ربات‌های قاتل در یک رستوران متروکه

معرفی و نقد فیلم پنج شب در رستوران فردی

فیلم Five Nights at Freddy's با بازی جاش هاچرسون، یکی از فیلم‌های ترسناک و موفق بود

سال ۲۰۲۳ برای میلیون‌های گیمر در سراسر جهان، به ویژه آن‌هایی که به بازی‌های ترسناک علاقه‌مندند، سالی ویژه بود. در ابتدای سال، ما اقتباس تلویزیونی بازی بقای پسا‌آخرالزمانی آخرین بازمانده از ما The Last of Us از کمپانی ناتی داگ را روی HBO مشاهده کردیم. این سریال به سرعت با تحسین منتقدان روبرو شد و همچنین بخاطر وفاداری‌اش به منبع اصلی و در عین حال جذاب مخاطبان جدید، مورد ستایش طرفداران قدیمی این فرانچایز قرار گرفت. فیلم برادران سوپر ماریو The Super Mario Bros. Movie که اخیرا روی پرده رفت نیز با فروش ۲۰۴.۶ میلیون دلاری خود در ۵ روز اول اکران، انواع رکوردها را در باکس آفیس شکست.
اکنون، پنج شب در رستوران فردی اقتباسی ترسناک از یک بازی ویدئویی مشهور، در سینماها و سرویس‌های استریم برای تماشا در دسترس قرار دارد. فیلمی که هم گیمرها و هم طرفداران ژانر ترسناک برای تماشای آن لحظه‌شماری می‌کردند و منتظر بودند تا هر چه زودتر بازی مورد علاقه خود را در قالب یک فیلم تماشا کنند. در فیلیمو شات به معرفی و نقد پنج شب در رستوران فردی پرداخته‌ایم. با فیلیمو شات همراه باشید.

فهرست ترسناک ترین فیلم های جهان

خلاصه داستان پنج شب در رستوران فردی

در خلاصه داستان رسمی پنج شب در رستوران فردی Five Nights at Freddy’s آمده است:«این فیلم داستان مرد جوان آشفته‌ای به نام مایک را دنبال می‌کند که از خواهر ده ساله‌اش اَبی مراقبت می‌کند و بیش‌تر از ده سال است که درگیر معمای ناپدید شدن برادر کوچک‌ترش است. مایک که اخیرا از کارش اخراج شده، مصرانه دنبال شغلی است تا بتواند حضانت اَبی را حفظ کند. در نتیجه مایک، به عنوان یک نگهبان امنیتی، شب‌ها در یک رستوران تفریحی متروکه، پیتزا فروشی فردی فزبر، مشغول به کار می‌شود. اما مایک به زودی متوجه می‌شود که هیچ چیز در رستوران فردی آنطور نیست که به نظر می‌رسد. با کمک ونسا، یک افسر پلیس محلی، شب‌های مایک در رستوران فردی او را به برخوردهای غیرقابل توضیحی با اتفاق‌های فراطبیعی سوق می‌دهد و او را به قلب تاریک یک کابوس وصف‌ناپذیر می‌کشاند».

 

پخش فیلم Five Nights at Freddy’s

پنج شب در رستوران فردی از تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ نمایش خود را در سینماهای سراسر جهان آغاز کرد. البته در چند سال گذشته رایج شده است که فیلم‌های ترسناک به طور همزمان در سینماها و سرویس‌های استریم نمایش داده شوند (به عنوان نمونه می‌توان به هالووین می‌کشد و هالووین به پایان می‌رسد اشاره کرد) و پنج شب در رستوران فردی نیز از این قاعده مستثنا نیست. به این ترتیب، این فیلم  همزمان از طریق سرویس استریم پیکاک برای تماشا در دسترس مخاطبان قرار گرفت. جاییکه فیلم رکورد افتتاحیه را شکست و به پربیننده‌ترین عنوان پیکاک در اولین پنج روز عرضه تبدیل شد. همچنین نمایش افتتاحیه فیلم در سینماها بسیار چشمگیر بود و علی رغم بازخوردهای منفی منتقدان، در اولین آخر هفته اکران خود به فروشی در حدود ۷۸ میلیون دلار دست پیدا کرد. شما هم اکنون می‌توانید این فیلم را از طریق فیلیمو تماشا کنید.

تماشا و دانلود رایگان فیلم پنج شب در رستوران فردی

تاریخچه فرانچایز پنج شب در رستوران فردی

فرانچایز پنج شب در رستوران فردی در اوت ۲۰۱۴ با انتشار اولین بازی ویدئویی آن به همین نام ساخته اسکات کاتن شروع به کار کرد. بازیکنان در بازی نقش مایک اشمیت را به عهده می‌گیرند و باید با ابزارهای مختلفی مانند دوربین‌های امنیتی از خود در مقابل انیماترونیک‌های نفرین شده محافظت کنند. همچنین یک کارگر قبلی پیتزافروشی که با نام مرد پشت تلفن شناخته می‌شود با ارسال پیام‌هایی، بازیکن را راهنمایی می‌کند. تا سال ۲۰۱۵، در مجموع چهار قسمت از فناف (عنوان مختصر این فرانچایز) منتشر شد. در حال حاضر، هشت بازی سری اصلی و شش اسپین‌آف از این فرانچایز وجود دارد. همچنین فناف شامل یک سه گانه رمان، یک مجموعه داستان کوتاه و چندین رمان گرافیکی می‌شود.

فرایند تولید اقتباس سینمایی پنج شب در رستوران فردی

یک اقتباس سینمایی از این بازی‌های ویدئویی از آوریل ۲۰۱۵، هشت ماه بعد از انتشار اولین بازی، در دست ساخت بود. سه ماه بعد اعلام شد گیل کنان که از بازسازی فیلم ارواح خبیثه Poltergeist کناره گیری کرده بود، کارگردانی فیلم و همچنین نگارش فیلمنامه را به همراه تایلر برتون اسمیت، انجام می‌دهد. کمی بعد فرایند توسعه متوقف شد و برادران وارنر در نهایت آن را کنار گذاشت، تا اینکه در مارس ۲۰۱۷ کاتن اعلام کرد که بلوم هاوس پروژه را ادامه خواهد داد. اما دوباره تقریبا تا یک سال بعد خبر چندانی پیرامون پروژه نبود تا زمانیکه در فوریه ۲۰۱۸ اعلام شد که کریس کلمبوس نویسندگی و کارگردانی فیلم را به عهده گرفته است. اگرچه باری دیگر، پروژه بخاطر مشکلات فیلمنامه در محاق قرار گرفت. جیسون بلوم در مصاحبه‌ای با کلایدر در سپتامبر ۲۰۲۱ فاش کرد که کلمبوس دیگر کارگردانی فیلم را به عهده ندارد. سرانجام پس از اینکه اما تامی سکان پروژه را در دست گرفت، فیلم در اکتبر ۲۰۲۲ آماده تولید شد.

به این ترتیب، فیلمبرداری پنج شب در رستوران فردی در اول فوریه ۲۰۲۳، پس از تقریبا دو سال تاخیر بخاطر تغییرات فیلمنامه، شروع شد. فیلمبرداری در ۳ آوریل به پایان رسید و سه روز بعد در ۶ آوریل، جیسون بلوم اعلام کرد که فیلم در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ – دقیقا در زمان هالووین – اکران خواهد شد.

انیمیشن پنج شب در رستوران فردی

عوامل و بازیگران فیلم ۵ شب در رستوران فردی

گروهی از بازیگران شناخته شده و با استعداد، شخصیت‌های آیکونیک پنج شب در رستوران فردی را به تصویر کشیده‌اند. جاش هاچرسون نقش قهرمان داستان، مایک اشمیت را بازی کرده و پایپر روبیو نقش خواهر کوچک‌تر او اَبی اشمیت را به عهده داشته است. در دسامبر ۲۰۲۲ نیز اعلام شد که متیو لیلارد به گروه بازیگران پنج شب در رستوران فردی پیوسته است. لیلارد که احتمالا مخاطبان او را بخاطر بازی در نقش یکی از شرورهای اصلی فیلم جیغ Scream می‌شناسند، در اینجا نیز در نقش شخصیت شرور بدنام ویلیام افتن که خالق عروسک‌های حیوانی انیماترونیک است، حضور دارد. مری استوارت مسترسون نیز یکی دیگر از شرورهای فیلم، عمه جن را بازی کرده است. الیزابت لیل، کت کانر استرلینگ، دیوید لیند، جیسکا بلکمور و کوین فاستر از دیگر بازیگران پنج شب در رستوران فردی هستند.

دیگر عوامل سازنده پنج شب در رستوران فردی

اما تامی پنج شب در رستوران فردی را کارگردانی کرده و علاوه بر این به همراه اسکات کاتن و ست کودبک فیلمنامه آن را به نگارش درآورده است. پنج شب در رستوران فردی، دومین فیلم داستانی بلند تامی محسوب می‌شود. او در سال ۲۰۱۸ نخستین فیلم خود، وسترن ترسناک فراطبیعی باد The Wind را مقابل دوربین برد. لین مونکریف که پیش از این در فیلم باد با تامی همکاری کرده بود و سال گذشته نیز فیلم کمدی معمایی انتقام Vengeance را روی پرده داشت، فیلمبرداری آن را انجام داده است. گروه برادران نیوتن که بیش‌تر بخاطر همکاری‌هایشان با مایک فلنگن شناخته می‌شوند، موسیقی فیلم را ساخته‌اند.

فیلم پنج شب در رستوران فردی

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم پنج شب در رستوران فردی

مجله پیست | امتیاز: ۷۱ از ۱۰۰

تارا بنت | پنج شب در رستوران فردی عمدتا روی جامپ اسکرهای بسیار و صحنه‌های تنش‌آمیزی تکیه می‌کند که منجر به یک سناریوی موش و گربه (تعقیب و گریزی) می‌شود که برای محدوده سنی‌ای که مخاطبان هدفش هستند، مناسب است.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۵۸ از ۱۰۰

لوک وای. تامپسون | بله، مرگ‌هایی در فیلم وجود دارد که تعمدا اغلب به همان اندازه که خنده‌دار هستند، ترسناک به نظر می‌رسند. این یک فیلم ترسناک سرگرم‌کننده برای مبتدیانی مانند کودکان و کسانی است که به راحتی می‌ترسند و می‌خواهند آستانه ترس خود را آزمایش کنند.

ReelViews | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

جیمز براردینلی | پنج شب در رستوران فردی به عنوان یک فیلم سینمایی (به معنای سنتی آن)، از هم گسیخته است و در نهایت رضایت‌بخش نیست. اما به عنوان بخشی از یک چرخ دنده بزرگ‌تر از یک فرانچایز چند رسانه‌ای، هرچه که از آن انتظار می‌رود (و حتی بیش‌تر) را انجام می‌دهد.

مجله اسلنت | امتیاز: ۳۸ از ۱۰۰

جاستین کلارک | پنج شب در رستوران فردی درباره اینکه چه نوع فیلمی می‌خواهد باشد، مطلقا هیچ ایده‌ای ندارد.

اسکرین دیلی | امتیاز: ۲۰ از ۱۰۰

تیم گریرسون | متاسفانه، این اقتباس از بازی ویدئویی محبوب سال ۲۰۱۴ در ترساندن و همچنین ارائه کمدی شکست می‌خورد و حاصل آن تجربه‌ای خسته‌کننده است که به شدت به کلیشه‌ای‌ترین ترفندهای فیلم‌های ترسناک تکیه می‌کند.

آسوشیتدپرس | امتیاز: ۰ از ۱۰۰

مارک کندی | پنج شب در رستوران فردی با رتبه‌بندی PG-13 (زیر ۱۳ سال با همراهی والدین) که بین درجه‌بندی PG (مناسب برای همه سنین) و R (زیر ۱۷ سال با همراهی والدین) و همچنین در دوراهی ترسناک و کمدی ناخواسته گیر افتاده است، باید به عنوان یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های امسال در همه ژانرها شناخته شود.

فیلم پنج شب در رستوران فردی

نقد فیلم پنج شب در رستوران فردی برگرفته از سایت امپایر

هلن اوهارا | دو سال بعد از مواجهه با فیلم بسیار خونین سرزمین عجایب ویلی Willy’s Wonderland که می‌توان آن را اقتباسی تایید نشده و الهام گرفته از بازی پنج شب در رستوران فردی در نظر گرفت، تماشای یک اقتباس رسمی از این بازی که در مسیری کاملا متفاوت پیش می‌رود، جذاب است. اما تامی کارگردان و خالق بازی اسکات کاتن – که در اینجا به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده نیز مشارکت داشته – اقتباسی به ما ارائه داده‌اند که بیش‌تر به درام و افسانه‌های پشت بازی تکیه می‌کند تا خشونت‌ها و کشتارهای ربات‌های انیماترونیک. این لزوما ایده بدی نیست، اما حاصل آن اقتباسی بطور غافلگیرکننده‌ای رام شده و ملایم است.

جاش هاچرسون در نقش شخصیت مایک حضور دارد. مایک برای مراقبت از خواهرش ابی (پایپر روبیو) در تلاش است تا شغلی داشته باشد و همچنین هنوز با ماجرای ربوده شدن برادر کوچک‌ترش در سال‌ها قبل دست و پنجه نرم می‌کند. او با اکراه شغلی را به عنوان نگهبان شب در یک رستوران تعطیل شده می‌پذیرد. جاییکه فیگورهای غول‌پیکر انیماترونیک تهدیدگر در گوشه‌های تاریک آن نمایان می‌شوند. تنها افسر پلیس محلی ونسا (الیزابت لیل) است که به او پیشنهاد می‌کند مراقب این مکان باشد، هرچند دلیلش را به او نمی‌گوید. همانطور که انتظار می‌رود هاچرسون در نقش مایک حضوری باورپذیر دارد، زیرا او بازیگری است که می‌تواند حتی در موقعیت‌های دور از دهن و کاملا باورنکردنی به قلب شما نفوذ کند. به عنوان نمونه به پلی به سوی ترابیتیا Bridge to Terabithia یا بازی‌های گرسنگی The Hunger Games، نگاه کنید.

اما مسئله غیرعادی این است که مایک در بیش‌تر مدت زمان داستان، کم و بیش هیولاها را نادیده می‌گیرد و به شکل سرخوشانه‌ای از تهدید آن‌ها غافل است. او مشغول تلاش برای یافتن سرنخ‌هایی درباره ناپدید شدن برادرش است، در حالیکه حیوانات غول‌پیکری که او را می‌ترسانند، نگرانی اصلی‌اش نیستند. همچنین به نظر می‌رسد که تامی نیز بطور مشابه بش‌تر روی پرسش‌های فلسفی‌ای مانند اینکه چه چیزی این ربات‌ها را زنده می‌کند و باعث می‌شود دست به کشتن بزنند، متمرکز است، تا اینکه بجز چند صحنه کوتاه و سریع، به نمایش خونریزی و قتل بپردازد.

البته این لزوما یک مشکل محسوب نمی‌شود، بجز اینکه مایک تقریبا تا اواخر فیلم تبدیل به یک ناظر صرف می‌شود. شاید بخاطر عنوان فیلم این مسئله اجتناب ناپذیر باشد – اگر او فورا می‌ترسید چرا باید برای چهار شب دیگر بازمی‌گشت؟ – اما گسستی میان قهرمان و هیولا به وجود می‌آورد که بخش زیادی از تنش و توان فیلم را می‌گیرد. هرچند جامپ‌اسکرها و یک اجرای قدرتمند از هاچرسون باعث می‌شود به تماشای فیلم ادامه بدهید، اما این واقعا بیش‌تر شبیه یک داستان یک شبه است.

پنج شب در رستوران فردی بیش‌تر عجیب و غریب و مور مور کننده است تا ترسناک و بیش‌تر از آنکه یک فیلم هیولایی باشد شبیه یک داستان ارواح به نظر می‌رسد. فیلمی که سخاوتمند و ملایم است، اما برای داستانی با تعداد زیادی ربات قاتل، خثنی و بی‌اثر عمل می‌کند.

امتیاز سایت های سینمایی به فیلم

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۵.۵ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۸ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۲۹ درصد بر اساس ۱۷۳ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۸۸ درصد
منتقدان متاکریتیک ۳۳ درصد براساس ۳۷ نقد

مصاحبه با کارگردان فیلم

اما تامی: این فیلم تنها برای طرفداران بازی نیست

  • ما در هر گام از مسیر خود به طرفداران فکر می‌کردیم و بنابراین واقعا امیدوار بودم که کاری عالی برای آن‌ها انجام بدهیم، اما فکر نمی‌کنم این فیلم و داستان آن منحصرا برای طرفداران باشد. چیزهای زیادی وجود دارد که طرفداران آن‌ها را متوجه خواهند شد اگرچه شاید مخاطبان عام با آن‌ها همراه نشوند. اما فکر می‌کنم این‌ها شخصیت‌هایی ملموس و قابل فهم در یک دنیای واقعا سرگرم‌کننده هستند. امیدوارم افرادی که با این بازی آشنا نیستند، همچنان واقعا از فیلم لذت ببرند.
  • جاش (هاچرسون) با تمام وجود وارد این نقش شد و پیوسته به دنبال راه‌هایی بود تا اجرایی واقعا صادقانه و صمیمانه ارائه بدهد. مایک به عنوان یک شخصیت، با فقدان‌ها و آسیب‌های زیادی از گذشته دست و پنجه نرم می‌کند، بنابراین او واقعا در حال گذراندن یک تجربه سخت و ناراحت‌کننده است که در درون او و در روانش می‌گذرد. همچنین او در یک پیتزافروشی تسخیر شده کار می‌کند، بنابراین او با این تنش بیرونی نیز روبرو است.

 

پوستر فیلم پنج شب در رستوران فردی

پوستر فیلم پنج شب در رستوران فردی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. Seyed می‌نویسد

    امیدوارم قسمت دوم فیلم بهتر عمل کنه

filimo the north pole