به بهانه نمایش و استقبال از سریال باب المراد در فیلیمو

افتادن دوباره توپ جلوی دروازه خالی!

پیوستن سریال باب المراد به جرگه سریال­‌های فیلیمو اتفاق جالب توجهی است. سریالی که به دوران زندگی امام‌جواد(ع) می‌پردازد. این سریال محصول مشترک ۶ کشور ایران، سوریه، بحرین، لبنان، عراق و کویت است ولی قاعدتاَ از وجوه مختلف به پای سریال­‌های مشابه ایرانی نمی­‌رسد. باب‌المراد، سریال جدیدی نیست. این سریال حدود ۹ سال قبل ساخته و رمضان همان سال از شبکه­‌های ماهواره­‌ای عربی پخش شد و پارسال همین موقع­‌ها هم از شبکه یک سیما روی آنتن رفت اما آنچه جدید و تازه است، پخش آن از فیلیمو است.

گنجینه بهترین فیلم و سریال درباره محرم و عاشورا

با بارگذاری باب المراد بر روی این پلتفرم، باب جدیدی از چند منظر باز شد؛ یکی توجه به سریال­‌های مذهبی که می­‌تواند بخش عمده‌ای از مخاطبان را که این دست از آثار را می­‌پسندند و کم هم نیستند، جذب فیلیمو کند. دیگری باز شدن پای سریال­‌های عربی به فیلیمو است که میدان مخاطبان را می­‌تواند به آن سوی مرزها بکشاند. مساله دیگر روی میز قرار گرفتن امکان همکاری میان پلتفرم­‌ها و شرکت­‌های خصوصی عربی برای ساخت سریال­‌های مشترک است به خصوص که دو طرف از نظر فرهنگی و مسائل بومی، اشتراکات فراوانی دارند. تجربه همکاری­‌های مشترک به شرط رعایت قوانین و مقررات دوسویه همواره تأثیرگذار بوده است ضمن اینکه ساخت آثار مشترک، می­‌تواند باعث رونق اقتصادی و فرهنگی و حضور جهانی عوامل هنری ایرانی در آثار منطقه­‌ای و بین‌المللی بشود و لوکیشن­‌های جذاب ایران را به جهانیان بشناساند.

حدود ۶۰ نفر از عوامل پشت دوربین ایرانی بودند؛ مجید میرفخرایی مدیر هنری. محسن موسوی مسئول گریم، مرحوم یدا… نجفی صدابردار، ستار اورکی موسیقی، محمود اردلان طراح جنگ‌های میدانی و برادران سحرخیز مسئول جلوه‌های ویژه کار بودند. میزبانی کل سریال هم با ایرانی‌ها بود

همین سریال باب المراد که اوایل سال۱۳۹۳ در ایران کلید خورد، فرصتی بود که جنگ داخلی سوریه و بحران­‌های سیاسی مصر به‌طور ناگهانی در اختیار ما قرار دارد. این ماجرا درست مثل افتادن توپ جلوی دروازه خالی، پیش پای ما بود. با بحران در این دو کشور فعال عرصه سریال و سینمای عربی، ایران به‌عنوان کشوری مجهز به افراد خبره و تجهیزات سینمایی محل مراجعه  فیلمسازان عربی شد تا صنعت سریال‌سازی رمضانی آن‌ها را که سالی بیشتر از ۷۵محصول داشت و باب‌المراد هم یکی از همین محصولات رمضانی بود، نجات دهد.

تهیه‌کننده اصلی سریال، شرکت کویتی مودیل آرت پروداکشن (MAP) بود که سال قبل­ش، سریال «امام‌الفقها» را پیرامون زندگی امام صادق(ع) ساخته و از شبکه‌های ماهواره‌ای مثل العراقیه پخش کرده بود. نویسنده و کارگردان سریال، یعنی محمود عبدالکریم و فهد میری سوری بودند و نظارت محتوایی با شیخ‌علی کورانی عراقی و شیخ خضر لبنانی بود. در جلوی دوربین،  بیشتر از ۱۲۰ بازیگر از ۶ کشور حاضر بودند. سوری‌ها ۴۵ بازیگر و ایرانی­‌ها ۳۰ بازیگر، لبنانی­‌ها ۲۰ بازیگر، عراقی­‌ها ۱۰ بازیگر، بحرینی­‌ها ۴ بازیگر و کویتی­‌ها هم ۳ بازیگر داشتند. شناخته­‌شده­‌ترین بازیگر ایرانی احمد کاوری بود که نقش رجا بن ضحاک را بازی کرد.

حضور ایرانی­‌ها در پشت‌صحنه اما سنگین­‌تر بود. حدود ۶۰ نفر از عوامل پشت دوربین ایرانی بودند؛ مجید میرفخرایی مدیر هنری. محسن موسوی مسئول گریم، مرحوم یدا… نجفی صدابردار، ستار اورکی موسیقی، محمود اردلان طراح جنگ‌های میدانی و برادران سحرخیز مسئول جلوه‌های ویژه کار بودند. میزبانی کل سریال هم با ایرانی­‌ها بود که بیشتر از ۶۰ لوکیشن، بازسازی یا ترمیم شد. با این چیدمان باب المراد رنگ و بویی ایرانی داشت و تجربه جالبی بود که هیچ وقت تکرار نشد. شاید فرصت قرار گرفتن آن بر فیلیمو، فرصت مجدد دیگری برای از سرگیری تولیدات مشترک باشد. فرصتی که می‌تواند بار دیگر توپ را جلوی دروازه خالی پیش پای ما بیندازد.

تماشای سریال باب المراد در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole