به بهانه پخش اوپنهایمر؛ پدر بمب اتمی و مطرح شدن دوباره یک موضوع

بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره جنگ هسته ای

این 7 فیلم برتر درباره بمب اتم را ببینید

بدبختانه هرچقدر بیشتر درباره قرن ۲۱ تامل کنیم، جای نگرانی بیشتر می‌شود؛ اگر تغییرات اقلیمی و ماجرای بحران‌های اقتصادی هم برای کور کردن اشتهای آدم کافی نباشد، وجود سلاح‌های هسته‌ای در دنیا کاملا کافی است! هر از گاهی خبری از امکان وقوع جنگ هسته‌ای و شاخ‌وشانه کشیدن کشورهای صاحب این فناوری به گوش می‌رسد و بدون تردید یاد فاجعه‌ای که می‌افتیم در پایان جنگ جهانی دوم، بر سر ژاپن فرود آمد. این فاجعه تنها استفاده از بمب اتم توسط انسان در طول تاریخ بوده که دو شهر «هیروشیما» و «ناگازاکی» را با خاک یکسان کرد.
حالا پس از اکران فیلم «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان که درباره حساس‌ترین برهه زندگی «رابرت اوپنهایمر» پدر بمب اتمی است، بحث‌ در مورد این فناوری شیطانی مجددا بالا گرفته. عموم مردم به لطف فیلم نولان و تیم قدرتمند بازیگری‌اش مجددا درباره ماجرای اخلاقیات علمی و البته لزوم جلوگیری از خشونت و دستیابی حکومت‌های شرور به سلاح هسته‌ای بحث می‌کنند. حال که بحث درباره جنگ هسته‌ای و بمب اتم داغ است، می‌خواهیم هفت فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع جنگ هسته‌ای را به شما معرفی کنیم.

فهرست بهترین فیلم ها درباره جنگ هسته ای یا بمب اتمی به ترتیب ارتباط با موضوع مرتب شده‌اند

فهرست بهترین مستندها درباره جنگ جهانی دوم

فیلم دکتر استرنجلاو | ۱۹۶۴ | Strangelove

نام کامل این شاهکار کمدی «استنلی کوبریک» این است: «دکتر استرنجلاو: یا چگونه یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم.» معمولا در فهرست‌هایی که درباره فیلم‌های برتر ژانرهای گوناگون درست می‌شود، لااقل یک فیلم از کوبریک در فهرست حضور دارد. حال که بحث جنگ هسته ای است باید اذعان کنیم که دکتر استرنجلاو بعد از گذشت نزدیک به ۶۰ سال، همچنان بهترین و هوشمندانه‌ترین فیلم است که درباره بمب اتم و جنگ هسته‌ای ساخته شده.

جالب اینجاست که بهترین اثر درباره این پدیده تلخ، یک کمدی است. یک کمدی سیاه و روده‌برکننده که روی شاخ بازیگر نابغه‌اش «پیتر سلرز» می‌چرخد که در این فیلم همزمان ۳ نقش بازی می‌کند. فیلم درباره یک ژنرال روان‌پریش ارتش آمریکاست که در اقدامی خودسرانه، تهاجمی هسته‌ای علیه شوروی به راه می‌اندازد و رئیس‌جمهور و سیاستمداران آمریکا پس از آگاهی از این عمل با تجمع در اتاق فرماندهی جنگ ایالات متحده به دنبال راهی برای توقف این حملات می‌گردند. «راجر ایبرت» منتقد مشهور، این فیلم را بهترین طنز سیاسی قرن نامیده بود.

دانلود فیلم دکتر استرنجلاو

فیلم نامه‌های مرد مرده | ۱۹۸۶ | Dead Man’s Letters

روس‌ها همیشه در ساخت درام‌های تیره‌وتار استاد هستند و فیلم نامه‌های مرد مرده ساخته «کنستانتین لوپوشانسکی» هم از این قاعده مستثنا نیست. فیلم داستان گروهی از روشنفکران را روایت می‌کند که در پی تخریب جهان توسط جنگ هسته‌ای، در تلاشند دنیای جدیدی را در زمین بایر بسازند. فیلم در عین حال به زندگی یک معلم تاریخ می‌پردازد که تلاش می‌کند از طریق نامه‌هایی غم‌انگیز، با پسرش که او را از دست داده ارتباط برقرار کند.

چیزی که برای ما از این فیلم به یادگار مانده، یک شاهکار علمی-تخیلی است که غم را با نوآوری سینمایی درهم می‌آمیزد و فیلمنامه‌ای است دلهره آور که از اضطراب، عدم اطمینان و زوال زندگی پس از نابودی هسته‌ای صحبت می کند.

فیلم نامه‌های مرد مرده

فیلم موضوعات | ۱۹۸۴ | Threads

بسیاری از فیلم‌های موجود در این فهرست وحشت درونی جنگ هسته‌ای را با جزئیات کامل نشان می‌دهند، اما تعداد کمی از آن‌ها این کار را با خلاقیت آزاردهنده‌ای که در فیلم «موضوعات» ساخته «میک جکسون» شاهد هستیم، انجام می‌دهند.

فیلم نه یک اثر سینمایی، که یک فیلم جمع‌وجور تلویزیونی بود که بعد از پخشش از تلویزیون بریتانیا، هزاران نفر را غافلگیر کرد و تحت تاثیر قرار داد؛ داستان افتادن یک بمب اتم روی شهر کوچک شفیلد در انگلستان موضوع اصلی است و فیلم یک تحلیل صریح، وحشیانه و صادقانه از هر مرحله از حمله هسته‌ای است و منجر به درک بیشتر عمومی از استفاده از چنین سلاح‌هایی می‌شود.

فیلم موضوعات

فیلم نور سفید/ باران سیاه: نابودی هیروشیما و ناگازاکی | ۲۰۰۷ | White Light/Black Rain: The Destruction of Hiroshima and Nagasaki

فیلم با آن عنوان طولانی‌اش، مستندی شاهکار درباره حملات هسته‌ای تلخی است که جنگ جهانی دوم را به پایان رساند. سازنده این مستند «استیون اوکازاکی» است که فیلم را برای شبکه مشهور HBO ساخت و فیلم در شصت‌ودومین سالگرد این بمباران‌ها از آن شبکه پخش شد.

فیلم به مصاحبه با بازماندگان ژاپنی این حادثه و چهار آمریکایی که شخصا در این حملات شرکت داشتند تشکیل شده است. باید به صراحت گفت که فیلم اوکازاکی اصلا تماشای آسانی ندارد. در واقع، این فیلم حاوی چند داستان دست اول فراموش نشدنی است که تا جایی پیش می‌رود که انسان را در وحشت مطلق ناشی از تصور یک جنگ هسته‌ای رها می‌کند.

فیلم نور سفید/ باران سیاه: نابودی هیروشیما و ناگازاکی

فیلم جن پابرهنه | ۱۹۸۳ | Barefoot Gen

فیلم جن پابرهنه به کارگردانی «موری ماساکی»، یک انیمیشن بزرگسالانه براساس یک مجموعه مانگای ژاپنی به همین نام اثر «کیجی ناکازاوا»ست که داستان بمباران هیروشیما را از نگاه یک پسربچه روایت می‌کند.

در این انیمیشن کاملا آزاردهنده، «ماساکی» تمام تلاش خود را می‌کند تا صحنه انفجار هسته‌ای خود را تا حد امکان واقعی و تکان‌دهنده بسازد و مجموعه‌ای نفس‌گیر را خلق کند که تا پایان عمر در ذهن مخاطب تثبیت شود.

فیلم جن پابرهنه

فیلم باران سیاه | ۱۹۸۹ | Black Rain

همان‌طور که در مقدمه بحث شد، سلاح‌های هسته‌ای تنها در ۲ مورد در طول تاریخ بشریت مورد استفاده قرار گرفت که هر دو بر فراز شهرهای ژاپنی هیروشیما و ناگازاکی در اوت ۱۹۴۵ رها شدند. در حالی‌که سینمای غرب در حال کشف پیامدهای چنین جنگی است، سینمای ژاپن آن را زندگی کرده و برای مخاطب به تصویر می‌کشد. ژاپنی‌ها به خاطر لمس این فاجعه با گوشت و پوست، بینشی کم‌نظیر از تاثیر فاجعه‌بار سلاح هسته‌ای روی قربانیان و تاثیر آن روی سرنوشت یک کشور به‌دست آورده‌اند.

باران سیاه اثر «شوهی ایمامورا» براساس رمانی به همین نام از «ماسوجی ایبوس»، زندگی یک خانواده را پس از بمباران اتمی هیروشیما دنبال می‌کند و یکی از بهترین نمونه های داستان سینمایی است که به موضوع هسته‌ای می‌پردازد.

فیلم باران سیاه

فیلم اوپنهایمر | ۲۰۲۳ | Oppenheimer

جدیدترین فیلم این فهرست، فیلم زندگینامه‌ای کریستوفر نولان «اوپنهایمر» است که زندگی پدر بمب اتمی را روایت می‌کند. شخصیت فیزیکدان نظری آمریکایی، «جی. رابرت اوپنهایمر» فردی پیچیده که اخلاقش دائما در نوسان بود به بهترین شکل توسط «کیلین مورفی» در قامت بازیگر به تصویر کشیده است. اجرای مورفی از نابغه‌ای که مدام در حال فکر کردن بود، مهم‌ترین نقطه قوت فیلم است.

اوپنهایمر؛ همه چیز درباره فیلم جدید نولان

نولان که در تولید فیلم‌های عظیم استاد است، این‌جا هم به لطف استفاده از تکنولوژی آی‌مکس و نگاتیوهای ۷۵ میلی‌متری، توانسته وجوه بصری یک داستان اتمی را به بهترین شکل جلوی دوربین ثبت کند و احتمالا بهترین و دلخراش‌ترین انفجار تاریخ سینما را به تصویر بکشد.

تماشای فیلم اوپنهایمر در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole