سریال بوس: مرده یا زنده در نمایش شخصیتی اسطورهای و معرفی میهنپرستی مثالزدنی بسیار قدرتمند عمل میکند.
راجکومار رائو در نقش بوس با فیلمنامهای پرنشاط و پرانرژی و طراحی صحنهای عالی در سریال بوس : مرده یا زنده (با عنوان اصلی Bose: Dead or Alive) هنرنمایی میکند. برای نقد و بررسی این مجموعه با فیلیمو شات همراه باشید.
جدیدترین سریال های فیلیمو ۱۴۰۰ | تعطیلات فیلیمویی
شبکه هندی آلت بالاجی در حال پخش سریال ۹ قسمتی بوس : مرده یا زنده است. این مجموعه به یکی از جنجالیترین مسائل تاریخ معاصر کشور هند میپردازد؛ یعنی، رازهای پشت پرده ماجرای مرگ نتاجی سبهاش چندر بوس رهبر و انقلابی ملیگرای هند.
در دومین اپیزود مجموعه بوس: مرده یا زنده، هیبت سایهوار مردی در قطار نمایش داده میشود که صورتش در سایه یک کلاه بزرگ پوشانده شده و ریشی بلند و کمپشت دارد. دود غلیظ سیگار او را در برگرفته و فضا بس رمزآلود مینماید. درواقع، سیگاری که مرد در دست دارد هویتش را معرفی میکند. در سکانسهای دیگری هم او را با همین سیگار میبینیم؛ کسی که گاه در زندان سیگارش را با زندانبانش شریک میشود و گاه در مراسم خواستگاری، اولین پک سیگار را به دختری تعارف میکند که قرار است نامزدش باشد! او مردی خاص و برازنده است که بوس نام دارد؛ مردی که تمام نیروهای انگلیسی در هند تلاش میکنند او را بیابند و از طرفی هم تمام مردم اخبار مرگش را در یک سانحه هوایی در ژاپن دنبال میکنند.
نقد فیلم مرید | موسیقی سنتی هند اینبار شادی را طنینانداز نمیکند
ترانهای که در تیتراژ اولیه فیلم پخش میشود با ترجیعبند «بوس… بوس… بوس…» انتخابی هوشمندانه به شمار میرود و به خوبی با فضای داستان متناسب است.
در داستان این مجموعه، برای سرگرمی بیشتر مخاطب، تخیلاتی هم به اتفاقات واقعی زندگی بوس اضافهشده است. منبع اصلی اقتباس داستان این سریال، کتاب بزرگترین استتار (با عنوان اصلی The Biggest Cover – Up) نوشته آنوج دهار نویسنده و روزنامهنگار هندی است. تهیهکنندگی مجموعه را هم هانسال مهتا بر عهده داشته و متن فیلمنامه را رشو ناث با ضرباهنگی بانشاط و پیشرونده نوشته است.
مروری بر بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی
در قسمت اول مجموعه، شروع سریال با آن آهنگ انگلیسی، کمی عجولانه و حتی کلیشهای به نظر میرسد. اما کمکم با ماجراهای جنجالبرانگیزی که حول شخصیت خاص و بیقرار بوس اتفاق میافتد، ماجرا جذاب و سرگرمکننده میشود. در داستان این سریال، واقعیتهای تاریخی مستند، بدون هیچگونه محدودیتی، با افسانهسراییهای قهرمانانه و میهنپرستانه درهمآمیخته شدهاند و تصویری مغرور و بیباک از بوس را به مخاطب نشان میدهند؛ برای نمونه، درجایی از داستان، از بوس سؤال میشود: چرا شغل خوبی را که در بخش خدمات عمرانی هند داشتی ترک کردی؟ او پاسخ میدهد: «من آزادم که کارم رو ترک کنم. اگر انقلاب نکنید، پس چطور انقلاب میکنید؟!»
درباره فیلم کمدی-رمانتیک هندی دفترچه | خواندن و نوشتن عشق
اولین حضور راجکومار رائو در نقش بوس درصحنه کالج ریاستجمهوری است. در این صحنه، او یک استاد انگلیسی (با بازی زاکاری کافین) را به باد کتک میگیرد. نوین کاستوریا نیز در این سریال نقش بیهاری، تبهکاری دوستداشتنی را بازی میکند. پسازاین برخورد فیزیکی، انگلیسیها در مقابل این هندی انقلابی محتاطانهتر رفتار میکنند و البته این کار چندان هم بیدلیل نیست؛ چون بوس خود را به شعار دادن محدود نمیکند و در برابر آنچه درست نمیداند تسلیم نمیشود. او در عوض به جوانان آموزش میدهد که با انگلیسیها مبارزه کنند و بهاینترتیب، برای خودش ارتشی از هواداران ترتیب میدهد. در یک صحنه، او به سرجوخهای انگلیسی به نام استنلی (با بازی ادوارد سوننبلیک) هشدار میدهد:
او درست میگفت. به شهادت تاریخ، درنهایت، بوس موفق شد که در زمان جنگ جهانی دوم نیروهای نظامی مسلح هند را در قالب ارتش ملی هندوستان در جنوب شرقی آسیا دوباره سازماندهی کند تا برای استقلال هند با انگلیسیها بجنگند.
درباره سریال جنایی هندی و متفاوت آشور |جنایتی از هند
در سریال بوس : زنده یا مرده، شخصیتهای بیهاری و استنلی هوشمندانه طراحیشدهاند تا در فلش بکها، داستانهای جالبی درباره بوس روایت شود. در حقیقت، استنلی نماینده انگلیسیها درزمینههای گوناگون است و بیهاری نیز در نقش راوی داستان به بیان جزئیات میپردازد. داستان سریال مراحل گوناگون زندگی بوس را شرح میدهد: ریاست کنگره ملی هند در سال ۱۹۳۸، بارها زندانی شدنش و داستانهای گوناگونی که درباره زندانی شدن او در ژاپن، آلمان یا منچوری نقل میشود، همه در این مجموعه موردتوجه قرارگرفتهاند.
طراحی صحنه این سریال را نیز باید جالبتوجه و قوی دانست؛ برای نمونه، لباسها و تزئینات دفتر اپراتور تلفن، که مربوط به دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ است، طراحی صحنه را باورپذیر کردهاند. ظاهر و لباس راجکومار رائو نیز بهدقت طراحیشده است و ظاهر او در سنین گوناگون کاملاً موجه به نظر میرسد. در ابتدا، او مردی جوان با صورتی پر و گرد و موهایی کمپشت است که بهتدریج با تراشیدن موهایش، به شکلی کاملاً طبیعی، به مردی میانسال با سری بدون مو تبدیل میشود.
در سریال بوس، صحنههایی بین بوس با نامزدش ناندینی (با بازی پرانرژی پاترالکها) و نیز امیلی که ظاهراً همسر آلمانی اوست، طراحیشده است. نقش امیلی را انا آدور ایفا میکند. در این سکانسها، حالوهوایی رمانتیک در جریان است. اما همزمان رگههایی از طنز نیز احساس میشود. درباره امیلی شایعاتی وجود دارد که او ۱۶۵ نامه از بوس دریافت کرده و همچنان آنها را تا آخر عمر در اختیار داشته است. اما نکته اینجاست که درواقع، هردوی این زنان وسیلهای هستند تا بوس را برای رسیدن به عشق اول و حقیقیاش یاری کنند؛ یعنی، مبارزه برای آزادی سرزمینش.
سریال بوس: مرده یا زنده هیچ ابایی ندارد از روابطی پرده بردارد که ادعا میشود بین بوس و نازیهای آلمان در جنگ جهانی دوم وجود داشته است؛ حتی اختلافات سیاسی و فاصلهای را به میان میکشد که راه جواهر لعل نهرو و مهاتما گاندی را از یکدیگر جدا کرده بود. درصحنهای از فیلم، یک افسر انگلیسی از نهرو میپرسد: «اگر بوس واقعاً زنده باشد و بازگردد چه کسی نخستوزیر خواهد شد؟»
در حقیقت، این سؤال زمینه را برای توطئههای بعدی آماده میکند. هرچند حداقل، در پنج قسمت ابتدایی مجموعه، به موضوع این توطئهها چندان توجهی نمیشود.
لیست بهترین فیلم های سینمایی خارجی
درمجموع، باید گفت سریال بوس: مرده یا زنده در تمام قسمتها، از موضوع اصلیای که برای خود برگزیده، منحرف نمیشود. این مجموعه همواره بر رمزگشایی از مرگ یا بررسی ادعای زندهبودن بوس تأکید میکند. اما نقطه قوت این سریال را باید در ارائۀ شخصیتی اسطورهای از بوس و معرفی وی در قالب میهنپرستی مثالزدنی دانست. اگرچه متأسفانه داستان در نشان دادن مستندات سیاسی در آن برهۀ تاریخی چندان عمیق و دقیق عمل نمیکند، مکالمات و سیر کلی داستان آنقدر جالب و بانشاط است که بیننده را برای تماشای فصل بعدی سریال مشتاق نگه دارد.
آیا از تماشای سریالهایی که سوژهای واقعی را دنبال میکنند لذت میبرید؟ به نظر شما، جنبۀ داستانی و تخیلی این سریالها میتواند به درک بهتر این شخصیتها کمک کند؟
منبع: First Post