برای خالق خارق‌العاده چشم‌قلنبه‌های تنها

بهترین فیلم های تیم برتون که دیدنش واجب است

این 10 فیلم برتر برتون بر اساس آرای مردمی IMDb است

تیم برتون از آن دست فیلمسازانی است که حتی اگر اسمش را نشنیده باشید، به احتمال قوی چند فیلم از او دیده‌اید؛ آثاری سینمایی که از انیمیشن‌های کلاسیک تفکربرانگیزی چون «عروس جنازه» تا اقتباس‌های شگفت‌انگیزی از رمان‌های کلاسیک مانند «آلیس در سرزمین عجایب» را شامل می‌شوند؛ و البته که بجز فیلمشناسی تیم برتون، سبک کارگردانی او هم یکی از قابل‌شناسایی‌ترین سبک‌ها در میان تمام کارگردانان و تاریخ سینما است. برتون که آثارش به‌شدت تحت تاثیر اکسپرسیونیسم، به‌خصوص اکسپرسیونیسم آلمان، قرار دارند معمولا به خاطر خصیصه‌های زیبایی‌شناسانه مفرط‌شان برجسته‌اند از جمله شخصیت‌هایی که چشمانی متورم یا قلنبه دارند و مضامین و کیفیت‌هایی اغراق‌آمیز، که بر جنبه‌های تاریک‌تر بشریت نظیر تنهایی و مرگ تمرکز دارند.

بهترین فیلم های تیم برتون بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند

بهترین فیلم های فانتزی سینما

فیلم سویینی تاد: سلمانی شیطانی خیابان فلیت | ۲۰۰۷ | Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

  • امتیاز میانگین ۳۷۹ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۷.۳ از ۱۰

سلمانی ماهری به نام سویینی تاد (جانی دپ) پس از این‌که به‌اشتباه به جنایتی متهم می‌شود که مرتکب نشده، به زندان می‌افتد و پس از گذراندن دوره حبس به خانه برمی‌گردد. تاد که می‌خواهد از کسی انتقام بگیرد که باعث هدر شدن زندگی‌اش شده، حرفه خود را دوباره از سر می‌گیرد و با زنی به نام لاوِت (هلنا بونهم کارتر) پیمانی شوم می‌بندد. این فیلم هم که ماجراهایش در عصر ویکتوریایی می‌گذرد، روی‌هم‌رفته فیلمی مبهوت‌کننده، با فیلمنامه‌ای خوب است اما به‌شدت تماشاگرش را اذیت می‌کند.

«سویینی تاد» با هوشمندی عناصر سیاه درام را با موسیقی شگفت‌انگیزی ترکیب کرده است که نتیجه‌ای باورنکردنی در پی داشته و به یک فیلم موزیکال جالب و حتی به‌یادماندنی بدل شده است که شباهتی به دیگر آثار شاخص این ژانر ندارد. این داستان انتقام با اتکا به ترکیب بازیگران فوق‌العاده و داستان‌گویی حیرت‌انگیز برتون در سراسر فیلم، بدون تردید یک تجربه تماشای خونبار است!

فیلم سویینی تاد: سلمانی شیطانی خیابان فلیت

فیلم عروس مرده | ۲۰۰۵ | Corpse Bride

  • امتیاز میانگین ۲۸۷ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۷.۳ از ۱۰

این فیلم که یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین فیلم‌های بلند برتون به شمار می‌رود و ماجراهایش در انگلیس عصر ویکتوریایی می‌گذرد، داستان ویکتور را روایت می‌کند: دامادی خجالتی که پیمان زندگی مشترک خود را با حضور زنی مرده تمرین می‌کند؛ اما پس از این‌که امیلی از گور برمی‌خیزد، تصور می‌کند که او با وی ازدواج کرده است و حالا ویکتور باید میان این عروس جنازه با ته‌رنگ آبی‌اش و همسری که برایش در نظر گرفته شده با نام ویکتوریا، یکی را انتخاب کند.

«عروس جنازه» به مضامین مهم و ملموسی چون عشق بی‌پاسخ و زندگی کردن طبق انتظار دیگران (از جمله پیش رفتن با معیارهای خانوادگی و اجتماعی) می‌پردازد. این فیلم توقف-حرکت (استاپ-موشن) روحی تحسین‌شده که با وجود تصاویر زیبایش چندش‌آور هم هست، رقیبی شایان برای انیمیشن‌های تولید رایانه است و یکی از بهترین قصه‌های پریان سیاهی که می‌توانید پیدا کنید.

دانلود فیلم عروس مرده در فیلیمو

فیلم ماهی بزرگ | ۲۰۰۳ | Big Fish

  • امتیاز میانگین ۴۵۱ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۸ از ۱۰

داستان زندگی تحسین‌برانگیز ادوارد بلوم (با بازی‌های یوان مک‌گرگور و آلبرت فینی در سنین مختلف) به‌واسطه مجموعه‌ای از فلاش‌بک‌ها روایت می‌شود؛ و همه چیز از جایی شروع می‌شود که ویل (بیلی کراداپ) ژورنالیست بین‌المللی یونایتد پرس برای آخرین بار به دیدار پدرش می‌رود که در بستر بیماری مهلکی است. «ماهی بزرگ» به یک اندازه خنده‌دار و غم‌انگیز است. فیلم بازی‌های ستودنی‌ای دارد و در ستایش عشق و خانواده است؛ و شیوه دلپذیری از نگریستنِ جادوی زندگی را نیز به تماشاگرش پیشنهاد می‌دهد.

فیلم ماهی بزرگ

فیلم اسلیپی هالو | ۱۹۹۹ | Sleepy Hollow

  • امتیاز میانگین ۳۷۳ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۷.۳ از ۱۰

ماجراهای این برداشت جذاب از اثر کلاسیک ترسناک واشینگتن ایروینگ به همین نام، درست پس از انقلاب آمریکا در دهه ۱۷۰۰ روی می‌دهند؛ و داستان پروتاگونیستی به نام ایکابود کرِین (جانی دپ) را روایت می‌کند که عازم تحقیق درباره یک سری قتل مرموز در شهر کوچک اسلیپی هالو می‌شود؛ مکانی که نفرین هراس‌انگیز سوار بدون سر (کریستوفر واکن) همه را در وحشت فرو برده است.

این درام گوتیک زیبا که با سبکی حیرت‌انگیز ساخته شده است، به‌سرعت به عنوان فیلمی از تیم برتون شناسایی می‌شود چون تمام ویژگی‌های فیلمی از او را داراست. «اسلیپی هالو» که اقتباسی فوق‌العاده از کلاسیک ماندگاری است، تماشاگران را در دنیایی تاریک اما زیبا غوطه‌ور می‌کند و آن‌ها را مهمان تجربه‌ای واقعا پرتنش و درگیرکننده می‌کند.

فیلم اسلیپی هالو

فیلم اد وود | ۱۹۹۴ | Ed Wood

  • امتیاز میانگین ۱۸۱ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۷.۸ از ۱۰

ادوارد دی. وود جونیور (جانی دپ) کارگردان بلندپرواز بی‌استعدادی است که نهایت تلاشش را به کار گرفته است تا کارنامه رویاهایش را شکل دهد و در این راه، مثلا از کمک ستاره سابقی به نام بِلا لوگوسی (مارتین لاندو) و گروهی متعهد در قلمرو صنعت سرگرمی که تک‌تک‌شان طردشده هستند اما به نگاه غیرمعمول و عجیب اد باور دارند.

«اد وود» مطالعه‌ای استادانه در باب شکست و امید است؛ و به شکلی طعنه‌آمیز، برداشتی بسیار خوب از زندگی بدترین کارگردان تاریخ سینما است که به دست یکی از استادان سینمای جهان ساخته شده است. این فیلم برنده اسکار، هم به عنوان یک درام شگفت‌انگیز، جواب می‌دهد و هم به عنوان یک کمدی خنده‌دار؛ و با این‌که کاملا دقیق و موثق نیست اما به تجلیل از زندگی وود پرداخته و خوش‌بینی الهام‌بخشش را در کانون توجه قرار داده است.

فیلم اد وود

فیلم بتمن بازمی‌گردد | ۱۹۹۲ | Batman Returns

  • امتیاز میانگین ۳۱۸ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۷.۱ از ۱۰

نسخه برتون از این ابرقهرمان مشهور جایگاه خودش را به عنوان یکی از بهترین‌ها تثبیت کرده و از آزمون زمان هم سربلند بیرون آمده است؛ به‌علاوه، «بروس وین»ی که مایکل کیتن خلق کرده یکی از محبوب‌ترین‌ها در سراسر جهان است. این قسمت شخصیت‌های جدیدی چون پنگوئن (دنی دِویتو) و کت‌وومن/ زن گربه‌ای (با بازی استادانه میشل فایفر) را معرفی می‌کند و در سراسر فیلم کشمکش‌های جذاب وین با این دو را به نمایش می‌گذارد.

«بتمن بازمی‌گردد» دنباله‌ای بسیار خوب بر فیلمی فوق‌العاده است که حاشیه صوتی درجه یکی دارد و سبک فیلمبرداری تیره‌وتار و تصاویر زمخت و دانه‌دارش به‌شدت با شخصیت‌های پیش‌برنده داستان و خشونت فیلم جور شده است.

تماشای فیلم بتمن بازمی‌گردد در فیلیمو

فیلم ادوارد دست‌قیچی | ۱۹۹۰ | Edward Scissorhands

  • امتیاز میانگین ۵۰۸ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۷.۹ از ۱۰

داستان این اثر کلاسیک برتون حول مردی دست‌ساز (جانی دپ) جریان دارد که در قلعه‌ای دورافتاده تنها زندگی می‌کند چون خالقش زودتر از زمان مقرر درگذشته است و او ناقص مانده و کاملا از جهان بیرون دورافتاده است؛ و به جای دست و انگشت، قیچی دارد؛ اما زمانی که یک خانم مهربان به نام پِگ (داین ویست) او را پیدا و به خانه‌اش دعوت می‌کند، زندگی ادوارد دچار چرخشی دیوانه‌وار می‌شود.

فیلم فانتزی تیم برتون به‌واسطه طراحی صحنه زیبا و ترکیب رنگ‌های خیره‌کننده‌اش به‌راحتی هر تماشاگری را مسحور دنیای سحرآمیز خود می‌کند. این فیلم محبوب، کشمکش‌های متفاوت بودن را بررسی می‌کند آن هم در جامعه‌ای که با هنجارهایی احمقانه شکل گرفته و نسبت به آدم‌های متفاوت تبعیض قائل می‌شود. «ادوارد دست‌قیچی» فیلمی است که همه باید آن را تماشا کنند.

تماشای فیلم ادوارد دست قیچی در فیلیمو

فیلم بتمن | ۱۹۸۹ | Batman

  • امتیاز میانگین ۳۹۳ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۷.۵ از ۱۰

این فیلم که از دنباله‌اش (آن هم به کارگردانی برتون) کمی کم‌تر تیره‌وتار است، اولین فیلم این فرنچایز به شمار می‌رود که شوالیه تاریکی را به تماشاگران معرفی می‌کند و رویدادهایش در شهر گاتم جرم‌خیز می‌گذرد؛ جایی که بتمن با اولین دشمن بزرگ خود روبه‌رو می‌شود: دلقکی جنایتکار که بعدا با عنوان جوکر (جک نیکلسن) شناخته شد.

این فیلم برتون که از سوی انبوه تماشاگرانش تحسین شده است، امروز از دید طرفداران این ژانر، یک فیلم کلاسیک ماندگار است. «بتمن» که حسابی دیدنی است، بازی‌های شگفت‌انگیزی دارد و با موفقیت شهری بی‌رحم را به تصویر کشیده است که تماشاگران را خرسند می‌کند که در آن زندگی نمی‌کنند.

فیلم بتمن تیم برتون

فیلم بیتل‌جوس | ۱۹۸۸ | Beetlejuice

  • امتیاز میانگین ۳۲۰ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۷.۵ از ۱۰

از آن دست فیلم‌هایی که حتما باید در شب هالووین دید و داستانش درباره روح زوجی است که در یک سانحه رانندگی مرده‌اند و حالا خیلی عصبانی‌اند که خانواده‌ای به‌شدت غیرمعمول در خانه قدیمی‌شان ساکن شده‌اند. آن‌ها که تلاش‌شان برای ترساندن مالکان جدید راه به جایی نمی‌برد روحی خبیث (مایکل کیتن) را استخدام می‌کنند تا آن‌ها را از خانه‌شان بیرون کند.

این فیلم روحی – که ضرباهنگ سریعی هم دارد – با پیرنگی منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز هر چیزی هست بجز عاری از زندگی؛ و داستان‌گویی سرزنده و نشاط‌آوری را به تماشاگران ارائه می‌دهد و گزینه‌ای عالی است برای کسانی که می‌خواهند یک فیلم شبحی خانوادگی تماشا کنند.

تماشای فیلم بیتل‌جوس در فیلیمو

فیلم ماجراجویی بزرگ پی-وی | ۱۹۸۵ | Pee-wee’s Big Adventure

  • امتیاز میانگین ۵۷ هزار کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی»: ۷ از ۱۰

این فیلم با بازی پل روبِنز یک کمدی ماجراجویانه و حماقت‌بار است که رویدادهایی پس از دزدیده شدن دوچرخه گران‌بهای پی-وی هِرمَن را دنبال می‌کند؛‌ مردی بچه‌سان و عجیب‌وغریب که با هدف پس گرفتن دوچرخه‌اش عازم سفری دیوانه‌وار در آمریکا می‌شود.

اولین فیلم بلند کارنامه تیم برتون (پس از ساخت مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه) یک اثر سرگرم‌کننده ناب است که شما را می‌خنداند و تجربه‌ای فوق‌العاده است برای کسانی که در جست‌وجوی فیلمی پرشور و شر هستند. این فیلم جذاب و خنده‌دار با تصاویری رنگارنگ و زیبا در انتهای این فهرست قرار گرفته است فقط به این دلیل که تیم برتون فیلم‌های بهتری ساخته که در بالا آن‌ها را مرور کردیم.

تماشای فیلم ماجراجویی بزرگ پی-وی در فیلیمو

تماشای آنلاین فیلم‌های تیم برتون در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم