به بهانه سالگرد آغاز خونین‌ترین جنگ تاریخ

۸ مستند درجه یک درباره جنگ جهانی دوم

بهترین مستندها برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و علوم سیاسی

سالروز آغاز مرگبارترین جنگ تاریخ از راه رسید. جنگی که با بلندپروازی دیوانه‌وار آدولف هیتلر شروع شد و ظرف ۶ سال بیش از ۷۰ میلیون انسان را که ۵۰ میلیون نفرشان غیرنظامی بودند، به کام مرگ کشاند و میلیون‌ها نفر را زخمی و آواره کرد. طبعا چنین جنگی مستعد نگارش هزاران کتاب و ساخت صدها فیلم و سریال و مستند است و در عمل هم چنین شده. از آن‌جایی که درباره فیلم‌های سینمایی داستانی این جنگ زیاد گفته شده، در این مطلب قصد داریم بهترین مستندهای مربوط به جنگ جهانی دوم را به شما معرفی کنیم. تماشای این مستندها برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و علوم سیاسی قطعا جالب توجه و ضروری است.

شماری از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما مانند «پیانیست»، «فهرست شیندلر»، «نجات سرباز رایان»، «سخنرانی پادشاه»، «ستیغ هکساو»، «کازابلانکا» و «حرامزاده‌های لعنتی» مستقیم و غیرمستقیم به جنگ جهانی دوم و تبعات آن پرداخته‌اند و هم در گیشه موفق بوده‌اند و هم در جشنواره‌های سینمایی اما اینجا شما بهترین فیلم های مستند درباره جنگ جهانی دوم را می‌بینید.

۷ مستند عالی در مورد جنگ جهانی اول

جهان در جنگ | ۱۹۷۳ | The World At War

خیلی ساده و راحت، بهترین مستندی است که درباره جنگ جهانی دوم ساخته شده. یک مستند سریالی تک‌فصلی شامل ۳۲ ساعت گفتگو با زنان و مردانی که درگیر جنگ بوده‌اند با تصاویری واقعی و تکان‌دهنده از دل جنگ. ویژگی اصلی این مستند نگاه بی‌طرف و عاری از ناسیونالیسم آن است. تماشای این بررسی بالینی از جنگ جهانی دوم برای هر کسی ادعای علاقه به تاریخ دارد لازم است.

مستند دنیا در جنگ

میدان جنگ | ۱۹۹۵ | Battlefield

مستندی ساخته شبکه آمریکایی PBS که کلیدی‌ترین نبردهای جنگ دوم را بررسی کرده است. البته تماشای این مستند نیازمند داشتن کمی پیش‌زمینه و مطالعه کلی درباره جنگ جهانی است، اما حتی اگر این پیش‌مطالعه را هم نداشته باشید، «میدان جنگ» یک کلاس آموزشی تاریخی ناب درباره جنگ دوم جهانی است.

مستند میدان جنگ

جنگ جهانی دوم: آرشیو فیلم‌های رنگی گمشده | ۲۰۰۰ | World War II – The Lost Color Archives

دلیل جذابیت این فیلم کاملا ساده و مشخص است: تماشای جنگ جهانی برای اولین‌بار در جهان به صورت رنگی! تا قبل از انتشار این فیلم مردم جنگ را سیاه‌وسفید دیده بودند. این فیلم به تصاویر مهیب جنگ، رنگ و عمق بخشید و خلاء بزرگی را پر کرد. البته بیشتر تصاویر رنگی مربوط به اروپا و حوالی اقیانوس آرام است و اگر طرفدار جبهه غرب یا آفریقا باشید، چیز رنگی زیادی دست‌تان را نخواهد گرفت. با این وجود تصاویر آرشیوی مربوط به مناطق تحت اشغال نازی‌ها بسیار تاثیرگذار است.

 سریال جنگ جهانی دوم در قاب رنگی

پیروزی اراده | ۱۹۳۵ | Triumph of the Will

یک شاهکار هنری شریرانه! حتی بزرگ‌ترین دشمنان آلمان نازی هم نتوانسته‌اند منکر ارزش‌های هنری این مستند شوند. «لنی ریفنشتال» مستندزیبای مونث و زیبای آلمانی خیلی زود توجه هیتلر و گوبلز را به خود جلب کرد و آن‌ها سریعا ریفنشتال بااستعداد را به خدمت دستگاه پروپاگاندای آلمان درآوردند و انواع امکانات را در اختیار بلندپروازی‌های او قرار دادند. حاصل کار تولید دو مستند بود که جدای از ارزش‌های محتوایی (به عنوان پروپاگاندا)، به لحاظ فنی و هنری هم پیشرو بودند و می‌شود گفت که سینمای مستند مدرن را پایه‌گذاری کردند.

این فیلم حاوی تصاویری از جوانان پرشور و باطراوت عضو حزب نازی در گردهمایی سالانه شاخه جوانان این حزب در نورنبرگ است. تصاویر بدیع ریفنشتال در ترکیب با موسیقی نبوغ‌آمیز «ریشارد واگنر» چنان شکوهی به ارتش و حزب نازی داده که اگر از جنایات آن‌ها خبر نداشته باشید، ممکن است عاشق نازیسم شوید!

مستند پیروزی و اراده

جنگ | ۲۰۰۷ | The War

یک فیلم عالی درباره جنگ دوم، اما فقط درباره مشارکت آمریکا در جنگ. اگر دوست دارید نحوه ورود و درگیری آمریکا در جنگی را که در اروپا اتفاق افتاد بدانید، حتما فیلم را ببینید. اما فیلم خیلی به اتفاقات اروپا و جبهه شرق توجهی ندارد و بنابراین پکیج کاملی به لحاظ تاریخی نیست.

فیلم سینمایی جنگ

جنگ جهانی دوم: پشت درهای بسته | ۲۰۰۸ | World War II: Behind Closed Doors

به ندرت پیش می‌آید که پای مستند جنگی درمیان باشد و BBC عرصه را به‌راحتی به دیگران واگذار کند. فیلم یک مستند شاهکار درباره سیاست‌های پشت جنگ و نحوه تعامل گردانندگان متفق آن (چرچیل، استالین و روزولت) با یکدیگر در طول جنگ است.

جنگ جهانی دوم پشت درهای بسته

جنگ جهانی دوم به صورت رنگی | ۲۰۰۹ | World War II in Color

از ابتدای هزاره جدید میلادی، فیلم‌های رنگی مربوط به جنگ جهانی بازار رو به پیشرفت قابل توجهی در دنیای سینمادوستان و علاقمندان به تاریخ داشته است. این مستند نیز بر آنچه بر آمریکا در طول دوران جنگ گذشته تمرکز دارد.

جنگ جهانی دوم به صورت رنگی

چرا می‌جنگیم؟ | ۱۹۴۲ | ؟Why We Fight

عجب مستندی! از سال ۱۹۴۲ و درگیری جدی آمریکا در جنگ تا سال ۱۹۴۵ که پایان جنگ رقم خورد، دپارتمان جنگ آمریکا سفارش ساخت مستندی اقناع‌کننده درباره چرایی حضور آمریکا در جنگ را به یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ داد: فرانک کاپرا. این سریال مستند قرار است مردم آمریکا را قانع کند که چرا حضور کشورشان در جنگ و حمایت از کشورشان از این حضور ضروری است. خوشبختانه سریال همان زمان آرشیو شده بود و امروز سری کامل آن روی دو DVD با کیفیت بلورِی موجود است.

مستند چرا می‌جنگیم؟

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. امیر فتح اله پور می‌نویسد

    من مستندهای زیادی درمورد جنگ جهانی دوم دیدم اما مستند «دنیا در جنگ» با اون موسیقی متن و دوبله فوق العاده ای که داره و همینطور نگاه کاملاً بی طرفانه و از همه مهمتر آرشیو تقریباً کاملش یه پکیج کم نقص از جنگ جهانی دومه که شامل ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه ای هستش. هر قسمت بطور جداگانه و مفصل مرحله های مختلف جنگ از آغاز تا پایان رو در بر میگیره و قسمت آخر اون تحت عنوان «به یاد آور» یه درام تاثیر گذار و بی نظیره. و البته بجز این شاهکار اگه طالب یه نمای کلی و خلاصه وار از جنگ هستید مستند «جنک جهانی دوم از فضا » رو که ساخت آمریکایی هاست و شما میتونید به لطف تکنیک های پیشرفته بصری مثل یک مسافر زمان از فضا جنگ و اتفاقات مهمش رو با تفسیر کامل اون ببینید که بنظرم مستند جالبیه.

  2. مهدی نصیری می‌نویسد

    با توجه به اینکه تاریخ را فاتحان می نویسند ، به نظر من حق ترین مستند در مورد جنگ دوم جهانی مستند بزرگترین قصه ناگفته آدولف هیتلر است ، کاملا قانع کننده و منطقی و با سند ، از مجموعه خوب شما خواستارم ادامه این مستند خوب را هم منتشر کنید کارگردان دنیس وایز مستند نظم نوین جهانی کمونیست از در پشتی ۲۰۱۴ و مستند پیروزی مخفی ماسونی جنگ جهانی دوم ۲۰۲۲

fosil