یک کمدی عاشقانه در فهرست ملی فیلم آمریکا

۱۳ حقیقت درباره فیلم آپارتمان بیلی وایلدر

۱۵ ژوئن، ۶۲ سال از اکران بهترین فیلم بیلی وایلدر می‌گذرد

در سال ۱۹۶۰، وایلدر در یکی از مراحل بزرگ تاریخ سینما بود. او تازه فیلم شاهد برای دادستانی و بعضی‌ها داغش را دوست دارند، را ساخته بود، آثار متفاوتی که جایگاه او را به عنوان کارگردان به نمایش می‌گذاشت. آپارتمان اینطور به نظر می‌رسید که ترکیبی عالی از احساسات اوست. شیرین و ترش، خنده‌دار و دلخراش.
این فیلم که خیلی‌ها آن را بهترین فیلم بیلی وایلدر می‌دانند، برای اولین بار در پانزدهم ژوئن در نیویورک به نمایش درآمد و در سال بعد برای کارگردانش جایزه اسکار به همراه داشت. در شصت و دومین سالروز نمایش آپارتمان نکات جالبی درباره این فیلم بخوانید.

فیلم آپارتمان درباره کارگر بیمه سی.سی. باکستر با بازی جک لمون است که آپارتمان خود را به روسای شرکت قرض می‌دهد تا از آن برای روابط خارج از ازدواج خود استفاده کنند. وقتی مدیرش آقای شلدریک با بازی فرد مک موری شروع به استفاده از آپارتمان باکستر در ازای ارتقای شغلی او می‌کند، باکستر وقتی می‌فهمد معشوقه شلدریک، فرن کوبلیک با بازی شرلی مک‌لین، همان دختر آسانسوری است که باکستر به او علاقه‌مند است، ناامید می‌شود. او باید بین دختری که دوستش دارد و پیشرفت شغلی‌اش یکی را انتخاب کند.

ویدیوکلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست‌داشتنی

۱. ایده فیلم آپارتمان بیلی وایلدر از رویدادهای واقعی و فیلم سینمایی برخورد کوتاه اثر دیوید لین الهام گرفته شده است. وایلدر ابتدا پس از تماشای فیلم دیوید لین در سال ۱۹۴۵ که توسط نوئل کوارد ساخته شده بود، ایده این فیلم را مطرح کرد. به طور خاص، وایلدر در مورد مخمصه شخصیتی که حتی در فیلم دیده نمی‌شود متعجب شد.

۲. مریلین مونرو می‌خواست نقش فران را بازی کند، اما وایلدر که به تازگی کارگردانی فیلم بعضی‌ها داغش را دوست دارند، به پایان رسانده بود و مشتاق کار کردن با سبک بازیگری او که ۴۰ برداشت در هر صحنه لازم داشت، نبود.

۳. شرلی مک‌لین در خاطراتش از ساخت آپارتمان که در وب‌سایتش منتشر کرده می‌گوید که آنها فیلم را تنها با ۲۹ صفحه فیلمنامه شروع کردند و هیچ‌کس نمی‌دانست فیلم چگونه به پایان می‌رسد.

۴. بودجه فیلم آپارتمان ۳ میلیون دلار بود و در سال ۱۹۶۱ در سی و سومین دوره جوایز اسکار، نامزد ۱۰ جایزه و برنده ۵ جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شد.

جک لمون در فیلم آپارتمان

۵. موزیکال Promises, Promises بر اساس این فیلم ساخته شده است. این نمایش موزیکال هزار و ۲۸۱ اجرای موفق در برادوی داشت. آهنگ من هرگز دوباره عاشق نمی‌شوم این نمایش موزیکال به آهنگی موفق برای خواننده‌اش، دیون وارویک تبدیل شد.

۶. هرچند موسیقی آن برای فیلم نوشته نشده بود اما تم این موسیقی با فیلم آپارتمان بسیار محبوب شد. یک قطعه موسیقی بود به نام عاشق حسود که ابتدا در سال ۱۹۸۴ ساخته شد.

۷. در اوایل دهه ۱۹۶۰، اتاق بازرگانی هالیوود ایده پیاده روی مشاهیر هالیوود را توسعه داد. پیاده‌روهای معروف‌ترین خیابان‌ها در قلب هالیوود مملو از ستاره‌هایی بود که نقش‌های مادام‌العمر افراد مشهور در صنعت سرگرمی را تشخیص می‌دادند. دریافت ستاره هنوز هم تا به امروز افتخار بزرگی محسوب می‌شود. ستاره‌های هنرمندان فیلم آپارتمان جک لمون، شرلی مک لین، فرد مک موری و بیلی وایلدر هم در این خیابان است.

۸. فیلم آپارتمان آخرین فیلم سیاه و سفیدی بود که برنده بهترین فیلم در جوایز اسکار تا زمان The Artist شد. فهرست شیندلر که در سال ۱۹۹۴ برنده شد، به دلیل رنگی بودن برخی صحنه ها، مانند دختر قرمزپوش و شمع در ابتدای فیلم، کاملا سیاه و سفید نبود.

جک لمون در فیلم آپارتمان

۹. فیلم آپارتمان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌هایی که تا به حال ساخته شده است، در فهرست‌های مؤسسه فیلم آمریکا و مجله Sight and Sound ظاهر شده و توسط کتابخانه کنگره ایالات متحده برای حفظ در فهرست ملی فیلم انتخاب شده است.

۱۰. جک لمون و شرلی مک‌لین برای بازی در این فیلم نامزد اسکار شدند و برنده جوایز گلدن گلوب شدند.

۱۱. بیلی وایلدر و جوزف لاشل فیلمبردار گهگاه بر سر ظاهر فیلم با هم اختلاف داشتند. لاشل که با کارگردانانی که عمدتاً از تلویزیون آمده بودند کار کرده بود، می‌خواست بیشتر از نمای نزدیک استفاده کند، نمایی که وایلدر ترجیح داد از آن اجتناب کند.

۱۲. باکستر و فرن کوبلیک هر دو در زمان‌های مختلف در فیلم چهار انگشت خود را بالا می‌گیرند اما می‌گویند سه. باکستر می‌گوید در جشن کریسمس فقط سه نوشیدنی می‌نوشید اما چهار انگشتش را بالا می‌برد و فرن می‌گوید که فقط سه دوست پسر داشت اما ۴ انگشتش را بالا می‌برد.

۱۳. گفته شده هنگام فیلمبرداری صحنه‌ای که باکستر در پارک مرکزی زیر باران می‌خوابد، بیلی وایلدر مجبور شد به جک لمون ضد یخ اسپری کند تا از یخ زدن او جلوگیری کند.

فیلم آپارتمان 1960

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. مرتضی اسدیان می‌نویسد

    شاهکار فیلمی کمدی اجتماعی با ژانری درزندگی خانوادگی و اجتماعی آدم باشیم.

  2. علیرضا می‌نویسد

    این فیلم بی نظیر (و صد البته همه فیلم های بیلی وایلدر) رو باید بارها و بارها دید.

fosil