این پروژه مشترک کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان و شبکه پویا است و امیدواریم این همکاری ادامه پیدا کند تا کانون دوباره پاتوق کودکان باشد. این جمعی که کار را انجام دادند گروه جوانانی هستند که تمام تلاش خود را کردند و ما به نمایندگی از همه عوامل در این نشست حضور داریم و از همه آنان قدردانی می کنم.
  • مولف در انیمیشن، کمپانی است و کاربه صورت جمعی شکل می گیرد. در این پروژه تقریبا ۲۵۰ نفر فعالیت داشتند و از اوایل سال ۹۷ کار تولید آن شروع شد. وقفه‌ای داشتیم و دوباره کار را بعد از کرونا از سرگرفتیم.
  • این انیمیشن پروسه طولانی طی کرده و باید هزینه آن را با دلار بسنجیم، کل هزینه ما حدود یک میلیون دلار شده است. درباره دوبله هم باید بگویم که با مشورت بسیار، عوامل دوبله را انتخاب کردیم.
  • از ابتدا دو نسخه از پروژه «بچه زرنگ» تولید کردیم. اولین نسخه، ایرانی و برای کشورهای مسلمان و نسخه دیگر هم برای کشورهای غیرمسلمان است. درنتیجه این انیمیشن دو ورژن یا نسخه دارد.

بهنود نکویی | کارگردان:

  • ما می‌خواستیم این نکته را یادآور شویم که تاثیری که برخی تولیدات ابرقهرمانانه دارند گاهی بسیار مخرب است. وقتی اثری از انیمیشن روی پرده می‌آید که از دید عموم مقبول است، مطمئن باشید که عوامل در موضوع فنی بسیار تلاش کردند و از استاندارد کافی برخوردار است.

همه چیز درباره جشنواره فجر ۱۴۰۱

عکس ها و پوستر انیمیشن بچه زرنگ

عکس انیمیشن بچه زرنگانیمیشن بچه زرنگمعرفی فیلم بچه زرنگانیمیشن بچه زرنگپوستر فیلم انیمیشن بچه زرنگ

پوستر انیمیشن بچه زرنگ

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

15 نظر
  1. MmmmmHD می‌نویسد

    سلام بیش از ۵ ماهه که اکران شده ولی چرا هنوز هم تو تلوزیون پخش نشده و امکان دانلودش برای گوشی وجود نداده؟!
    تا جایی که من میدونم فیلم انیمیشن های خارجی بعد از یکماه نسخه دیجیتالشون میاد و میشه دانلود کرد.

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      چون تصمیم برای پخش این فیلم رو باید تهیه‌کننده محترم بگیره نه ما.

  2. فرهاد حلیمی می‌نویسد

    سلام.این فیلمو تو سینما با پسر پنج سالم دیدیم واقعا دوتامون لذت بردیم از صداگذاری زیبا و انیمیشنی که ساخت ایران بود و واقعا توان مقایسه با نمونه های خارجی رو داشت.منتظرم نسخه قابل دانلود هم مهیا بشه و دوباره با پسرم بینیم.خدا قوت به عوامل سازنده این محصول زیبا

  3. امید می‌نویسد

    من و خانومم از هامبورگ اومدیم دیالوگ های انیمیشن هارو از بس دیدیم به المانی تقریبا حفظیم … حالا که بعد از مدتی سینما در ایران اومدیم واقعا تبریک میگم به عواملی که با این همه محدودیت کیفیتی شانه به شانه پیکسار و دیسنی ارائه کردن همراه با مفاهیم معنوی … پوچ هم مغزهایی است که به اینگونه کارها میگن پوچ … امیدوارم مسئولین و مردم از اینگونه کارها بیشتر حمایت کنند …. خدا قوت …

  4. . می‌نویسد

    مثل اکثر ساخته های سینمایی انیمیشنی ایرانی سراسر مزخرف و پوک و پوچ و بی محتوا… نمیتونید یه فیلم ماندگار حتی در سطح روستایی بسازید.حیف سرمایه ای که تلف شده بابت ساخت این فیلم(بچه زرنگ) و نظایر این فیلم. آهای جمعیت سرمایه هدر ده اینو بفهمین که فیلم کارتونی باید آکنده از مفاهیم ایدئولوژی و مذهبی باشه چون برای قشر کودک ساخته میشه و از اون مهمتر باید قابلیت فهم و فراگیر در هر جای دنیا باشه . […] هیچ فهمی از ژانر کودک و انیمیشن ندارید. حیف نا و بچه های ما که به ذوق سینما میایمو این […] ابلهانه شما رو میبینیم و به خورد بچه هامون میدیم.

  5. علی می‌نویسد

    سلام و وقت بخیر من این فیلمو با پسرم رفتیم ببینیم وسطش پسرم گفت میشه موبایلمو بدی بازی کنم خسته شدم!
    فیلم از نظر مفهومی و سناریو خالی بود و در حقیقت هجو و هزل بود.

  6. F می‌نویسد

    عالی بود عالی با آموزش چیزهایی که فرهنگ خودمونه مثل این موضوع که انسان برتر با انواع نجات دهنده نیاز به خارق‌العاده بودن نداره

  7. یاسمن مهدوی می‌نویسد

    من با اینکه ۲۵ سالمه به همراه خواهر ۱۸ سالم دیروز دیدیم و بی نهایت لذت بردیم و از عوامل خیلی خیلی تشکر میکنم که چنین انیمیشن هایی که آخر فیلم به مسائل مذهبی مرتبط میشه میسازن و بچه ها رو با این داستان ها و مفاهیم آشنا میکنن.دوبله فیلم و گرافیک عالی بود.اینکه در ایران این انیمیشن ها با این کیفیت داریم خیلی خوشحال کننده ست و منتظر کارهای بعدی هم هستیم.

  8. زهرا می‌نویسد

    ما امروز از مدرسه رفتیم ام افسوس که به این کارتون زیبا نکردیم🥺و بجاش به نخودی نگاه کردیم😐یه بار رفتم ها ولی با وجود اینکه خیلی قشنگ بود دلم میخواد الان دوباره هزار دفعه نگاه کنم😁

  9. پژواک می‌نویسد

    با سلام، خیلی ممنون از عوامل تولید کننده این انیمیشن زیبا.
    اولین نظرم اینه که راجع به مطرح کردن قصه امام رضا (ع) در فیلم، شاید اینقدر جبهه گیری سفت و سخت لازم نباشه، چه اشکالی داره که بچه ها هم راجع به این قصه چیزی به گوششان بخوره❤️
    مثلاً پسر من (۶ سالشه) از سالن که خارج شد، اولین چیزی که گفت این بود که خیلی بهم خوش گذشت😊 و واقعا من همینو میخواستم.
    اما دومین نظرم اینه که بله، مادر بچه زرنگ رو خوب ترسیم نکرده بودند، دخترم هم میگه کله اش خیلی بزرگ و زشت بود، میشد قشنگ تر ترسیم کرد😊

  10. فرشید صابری می‌نویسد

    خیلی زیبا کیفیت پویا نمایی خیلی عالی پایان بندی فوق العاده امضای آخرش محشر که البته صرفا پایان بندی نبود مشخص میشه که محور فیلم بوده و مایه و مفهومشه. انسجام خیلی خوبی داره. ما حقیقتا با خانواده لذت بردیم. البته حالا تو دهنتون خیلی بالا نره. خودتون ببینید و تصمیم بگیرید. بهر حال سلیقه ما بوده ولی بنظربنده خیلی عالی در کیفیت پویا نمایی و داستان و پیچ و تاب زیبای داستان و انجامش که که وقتی بهش فکر می‌کنی داره. خیلی صحنه های طبیعی و قشنگی توش ساخته شده بود مثلاً رودخونه و آبش فوق العاده بود برخی صحنه ها رو شک میکردی طبیعیه. دمشون دستشون درد نکنه. بنده کم comment و review میدارم ولی اینو دیگه نمیشد نذاشت.

  11. ناشناس می‌نویسد

    مدرسه ما سینمایی رو گذاشتن ولی من نمیتونم برم💔

  12. کاظمی می‌نویسد

    به نظر من نکته فیلم ارتباط ظریفی که با مشهد و امام رضا دادن شده بود ولی درک اون نیاز به ادراک با روح الهی داره

  13. Saye می‌نویسد

    کیفیت انیمیشن بسیار بالا بود. فقط وقتهایی که وارد بحثهای شعاری میشد و مثلا یهو داستان جنگل رو ربط داد به مشهد و زیارت و امام رضا خیلی سطحش پایین اومد. واقعا برای جلب مالی نباید هر چیزی رو هر جایی استفاده کرد. اگر این بخشهای اضافه نبودن با انیمیشنهای تاپ بین المللی رقابت میکرد. باور کنید مبشد این فیلم رو بدون این شعارهای تابلو ک حتی بچه شش ساله من هم میفهمه ساخت. ماستا رو نریزید تو قیمه ها.
    از طرفی مادر بچه زرنگ بی اندازه بد ترسیم شده بود‌ با اون چادر که خیلی زشت رو سرش بود و قیافه کاریکاتوری بهش داده بود. اخه کدوم ادمیزادی این شکلیه که همش کله باشه و پایین تنه ش شبیه روح بی بدن؟

  14. مهدیار می‌نویسد

    دیدن این انیمیشن زیبا رو به همه پیشنهاد میکنم
    و افتخار میکنم که هموطنان عزیزم این فیلم زیبا و با کیفیت رو ساخته اند،واقعا از نظر کیفیت با خیلی از انیمیشن های برتر دنیا برابری میکرد و یا حتی برتری داشت

fosil