گفت‌وگو با صداپیشگان ماریو و لوییجی در انیمیشن پرفروش سینماهای جهان

ما همه از طرفداران بازی سوپر ماریو هستیم

چطور می‌توانید جا پای یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی بگذارید؟ این چالش بزرگی بود که کریس پرت و چارلی دی برای صداپیشگی شخصیت‌های اصلی انیمیشن «فیلم برادران سوپر ماریو» The Super Mario Bros. Movie باید با آن روبه‌رو می‌شدند؛ و با این‌که کمپانی‌های «ایلومینیشن» و «نینتندو» دست به دست هم دادند تا جهان داستانی این فیلم را خلق کنند اما پرت و دی باید به جوهر زوج اصلی و محبوب این بازی، یعنی ماریو و لوییجی،‌ دست پیدا می‌کردند و آن‌ها را در فیلم به نمایش می‌گذاشتند تا این جهان، معنی واقعی خودش را پیدا کند. آنچه در ادامه می‌خوانید برگردان نسخه کامل گفت‌وگوی سایت «کولایدر» با کریس پرت و چارلی دی، و بخشی از گفت‌وگوی سایت «شِین دِ گیمر» با پرت است.

همه چیز درباره فیلم برادران سوپر ماریو

  • یادداشت‌های تولیدی که در سایت‌مان کار کردیم خیلی روی این واقعیت متمرکزند که شما صداهای متفاوتی را برای رسیدن به صدای مناسب این شخصیت‌ها امتحان کردید. برای این‌که ما متوجه شویم چقدر قادر بودید با صداهای‌ خودتان بازی کنید، هر کدام می‌توانید بگویید که ۲ ایده کاملا متفاوت‌تان برای صداپیشگی این شخصیت‌ها چه بود؟

چارلی دی: من پیشنهاد دادم فیلم برادران سوپر ماریو را کاملا به زبان فرانسه صحبت کنم. کمپانی «ایلومینیشن» در فرانسه مستقر است و برای همین گفتم چرا به فرانسه این نقش را نگویم؟ آن‌ها هم پرسیدند: «فرانسوی بلدی؟» که خب گفتم: «نه واقعا»؛‌ و آن‌ها گفتند به کار ما نمی‌آید.

کریس پرت: اما این موضوع باعث نشد که من لهجه فرانسوی سوپر کلیشه‌ای را امتحان نکنم.

دی: من هم گفتم: «جوری که صحبت کردنم فرانسوی به نظر برسد.» که آن‌ها پرسیدند منظورم لهجه فرانسوی است و من گفتم: «نه، می‌خواهم از بعضی کلمه‌های فرانسوی‌مانند استفاده کنم.» (اینجا دی با لهجه‌ای فرانسوی‌طور و تقریبا نامفهوم صحبت می‌کند)؛ اما آن‌ها باز هم گفتند: «راستش را بخواهی هیچ‌کس از این موضوع سر درنمی‌آورد.»

  • من هم فرانسوی‌طور حرف می‌زنم پس متوجهش می‌شدم.

دی: بله، شما متوجه می‌شدید. (با لهجه‌ای فرانسوی‌طور) «آره، ماریو.»

پرت: مطمئن نیستم آن‌طور که مد نظر شماست انتخاب‌های بزرگ و گسترده‌ای برای صداپیشگی این شخصیت داشتم یا نه. به نظرم هر گزینه برای صداپیشگی این شخصیت‌ها کمی از نظر جزییات و ظرافت‌ها با دیگری متفاوت بود. ما چند گزینه‌ی متفاوت را تجربه کردیم و در نهایت، سه یا چهار جلسه زمان برد تا انتخاب نهایی را با تمام جزییاتش کامل کنیم؛ به‌اصطلاح کمی شیپور را تنظیم کردیم. درست گفتم؟ «تنظیم کردن شیپور» بود؟

دی: بله، تنظیم کردن پنجه.

پرت: خب، چارلی در خانواده‌ای اهل موسیقی بزرگ شده است.

  • این احتمالا جدی‌ترین سوالی است که امروز خواهید شنید. برای من یکی از ایده‌های محبوب فیلم این است که لوییجی همیشه برای حمایت از هدف‌ها و بلندپروازی‌های ماریو حضور دارد در حالی که دیگران از او چنین حمایتی نمی‌کنند. در کارنامه شما چه کسی لوییجی است؟ منظورم فردی است که اگر شما رویا یا ایده بزرگ و حتی دیوانه‌واری داشته باشید همیشه هست که همراهی و کمک‌تان کند.

پرت: در زندگی واقعی من، برادرم چنین نقشی را ایفا می‌کند. او همیشه مرا باور داشته است و همواره فکر می‌کرد که من کارهای خارق‌العاده‌ای انجام خواهم داد. حتی زمانی که به خودم باور نداشتم او کسی بود که مثلا می‌گفت: «تو برای این ساخته شدی. این کار اصلا برای توست. تو خاص هستی و از عهده‌اش برمی‌آی. فقط به من اعتماد کن. تو می‌توانی انجامش بدهی.» برادرم همیشه آن فردی بوده که عشقی مستمر و بی‌پایان را نثارم کرده است.

دی: برای من همسرم چنین نقشی را دارد. فیلمی را کارگردانی کرده‌ام با عنوان «شادی احمقانه» (Fool’s Paradise) که دوازدهم ماه مه (۲۲ اردیبهشت) منتشر می‌شود. به نظرم نام همسرم در عنوان‌بندی باید به عنوان تهیه‌کننده بیاید چون هر تصمیمی که می‌خواستم بگیرم اول از او می‌پرسیدم: «نظرت در این باره چیست؟» او از این بابت هم برای من شریک خوبی بوده است.

کریس پرت صداپیشه سوپر ماریو

  • حالا می‌خواهم سوال خودخواهانه‌ام را بپرسم. کریس، من شیفته «پارک ژوراسیک» (Jurassic Park) هستم. می‌دانم که گفتی این فرنچایز برای تو به پایان رسیده است اما چون مدت زمان زیادی در این جهان داستانی بودی، اگر قرار باشد فیلم یا سریال دیگری بسازند – چه درگیرش بشوی و چه نه – آیا گوشه‌ای از این دنیا هست که دوست داشته باشی بیش‌تر در آن کاوش شود یا شاید برای اولین بار به سراغش بروند؟

پرت: وای، چه سوال فوق‌العاده‌ای. با توجه به آنچه امروز می‌شود در زیر آب به تصویر کشید، کنجکاوم بیش‌تر درباره موساسورها بدانم و ببینم. دایناسورها موجودات شگفت‌انگیزی هستند اما الان کمی درباره زندگی این گونه‌ی افسانه‌ای کنجکاوترم؛ و شاید وقتش باشد که بیش‌تر از دایناسورهای زیر آب ببینیم. یک بار هم جیمز گان طرحی را با من در میان گذاشت که کنجکاو غارنشینان بود و این‌که چه می‌شود اگر نسخه‌ای از یک غارنشین را در فیلم‌ها و روزگار ژوراسیک شاهد باشیم که به‌نوعی با استفاده از دی‌ان‌ای یا هر راه دیگری دوباره احیا شود و… همچین چیزهایی.

دی: بله، من چنین فیلمی را دیده‌ام و اسمش «انسینو من» (Encino Man) است!

پرت: به هر حال، همان زمان فهمیدم که کارنامه او به جایی نمی‌رسد (می‌خندد).

  • من که مشتری این ترکیب ایده‌های «انسینو من» و «ژوراسیک» هستم و هر روزی تولید شود تماشایش می‌کنم.

پرت: به نظر خیلی خوب می‌شود.

بهترین انیمیشن های دوبله فارسی جهان

  • کریس، در ابتدا چه موضوعی تو را جذب فرصت صداپیشگی و بازی در نقش ماریو کرد؟

پیش از این‌که کاملا در جریان پروژه قرار بگیرم قرارداد فیلم را امضا کردم؛ اما خیلی خوب بود چون توانستم بخشی از فرایند شکل‌گیری داستان باشم و با آن‌ها در این خصوص همکاری کنم. البته موقع امضای قرارداد می‌دانستم که ما به قلمروی قارچی می‌رویم اما جزییات رویدادها و داستان مشخص نبود و همه چیز تازه در حال شکل‌گیری بود. به هر حال من هیجان‌زده بودم که می‌توانم ماریو باشم. شگفت‌انگیز بود که می‌توانستم در ساخت این فیلم نقشی داشته باشم.

  • وقتی فیلمنامه را خواندی اولین واکنش‌ات چه بود؟ و آیا قبلش طرفدار این بازی ویدیویی بودی؟

شگفت‌زده شدم و گفتم فوق‌العاده است! به نظرم برداشت حیرت‌انگیزی از جهان سوپر ماریو آمد. در مورد بازی هم باید بگویم که «برادران سوپر ماریو» پرفروش‌ترین بازی ویدیویی در سراسر جهان است و من هم یکی از صدها میلیون آدمی هستم که آن را بازی کرده است. ۹ سالم بود که در خانه صاحب یک سیستم نینتندو انترتینمنت شدیم و من حسابی درگیرش شدم.

چارلی دِی صداپیشه سوپر ماریو

  • بر این اساس می‌شود گفت که همکاری در ساخت این فیلم، رویایی بود که به حقیقت پیوست؟

بله، موقعی که پیشنهاد صداپیشگی سوپر ماریو را گرفتم یکی از این لحظه‌ها شکل گرفت. موضوع جالب این‌که در شهرم چاه آرزویی بود و فکر می‌کنم یکی از آرزوهای من زمانی محقق می‌شد که به ماریو بدل شوم. الان هم شاید ناگهان بر بالای چاه آرزو سر بخورم و پس از برخورد سرم با جایی تازه بفهمم که کل این زندگی، رویایی است که قرارست از آن بیدار شوم!

  • این بازی واقعا کیفیتی جادویی دارد.

در کودکی به جادو باور داشتم و الان هم دارم. در مورد بازی ماریو هم که بی‌شک جادویی است. آن موقع ۲۵ سنت برای من خیلی پول بود چون بیش‌تر وقت‌ها بی‌پول بودیم و به قول معروف آه در بساط نداشتیم. با این حال وقتی ۲۵ سنت گیرم می‌آمد به‌سرعت می‌رفتم تا ماریو بازی کنم چون برای من جادو بود. خیلی‌ها چنین لحظه نوستالژیکی را از کودکی‌‌شان به یاد دارند و با آن سر می‌کنند.

  • ماریو را چه‌جور آدمی می‌بینی؟

او رویاپردازی کودک‌مانند است که خودش را وقف برادر و خانواده‌اش کرده است. من هم خودم را رویاپرداز می‌بینم که با برادرم هم خیلی نزدیکم. البته وقتی که دقیق‌تر فکر می‌کنم شاید بیش‌تر شبیه لوییجی باشم اما حالا ماریو هستم.

منبع: کولایدر، پِری نِمیروف/ شِین دِ گیمر، شِین

تماشای آنلاین فیلم برادران سوپر ماریو در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole