زمانی برای نجات

نقد و بررسی فیلم استخراج

فیلم «استخراج» با عنوان اصلی «Extraction»، اثری در ژانر اکشن هیجانی به کارگردانی سم هارگریو است. در این فیلم کریس همسورث، نقش یک سرباز مزدور را ایفا می‌کند که سعی دارد پسر ربوده‌شده یک سلطان مواد مخدر را نجات دهد. فیلمنامه این اثر توسط جو روسو، کارگردان فیلم‌های «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» و «انتقام‌جویان: پایان بازی» نوشته شده است. «استخراج» سرشار از صحنه‌های هیجان‌انگیز است و قطعاً هواداران ژانر اکشن را به وجد خواهد آورد اما یکی‌دیگر از نقاط قوت فیلم، شخصیت‌پردازی ظریف آن است. این اثر از جنبه دیگری برای ما ایرانی‌ها اهمیت دارد: حضور گلشیفته فراهانی در نقش هماهنگ‌کننده عملیات نجات. اگرچه این حضور آنچنان پر‌رنگ نیست اما تماشای او در حالی که یک آر‌پی‌جی به دست گرفته، مسلماً برای ما هیجان خاصی خواهد داشت. در نقد و بررسی فیلم «استخراج» با فیلیموشات همراه باشید.

بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما

زمانی که با شخصیت تایلر ریک (با بازی کریس همسورث) آشنا می‌شویم، شاهد تلاش او برای رسیدن به آرامش هستیم. او با شیرجه‌ای مرگبار از بالای یک صخره به اعماق دریاچه فرو می‌رود و در آنجا برای خالی کردن ذهن خود از افکار منفی، تکنیک‌های مدیتیشن را آغاز می‌کند. سکانس‌های ابتدایی فیلم تقریباً ما را از وضعیت تایلر، که یک مزدور استرالیایی است، آگاه می‌کنند. در صحنه‌ای دیگر، شاهد دست‌وپنجه نرم کردن او با غصه‌های شخصی‌اش و استفاده از مقدار فراوانی اکسی‌کدون (نوعی ماده مخدر ضد درد) برای رهایی از دردهای فیزیکی و عاطفی‌اش هستیم.

ماجرا زمانی آغاز می‌شود که تایلر برای نجات اُوی ماهاجان (با بازی رودرش جیسوال)، پسر ۱۴ ساله یکی از سلاطین مواد مخدر هند استخدام می‌شود. اُوی توسط رقیب بنگلادشی پدرش، امیر آصف (با بازی پریانشو پینیولی) دزدیده شده است و به نظر می‌رسد تنها کسی که توان نجات او را دارد تایلر باشد. زمانی که ما با امیر آصف آشنا می‌شویم مردی جوان و خوش‌پوش را می‌بینیم که برخلاف ظاهرش، یک دیوانه تمام‌عیار است و از زجر دادن دیگران لذت می‌برد. او برای رسیدن به خواسته‌هایش نه‌تنها حاضر است پسری بی‌گناه را بدزدد، بلکه از کشتن کودکان و شکنجه آنها هراسی ندارد.

تایلر یک مزدور ماهر و حرفه‌ای است؛ او بدون آنکه زحمت زیادی بکشد، طی چند دقیقه اُوی را از دست آدم‌ربایان نجات می‌دهد اما امیر آصف نفوذ زیادی در نیرو‌های پلیس دارد و خیلی زود تمام راه‌های خروجی شهر را می‌بندد. تایلر مجبور می‌شود ا‌ُوی را به یک مکان امن ببرد و راهی برای فرار پیدا کند. کاراکترهایی که قبلاً توسط بازیگرانی همچون بروس ویلیس و آرنولد شوارتزنگر ایفای نقش می‌شدند نوعی شوخ‌طبعی هوشمندانه در صحبت‌هایشان موج می‌زد اما تایلر در اکثر اوقات، بدون آن‌که کلامی بر زبان جاری کند، مأموریت خود را در سکوت و با قدرت انجام می‌دهد. این نکته، وجه تمایز فیلمنامه‌ باوقار جو روسو است؛ فیلمنامه‌ای که بر اساس یکی از رمان‌های گرافیکی او نوشته شده و پر از کاراکتر‌های پر‌انرژی، خشن و فداکار است.

صحنه‌های خشونت‌بار درگیری، کشت و کشتار و تعقیب و گریز فیلم «استخراج» به طرزی فوق‌العاده فیلم‌برداری شده‌اند. سم هارگریو، که پیش از این بدلکار فیلم‌هایی همچون «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» («Captain America: Civil War») و «انتقام‌جویان: پایان بازی» («Avengers: Endgame») بوده است، در اولین تجربه خود به‌عنوان کارگردان یک فیلم بلند، استعداد ذاتی‌اش برای به تصویر کشیدن صحنه‌های نفس‌گیر را به رخ مخاطبان کشیده است. او همچنین نویسنده چند فیلم کوتاه بوده و در فیلم‎های «بلوند اتمی» («Atomic Blonde») و «سلطان مبارزان» («The King of Fighters») به‌عنوان بازیگر حضور داشته است. بررسی کارنامه حرفه‌ای سم هارگریو به‌خوبی نشان می‌دهد چرا بخش زیادی از فیلم «استخراج» صرف سکانس‌های مبارزه با اسلحه، مبارزه دستی، انفجار و به‌طور ویژه، صحنه‌ بی‌نظیر تعقیب و گریز با خودرو و کامیون شده است. این سکانس که در مرحله پس از تولید به شکل یک سکانس تک‌برداشت تدوین شده است ما را از زاویه‌ای حیرت‌آور وارد عمق ماجرا می‌کند.

علیرغم زیبایی بصری غیرقابل‌انکار فیلم «استخراج»، شاهد حس شوخ‌طبعی موجود در فیلم‌هایی همچون «جان ویک» نیستیم و در اکثر صحنه‌ها، حس بازی‌های ویدئویی به مخاطب القا می‌شود. کریس همسورث، با وجود قدرت فیزیکی بدنش، آن‌چنان که باید کاریزماتیک رفتار نمی‌کند. اگرچه او ما را از نمایش استعداد‌هایش برای بازی در نقش شخصیت‌هایی همچون تایلر ریک بی‌نصیب نمی‌گذارد، اما حفره‌ای محوری در عملکرد او حس می‌شود. در اواسط فیلم، دیوید هاربر (بازیگر سریال «چیزهای عجیب» با عنوان اصلی «Stranger Things») حضور کوتاهی در نقش گسپر (دوست تایلر) دارد. در یکی از صحنه‌ها، گسپر به تایلر می‌گوید: «این پسر یه جسد متحرکه.» پس از این جمله، شاهد برملا شدن ذات حقیقی گسپر هستیم: او سعی دارد تایلر را متقاعد کند تا از تلاش برای انجام مأموریتش صرف‌نظر کند و در ازای دریافت پولی به‌مراتب بیشتر از دستمزدش، پسر را رها کند.
فیلم «استخراج»، محصول شرکت AGBO، با بودجه‌ای نزدیک به ۶۵ میلیون دلار، ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ از سرویس استریمینگ نت‌فلیکس منتشر شده و جایگاه نخست محبوب‌ترین آثار سینمایی این روز‌ها را به خود اختصاص داده است. در ایامی که به علت شیوع ویروس کرونا، مردم از تماشای فیلم روی پرده‌های بزرگ سینما محروم شده‌اند، نت‌فلیکس با انتشار آثاری همچون «شش زیرزمینی» («۶ Underground») و «محرمانه اسپنسر» («Spenser Confidential») تلاش دارد روند جذب مخاطب خود را بیش‌ازپیش سرعت بخشد.

منبع: Hollywood Reporter

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil