نگاهی به موسیقی سریال حشاشین

آوای رازآلود قلعه الموت

دوشنبه‌ها؛ یک موسیقی فیلم/سریال

یکی از آن سریال‌هایی که این روزها نقل محفل سریال‌بین‌هاست، حشاشین یا با نام انگلیسی‌اش Assassins است؛ سریالی مصری که ماه رمضان امسال در بیشتر کشورهای عربی دیده و با استقبال فراوانی مواجه شد. این سریال به گفته آن‌ها که بیشتر با محصولات سینمایی و تلویزیونی جهان عرب آشنا هستند، یک سر و گردن از آثار دیگری در همین حوزه جلوتر است. این مساله را می‌توان در بازی‌ها، کارگردانی، جلوه‌های ویژه، دکور، میزانسن‌ها و البته موسیقی این سریال پیدا کرد. آهنگسازی حشاشین را امینه بوحافا به عهده داشته است.

نقد و بررسی سریال حشاشین؛ صرفاً جهت سرگرمی!

امینه بوحافا آهنگساز تونسی‌الاصل جوان و پرتلاشی که طی سال‌های گذشته توانسته است جایگاه خود را در صنعت موسیقی فیلم جهان عرب باز کند و در جشنواره‌های متعدد بدرخشد. هرچند که تا به حال به جز جایزه بزرگ سزار جوایز آنچنانی نگرفته است اما مسیری که برای فعالیت‌های خود گشوده، خبر از آینده‌ای روشن می‌دهد. او یکی از آهنگسازانی است که در جشنواره‌های نظیر کن، مورد استقبال خبرنگاران و منتقدان قرار می‌گیرد، به آسانی با آن‌ها صحبت می‌کند و جهانش را توضیح می‌دهد و با آثاری چون «تیمبوکتو» نامش بارها شنیده شده و مورد تحسین قرار گرفته است. یکی از دلایلش را هم باید در تسلط او بر زبان فرانسه جستجو کرد چرا که او سال‌ها در فرانسه تحصیل کرده است و وطنِ آکادمیکش پاریس است. بوحافا نوازندگی پیانو را از ۳ سالگی شروع کرد. تحصیلات موسیقی خود را در کنسرواتوار تونس و سپس در کنسرواتوار پاریس ادامه داد و در رشته‌های ارکستراسیون، هارمونی کلاسیک و آهنگسازی فارغ التحصیل شد. او جایزه سزار فرانسوی را برای ساخت موسیقی «تیمبوکتو» به دست آورد و به عنوان یکی از جوان‌ترین آهنگسازان برنده سزار شناخته شد. از جمله دیگر آثار شاخص او باید به «بانوی اول»، «راه من» و «دگاژه» اشاره کرد هرچند همچنان تیمبوکتو و حشاشین بهترین آثار او محسوب می‌شوند.

درباره سریال حشاشین The Assassins

برگردیم به موسیقی سریال حشاشین که با ارکسترهای مختلف در ترکیه، چک، آلمان و فرانسه ضبط شده است. هرچند بوحافا در موسیقی حشاشین پایه اصلی موسیقی را روی استفاده از موسیقی عربی گذاشته است اما این کار را بسیار هنرمندانه اانجام داده است. در تیتراژ سراغ موسیقی آوازی رفته و از نغمات عربی بهره جسته است. آواز از آن دست اقلامی است که در موسیقی عربی در بالای هرم قرار دارد و طبیعتا آهنگساز توجهی ویژه به آن‌ها داشته است. اما نکته مهم در آهنگسازی بوحافا برای این مجموعه این است که او جهانی فکر کرده است و صرفا موسیقی را طوری نساخته که برای مخاطبان عرب زبان جذاب باشد. برعکس او با استفاده از ارکستر بزرگ همچنین صداهای الکترونیک، موسیقی‌ای ساخته که به خوبی از المان‌های مختلف موسیقی فیلم بهره جسته است. او در سکانس‌های جنگی سراغ موسیقی اکشن رفته و در لحظاتی که بار درام داستان بالاتر است، از سازهای زهی بیشتر استفاده کرده. ضمنا آهنگساز حواسش بوده است که امضایش را در هر قسمت به رخ بکشد و نمایان کند. او با استفاده از سازهای بادی عربی، این امضا را پای کارش زده است. او همچون قلعه پر از رمز و راز الموت، موسیقی‌ای ساخته است که صدای دالان های تاریک و پر از رمز این مکان را نشان دهد. دار و دسته حسن صبح نیز هنوز که هنوز است در زمره پر راز و رمزترین فرقه‌ها شناخته می شوند و آهنگساز به درستی از صداهای بسیار بم با تمپوهای پایین استفاده کرده است تا این حال خوفناک را در دل یک داستان تاریخی بتواند روایت کند.

از آنجایی که بخش مهمی از داستان حسن صباح در ایران می‌گذرد، امینه بوحافا از موسیقی و سازهای ایرانی هم بهره گرفته است. حتی در برخی از قسمت‌ها مستقیما از قطعات موسیقی سنتی ایران استفاده کرده. او سراغ قطعاتی از مرتضی حنانه، فرهاد فخرالدینی، مرتضی نی داوود رفته و از قطعات تصنیف‌ شده قدیمی آن ها برای رنگ دادن به اثرش و بازنمایی فضای ایرانی استفاده کرده است. همین مساله نسان می‌دهد که او تلاش کرده است تا پیوند صوتی این سریال را با اصل ایرانی‌اش حفظ کند. کاری که چندان در طراحی فضا و دکور در این سریال موفق نبوده است و شما اثری از اصفهان و شکل و شمایل و معماری اش در حشاشین نمی‌بینید و هرچه جلوتر می‌رود، همه چیز عربی و عربی‌تر می‌شود. با این وجود جهان عربی که به تصویر کشیده شده است، جهانی است تر و تمیز و ساختارمند که برای مخاطب فارغ از ایرانی یا عربی جذاب است. ضمن اینکه داستان حسن صباح که آغشته است به انبوهی افسانه و داستان، خودش به تنهایی آنقدر قابلیت روایتگری دارد که دیگر چیزها را در خود می‌بلعد.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

13 نظر
  1. محقق تاریخ می‌نویسد

    ورژن امروز گروه حسن صباح ملعون و یا حشاشین سازمان منافقین خلق و مسعود رجوی ملعون است

  2. آرمان می‌نویسد

    سراسر سریال دروغ و تحریف شده است . از دوستی صباج و خیتم و نطام الملک بگیر تا نحوه انتخاب فداییان حسن صباح. فداییان خواجه میشدند و از کودکی تحت تعلیم قرار می گرفتند . ترورهای صباح هم معموبا منحصر به افراد سیاسی و وزرا و سباطین و افراد تاثیرگذار بود

  3. صادق معتکف می‌نویسد

    به نظر من این نشانه ضعف آنها هستن چرا که شخصیتهای برجسته تاریخ ایران نشان داده بارها برخواسته و نیمی از جهان رو فتح کرده.
    برای همین میخوان اطلاعات غلط بدن تا ما آگاه نباشیم .
    به نظرم اگه فیلم سازان ما تاریخ ایران رو به تصویر بکشن دیگه کسی نمیتونه تاریخ جعلی بسازه.

  4. دلواری می‌نویسد

    واقعیت رو مصادره کردن و با همراه کردن دیالوگ و نقش و کلن موضوع هایی که اصلن صحت نداره ،،کلن خیر و شر رو قاطی کردن ،، واقعا هنرمند های ما رضا کیانیان و کسان دیگه که غرب قبله اونا هست اصلن ارق ملی و مذهبی و خدایی میشه کار کرد؟؟کم موضوع،داریم،کم قهرمان،کم ستاره قدیم و جدید،در هر حوزه بهترین هاشو چه قدیم چه الان داریم.اما دست نجس کفار و نفوذی و سرمایه‌گذاری که اصلا دلسوز نیست هست، فیلم های اراجیف،و مسخره،زیرزمینی روی زمین و بی معنی و فقط سینما پر کن ک اونم نیست درست کنن،دهه ۶۰ و ۷۰ خیلی بهتر بود،غرب از شکست خود حماسه درست میکنه اونم ب دورغ،فرار کردن شکست خوردن،ولی در فیلم عقب نشینی پیروزمندانه نشون میده هالیود،

  5. تعدور بگ ول می‌نویسد

    حالا نیس مختار کاملا بر اساس واقعیت بود خخخ

  6. رضا می‌نویسد

    وقتی تو کشور خودمون اجازه تولید فیلم درباره تاریخ کشور را ندهند باید بقیه اینگونه تاریخ ما را تحریف کنن

  7. علی می‌نویسد

    فیلم دروغین حشاشین که چهره خدای الموت را اینگونه وصف کرده چه توقعی می‌توان داشت که کشور بیگانه فیلم دروغین برای ایران بسازد کجای تاریخ وکتاب نوشته حسن صباح قاتل خانواده وافرادش هست وعاشق قدرت و پادشاهی .متأسفم.

  8. نظری می‌نویسد

    این شخصیت تاریخی هم کم جنایت نکرد.جناب.
    درست ایرانی ولی با توجه ب تاریخ دست کمی از گروه داعش نداشت.

  9. علی می‌نویسد

    بادرود شاید سی درصد با واقعیت نزدیک بود.در واقع عرب ها را خردمند نشان می داد. وایرانی هارا آدمکش. تفاوت سنی حسن صباح باخیام ونظام الملک زیاد است زمان آنها تفاوتی ۵۰ ساله دارد. خیام شاعر پر آوازه ایرانی را همدم یک فرد معمولی نشان می دهد.وووو

  10. نیستانک می‌نویسد

    تمام فیلم یا سریال بدست عوامل در حد متوسط جهانی و خوب و عالی عرب انجام گرفته. فقط مخاطب باید بسیار هوشیارانه به تماشای سریال بپردازد.این سریال آغازگر فیلم‌های دیگر با همین مضامین هست و علت همه اینها مدیریت و یسرمایه گذاری پنهان آغا محمدخان رهبر ثروتمند جهانی فرقه شش امامی ها میباشد. البته جوائز جهانی ایشان در زمینه هنر معماری و نقاشی معروفیت خاص خود را دارد.

  11. امیر می‌نویسد

    بنده ای از بندگان خدا گفته: کاش یکنفر که مورد تایید همممه بود نظر میداد و بقیه چشششم میگفتند! و شکره قهوه ای نوش نمیکردند! جانم شما یک تنه خطوط دموکراسی..‌‌دیکتاتوری …و هر آنچه به آزادیه بیان مربوط بود رو حدودآ سه فرسنگ جابه جا کردید! امکان ندارد که (( همه)) با ((یک نفر)) و یک نظر موافق باشند…اگر بود که…۱۲۴ هزار پیامبره شهید نداشتیم! اگر بود که دیکتاتوری نداشتیم ودموکراسی هم نداشتیم! خود شکر خوردی و منع میکنی! هررر نظری در جای خود و با رعایت اصول ادب و انسانی…محترم است.. حتتتی نظر شما!
    اما در مورد شخصیت حسن صباح بیشتر شبیه به برادران ماسون و معبدی ها در آمده! اما با توجه به آثار تاریخی واقعا رفت و امد و مراودات زیادی با صلیبیون وجود داشته…اما در مورد این رفتتر های منصوب مثل حشیش و قتل های از روی کید و هوس …من تایید نمکنم …با همه مطالعات متضاده!

  12. نوید می‌نویسد

    ایکاش در خصوص هر موضوعی فقط و فقط یک نفر که منتخبِ کل اهالی آن موضوع هست نظر میداد و همگان به آن نظر چشم میگفتند. خاموش که خاموشی بهتر ز عسل نوشی.

  13. سیروس می‌نویسد

    کارگردان سریال حشاشین به دلیل توهین به یک شخصیت تاریخی ایران و دروغ پردازی باید پاسخگو باشد و مورد مواخذه قرار بگیرد.

filimo the north pole