سرعت و هیجان در پیست مسابقه

معرفی کامل و نقد فیلم گرن توریسمو

فیلم Gran Turismo بازی آرچی مدکوی، یک درام مسابقه‌ای هیجان‌انگیز بر مبنای بازی ویدئویی محبوب پلی‌استیشن است

قدمت گرن توریسمو به سال ۱۹۹۷ و کنسول اصلی پلی‌استیشن بازمی‌گردد و یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در تاریخ این پلتفرم محسوب می‌شود. طرفداران این مجموعه بازی رانندگی، اخیرا توانستند جدیدترین عنوان این مجموعه یعنی گرن توریسمو ۷ را روی پلی‌استیشن ۵ بازی کنند. این بازی همچنین شامل یک به‌روز رسانی رایگان برای پی‌اس‌وی‌آر۲ می‌شود. اما با عرضه این فیلم لایو اکشن، گیمرها و علاقه‌مندان فیلم می‌توانند فرانچایز را به گونه‌‌ای که پیش از این ندیده‌اند، تجربه کنند. در اینجا همه آنچه که باید درباره این درام ورزشی زندگینامه‌ای سونی بدانید، گردآوری شده است.

فیلم گرن توریسمو Gran Turismo، جدیدترین اقتباس سونی پیکچرز و پلی‌استیشن استودیوز از مجموعه بازی‌های ویدئویی پرفروش است. سال گذشته نیز شاهد انتشار فیلم نه چندان تحسین شده آنچارتد Uncharted، براساس مجموعه بازی محبوبی به همین نام بودیم. با اینحال این سرمایه‌گذاری جواب داد و فیلم در گیشه فروشی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار داشت. گرن توریسمو براساس بازی ویدئویی به همین نام، به آن دسته از بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن می‌پیوندد که قرار است از کنسول‌ها به لایو اکشن تبدیل شوند. از جمله دیگر این بازی‌ها می‌توان به عناوین مهمی مانند بازی زامبی روزهای از دست رفته Days Gone و حماسه اسطوره‌ای خدای جنگ God of War، اشاره کرد.

فهرست اکشن ترین و مهیج ترین فیلم های تاریخ سینما

خلاصه داستان گرن توریسمو Gran Turismo

گرن توریسمو Gran Turismo، برخلاف دیگر عناوین الهام گرفته شده از بازی‌های ویدئویی، براساس اتفاق‌های واقعی ساخته شده است. در خلاصه داستان رسمی گرن توریسمو آمده است:«گرن توریسمو براساس داستان واقعی و باورنکردنی موفقیت غیرمنتظره جان ماردن‌بورو است. یک گیمر نوجوان از طبقه کارگر که مهارت‌های بازی کردنش منجر به برنده شدن او در مجموعه‌ای از مسابقات شرکت نیسان می‌شود که در نهایت او را به یک راننده واقعی و حرفه‌ای ماشین‌های مسابقه‌ای تبدیل می‌کند».

جان ماردن‌بورو در سال ۱۹۹۱ در انگلستان متولد شد. او سومین و جوان‌ترین فردی بود که در رقابت‌های آکادمی جی‌تی در سال ۲۰۱۱ برنده شد. نیسان، پلی‌استیشن و توسعه‌دهندگان بازی گرن توریسمو، در این رقابت‌ها به بازیکنان گرن توریسمو این فرصت را می‌دهند تا مهارت‌های خود را با هدف تبدیل شدن به یک راننده واقعی ماشین‌های مسابقه‌ای آزمایش کنند. ماردن‌بورو برنده فصل سوم این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۱ بود و ۹۰ هزار رقیب را برای این عنوان شکست داد. اگرچه نمی‌دانیم که این فیلم دقیقا چقدر به داستان واقعی ماردن‌بورو متکی است، اما می‌دانیم که یک داستان الهام‌بخش، هیجان‌انگیز و سراسر اکشن انتظارمان را می‌کشد.

 

تاریخ پخش گرن توریسمو

سونی پیکچرز گرن توریسمو را از ۲۵ اوت ۲۰۲۳ در سینماهای آمریکا به نمایش درآورد. این فیلم در ابتدا قرار بود در ۱۱ اوت اکران شود، اما به دلیل اعتصابات هالیوود اکران آن به تعویق افتاد. اما اکران بین‌المللی فیلم در همین تاریخ شروع شد و توانست در اکران آخر هفته افتتاحیه خود به فروشی ۱۰.۷ میلیون دلاری برسد. به محض توزیع جهانی، این فیلم مهیج را در فیلیمو ببینید.

تماشای فیلم گرن توریسمو در فیلیمو

بازیگران و عوامل گرن توریسمو

آرچی مدکوی شخصیت اصلی فیلم، جان ماردن‌بورو را به تصویر کشیده است. جان گیمری است که به یک راننده حرفه‌ای واقعی تبدیل می‌شود. مدکوی بیش‌تر بخاطر نقش‌آفرینی در فیلم وحشت کالت شده میدسامر (Midsommar) شناخته می‌شود. او همچنین در فیلم دل استون (Heart of Stone) که اخیرا از نتفلیکس پخش شده، حضور داشته است. بازیگر خواننده انگلیسی جری هالیول، و دنیل پویگ به ترتیب نقش مادر و برادر جان را بازی کرده‌اند.

بازیگر نامزد اسکار جایمن هانسو، در نقش پدر جان، استیو ماردن‌بورو حضور دارد. هانسو در ژانر‌های بسیاری از جمله‌ فیلم‌های ابرقهرمانی‌ای مانند نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy)، کاپیتان مارول (Captain Marvel) و آکوامن (Aquaman)، ظاهر شده است. همچنین نقش‌های مهمی در فیلم‌های فرانچایزی مانند خشمگین ۷ (Furious 7) و یک مکان ساکت: بخش ۲ (A Quiet Place Part II)، در کارنامه هانسو دیده می‌شوند.

دیوید هاربر که بیشتر با نقش جیم هاپر در سریال چیزهای عجیب (Stranger Things)، شناخته می‌شود، نقش مکمل اصلی فیلم است. زیرا او نقش یک راننده بازنشسته ماشین‌های مسابقه‌ای به نام جک سالتر را به عهده دارد که جان را در این حرفه راهنمایی و هدایت می‌کند. برابرساز (The Equalizer)، جوخه انتحار (Suicide Squad) و استخراج (Extraction)، از جمله فیلم‌های کارنامه بازیگری هاربر هستند.

اورلاندو بلوم، یک مدیر بازاریابی ورزش‌های موتوری به نام دنی مور را به تصویر کشیده است. بلوم را در فرانچایزهای متعددی مانند ارباب حلقه‌ها، هابیت و دزدان دریایی کارائیب، دیده‌ایم. دارن بارنت یک راننده برتر آکادمی جی‌تی به نام متی دیویس است. او موفقیت‌های جان در رانندگی را تهدیدی برای خود می‌داند. بارنت نیز بیش‌تر بخاطر ایفای نقش شخصیت محبوب پکستون در سریال موفق نتفلیکس، هرگز تا به حال نداشته‌ام (Never Have I Ever)، شناخته می‌شود. تاکه‌هیرو هیرا، توماس کرچمان، ریچارد کمبریج و امیلیا هارتفورد، از دیگر بازیگران گرن توریسمو هستند.

فیلم گرن توریسمو

درباره کارگردان و فیلمنامه‌نویسان گرن توریسمو

نویسنده، کارگردان و انیماتور کانادایی-آفریقایی، نیل بلومکمپ، با فیلمنامه‌ای از جیسون هال و زک بیلین، گرن توریسمو را مقابل دوربین برده است. نیل بلومکمپ که بیش‌تر بخاطر فیلم‌های علمی تخیلی‌اش شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۹ با فیلم فرازمینی منطقه ۹ (District 9)، به صورت رسمی فعالیت فیلمسازی خود را شروع کرد. اولین فیلم بلومکمپ با تحسین گسترده منتقدان و مخاطبان همراه بود و در ۴ بخش از جمله بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلم، نامزد جایزه اسکار شد. الیسیوم (Elysium)، چپی (Chappie) و فرار (The Escape)، سه فیلم دیگر بلومکمپ هستند. گرن توریسمو، پنجمین فیلم بلومکمپ و اولین فیلم سینمایی او از زمان فرار در سال ۲۰۱۶ است.

در کارنامه نویسندگی جیسون هال، نگارش فیلمنامه‌های آثاری مانند توهم (Paranoia)، گسترش (Spread) و تشکر به خاطر خدمت‌تان (Thank You for Your Service)، دیده می‌شود. او همچنین برای فیلم زندگینامه‌ای جنگی تک‌تیرانداز آمریکایی (American Sniper) نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را کسب کرد. زک بیلین نیز که اخیرا فیلم کرید ۳ (Creed III) با فیلمنامه‌ای از او و کینان کوگلر منتشر شد، یک نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را برای فیلم ورزشی زندگینامه‌ای شاه ریچارد (King Richard) در کارنامه دارد.

سایر عوامل سازنده گرن توریسمو

ژاک ژوفره، فیلمبردار سه فیلم اول فرانچایز پاکسازی (The Purge)، پشت دوربین گرن توریسمو قرار داشته است. لورن بالفه اسکاتلندی که با آهنگسازی فیلم‌هایی مانند ماموریت: غیرممکن – فال‌اوت (Mission: Impossible – Fallout)، مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One) و جنگ فردا (The Tomorrow War) شناخته می‌شود، موسیقی گرن توریسمو را ساخته است. کولبی پاکر جونیور و آستین دینز به عنوان تدوین‌گر و مارتین ویست به عنوان طراح تولید، از دیگر عوامل مطرح فیلم هستند.

فهرست هیجان‌انگیز بهترین فیلم های ورزشی

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم گرن توریسمو

ایندی‌وایر | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

کریستین زیلکو | بلومکمپ شاید می‌توانست بهترین فیلم ورزشی نود دقیقه‌ای دهه را کارگردانی کند، اما مایه تاسف است که گرن توریسمو نزدیک به دو ساعت و نیم طول می‌کشد.

آستین کرونیکل | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

جنی نالف | گرن توریسمو شاید فیلمی ساده‌‌تر برای بلومکمپ محسوب شود، اما به شکل دلپذیری به ما یادآوری می‌کند که موفقیت او در اولین فیلمش منطقه ۹، اتفاقی نبوده است. او در اینجا موفق می‌شود به فیلمی که کم و بیش تبلیغی برای یک بازی ویدئویی است، کمی شور و احساس ببخشد.

شیکاگو شان تایمز | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

ریچارد روپر | افسوس که گرن توریسمو بیش‌تر از آنکه یک راکی (Rocky) در پیست مسابقه باشد، در نهایت مانند یک ادای احترام به کمپین‌های بازاریابی و سفیران برند است.

گیمزریدار+ | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

نیل اسمیت | سریع، خشمگین و براساس واقعیت. این اقتباس دوست داشتنی، یک بازی مسابقه‌ای محبوب پلی‌استیشن را با الگوهای آشنای فیلم‌های ورزشی، تزیین می‌کند.

St. Louis Post-Dispatch | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

کیتی والش | فیلمنامه گرن توریسمو از الگوهای استاندارد فیلم‌های ورزشی پیروی می‌کند و زیرمتن چندانی ندارد. برخی از دیالوگ‌های انگیزشی در دهان هر کسی غیر از هاربر می‌توانند واقعا در حکم گاف باشند، اما با حضور قدرتمند هاربر قانع‌کننده جلوه می‌‌کنند. همچنین شیمی صمیمانه‌ای میان او و مدکوی در قالب یک مربی سخت‌گیر و یک ستاره ورزشی فوق‌العاده، وجود دارد.

پلی لیست | امتیاز: ۴۲ از ۱۰۰

نیک آلن | به لطف بلومکمپ، چند غافلگیری کوچک در این تفسیر فوق‌العاده حساب شده از داستان ماردن‌بورو وجود دارد. اما سونی در این اقتباس، بی هیچ شک و شبهه‌ای عمل می‌کند و هیچ جاه‌طلبی‌ای برای اینکه گرن توریسمو فیلمی چالش‌برانگیزتر و فراتر از طعمه گیمرها باشد، از خود نشان نمی‌دهد.

بوستون گلوب | امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

اودی هندرسون | ظاهر بصری فیلم به اندازه فیلمنامه بی‌روح و خنثی است و تلاش آن با هپوشانی جلوه‌های گرافیکی بازی با فیلم‌های زنده برای اینکه صحنه‌های واقعی مسابقه مانند سبک بازی گرن توریسمو به نظر برسند، موفقیت آمیز نیست.

فیلم گرن توریسمونقد فیلم برگرفته از سایت آبزرور

امیلی زملر | گرن توریسمو یک بازی ویدئویی اقتباسی است که در واقع نسخه‌ای شبیه سازی ‌شده از مسابقات اتومبیل‌رانی مشهور نیست. این بازی برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و طرفداران زیادی از جمله گیمرهایی که هزاران ساعت از زمان خود را صرف رانندگی کردند، به دست آورد. اما سونی بجای ارائه فیلمی تخیلی که در دنیای مسابقات رخ می‌دهد، فیلمی درباره یک بازیکن واقعی به نام جان ماردن‌بورو ساخته است که به لطف آکادمی جی‌تی نیسان به یک راننده حرفه‌ای ماشین‌های مسابقه‌ای تبدیل شد. این یک انتخاب عجیب و غریب است که ممکن است برخی از مخاطبان را گیج کند، حتی اگر حاصل آن فیلمی معقولانه و سرگرم‌کننده باشد.

آرچی مدکوی در نقش جان، یک نوجوان انگلیسی است که در ولز بزرگ می‌شود. او در یک فروشگاه بزرگ کار می‌کند و بیش‌تر وقت خود را با بازی گرن توریسمو می‌گذراند. پدرش استیو (جایمن هانسو)، از او می‌خواهد که به زندگی‌اش سروسامان بدهد و می‌خواهد که او بیش‌تر شبیه برادر فوتبالیستش کای (دنیل پویگ) باشد. مادرش با بازی خواننده گروه اسپایس گرلز، جری هالیول، تنها می‌خواهد همه آن‌ها با هم کنار بیایند. هنگامی که دنی مور (اورلاندو بلوم)، یک مدیر بازاریایی در نیسان، ایده آموزش دادن به بازیکنان گرن توریسمو به عنوان رانندگان واقعی اتومبیل‌های مسابقه‌ای را مطرح می‌کند، امتیاز بالای جان او را در ردیف اول قرار می‌دهد.

داستان تا حدی درست است. شخصیت دنی براساس دارن کاکس است که آکادمی جی‌تی را در سال ۲۰۰۸ تاسیس کرد، اگرچه برخی ترتیب‌های زمانی تغییر کرده است (جان آنطور که در فیلم به تصویر کشیده شده اولین برنده آکادمی نبود). در حقیقت، ماجراهای فیلم که احتمالا در واقعیت چندین سال به طول انجامیده است، در فیلم در حدود دو هفته فشرده می‌شوند. اما این فشردگی و سرعت به نیل بلومکمپ اجازه می دهد تا بیننده را به طور کامل در سفر جان غرق کند، در حالی‌که او به کمک مربی بامزه خود جک سالتر (دیوید هاربر) سعی دارد راه خود در آکادمی جی‌تی باز کند و سپس به صورت حرفه‌ای وارد مسابقات بشود. داستان گرن توریسمو شامل چند مسابقه از جمله نوربورگ‌رینگ و مسابقات مشهور ۲۴ ساعته لومان می‌شود و از الگوهای نسبتا سنتی – و قابل پیش‌بینی – فیلم‌های ورزشی پیروی می‌کند.

دانلود فیلم گرن توریسمو

بلوکمپ در این سکانس‌های مسابقه است که مهارت و توانایی خود را نشان می‌دهد. او مخاطب را در جایگاه صندلی راننده می‌نشاند و اغلب شما را در نقطه نظر یک بازیکن قرار می‌دهد، در حالی‌که دوربین را با شور و انرژی در اطراف پیست مسابقه به حرکت درمی‌آورد. موسیقی متن و طراحی صدا با انرژی آشوبناک خود، پرجنب‌وجوش و پرحرارت است و بر هیجان و تنش فیلم می‌افزاید. سرعت محسوس و درام پررنگ است، بنابراین شما خطراتی را که متوجه جان و سایر رانندگان مسابقه‌ای است، لمس می‌کنید (ماردن‌بورو واقعی به عنوان بدلکار مدکوی در فیلم حضور داشته است).

صحنه‌های خارج از پیست مسابقه کم‌تر هیجان‌انگیز هستند. رابطه نوپای جان با آدری (میو کورتیر-لیلی)، بی‌معنی به نظر می‌رسد و در واقع هیچ شخصیت زنی جز با هدف حمایت از مردان در فیلم وجود ندارد. حال و هوای رابطه شاگردی-استادی میان جان و جک کمی بهتر است، اگرچه اجرای هاربر با آنچه که قبلا در سریال چیزهای عجیب انجام داده بود، تفاوت چندانی ندارد.

گرن توریسمو به عنوان یک داستان زندگینامه‌ای ورزشی، خوب است. اما به عنوان یک اقتباس از بازی ویدئویی، به نظر می‌رسد کم و کاستی‌هایی اساسی دارد. جلوه‌ها و عناصر برجسته‌ای از جهان بازی گرن توریسمو در سراسر فیلم دیده می‌شود، از جمله زمانیکه جان رانندگی می‌کند، اما بیش‌تر شبیه یک تبلیغ نامحسوس برای بازی است. اگر شما بعد از تماشای فیلم نخواهید یک نیسان یا پلی استیشن بخرید، احتمالا به اندازه کافی به آن توجه نکرده‌اید. یک اقتباس خوب از بازی ویدئویی، مانند سریال آخرین بازمانده از ما، بدون آنکه شبیه یک تبلیغ طولانی به نظر برسد، ما را در دنیایی آشنا غرق می‌کند. گرن توریسمو، علی رغم روایت انسانی‌اش، از شما می‌خواهد چیزی بخرید. این فیلم واقعا نمی‌تواند درباره جان باشد، زیرا یک محصول شرکتی و پر از لوگو است.

امتیازهای فیلم گرن توریسمو

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷.۴ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۷.۴ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۶۴ درصد بر اساس ۲۱۱ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۹۸ درصد
منتقدان متاکریتیک ۴۸ درصد براساس ۴۶ نقد

مصاحبه با کارگردان فیلم

عاشق ماشین‌ها هستم

  • من اساسا هیچ علاقه‌ای به این موضوع {اقتباس از بازی ویدئویی} نداشتم. اما وقتی فیلمنامه خواندم کاملا دیوانه‌کننده بود. دو چیز جذاب در آن وجود داشت. یکی از آن‌ها این بود که بازی در دنیای داستانی‌ای که قرار بود بسازم چگونه به صورت واقع‌گرایانه‌ای ارائه می‌شد. در واقع این یک بازی ویدئویی در داخل دنیای واقعی است. مانند فیسبوک در فیلم شبکه اجتماعی فینچر، شما آن را از خارج از دنیای خودش مشاهده می‌کنید.
  • دومین ویژگی، نگاه زندگینامه‌ای بود که ماردن‌بورو با خود به داستان می‌‌آورد و به آن احساسی کاملا واقعی می‌بخشید. این دو ویژگی، بی‌درنگ برداشت من را از آنچه که فیلم می‌توانست باشد، تغییر داد. و من اینطور بودم که باشه، قطعا می‌توانم کاری با آن انجام بدهم.
  • تا جای ممکن باید واضح باشد که این فیلم در واقع یک داستان زندگینامه‌ای است که در آن بازی گرن توریسمو در زندگی این شخص نقش داشته است.
  • کاملا درباره بازی می‌دانستم. البته من آن را به اندازه کسی مثل برادرم بازی نکرده‌ام. وقتی می‌گویم عاشق ماشین‌ها هستم منظورم خود آن‌ها است. این ماشین آلات و هنرمندی‌های پیرامون آن‌ها است که من عاشقشان هستم. بنابراین من چیزهای زیادی درباره آن می‌دانستم.
  • وقتی در حال ساخت فیلم هستم هرگز به این فکر نمی‌کنم که به فیلم‌های دیگر ارجاع بدهم. البته ادای احترامی در این فیلم به لو مان (Le Mans) استیو مک‌کوئین انجام دادم، تنها به این دلیل که احساس می‌کردم در حال ساختن یک فیلم مسابقه‌ای هستم و دوست داشتم از تبار این فیلم‌ها باشم.

 

 

پوستر و تیزر فیلم گرن توریسمو

پوستر گرن توریسمو پوستر گرن توریسمو

عکس های فیلم گرن توریسمو

دانلود فیلم گرن توریسمو دانلود دوبله فیلم گرن توریسمو آرچی مادکوه در فیلم گرن توریسمو دانلود فیلم گرن توریسمو آرچی مادکوه در فیلم گرن توریسمو آرچی مادکوه در فیلم گرن توریسمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. کامیار می‌نویسد

    دوست زیز تو فیلم رانندگی حرفه ای چه زنی قراره حضور داشته باشه؟گویا قضیه برابری رو خیلی جدی گرفتیا.توی دنیای حرفه ای رانندگی زنها فقط یه جا حضور دارن. روی سکوی قهرمانی با لباس زیر. چون کمی هم شهوت باید چاشنی کار بشه و رنگ و لعاب بالا بره. اینو قبول کنید. زنها و مردها ادمن و مساوی اما زنها با مردها برابر نیستن.اگر برابرن یه مسابقه فوتبال بین زنان مردان بزاریداکر برابرن یه مسابقه بوکس یا کشتی بینشون بزارید. اگر تو اینا بهانه میخاید بیارید خب یه مسابقه شنا یا تنیس روی میز بزارید. اصلا شطرنج بزارید خوبه؟ عزیزم این شعارهای سرمایه داری رو زیاد جدی نگیر. این شعارها ساخته شد تا زنها رو به کارخونه ها بکشونن.تا زنها با بهونه زن بودن توی خونه لم ندن و مجبور به کار بشن.تا اون کشور بتونه تولید خودشو به نهایت برسونه و توی مسابقه جهانی اول بشه.

filimo the north pole