آغاز به کار سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر | چارسوی جشنواره

روز گذشته سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور حداقلی اهالی رسانه و برگزاری چند کارگاه و نمایش چند فیلم کار خود را آغاز کرد، برای اطلاعات بیشتر با فیلیمو شات همراه باشید.

سال گذشته، در میان بحران کرونا، سورپرایز بزرگ برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود که با واکنش‌ها و انتقاد‌های مختلفی مواجه شد؛ جشنواره‌ای با کم‌ترین میزان مشارکت از سوی سینماگران و تماشاگران که به گفته مسئولان برگزاری بهترین ترفند برای بازگرداندن رونق به سینماها بود. از جشنواره ملی چند ماه گذشته و در این فاصله وضع سالن‌های سینما، حتی با وجود بازگشایی رسمی، کسادتر از همیشه است اما حالا سورپرایز بعدی یعنی جشنواره جهانی فجر از راه رسیده!

روز گذشته سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور حداقلی اهالی رسانه و برگزاری چند کارگاه و نمایش چند فیلم کار خود را آغاز کرد، جشنواره‌ای که مانند سال‌های گذشته در پردیس چارسو هرچند خلوت‌تر، متمرکز است. قبل از اینکه سراغ اتفاقات روز اول جشنواره برویم، بد نیست که مروری داشته باشیم بر جشنواره جهانی فجر و مسیری که تا به امروز در این رویداد سینمایی شاهد بوده‌ایم.

برای بررسی و مرور سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلیمو شات همراه باشید.


همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر ۹۹
لیست اسامی برندگان جشنواره فجر ۹۹


همان‌طور که پیش‌تر در مرور تاریخچه جشنواره فجر ذکر شده بود، دهه هفتاد را باید نقطه عطف در این رویداد سینمایی در نظر گرفت؛ دورانی که سینمای ایران در سطح جهان می‌درخشید و بخش بین‌المللی جشنواره حکم پلی میان سینمای ایران و جهان را داشت، به ویژه در سال‌هایی که فرهنگ در گفتمان روز جامعه نقشی اساسی داشت. به تدریج با تغییر شرایط جامعه و رویکردهای مختلف حاکم بر جشنواره، طی دهه هشتاد و سال‌های آغازین دهه نود، بخش بین‌المللی جشنواره رسما اهمیت و موضوعیت خود را از دست داد. نتیجه این سیر، جدا شدن بخش جهانی جشنواره و تبدیل فجر به دو رویداد مجزا در دو بازه زمانی کاملا متفاوت بود. در ابتدای امر، قرار بود جشنواره جهانی هویت و جذابیت از دست رفته را به این رویداد بازگرداند و دعوت از سینماگران سرشناس داخلی و خارجی و همچنین نمایش آثار شاخص در دستور کار قرار گرفت. اما بعد از یکی – دو دوره، جشنواره جهانی تبدیل شد به رویداد مکمل جشنواره ملی که گویی قرار است محل نمایش آثار جامانده باشد.

در دوره سی‌و‌هشتم، که قرار بود سال قبل برگزار شود اما همه‌گیری کرونا یک دوره آن را به تاخیر انداخت، محمدمهدی عسگرپور جایگزین رضا میرکریمی در مقام دبیر جشنواره شده و حالا باید ببینیم که در عمل خروجی این تغییر چگونه خواهد بود.

روز اول

روز اول جشنواره، شاهد برگزاری سه کارگاه سینمایی بودیم. علاوه بر رضا میرکریمی و مهران کاشانی، ژاکو ون دورمال فیلمساز سرشناس بلژیکی و خالق آثار محبوبی چون روز هشتم و آقای هیچکس در گفتگو با مجید اسلامی برای علاقه‌مندان به سینما در ایران مستر کلاسی را جذاب کرد که در نوع خود می‌تواند جذاب باشد. از جمله می‌شود به بخشی از صحبت‌های او در این برنامه اشاره کرد:

«من هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که فیلم‌هایم گران باشند و در آن لحظه که آن‌ها را می‌ساختم، فکر می‌کردم ارزان‌قیمت هستند. اما درکل خیلی خوش‌شانس هستم که توانستم فیلم بسازم و خوشبختانه همیشه مخاطبان به میزان کافی فیلم‌هایم را دیده‌اند تا بتوانم اثر بعدی را بسازم.

اگر خطر کردم و فیلم به مشکل خورد، یعنی فیلم بدی ساختم، اما در نهایت من در حال جراحی نیستم که با اشتباهم یک اتفاق ناگوار رخ بدهد. مثلا در فیلم توتوی قهرمان، چند داستان در کنار هم وجود داشت که به‌طور همزمان روایت می‌شد یا در فیلم مستر نوبادی، ۹ داستان به‌صورت هم‌زمان روایت می‌شود و من با خود می‌گفتم چه کسی تمام این قصه‌ها را دنبال می‌کند. اما خود این، یکی از دلایل مفرح بودن ماجرا بود، اینکه یک کار ناممکن را ممکن کنی.»

نسخه مرمت‌شده آنسوی آتش، فیلمی که کیانوش عیاری را به سینمای ایران معرفی کرد، نمایش مهم و قابل توجه جشنواره در روز اول بود. بنا به رسم چند دوره‌ی اخیر، یکی از نکات کنجکاوی‌برانگیز درباره جشنواره جهانی نمایش نسخه‌های مرمت‌شده از فیلم‌های ایرانی و خارجی است.


نگاهی به فیلم های کارنامه رضا میرکریمی
نقد و بررسی فیلم «قصر شیرین»؛ بازگشت موفقیت‌آمیز رضا میرکریمی
آیا کیانوش عیاری یک فیلمساز مؤلف است؟


همچنین ستاد خبری جشنواره اعلام کرد که در روز اول استقبال خوبی از سه فیلم بوتاکس، صحنه‌زنی و شهربانو به عمل آمده و تمام بلیت‌های در نظر گرفته شده برای این آثار به فروش رسیده است. البته باید در نظر داشت که جشنواره جهانی کلا در پردیس چارسو، آزادی و کانون متمرکز است و تمام ظرفیت سالن‌های نمایش این سینماها نیز به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی برای نمایش اختصاص پیدا نکرده. باید دید که استقبال از فیلم‌ها در روزهای آینده چه روندی را طی خواهد کرد.


 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil