سفری جذاب از دنیای زیر آب به دنیای خشکی

معرفی و نقد لایو اکشن پری دریایی کوچولو

استودیوی والت‌ دیزنی روال جالب توجهی در ارائه بازسازی‌های لایو اکشن از داستان‌های کلاسیک خود در پیش گرفته است. استودیو به تمام قصه‌های افسانه‌ای خود یکی پس از دیگری جان می‌بخشد و این داستان‌های سحرآمیز را با شخصیت‌های زنده در قالبی جدید روایت می‌کند. اما بنظر می‌رسد انتظار برای نمایش یک بازسازی لایو اکشن از پری دریایی کوچولو بیش از حد طول کشیده است. باتوجه به اینکه امپراتوری رسانه پیش از این داستان‌های سیندرلا، دامبو، شیرشاه و اخیرا پینوکیو و پیتر پن و وندی را بصورت لایو اکشن به تصویر کشیده است، طرفداران آریل و دیزنی صبورانه منتظر بودند تا شخصیت‌های این دنیای زیر آب را در خارج از قلمرو انیمیشن، ملاقات کنند. سرانجام کمی قبل پری دریایی کوچولو، پس از گذشت ۷ سال از شروع فرایند توسعه آن در سال ۲۰۱۶، روانه سینماها شد. بنابراین خود را برای تجربه دوباره دوران کودکی و یا مواجهه با یک خاطره خانوادگی جدید آماده کنید. با فیلیموشات و معرفی و نقد فیلم پری دریایی کوچولو همراه باشید.

بهترین انیمیشن های دوبله فارسی جهان

خلاصه داستان پری دریایی کوچولو

فیلم لایو اکشن پری دریایی کوچولو The Little Mermaid داستان دوست داشتنی آریل (هلی بیلی)، یک پری دریایی جوان سرزنده و زیبای تشنه ماجراجویی است. این کوچکترین دختر پادشاه تریتون (خاویر باردم) و همچنین جسورترین آن‌ها، مشتاق است تا درباره دنیای آن سوی دریا اطلاعات بیشتری کسب کند. در حالیکه در حین بازدید از آنجا، عاشق شاهزاده اریک خوشتیپ (جوآنا باور کینگ) می‌شود. اگرچه پری‌ دریایی‌ها از تعامل با انسان‌ها منع شده‌اند، اما آریل باید از قلبش پیروی کند. او با جادوگر شیطانی دریا، اورسولا (ملیسا مک‌کارتی) معامله‌ای می‌کند که به او این فرصت را می‌دهد تا زندگی در خشکی را تجربه کند، اما در نهایت زندگی خودش – و پادشاهی پدرش – را به خطر می‌اندازد.

داستان پریان آریل از هانس کریستیان اندرسن در سال ۱۸۳۷ با عنوان پری دریایی کوچولو، الهام‌بخش انیمیشن دیزنی در سال ۱۹۸۹ به همین نام بود. این فیلم موفقیت گسترده‌ای به دست آورد و آریل پری دریایی به یک نام مشهور تبدیل شد. پری دریایی کوچولو به کارگردانی راب مارشال، یک بازنگری لایو اکشن از این انیمیشن موزیکال کلاسیک برنده اسکار است.

 

تاریخ پخش پری دریایی کوچولو

برخلاف چندین بازسازی لایو اکشن دیگر دیزنی مانند پینوکیو و پیتر پن و وندی، پری دریایی کوچولو در ابتدا بصورت انحصاری در سینماها به نمایش درآمد. به این ترتیب، فیلم از ۲۶ مه ۲۰۲۳ اکران رسمی خود را آغاز کرد. پری دریایی کوچولو پس از پایان اکران، از طریق سرویس استریم دیزنی پلاس برای تماشا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. شما نیز پس از شروع عرضه جهانی فیلم می‌توانید آن را از طریق فیلیمو بصورت اختصاصی تماشا کنید.

طولانی‌ترین بازسازی لایو اکشن دیزنی

مدت زمان پری دریایی کوچولو به ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه می‌رسد که یک رکورد جدید برای بازسازی‌های لایو اکشن دیزنی محسوب می‌شود. پیش از این، این رکورد متعلق به فیلم کروئلا (Cruella) با بازی اما استون بود.

لایو اکشن پری دریایی کوچولو

آیا پری دریایی کوچولو یک فیلم موزیکال است؟

لایو اکشن پری دریایی کوچولو نیز یک فیلم موزیکال فانتزی است. لین منوئل-میراندا در کنار آهنگساز انیمیشن اصلی، آلن منکن، موسیقی این بازسازی را نوشته‌اند. طبق اعلام هلی بیلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۰، این بازسازی شامل آهنگ محبوب قسمتی از دنیای شما (Part of Your World) از فیلم اصلی می‌شود. در کنار این موسیقی‌های قدیمی، آهنگ‌های جدیدی نیز در فیلم مشاهده خواهیم کرد.  منکن در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این فیلم شامل چهار آهنگ جدید می‌شود. منکن همچنین فاش کرد که آهنگ‌ها مانند تلاش‌های اخیر میراندا مقداری رپ کردن و سبکی متعارف‌تر دارند. گفتنی است که موسیقی متن رسمی فیلم از ۱۹ مه برای شنیدن در دسترس قرار گرفته است. همچنین استودیوی والت دیزنی اجرای هلی بیلی از قسمتی از دنیای شما را در ۲۶ آوریل منتشر کرد که شنوندگانش را تحت تاثیر قرار داد.

 

عوامل سازنده و بازیگران پری دریایی کوچولو

همانطور که اشاره کردیم راب مارشال که بیش‌تر بخاطر کارگردانی نسخه سینمایی موزیکال برادوی شیکاگو (Chicago) شناخته می‌شود، پری دریایی کوچولو را ساخته است. دیوید مگی براساس پری دریایی کوچولو دیزنی جان ماسکر و ران کلمنتس و کتاب هانس کریستیان اندرسن، نگارش فیلمنامه را انجام داده است. دیان بیبی برنده اسکار به عنوان فیلمبردار و وایات اسمیت به عنوان تدوینگر از دیگر عوامل برجسته فیلم هستند. مارک پلت، لین-منوئل میراندا، جان دلوکا و راب مارشال، فیلم را تهیه‌ کرده‌اند.

کدام بازیگران در پری دریایی کوچولو حضور پیدا کرده‌اند؟

بازیگران پری دریایی کوچولو شامل گروهی از چهره‌های با استعداد و برجسته می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به خاویر باردم برنده اسکار در نقش شاه تریتون و ملیسا مک‌کارتی بی‌نظیر در نقش شخصیت شرور اورسولا اشاره کرد. هلی بیلی شخصیت محبوب طرفداران، آریل پری دریایی را به تصویر کشیده است. هلی بیش‌تر از اینکه به عنوان یک بازیگر شناخته شود بخاطر حضور در گروه موسیقی دو نفره کلوئی ایکس هلی به همراه خواهرش کلوئی، شهرت دارد. این دو با هم تاکنون نامزد دریافت پنج جایزه گرمی شده‌اند. جوآنا هاور کینگ که با فیلم مسیر بازگشت یک سگ به خانه (A Dog’s Way Home) شناخته می‌شود در نقش شاهزاده اریک حضور دارد.

آرت ملک، پیشخدمت وفادار و دوست مورد اعتماد شاهزاده اریک به نام گریمزبی است. گریمزبی مراقب است که اریک دختر مناسبی برای ازدواج پیدا کند. علاه بر این شخصیت‌های شناخته شده، نوما دومزونی در نقش ملکه سلینا، امیلی کوتس در نقش رزا، جان داگلیش در نقش مولیگان و مارتینا لرد در نقش لاشانا، حضور پیدا کرده‌اند. جسیکا السکاندر، لورنا آندریا، سیمون اشلی، ناتالی سورل، کارولینا کونشت، سینا کینگ و آدریان کریستوفر، از دیگر بازیگران پری دریایی کوچولو هستند.

دیوید دیگز که بیش‌تر برای بازی در موزیکال همیلتون از لین-منوئل میراندا شناخته می‌شود، در اکتبر ۲۰۱۹ به بازیگران فیلم پیوست و صداپیشه شخصیت خرچنگ سباستین است. آکوافینا و جیکوب ترمبلی، در ژوئن ۲۰۱۹ به جمع بازیگران فیلم اضافه شدند و به ترتیب صداپیشگی فلاندر و اسکاتل را به عهده داشتند. شخصیت اسکاتل در اینجا یک مرغ دریایی نر مانند نسخه اصلی نیست، بلکه به عنوان یک پرنده شیرجه‌زن ماده به تصویر کشیده شده است.

فیلم پری دریایی کوچولو

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم پری دریایی کوچولو

آریزونا ریپابلیک | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

کیلی موناهان|پری دریایی کوچولو در همه جنبه‌ها موفق عمل می‌کند و احتمالا یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های اکران تابستان خواهد بود.

انترتینمنت ویکلی | امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

مورین لی لنکر|دنیای انسان‌ها آشفته است، اما با حضور هلی بیلی، زندگی زیر دریا از هر چیزی که لایو اکشن‌های دیزنی در بازه‌ای نزدیک به یک دهه انجام داده‌اند، بهتر عمل می‌کند.

تلگراف | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

الکس دیگینز|این فیلم به عنوان یک ادای احترام زیبا عمل می‌کند، در حالیکه همزمان بطرز متقاعدکننده‌ای هویت مستقل خود را می‌سازد.

TheWrap | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

لکس بریسکوزو|لایو اکشن پری دریایی کوچولو برداشتی تازه از یک داستان کلاسیک دوست داشتنی است که از گرفتن یک افسانه و واقعی ساختن آن تا آنجا که می‌تواند واهمه‌ای ندارد. فیلمی که مخاطبان خود را به شیرجه زدن در آب‌های ناشناخته در کنار شخصیت‌های مرکزی جذاب و دلنشین خود دعوت می‌کند.

اسکرین رنت | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

ریچل لابونته|مارشال به اندازه کافی سحر و جادوی نسخه اصلی را به تصویر می‌کشد تا طرفداران قدیمی را سرگرم کند. آریل با بازی بیلی به یادماندنی و مک‌کارتی در نقش اورسولا فوق‌العاده است. با حضور این دو بازیگر، پری دریایی کوچولو یک لذت واقعی است.

بی‌بی‌سی | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

کرین جیمز|همان فیلمی است که همیشه بود: یک قصه پریان فانتزی و جذاب.

اسکرین دیلی | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

نیکی بان| این داستان از یک پری دریایی که زندگی سحرانگیز خود رها می‌کند تا به دنبال عشق خود به دنیای روی زمین برود، تحت سلطه جلوه‌های کامپیوتری کاملا پیشرفته، ریتم آهسته، احساسات غالبا بیش از حد و داستانی بدون شک کهنه و قدیمی قرار دارد. در نتیجه فیلم نمی‌تواند توجه زیادی به خود جلب کند.

ایندیپندنت | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

کلاریس لافری|بازیگران خوب نمی‌توانند جلوه‌های بصری نازیبا و فقدان خطرپذیری خلاقانه آن را بپوشانند.

Vulture | امتیاز: ۳۰ از ۱۰۰

آنجلیکا جید باستین|همانطور که درباره دیگر بازسازی‌های لایو اکشن دیزنی صدق می‌کند، آن‌ها در اینجا نیز از فقدان تخیل خود و درک نادرست اساسی‌شان از آنچه که منابع اصلی کودکانه‌شان را برای مخاطبان در وهله اول بسیار لذتبخش کرده بود، پرده برمی‌دارند.

فیلم پری دریایی کوچولو

نقد فیلم پری دریایی کوچولو برگرفته از سایت راجر ایبرت

کریستی لمیر|بنظر می‌رسد بازسازی‌های لایو اکشن دیزنی از انیمیشن‌های کلاسیک محبوبشان تنها ابزاری برای کسب سود هستند، اگرچه نتایج متفاوتی در پی داشته‌اند. در واقع بجای تولید محتوای اصلی ظاهرا هدف این بوده است:«این چیزی است که مردم از قبل دوست دارند. بیاید دوباره آن را در قالب کمی متفاوت به آن‌ها ارائه بدهیم». تعدادی از آن‌ها واقعا سحرانگیز بودند (اژدهای پیت از دیوید لاوری و سیندرلا از کنت برانا)، در حالیکه برخی دیگر تمرین‌هایی پوچ و بی‌معنا در تصویرپردازی‌های کامیپوتری خوش‌ظاهر بودند (دامبو و پینوکیوی بسیار بد سال قبل).

پری دریایی کوچولو از اکثریت قریب به اتفاق این فیلم‌ها بهتر است، زیرا به اصل آنچه مخاطبان از فیلم سال ۱۹۸۹ دوست داشتند، وفادار می‌ماند و همچنین داستان و شخصیت‌ها را به روش‌های اساسی گسترش می‌دهد. داستان اصلی پری دریایی‌ای که برای کشف دنیای انسانی و دنبال کردن عشق واقعی معامله‌ای فاوستی انجام می‌دهد، در بازنگری کمی کهنه و قدیمی بنظر می‌رسد. آریل یک نوجوان کنجکاو و سرکش است، اما او از یک دختر پادشاه به همسر یک شاهزاده تبدیل می‌شود. آهنگ‌های کلاسیک هاوارد اشمن و آلن منکن که قلب و ستون اصلی فیلم را فراهم می‌کنند، در اینجا عمدتا دست‌نخورده باقی می‌مانند. از جمله آن‌ها می‌توان به ترانه بسیار جذاب و برنده اسکار زیر دریا (Under The Sea)، اشاره کرد. اما در نسخه راب مارشال، آریل عمق و پیچیدگی بیش‌تری دارد و بازیگر زن جوانی که برای بازی در نقش او انتخاب شده است، از عهده چالش آن بخوبی برمی‌آید.

هلی بیلی در نقش اصلی حضوری درخشان دارد. او بیانگر، پرانرژی و بی‌نهایت دوست داشتنی است و ترکیبی از ملاحت دخترانه و سرسختی زنانه را به نمایش می‌گذارد. اجرا او از آهنگ قسمتی از دنیای شما که همه ما بارها آن را شنیده‌ایم، به شکل غافلگیرکننده‌ای هیجان‌انگیز است. بیلی برای هر چیزی که این نقش چه از لحاظ فیزیکی و چه از جهت احساسی می‌خواهد، آماده است. او شایستگی این را دارد که یک ستاره بزرگ باشد.

او از این واقعیت که این پری دریایی کوچولو سیر شخصیت عمیق‌تری برای آریل و شاهزاده اریک ارائه می‌دهد، بسیار سود می‌برد و همچنین باعث می‌شود رابطه آن‌ها فراتر از یک کشش سطحی و موقتی، حسی واقعی پیدا کند (این بسط دادن همچنین منجر به فیلمی می‌شود که تقریبا یک ساعت طولانی‌تر از فیلم اصلی است، اما در ریتم مناسبی پیش می‌رود). فیلمنامه دیوید مگی تشابهاتی را در مورد نحوه تلاش آن دو برای رهایی از انتظارات والدین محافظه‌کار خود و اثبات هویت و جاه‌طلبی‌های‌شان ارائه می‌دهد. جوآنا هاور کینگ نیز در اینجا چیزی بیش‌تر از یک شاهزاده جذاب تیپیکال دیزنی است.

اما قبل از اینکه نقد فیلم را ادامه بدهیم خیلی سریع نگاهی به داستان آن می‌اندازیم: آریل، کوچکتر فرزند از میان هفت دختر پادشاه تریتون، مشتاق است تا از دنیای خارج از آب دیدن کند و در مورد شگفتی‌های بشر بیاموزد. پدرش او را از این کار منع می‌کند و آدم‌ها را شکارچیان بی‌رحم می‌نامد. او با کمک دوست ماهی خود، فلاندر، این جسارت را به دست می‌آورد که از دستور پدرش سرپیچی کند و در نهایت شاهزاد اریک جسور و ماجراجو را از طوفان نجات می‌دهد. او در توافقی با یک جادوگر دریایی به نام اورسولا صدای زیبای خود را در ازای یک جفت پا برای سفر به دنیای انسان‌ها معامله می‌کند. اما او اگر نتواند تا غروب روز سوم عشق واقعی را لمس کند، تا ابد مدیون اورسولا خواهد ماند.

لایو اکشن پری دریایی کوچولو

این نسخه از این قصه افسانه‌ای شجاعت و قلب بزرگ آریل را بسط می‌دهد. همچنین به او این امکان را می‌دهد که زمان بیش‌تری را با اریک بگذراند –  که فکر می‌کند آریل قربانی مبهوت یک کشتی غرق شده است و نمی‌داند که او در واقع نجاتش داده است – و از ارتباط حقیقی‌تری لذت ببرد. تلاش آریل برای توضیح دادن چیزهایی درباره اقیانوس به اریک باتجربه‌تر، حتی بدون کلام، الهامبخش است. یکی از نکات هوشمندانه فیلم این است که به آریل اجازه می‌دهد تا در ذهن خود به آواز خواندن ادامه بدهد. بنابراین او در طول مدتی که در جهان بیرون زندگی می‌کند کاملا خاموش نمی‌شود. روشی که او باعث می‌شود اریک نامش را بفهمید، منجر به یکی از بهترین صحنه‌های خنده‌دار فیلم می‌شود.

بازیگران فرعی همگی در بخش‌های مربوط به خود به شکل سرزنده و جذابی ظاهر می‌شوند. داوید دیگز در نقش سباستین خرچنگ که از طرف پادشاه تریتون ماموریت دارد تا مراقب دخترش باشد، مثل همیشه زمان‌بندی و حضوری عالی دارد. خاویر باردم به نقش پادشاه لطافت و وقار می‌بخشد. آکوافینا آنقدر خوب است که بتواند در نقشی که بادی هکت صداپیشگی او را انجام داده بود، مرغ دریایی حاضر جواب به نام اسکاتل، حضوری موثر داشته باشد و همچنین امضای خودش را پای آن بزند. در همین راستا، ملیسا مک‌کارتی در نقش اورسولا به موفقیتی بزرگ دست می‌یابد. او نقشی که صداپیشه افسانه‌ای پت کرول در فیلم اصلی به عهده داشت را می‌گیرد و تفسیر جذاب خود را به آن می‌افزاید.

اما نقطه ضعف اصلی فیلم، جلوه‌های بصری آن است. مارشال مطمئنا در ارائه یک موزیکال مجلل تسلط دارد. بهرحال او برای شیکاگو نامزد اسکار شده است. اما حرکت زیر آب اغلب تخت و تصنعی بنظر می‌رسد. سکانس موزیکال زیر آب، سرشار از رنگ‌های زنده است و کرئوگرافی استادانه موجودات دریایی لذتبخش است، اما واقعا احساس بودن در زیر دریا را به تصویر نمی‌کشد. فلاندر با صداپیشگی جیکوب ترمبلی در محیط‌های لایو اکشن، به ویژه بیرون از سطح آب، جلوه ناخوشایندی ایجاد می‌کند.

وقتی صحبت‌ از جهان‌های زیر آب به میان می‌آید، می‌توان گفت وقتی به پاندورا رفته باشید (قلمرو پاندورا در فیلم آواتار)، هرگز نمی‌توانید به جای دیگری بروید. اما جزیزه خیالی کارائیب که داستان پری دریایی کوچولو در آن اتفاق می‌افتد، مطمئنا یک گریزگاه خوشایند است.

 

امتیازهای فیلم پری دریایی کوچولو

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷.۲ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۲.۲ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۶۷ درصد بر اساس ۳۱۲ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۹۴ درصد
منتقدان متاکریتیک ۵۹ درصد براساس ۵۲ نقد

 

مصاحبه با بازیگر نقش اول فیلم

هلی بیلی: سه روز فیلمبرداری قسمتی از دنیای شما زیباترین تجربه زندگیم بود

اطمینان دارم که همه شما در اینجا می‌توانید با آریل و اینکه او چقدر برای همه ما خاص است، ارتباط برقرار کنید. هنگامیکه دختر کوچکی بودم که در استخر شنا می‌کردم، این تصور را داشتم یک پری دریایی هستم، اما هرگز تصور نمی‌کردم اینطور به واقعیت تبدیل شود. سه روز فیلمبرداری قسمتی از دنیای شما و لمس کردن تمام احساسات او از جمله اشتیاق، ناراحتی و هر چیزی که پشت سر می‌گذارد، زیباترین تجربه زندگیم بود. برای من بسیار هیجان‌انگیز بود که این احساسات را به تصویر بکشم. همچنین از اینکه در فیلمی به کارگردانی راب حضور داشتم و یک نیروی محرکه در آن بودم واقعا احساس افتخار می‌کنم.

 

پوستر فیلم پری دریایی کوچولو

پوستر پری دریایی کوچولو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

5 نظر
  1. Ki می‌نویسد

    من اریل و پری دریایی انیمیشنی روزای بچگیم رو ترجیح میدم

  2. تام می‌نویسد

    دیزنی با این لایو اکشن های مسخره شورش را دیگه در آورده با این کار میخوان بگن نژاد پرست نیستند اما با این پری دریایی کوچولو نشان دادن خودشان از همه بیشتر در دنیا نژاد پرست هستند نسخه انیمیشن که این همه خاطره باهاش داشتیم تبدیل به یک سیاه پوست کردند جدا از اینکه آریل سفید پوست بود ریز دریا رنگ سیاه نمی تواند باشد بهتره اصلا این لایو اکشن های دیزنی را نشان بچه ها ندید که از کوچکی نژاد پرست بزرگ شوند این فیلم یک افتضا به تمام معنا بود

  3. Lol می‌نویسد

    اینکه به جای یک سفید پوست بیای یک سیاه پوست رو جایگزین بکنی خودش یه نژاد پرستی .
    مگه نژاد پرستی فقط مال سیاه پوست هاست .
    و اینکه لطفا این جور فیلم ها رو پیش بچه هاتون لطفا نزارید ببینن‌!!!
    چون نه تنها دارن مسائلی مثل همجنس گرایی و بیهوده گری رو عادی سازی میکنن بلکه دارن طرف رو مجبور میکنن که عادی نباشه ؟!
    یک پدر سفید و یک مادر سیاه پوست و درنتیجه بچه سفید پوست!!! یعنی انقدر عقب افتاده شدیم؟

  4. رضا می‌نویسد

    وقتی می خوای نژاد پرستی از سنین کم تو مخ بچه بکنی همین آشغال های دیزنی میشه از هم جنس گرایی بگیر تا این آشغالا پیشنهاد می کنم هر کی برا شعور خودش ارزش قاعل هست دیگر آثار زیبای دیزنی را نبیند.

  5. ،،، می‌نویسد

    اصلا شبیه آریل نیست
    بعدشم حالا نمیشد یه دختر سفید پوست بزارن
    سوء تفاهم پیش نیاد هااا منظورم اینه اگه سفید پوست بود بیشتر شبیه انیمیشنش میشد…

filimo the north pole