درباره یکی از شاهکارهای سینمای وحشت بخوانید و بترسید

۱۳ حقیقت غیرنحس درباره فیلم طالع نحس

۲۵ ژوئن سالگرد اکران فیلم طالع نحس است

۴۶ سال از اکران یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌گذرد. فیلمی که تاثیرش در آمریکا آن‌چنان زیاد بود که بسیاری از آمریکایی‌ها تا سال‌ها از گذاشتن نام «دیمین» روی فرزندان ذکورشان وحشت داشتند! در شرایطی که به‌نظر می‌رسید با اکران «جن‌گیر» در سال ۱۹۷۳، هیچ فیلم جدیدی نتواند ژانر وحشت را تکانی اساسی دهد، تنها ۳ سال بعد از اکران جن‌گیر، فیلم طالع نحس بار دیگر ترس عمیقی به جان مخاطبان نفس‌بریده سالن‌های تاریک سینما انداخت.
به مناسبت سالگرد اکران طالع نحس می‌خواهیم از ۱۳ حقیقت درباره این فیلم پرده‌برداری کنیم.

ترسناک ترین فیلم های جهان

دجال!

نام فیلم طالع نحس دوبار تغییر کرد؛ ابتدا نامش «دجال» یا همان «ضدمسیح» بود، بعد نام «ماه‌گرفتگی» (به معنای علامتی که روی پست بعضی از نوزادها هست) را روی آن گذاشتند. اما سرانجام این طالع نحس بود که روی فیلم نشست.

ذات شیطانی دیمین

صدها کودک برای بازی در نقش حساس «دیمین» در نظر گرفته شده بودند و یکی از آن‌ها «هاروی استیفنز» ۴ ساله بود. در جریان گرفتن تست، کارگردان فیلم «ریچارد دانر» از هاروی خواست تا یکی از سخت‌ترین صحنه‌های فیلم را بازی و در جریان این تست به او حمله کند. هاروی هم حمله سخت، وحشیانه و جانانه‌ای به کارگردان انجام داد و همان‌جا نقش «دیمین» را به نام خودش سند زد.

فرزند شرور یک دوست

نام ابتدایی دیمین، «داملین» بود. «دیوید سلتزر» فیلمنامه‌نویس فیلم طالع نحس این نام را از روی فرزند شدیدا شرور و خرابکار دوست نزدیکش برداشته بود. خوشبختانه همسر سلتزر شوهرش را از این حرکت شیطنت‌آمیز باز داشت و به او گفت که با این نامگذاری ممکن است آینده پسرک کاملا خراب شود. اسم دجال فیلم نهایتا از روی اسم «پدر دیمین»، کشیشی که اولین اجتماع جذامی‌ها را در جزایر هاوایی راه‌اندازی کرده بود، الهام گرفته شد.

از بلوند به مشکی

همه چیز هاروی استیفنز برای ایفای نقش خوب بود، الا موهای طلایی و مجعدش. گریمورهای فیلم طالع نحس برای این‌که پسرک بیشتر شبیه شیطان شود، موهایش را مشکی و صاف کردند.

چه گزینه‌هایی اسماعیل!

برای ایفای نقش هنرپیشه اول مرد که در فیلم یک سیاستمدار بود، دو گزینه جذاب وجود داشت: «ویلیام هولدن» و «چارلتون هستون» افسانه‌ای. نهایتا این نقش به «گرگوری پک» عزیز رسید و البته هولدن بعدا در یکی از دنباله‌های فیلم نقشی ایفا کرد.

نمایی از فیلم طالع نحس

طالع نحس فرزند پک

فرزند جوان گرگوری پک درست کمی قبل از زمان ساخت فیلم طالع نحس خودکشی کرد و از دنیا رفت. پک که در آن دوره خودش را نسبتا بازنشسته کرده بود، به اصرار مدیربرنامه‌هایش برای فرار از افسردگی و مشغول کردن ذهنش در فیلم ایفای نقش کرد.

دختر جک پالانس | دارای اسپویل

در اوایل فیلم در صحنه‌ای هولناک، پرستار دیمین در حین جشن تولد پسرک از پنجره بیرون می‌پرد و خودش را حلق‌آویز می‌کند تا جانش را به پسر شیطان هدیه کرده باشد. بازیگر نقش کوتاه این پرستار کسی نبود جز «هالی پالانس» دختر جک پالانس بازیگر شهیر و برنده اسکار سینمای آمریکا.

میمون‌های واقعا خشمگین

صحنه‌ای در فیلم هست که در آن مادر دیمین او را به یک پارک سافاری می‌برد و بابون‌های موجود در این پارک وقتی شرارت را در وجود دیمین احساس می‌کنند، به ماشین حمله‌ور می‌شوند. سازندگان فیلم از مسئولان پارک خواستند برای این‌که حمله بابون‌ها واقعی باشد، شب قبل به آن‌ها غذا ندهند. هنگام فیلمبرداری این صحنه در صبح، غذا روی ماشین و اطراف آن گذاشته شد و میمون‌های گرسنه به صحنه آورده شدند. نگهبانان پارک برای عصبانی کردن آن‌ها، دو بچه بابون را به همراه بازیگران و مربی میمون‌ها در ماشین قرار دادند تا بابون‌های بالغ را بیشتر عصبانی کنند. مجموعه این تدابیر باعث شد تا حمله میمون‌ها به ماشین واقعی و جیغ‌های «لی رمیک» بازیگر نقش مادر فیلم کاملا واقعی و از روی وحشت باشد.

جروبحث کارگردان و بازیگر فیلم طالع نحس | دارای اسپویل

پک می‌خواست در صحنه‌ای که متوجه می‌شود همسرش در فیلم مرده، بازی دیوانه‌واری داشته باشد و بزند بخشی از وسایل صحنه را خرد کند. اما دانر مخالف این رویکرد بود و نمی‌خواست واکنش کاراکترش این‌قدر اغراق‌آمیز باشد. سرانجام پک با عصبانیت به کارگردان گفت: «تو اشتباه می‌گی، حق با منه. ولی تو کارگردانی و من مجبورم قبول کنم.» البته پک پس از بازی در این صحنه و تماشای آن در اتاق تدوین حق را به کارگردان داد.

گریگوری پک در فیلم طالع نحس

شانس آهنگساز فیلم طالع نحس

«جری گلداسمیت» آهنگساز افسانه‌ای هالیوود ۱۸ بار نامزد دریافت اسکار شد و فقط یک‌بار آن را برد، آن هم برای ساخت بهترین ترانه فیلم برای طالع نحس. گلداسمیت که قبلا بارها رقابت در اسکار و مراسم «گرمی» را باخته بود، قصد نداشت در اسکار آن سال شرکت کند. اما در لحظات آخر تغییر عقیده داد و سرانجام اولین و آخرین اسکار عمرش را دریافت کرد.

بازاریابی ترسناک

ترفندهای مارکتینگی فیلم در نوع خودش بی‌نظیر بود. تیم تبلیغات فیلم طالع نحس شروع به پخش پوسترها و تراکت‌هایی در سراسر کشور کرد که روی آن‌ها چنین پیام‌هایی نوشته شده بود:

  • صبح بخیر. شما یک روز دیگر به پایان جهان نزدیک شدید.
  • یادتان باشد… به شما هشدار داده شده بود.
  • این هشداری است که از هزاران سال قبل پیشگویی شده. این آخرین هشدار ماست. این طالع نحس است!

فیلم نفرین‌شده

مثل تعدادی دیگر از فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما، در جریان ساخت این فیلم هم اتفاقات بد و ترسناک زیادی برای عوامل فیلم افتاد و آن‌ها را به فکر فرو برد که نکند واقعا قدرت‌های شیطانی را عصبانی کرده‌اند. اتفاقاتی نظیر:

  • نویسنده، بازیگر و تهیه‌کننده فیلم در یک هواپیما بودند که صاعقه‌ای به هواپیما برخورد کرد و آن‌ها تا مرز سقوط پیش رفتند.
  • گروه تولید قصد داشتند برای گرفتن چند عکس هوایی یک هواپیما اجاره کنند، اما به دلیل اختلال در زمان‌بندی مجبور شدند در آخرین لحظه پرواز را کنسل کنند. آن هواپیما سقوط کرد و تمام مسافرانش کشته شدند.
  • هتلی که کارگردان فیلم در جریان فیلمبردای صحنه پارک سافاری در آن سکونت داشت، یک روز پس از خروج او از هتل توسط ارتش آزادی‌بخش ایرلند بمباران شد.
  • یکی از نگهبانان پارک هم توسط شیرهای پارک خورده شد؛ یک روز پس از فیلمبرداری.
  • مسئول جلوه‌های ویژه فیلم و دستیارش پس از این فیلم راهی هلند شدند تا کار فیلم دیگری را انجام دهند. این دو نفر قربانی یک تصادف وحشتناک شدند. مدیر جلوه‌های ویژه نهایتا جان سالم به‌در برد، اما سر دستیارش در این تصادف قطع شد!

خداحافظی دیمین با سینما

هاروی استیفنز بعد از بازی در این فیلم از صفحه سینما محو شد و تا سال‌ها در فیلمی ایفای نقش نکرد، مگر در سال ۲۰۰۶. او در این سال در بازسازی فیلم طالع نحس در نقش یک روزنامه‌نگار در فیلم ظاهر شد. فیلم در تاریخ ۶/۶/۶ اکران شد. عدد ۶۶۶ نماد شیطان است.

تماشای آنلاین فیلم طالع نحس

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil