به مناسبت ۲۸ سالگی یکی از انسانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

۱۰ حقیقت جذاب درباره فیلم فارست گامپ

۶ جولای سالگرد اکران فیلم جذاب رابرت زمه‌کیس است

فارست گامپ تعداد زیادی دوست و تعداد کمی دشمن دارد. دشمنانش احتمالا عاشقان «پالپ فیکشن» هستند، چرا که فارست گامپ سانتی‌مانتال خیلی راحت‌تر توانست رای اعضای محافظه‌کار آکادمی اسکار را بقاپد و باعث شود تا جوایز اصلی اسکار سال ۱۹۹۴ به این فیلم برسد و دست فیلم ساختارشکن تارانتینو از رسیدن به اسکارهای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی کوتاه بماند.
با این حال فیلمِ «رابرت زمه‌کیس» همیشه محبوب طرفداران سینما، به‌خصوص آن‌هایی که خیلی درگیر مسائل فنی-هنری سینما نیستند بوده و پکیج یک فیلم عامه‌پسند خوش‌ساخت را در اختیار دارد: هم می‌خنداند، هم می‌گریاند، عشق و مرگ دارد، فهمش آسان است و چندتایی جمله قصار مشهور از دلش بیرون آمده است! به مناسبت ۲۸ سالگی اکران فارست گامپ می‌خواهیم ۱۰ حقیقت جذاب درباره فیلم به شما بگوییم.

همه به جز تام هنکس!

آیا می‌توانید کسی جز تام هنکس را در نقش فارست گامپ تصور کنید؟ احتمالا جالب است بدانید که «وینستون گروم» نویسنده رمان فارست گامپ، «جان گودمن» را برای نقش اصلی در ذهن داشت (فارست در رمان قد کوتاه و چاق است). گفته می‌شود کارگردان فیلم رابرت زمه‌کیس «بیل پکستون» را می‌خواست که چون سوپراستار نبود، استودیو او را نپذیرفت. «هری اندرسون» گزینه دیگر مد نظر کارگردان هم به دلیل بازی در یک سریال تلویزیونی در دسترس نبود. گفته می‌شود که «بیل موری»، «شوی چیس» و «جان تراولتا» نیز این نقش را رد کرده بودند تا نهایتا تام هنکس در آن بازی کند و بابتش اسکار بگیرد.

بدل هنکس، برادر هنکس

بدل تام هنکس در صحنه‌هایی از فیلم، «جیمی هنکس» برادر کوچک‌تر استاد بود که خود یک بازیگر و فیلمساز است. مهم‌ترین سکانس‌های حضور جیمی به جای تام، در صحنه‌های دویدن بود. جیمی هنکس می‌گفت: «تام بدل‌های دیگری هم داشت، اما هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانستند به آن شکل منحصر به‌فرد که مخصوص هنکس‌هاست بدوند!» جالب است بدانید جیمی هنکس آن‌قدر صدایش هم شبیه برادرش است که در برخی از صحنه‌های سری‌فیلم‌های «داستان اسباب‌بازی» هم جای او صحبت کرده!

تام هنکس در فارست گامپ

خدمت پیتزا هات به سینما

رابرت زمه‌کیس «هیلی جوئل آزمنت» بازیگر نقش پسر فارست را در یکی از تبلیغ‌های تلویزیونی «پیتزا هات» دید و کشف کرد. آزمنت خیلی زود به یکی از بهترین بازیگران کودک هالیوود تبدیل شد و علاوه بر درخشش در فیلم «هوش منصوعی» اسپیلبرگ، به‌خاطر بازی در فیلم «حس ششم» به یکی از کم‌سن‌ترین نامزدهای تاریخ اسکار بدل شد.

پیراهن معروف در فارست گامپ

هر بار دوره زمانی فیلم تغییر می‌کند، در ابتدای آن دوره فارست با آن پیراهن چهارخانه معروف آبی‌اش در صحنه ظاهر می‌شود.

علاقه دیوانه‌وار به جلوه‌های ویژه

رابرت زمه‌کیس در اکثر فیلم‌هایش نشان داده که عاشق استفاده از جلوه‌های ویژه و CGI است. شاید در وهله اول استفاده از CGI در فارست گامپ به ذهن‌تان خطور نکند، اما زمه‌کیس در صحنه‌هایی نظیر دیدار فارست با «کندی» رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین برای نشان دادن پاهای قطع‌شده ستوان «دن» از فناوری‌های رایانه‌ای آن زمان نهایت استفاده را برده بود.

تام هنکس

دو اسکار پشت هم

تام هنکس در حالی برای بازی در فارست گامپ دومین اسکارش را برای بازی در نقش اصلی گرفت که دقیقا سال قبل هم همین جایزه را برای فیلم «فیلادلفیا» گرفته بود! تنها یک بازیگر مرد دیگر در تاریخ بود که قبل‌تر موفق به انجام این شاهکار شده بود: «اسپنسر تریسی» در سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۳۸ پشت سر هم اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفته بود.

بهترین فیلم های عاشقانه سینما

چشم طمع نویسنده فارست گامپ

فروش بالای فیلم و موفقیت آن باعث شد تا فروش کتاب آن هم دوباره جهش خیره‌کننده‌ای داشته باشد و هزاران کپی از رمان فارست گامپ به نویسندگی «وینستون گروم» در سراسر آمریکا به فروش برسد. این فروش بالا باعث شد تا گروم بلافاصله دنباله‌ای برای رمانش بنویسد که قضایای آن مربوط به دهه ۸۰ میلادی است. در این دنباله شخصیت فارست گامپ حتی با «تام هنکس» هم ملاقات می‌کند!

چشم طمع تهیه‌کنندگان

وقتی فیلمی نزدیک به ۷۰۰ میلیون فروخته، کلی جایزه گرفته و رمان دوم منبع اقتباس هم چاپ شده، چرا دنباله‌ای بر فیلم ساخته نشود؟ بعد از چاپ قسمت دوم کتاب، سازندگان به فکر ساخت دنباله آن افتادند. حتی «اریک راث» فیلمنامه‌نویس فیلم اول فیلمنامه کار را هم نوشت. اما در سال ۲۰۰۱ که قرار بود فیلم ساخته شود، واقعه ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد و تمام چهره‌های کلیدی تصمیم گرفتند ساخت فیلم را بابت نامربوط بودن محتوایش با حال‌وهوای جامعه کنسل کنند.

تام هنکس در فیلم فارست گامپ

چشم طمع هندی‌ها!

حتما می‌دانید که بالیوود همیشه در کمین است که فیلم‌های موفق هالیوودی را بالیوودیزه کند و با استفاده از ادویه‌های تند هندی، یک بار دیگر آن‌ها را بسازد. فارست گامپ یکی از پروژه‌هایی بود که هندی‌ها برای بازسازی‌اش دندان تیز کرده بودند و حتی قرار بود «امیرخان» تهیه‌کننده و بازیگر اصلی فیلم باشد. خوشبختانه کووید-۱۹ از راه رسید و پروژه را خواباند. البته پرونده هنوز کامل بسته نشده و فیلم احتمالا در آینده‌ای نزدیک ساخته شود!

پلک نزن فارست گامپ

در فیلم به فارست گامپ که قصد دارد پینگ‌پنگ بازی کند توصیه می‌شود که «چشم از روی توپ برندار!». او هم این توصیه را جدی می‌گیرد. تام هنکس در تمام سکانس‌هایی که مشغول بازی کردن پینگ‌پنگ است پلک نمی‌زند!

تماشای آنلاین فیلم فارست گامپ در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil