چهلمین جشنواره فیلم فجر

همه چیز درباره فیلم ۲۸۸۸

فیلم ۲۸۸۸ روایتی از روزهای اول جنگ ایران و عراق است که به کارگردانی کیوان علی‌محمدی برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده شده است.

لیست بهترین فیلم های دفاع مقدسی

نظرات اولیه منتقدان درباره فیلم ۲۸۸۸ کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری

سید آریا قریشی

از نظر اجرایی نکات قابل توجهی در فیلم وجود دارد. بسیاری از تصاویر فیلم «اتمسفر» دارند و مناسب تماشای روی پردۀ بزرگ هستند. تلاش سازندگان برای روایت لحظاتی تأثیرگذار جنگ با استفاده از صدا هم در لحظاتی جواب داده است. اما این دستاوردهای اجرایی خرج یک روایت الکن و بی‌تأثیر شده‌اند. سازندگان عملاً نتوانسته‌اند هیچ‌کدام از روابط پرتعداد داستان را قدرتمند و دراماتیک از کار در بیاورند. نه وجه عاشقانۀ فیلم به‌درستی کار می‌کند و نه رفاقت میان نیروهای پدافند هوایی. نه نمایش برش‌هایی بسیار پراکنده از لحظاتی کوتاه از یک زندگی مشترک می‌تواند عشق و ناراحتیِ زوج اصلی را منتقل کند و نه یک سکانس از دورهمیِ نیروها رفاقت می‌سازد. «۲۸۸۸» ترکیب ناهمگونی است از فیلم‌ها و الگوهای مختلف سینمایی و به همین دلیل به اثری چندپاره تبدیل شده است. هر چند فیلم از نگاه تازه‌ای به نیروهای درگیر در جنگ تحمیلی برخوردار است، اما این نگاه تازه – وقتی نه روایت مشخص و منسجمی در کار است و نه شخصیتی شکل می‌گیرد – به‌تنهایی هیچ تأثیری ندارد. نام «۲۸۸۸» را هم می‌توان وارد سیاهۀ ایده‌های تلف‌شدۀ حاضر در جشنوارۀ چهلم فیلم فجر ثبت کرد.

۳ برگزیده از فیلم ۲۸۸۸

  • نگاه تازه به نیروهای ایرانی حاضر در جنگ و علایق‌شان در زندگی شخصی
  • شباهت جنس برخی از دیالوگ‌ها و بازی‌ها به سینمای مسعود کیمیایی و ترکیب آن با روایتی به سبک فیلم‌های هنری اروپایی
  • روایت پراکنده و بی‌تأثیر

رضا صائمی

«۲۸۸۸» محصول همکاری مشترک کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری است که قصد داشتند روایتی مهجور از جنگ ایران و عراق را به تصویر بکشند. در واقع فیلم خارج از جریان اصلی سینمای متعارف دفاع مقدس ساخته شده. هم از حیث فرم و ساختار بصری و روایی و هم از حیث انتخاب سوژه و موقعیت قصه. به این معنا که به سراغ نیروی هوایی ارتش رفته تا رشادت‌هایی آن‌ها را در زمان جنگ به تصویر می‌کشد. زوایه دید متفاوتی که برای روایت این قصه انتخاب شده آن را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کرد و کارگردان‌ها تلاش کردند تا هم تصویر متفاوتی از آدمهای جنگ ارائه دهند که این تفاوت در رفتارشناسی و حتی شمایل ظاهری آن‌ها هم نمود دارد و قابل تشخیص است و هم در توجه به این گروه از کسانی که نقش موثری در جنگ داشتند و نادیده گرفته شدند اما هیچکدام از اینها حتی سوژه ارزشمند فیلم باعث نمی‌شود فیلم به هدفش برسد. فیلم هم به شدت تکنیک زده است و هم آرشیوی که بیشتر حاصل تدوین بصری به نظر می‌رسد تا کارگردانی و اجرا. فیلم نمی‌تواند به درستی قصه خود را بیان کند و در پردازش به شخصیت‌ها هم به شدت لنگ می‌زند. گویی با یک مونتاژ تصویری آرشیوی مواجه هستیم با موقعیت‌های پراکنده‌ای که به هم چفت و بست نمی‌شود و به شکل گیری قصه و درام نمی‌انجامد. این در حالیست که با یک قصه و شخصیت‌های واقعی مواجه هستیم اما شخصیت‌ها در دل قصه هویتمند نشده و اساسا شکل نمی‌گیرد. حتی تزریق عشق و عاطفه هم در لابه لای فیلم به نجات آن کم نمی‌کند. همانطور که سیاه و سفید بودن فیلم مشکلی را حل نمیکند گرچه برخی قاب‌های ریبایی شناسانه و تاثیرگذار خلق می‌شود.

۳ برگزیده از فیلم ۲۸۸۸

  • سیاه و سفید بودن فیلم
  • تکنیک زدگی
  • فقدان قصه و روایت منسجم

 

خلاصه داستان فیلم ۲۸۸۸

فیلم ۲۸۸۸ مقاومت و ایستادگی مردم ایران در روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق را به‌تصویر می‌کشد و در قسمتی از خلاصه این اثر آمده که بیژن افسر کنترل شکاری در اتاق تاریک عملیات، در انتظار بازگشت عباس دوران و محمود اسکندری دو خلبان هواپیماهای اف ۴ است که برای حمله و بمباران به بغداد حمله کرده‌اند. برای لو نرفتن عملیات بیژن باید سکوت رادیویی را حفظ کند. مدت زمان زیادی از زمان پیش‌بینی شده عملیات گذشته که صدای اسکندری را می‌شنود: بیژن ما برگشتیم‌، مدد کن. بیژن دست می‌گذارد روی گوشی:‌هر دوتان سالمید؟‌ اسکندری‌: عباس بعدا برمیگرده.

 

بازیگران فیلم ۲۸۸۸

امین حیایی، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، احمد مهران فر، کوروش تهامی، حمیدرضا پگاه، شیرین اسماعیلی، حامد کمیلی، نرگس محمدی، هادی حجازی فر، سیاوش مفیدی، مرتضی اسماعیل کاشی، ساناز مصباح، علی اوجی، رضا داوود وندی، شیوا فلاحی، عادله گرشاسبی، ساناز مصباح بازیگران این فیلم هستند.

 

عوامل فیلم ۲۸۸۸

کارگردان: کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری، تهیه کنندگی علی اوجی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی چهره‌پرداز: کامران خلج، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، تدوین: سیاوش پورخلیلی، صدابردار: منصور شهبازی، مهراد ابوالقاسمی، صداگذار: نعیم مسچیان، موسیقی: سامان احتشامی، جلوه‌های میدانی: آرش آقابیگ، جلوه‌‌های بصری: کامران سحرخیز، امیر سحرخیز.

همه چیز درباره جشنواره فجر ۱۴۰۰

صحبت‌های عوامل فیلم ۲۸۸۸

کیوان علی محمدی، کارگردان: امیدوارم عشقی که در ۲۸۸۸ داشتیم را منعکس کرده باشیم. در نشست خبری امروز قهرمانانی حضور دارند که صحبت کردن در حضور ایشان واقعا سخت است. من ششمین فیلمم را ساختم و هیچ نشست مطبوعاتی به من بد نگذشته است اما الان حالم بد است. این تیم ۳ سال زحمت کشید تا این فیلم ساخته شود. من را وارد بازی خود نکنید و اجازه دهید دیگران صحبت کنند.

علی‌اکبر حیدری، کارگردان: ما درباره وضعیت جنگ تحمیلی صحبت کردیم که هیچ کجا درباره آن صحبت نشده است. درباره آدمی که در یک اتاق تاریک نشسته و آسمان را رصد می‌کند. ۲ سال تحقیق کردیم و فهمیدیم که این بهترین وجه از جنگ است که به آن پرداخته نشده است.

علی اوجی، تهیه‌کننده:  کار ما فیلم‌سازی است و از خوش‌اقبالی من این است که ۳ فیلمم در جشنواره امسال حضور دارد. اینکه کدام فیلم دیده شود به هیات داوران بستگی دارد ولی هر فیلمی سختی خودش را دارد. علی‌اکبر حیدری و کیوان علیمحمدی با کمترین امکانات تلاششان را برای «۲۸۸۸» کردند. آن‌‌ها واقعا پژوهش کردند و مستند‌هایی را دیده‌اند تا فیلم را به جشنواره برسانند. نباید فراموش کنیم اینکه ما الان اینجا راحت نشستیم و حرف می‌زنیم بخاطر تلاش این قهرمانان است. امیدوارم تلاش‌های تیممان جواب داده باشد.

سیاوش مفیدی: خیلی دوست داشتم بدانم نظرتان درباره این فیلم چیست. برای من افتخاری بزرگ است که در فیلمی بازی کردم که در آن از قهرمانانی حرف زده می‌شود که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. از کیوان علی محمدی و علی حیدری سپاس‌گزارم که من را انتخاب کردند.

نرگس محمدی: من ۲ یا ۳ روز سر صحنه بودم و واقعا از کار لذت بردم. از علیمحمدی تشکر می‌کنم که به من اعتماد کرد و این نقش را به من داد. تا امروز برای دیدن این فیلم لحظه شماری می‌کردم.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. خمیدرضافرجی می‌نویسد

    باسلام خدمت تمامی عوامل سازنده فیلم من هنوز موفق به دیدن نشدم اما چون در خصوص معرفی شیرمردان تکرارنشدنی چون زنده یاد محمود اسکندری وشهیدعباس دوران است ازشماممنون و سپاسگزارم

  2. یاسین غلامی می‌نویسد

    ای کاش زودتر در شبکه خانگی پس از اکران قرار بگیرد این فیلم.درود بر آنانی که در آخرین پرواز عشق هرگز فرود نیامدند تا ملت سردر مقابل ظلم فرود تیاورد

fosil