نگاهی به موسیقی محبوب سریال وراثت

برای بتهوون و باخ در تیک تاک

دوشنبه‌ها؛ یک موسیقی فیلم/سریال

وقتی مقاله نیویورک تایمز درباره موسیقی سریال وراثت چاپ شد، می‌دانید تیترش چه بود؟ «موسیقی‌ فیلمی که باید در سالن کنسرت اجرا شود!» واقعا که حق مطلب را همین تیتر به تنهایی ادا کرد. موسیقی وراثت از اولین لحظه با پیانوی کلاسیکی که روی تیتراژ نواخته می‌شود این احساس را می‌دهد که شما در حال شنیدن یک قطعه وزین در یک تالار تمام آکوستیک هستید.

نقد و بررسی و اطلاعات سریال وراثت

احتمالا خیلی می‌بایست آشنا به تک تک قطعات موسیقی کلاسیک باشید اگر مثل من سرچ نکرده باشید که قطعاتی که می‌شنوید آثار کدام آهنگسازند؟  آنقدر آهنگسازی این مجموعه در بالاترین سطح خود انجام شده و آنقدر حال و هوای تک تک قطعات منسجم و کامل است که بعید است شک نکنید که از آثار آهنگسازان تراز اول دنیا آن هم در طول تاریخ عریض و طویل موسیقی کلاسیک استفاده نشده است.

نیکلاس بریتل آهنگسازی این مجموعه را به عهده داشته است که انبوهی از کارشناسان هم مهر تائیدی بر کارش زده‌اند و در جوایز امی ۲۰۱۹ در لس آنجلس جایزه اصلی را برای بهترین تم سریال دریافت کرد. او  برای وراثت یک موسیقی متن ۲۵ قطعه‌ای نوشته است. بریتل که در ۴۰ سالگی ساخت موسیقی این سریال را آغاز کرد، پیش از این نیز در سال ۲۰۱۶ برای آهنگسازی فیلم مهتاب نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی گلدن گلوب شد. او همچنین موفق به کسب یک جایزه هالیوود میوزیک و ۲ بار نامزدی جایزه اسکار شده است.

متیو مک‌دونالد که از استادان صاحب‌نام موسیقی فیلم است درباره موسیقی وراثت می‌گوید: بریتل به وضوح از آهنگسازان کلاسیک اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم مانند بتهوون و شوبرت الهام گرفته است. تأثیرات کلاسیک بریتل آنقدر عمیق است که حتی مستقیماً به کار بتهوون در «وراثت» اشاره می‌کند.

جالب اینجاست که این استاد دانشگاه، در ادامه درباره ملودی تیتراژ توضیح می‌دهد که این قطعه که اتفاقا با استقبال فراوانی از سوی طرفداران سریال مواجه شده است، ورژن دیگری است از  از سونات پاتتیک (Pathétique ) بتهوون و ادامه می‌دهد که در فصل سوم، مخاطب وراثت می‌تواند قطعاتی از سمفونی شماره ۳ بتهوون، سمفونی ارویکا را هم بشنود.

بررسی فصل سوم سریال وراثت

نکته جالب تر این است که اسامی تمام قطعاتی که آهنگساز برای موسیقی این سریال نوشته است هم بر اساس موسیقی کلاسیک و شکل نام‌گذاری آن، نام‌گذاری شده‌اند. مثلا نام قطعه هست:  آداجیو در دو مینور (Adagio in C Minor) یا مثلا مینوئت در سی مینور (Minuet in B Minor). چیزی که در موسیقی فیلم و سریال اصلا اتفاق مرسومی نیست.

در عین حال موسیقی وراثت کاملا یک موسیقی اوریجینال محسوب می‌شود و آنطور نیست که شما فکر کنید چون آهنگساز تحت تاثیر آهنگسازان بزرگ موسیقی کلاسیک بوده، بنابراین اثرش، کپی آن‌ها از آب درآمده. اگر جایزه‌ای هم گرفته است، با فرض همین اصالت به اثر او داده شده است.

تم تکرارشونده ابتدا و انتهای سریال، در کنار صدای کوبنده پیانو و سازهای زهی، توانسته است این قلاب را به گوش‌های شنونده‌اش بیندازد و او را همراه این ملودی نگهدارد. این تم یا موتیف اصلی، به طرز شگفت‌انگیزی بدبختی‌ها و مصیبت‌های خانواده روی را تداعی می‌کند؛ خانواده‌ای که پیوسته در منجلابی از قدرت، حرص، طمع، و شهوت غیرقابل اجتناب زیست کرده و می‌کنند.

آن‌هایی که سریال سرقت پول (Money Heist) را دیده‌اند احتمالا حسی حدودا مشابه بینندگان وراثت را تجربه کرده‌اند با این تفاوت که موسیقی در این سریال ساختاری جدی‌تر و صد در صد ارکسترال و کلاسیک دارد. گروهی از نوازندگان سازهای زهی و بادی برنجی که در تالار کنسرت نشسته و در حال ساز زدن زنده‌اند. جالب اینجاست که کارکرد قصه‌گویی در این موسیقی به شکلی بسیار خوب وجود دارد و در طول  ۴ فصل این سریال، موسیقی در لحظات مختلف از شادی تا غم، تا فسادی که هر روز گریبانگیر خانواده روی است، تا انتقال ثروت سمی و بین نسلی و… حضوری معنادار دارد. همچنانکه هر اثر ارزشمندی در حوزه موسیقی فیلم و سریال چنین ویژگی‌هایی را داراست.

به هرحال اینها را گفتم تا بدانید چه علاقه‌مند به موسیقی کلاسیک باشید یا نه، موسیقی بریتل روی روایتگری این سریال جواب داده است.  موسیقی او به همان اندازه که برای سالن کنسرت مناسب است، برای صفحه نمایش کوچکی چون موبایل هم مناسب است. شاید همین دلیل باعث شده است هم مخاطبان جدی‌ای مثل منتقدان آن را تحسین کنند و هم در فرهنگ عامه پسند نیز به آن ارجاع داده شود و در میم‌ها، ریمیکس‌ها، پست‌های اینفلوئنسرها و ویدئوهای TikTok شنیده شود. حتی نسخه ریمیکس آهنگ تیتراژ توسط رپر Pusha T در اکتبر ۲۰۱۹ هم منتشر شد.

سریال وراثت را دوست دارید؟ این فیلم‌ها را ببینید

منبع مطلب: نیویورک تایمز

دانلود موسیقی سریال وراثت در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole