محصول جدید برادران وارنر یک فیلم وحشت است

معرفی و نقد فیلم ظهور مرده شیطانی

فیلم Evil Dead Rise را همزمان با پخش جهانی با دوبله اختصاصی در فیلیمو ببینید

فرانچایز کالت و کلاسیک مرده شریر از محبوب‌ترین آثار سینمای ترسناک در طول بیش از ۴ دهه بوده است. فرانچایزی که با سه‌گانه اصلی به کارگردانی سم ریمی و با بازی بروس کمبل در نقش شخصیت آیکونیک اش ویلیامز شروع شد (شامل مرده شریر ۱ و ۲ به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۷ و قسمت سوم آن با عنوان ارتش تاریکی محصول ۱۹۹۲) و با اسپین‌آف تلویزیونی‌اش علیه مرده شریر Ash Vs. Evil Dead در سال ۲۰۱۵ ادامه پیدا کرد و حتی یک بازسازی در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی فده آلوارز دریافت کرد که با بازخوردهای مثبتی از جانب منتقدان و مخاطبان همراه شد. باید ببینیم که مرده شریر برمی‌خیزد چه چیزی به این فرانچایز اضافه خواهد کرد؟

فیلم ظهور مرده شیطانی یا مرده شریر برمی‌خیزد Evil Dead Rise با مدت زمان ۹۶ دقیقه‌ای خود طولانی‌ترین فیلم مرده شیطانی تا به امروز محسوب می‌شود. اولین فیلم از این مجموعه وحشتناک آنقدر پر از خون‌ و خونریزی بودند که نمایششان در کشورهای مختلفی مانند فنلاند، سنگاپور و اوکراین ممنوع اعلام شد. لی کرونین کارگردان این فیلم در مطلبی افشا کرده که در حین فیلمبرداری مرده شریر برمی‌خیزد از بیش از ۶۵۰۰ لیتر خون تقلبی استفاده کرده‌اند. بنابراین با فیلم خونینی از جنس اسلاف آن روبرو خواهیم بود.

فهرست ترسناک ترین فیلم های جهان

خلاصه داستان فیلم ظهور مرده شیطانی

فیلم ظهور مرده شیطانی با انتقال اتفاقات از جنگل به داخل شهر، داستانی در هم تنیده از دو خواهر که رابطه خوبی با یک‌دیگر ندارند بازگو می‌کند. فیلم با سفر بث (لیلی سالیوان) برای دیدار با خواهر بزرگ‌ترش الی (آلیسا سادرلند) که با سه فرزند خود به تنهایی در آپارتمانی کوچک در لس آنجلس زندگی می‌کند شروع می‌شود. ارتباط دوباره دو خواهر با کشف یک کتاب باستانی اسرارآمیز در خانه الی و ظهور شیاطین تسخیرکننده جسم همراه می‌شود. اتفاقی که آن‌ها را وارد نبردی اساسی برای بقا می‌کند. جاییکه آن‌ها با کابوس‌‌وارترین نسخه قابل تصور از خانواده روبرو می‌شوند.

یک راه‌اندازی مجدد با یک خط داستانی جدید فرصتی برای مدرن کردن یک فرانچایز و ترکیب ایده‌های جدید و وحشتناک است. کاری که فده آلوارز با بازسازی سال ۲۰۱۳ سعی کرد انجام بدهد و تا حد خوبی نیز در آن موفق عمل کرد. اگرچه فیلم‌های مرده شریر تقریبا همیشه در کلبه‌ای در جنگل اتفاق می‌افتند، اما کرونین در انتخابی جالب داستان مرده شریر برمی‌خیزد را به شهر منتقل کرده است. بنظر می‌رسد که انتخاب این فضای داستانی تازه، فرصت مناسبی برای گسترش خلاقیت و تزریق ایده‌های جدید در اختیار سازندگان قرار داده باشد.

تماشای آنلاین فیلم مرده شریر برمی‌خیزد در فیلیمو

بازیگران فیلم مرده شریر برمی‌خیزد

آلیسا سادرلند در نقش مادر سه فرزند به نام الی که در لس‌ آنجلس زندگی می‌کند و لیلی سالیوان در نقش خواهرش بث، دو بازیگر اصلی فیلم هستند. این دو در کنار مورگانا دیویس، گابریل اکولز و نل فیشر، در اینجا وظیفه مبارزه با شیاطین رها شده را به عهده دارند. از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به ریچارد کراچلی، تای وانو، جیدن دنیلز، آنا-ماری توماس، میرابای پیز، بیلی رینولدز-مک‌کارتی و میا چلیس، اشاره کرد.

آیا شاهد حضور کاراکتر اش ویلیامز خواهیم بود؟

متاسفانه بروس کمبل در نقش اش ویلیامز در فیلم تازه حضور ندارد. البته کمبل در کنار سم ریمی و رابرت تاپرت که تا به امروز همه فیلم‌های مرده شریر را تهیه‌ کرده است، به عنوان تهیه‌کننده در پشت دوربین حضور داشته‌اند. ریمی نه تنها کرونین را برای کارگردانی فیلم انتخاب کرده بلکه همکاری نزدیکی نیز با او داشته است، بنابراین طرفداران فیلم‌های اصلی می‌توانند امیدوار باشند که همان زیبایی‌شناسی گروتسک و همان ترس‌های خنده‌دار و عجیب و غریبی را که از این فرانچایز انتظار دارند را در قسمت جدید نیز ببینند.

 

زمان پخش و دوبله فیلم ظهور مرده شیطانی از فیلیمو

فیلم ظهور مرده شیطانی در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۲ در اچ‌بی‌او مکس عرضه شود، اما به دلیل استراتژی جدید استودیو و نمایش‌های آزمایشی مثبت، در نهایت این تصمیم گرفته شد که فیلم در عوض در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ اکران خود را در سینماها آغاز کند. البته فیلم ظهور مرده شیطانی تنها فیلم امسال نیست که بجای عرضه در اچ‌بی‌او مکس از سینماها سردرمی‌آورد. مهمانی خانگی House Party، آخرین رقص مایک جادویی Magic Mike’s Last Dance و بلو بیتل Blue Beetle، نیز در ابتدا قرار بود بطور انحصاری در اچ‌بی‌او مکس به نمایش درآیند اما سرانجام راهی پرده سینماها شدند. این مشابه کاری است که سال گذشته پارامونت با فیلم ترسناک لبخند Smile انجام داد. لبخند نیز قبل از اینکه نمایش‌های آزمایشی مثبت استودیو را مجاب کند که آن را روی پرده ببرد، قرار بود که یکی از عناوین انحصاری پارامونت پلاس باشد.

البته فیلم ظهور مرده شیطانی اولین نمایش جهانی خود را در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۳ در جشنواره فیلم جنوب از جنوب غربی مشهور به SXSW، پشت‌سر گذاشت. این فیلم ترسناک را می‌توانید در فیلیمو دوبله اختصاصی سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت مشاهده کنید.

دوبله اختصاصی فیلم ظهور مرده شیطانی از فیلیمو

در فیلیمو باز هم برای شما سورپرایز داریم و این فیلم را همزمان با پخش جهانی در استریم‌ها، به‌صورت دوبله منتشر می‌کنیم. تیم دوبله پرتلاش ما به مدیریت مینا قیاسپور آماده میکس و انتشار این فیلم ترسناک خواهند بود. صداپیشه‌های فیلم ظهور مرده شیطانی Evil Dead Rise از این قرار است؛

  • ناهید امیریان
  • فریبا رمضان پور
  • نرگس فولادوند
  • مینا قیاسپور
  • فرزاد احمدی
  • محمدرضا فصیحی نیا
  • مهدیار زمانی فر
  • نغمه عزیزی پور

آلیسا سادرلند در فیلم مرده شریر برمی‌خیزد

نقد و بررسی فیلم ظهور مرده شیطانی

آی‌جی‌ان | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

مت دوناتو | مرده شریر برمی‌خیزد دنباله‌ای آشنا از مرده شریر است که البته همزمان روح تازه‌ای نیز به آن می‌بخشد. فیلمی که تمام خشونت و خونی که انتظار دارید را با میزان به اندازه‌ای از شوخ‌طبعی که عامل محبوبیت این فرانچایز نزد طرفداران است، ارائه می‌دهد.

TheWrap | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

لکس بریسکوزو | در مجموع، مرده شریر برمی‌خیزد یک فیلم کاملا هیجان‌انگیز است. فیلمی که طرفداران سرسخت فرانچایز، افراد جدیدی که اولین‌بار به تماشای آن می‌نشینند و مخاطبانی که دوست دارند این مجموعه در مسیرهای جدید گام بگذارد را راضی خواهد کرد.

لیتل وایت لایز | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

دیوید جنکینز | در حالیکه فیلم حاوی یک ادای احترام دوست داشتنی است، کرونین صرفا تلاش نمی‌کند که از دینامیک متشنج و حرکات آکروباتیک دوربین که مشخصه سبک تجاری ریمی است، تقلید کند.

راجر ایبرت | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

کیتی رایف | هنگامی‌که مرده شریر برمی‌خیزد از مسیر خودش خارج می‌شود و آنچه را که مخاطب برای تماشایش آمده است را به او می‌بخشد، به فیلمی فوق‌العاده سرگرم‌کننده و لذت‌بخش تبدیل می‌شود.

فیلم استیج | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

جان فینک | برای طرفداران ژانر ترسناک، به ویژه علاقه‌مندان این فرانچایز، ممکن است توسعه شخصیت‌ها به اندازه سکانس‌های ترسناک اهمیت نداشته باشد. سکانس‌هایی که در مرده شریر برمی‌خیزد بطرز خارق‌العاده و استادانه‌ای اجرا شده‌اند و از زیبایی‌شناسی آرت دکو (یک سبک و جنبش هنری در معماری، هنرهای تجسمی و طراحی) یک ساختمان قدیمی پر از مبلمان قدیمی مستعمل و اشیای تصادفی پیدا شده، بهره می‌برند.

پلی لیست | امتیاز: ۳۳ از ۱۰۰

جیسون بیلی | کسانی که دوست دارند احساس ناراحتی یا انزجار پیدا کنند احتمالا چیزهای زیادی برای لذت بردن خواهند یافت. اما آیا این واقعا فیلمی ترسناک، تعلیق‌آمیز، پرتنش و چیزی بیش‌تر از مجموعه‌ای از شوک‌های مبتذل و جامپ‌ اسکرها است؟ نه واقعا اینطور نیست.

فیلم مرده شریر برمی‌خیزد

نقد فیلم ظهور مرده شیطانی برگرفته از سایت مجله پیست

آورورا امیدون | مرده شریر برمی‌خیزد همه چیز‌هایی که می‌توانید از یک فیلم مرده شریر بخواهید را برایتان به ارمغان می‌آورد. فیلمی که هم به اندازه کافی منزجرکننده است که باعث آزارتان بشود و همچنین بسیار خنده‌دار است. و البته مهم‌تر از همه، این شاید در بردارنده بیش‌ترین خونی باشد که در یک فیلم تاکنون دیده‌اید. این فیلم به کارگردانی لی کرونین، جسورانه فضای آشنای فرانچایز را رها می‌کند (کلبه‌ای در جنگل) و به آپارتمانی فرسوده در شهر که در آستانه خرابی است می‌رود. جاییکه الی به تازگی طلاق گرفته (آلیسا سادرلند) و سه فرزندش: بریجت (گابریل اکولز)، دنی (مورگانا دیویس) و کَسی (نل فیشر)، در آن زندگی می‌کنند.

فیلم زمانی شروع می‌شود که خواهر الی، بث (لیلی سالیوان)، یک آدم دردسرساز و مسئول تجهیزات موسیقی یک گروه پانک راک، پس از اینکه متوجه می‌شود باردار است به دیدار خواهرش می‌آید. در طول اقامت بث، شاهد شکل‌گیری پیوندی خواهرانه، فضایی صمیمانه و همچنین رنج و عذاب‌های بسیاری هستیم. طولی نمی‌کشد که الی در سکانسی که برداشتی هوشمندانه از صحنه جنگل مرده شریر اصلی است در آسانسور خانه‌اش گرفتار می‌شود. جاییکه سیم‌های برق آسانسور، شاخه‌های انتقام‌جوی فیلم اصلی را به یاد می‌آورد.

پس از مدتی چیزی عجیب و غریب در مورد مادر احساس می‌شود. او املتی می‌پزد که با مقدار مناسبی پوسته تخم‌مرغ تزئین شده است. الی رویای آزاردهنده‌ای که دیده است را به شکل مفصلی برای خانواده‌اش تعریف می‌کند. او همچنین با یک چاقوی بسیار بزرگ آن‌ها را در آپارتمان تعقیب می‌کند. از این لحظه به بعد، مرده شریر برمی‌خیزد به خشونتی مطلق، بی‌امان و سازش‌ناپذیر فرو می‌غلتد. کرونین در طول این نود دقیقه هر مقدار خون را که می‌تواند سرازیر می‌کند، در حالیکه به حس شوخ‌طبعی خبیثانه مرده شریر وفادار می‌ماند.

اما کرونین با تقلید از صحنه‌های کلاسیک، حفظ ظاهر آشنای موجودات شیطانی فرانچایز (معروف به Dedite ها) با چهره‌های رنگ‌پریده و چشمان برافروخته‌شان و یا بهره بردن از نماهای نقطه‌نظر سریع، تنها به دنبال ادای احترام به فرانچایز مرده شریر نیست. چراکه او مهر و امضای شخصی خود را نیز بر جهان آن بجا می‌گذارد و آنچه را که درباره این فیلم‌های کلاسیک می‌دانیم، واژگون می‌سازد. برای ترک گفتن محیط تسخیر شده‌ای که طرفداران مرده شریر می‌شناسند و نقل مکان به یک آپارتمان، جسارت خاصی نیاز است. این تغییر لوکیشن نتیجه می‌دهد. زیرا این ساختمان در حال فروپاشی نیز بخودی خود تبدیل به یک هیولا می‌شود.

فیلم مرده شریر برمی‌خیزد

دیو گاربت فیلمبردار، بر وهم‌انگیز بودن فضای آپارتمان تاکید می‌کند و با استفاده از نماهای اسپلیت دیوپتر (نماهایی که در آن‌ها پس‌زمینه و پیش‌زمینه هر دو در فوکوس هستند) فضای بین الی و قربانیانش را حذف می‌کند. همچنین گاربت اغلب از نماهای بسیار نزدیک بهره می‌برد که باعث می‌شوند نسبت به فضای جنگل در فیلم‌های قبلی، احساس کلاستروفوبیک بیش‌تری داشته باشیم. علاوه بر این، نماهای تراکینگ (نوعی نماهای حرکتی که در آن‌ها دوربین معمولا روی یک ریل سوار می‌شود و به عقب یا جلو و یا در کنار سوژه در حال حرکت، جابجا می‌شود) ترسناک باعث می‌شوند که دائما احساس کنیم چیزی در پشت دوربین در کمین است.

البته در فیلم‌های مرده شریر، شخصیت بدمن به همان اندازه صحنه‌پردازی حیاتی است و در اینجا نیز سادرلند از تمام انتظارات مربوط به شخصیت شیطانی‌ فراتر می‌رود. او با چهره‌ای از ریخت افتاده و یک لبخند کشیده مدل جوکر، ظاهری ترسناک‌تر از موجودات شیطانی فیلم‌های قبلی پیدا می‌کند. در حالیکه در چپ چپ نگاه کردن‌ها و حرکات سریع پلک‌ها و همچنین برخی دیالوگ‌های کاملا خنده‌دارش، طنزی غیر منتظره نیز دیده می‌شود.

سالیوان نیز در نقش خود می‌درخشد. او به شخصیت خود لحن و حالتی مناسب و نوعی سرزندگی همراه با افسون می‌بخشد، در حالیکه هسته عاطفی فیلم را به اندازه کافی واقعی و ملموس نگه می‌دارد و به این ترتیب صحنه‌های خشونت‌بار فیلم را تعدیل می‌کند.

نقطه ظعف اصلی مرده شریر این است که کرونین برای به تصویر کشیدن تصاویر تکان‌دهنده و پر از خونریزی چیزهای زیادی را قربانی می‌‌کند. این فیلم تنها در صورتی کار می‌کند که پنج شخصیت اصلی‌اش نتوانند آپارتمان خود را ترک کنند. در نتیجه، هیچ کس برای خروج از آنجا‌ تلاش ویژه‌ای از خود نشان نمی‌دهد. در حالیکه شاید بخاطر همه چیزهای وحشتناک و فاسدی که شاهدش هستیم سپاسگزار فیلم باشیم، اما گاهی می‌توانیم کرونین را تصور کنیم که از خود می‌پرسد:«چندش‌آورترین چیزی که می‌توانم در فیلم قرار بدهم چیست»؟ در واقع گاهی اینطور احساس می‌شود که کرونین تمام هدف خود را روی این موضوع می‌گذارد بدون آنکه توجه زیادی به پیرنگ داستانی داشته باشد. با اینحال نمی‌توان کرونین را ستایش نکرد. او به طرفداران مرده شریر دقیقا همان چیزی را می‌دهد که آن‌ها از فیلم جدید این فرانچایز می‌خواهند. فیلمی که همه خون و خونریزی و طنز و ارجاعاتی که احتمالا می‌خواهید را در طول نود دقیقه ارائه می‌دهد.

آلیسا سادرلند در فیلم مرده شریر برمی‌خیزد

امتیازهای فیلم Evil Dead Rise

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷.۹ از ۱۰
کاربران متاکریتیک هنوز امتیازی ثبت نشده است
منتقدان راتن تومیتوز ۹۵ درصد بر اساس ۴۲ نقد
کاربران راتن تومیتوز هنوز امتیازی ثبت نشده است
منتقدان متاکریتیک ۷۳ درصد براساس ۱۵ نقد

صحبت‌های کارگردان فیلم ظهور مرده شیطانی

لی کرونین: ما در شهر به مرده شریر نیاز داریم

  • هیچ راهی وجود نداشت که این فیلم را بسازم و ستون‌های اصلی که مرده شریر را به وجود می‌آورند را در آن قرار ندهم. بنابراین بله یک اره برقی وجود دارد و از آن بسیار وحشیانه استفاده می‌شود.
  • ما در شهر به مرده شریر نیاز داریم. من یک خانواده می‌خواستم و می‌خواستم شهری باشد. البته شیوه برخوردم تفاوتی نداشت. من آپارتمان را به عنوان یک کلبه و راهروها و سایر جنبه‌های آن را به عنوان جنگل می‌دیدم.
  • این کتاب‌ها ممکن است هویت‌های کمی متفاوتی داشته باشند. در واقع این لزوما همان کتابی نیست که اش در کلبه داشت. البته ارتباط خیلی محکمی دارد. حتی می‌تواند خطرناک‌تر باشد.
  • ما بسیار زیاد از خون استفاده کردیم. روش‌های زیادی برای قرار دادن خون روی صفحه وجود دارد. به عنوان نمونه آب قرمز با کمی رنگ خوراکی و یا خون دیجیتال. ما به روش قدیمی و از خون چسبنده استفاده کردیم.
  • رنده‌ها همیشه در هنگام آشپزی باعث وحشتم می‌شوند. زیرا آنقدر ساده و راحت هستند که ممکن است برخی از بند انگشتان خود را از دست بدهید. وقتی داشتم فیلم را می‌ساختم به چنین چیزی فکر می‌کردم…نمی‌گویم قبلا استفاده نشده است، اما من شخصا آن را ندیده‌ام. کابوس‌های آشپزخانه زیادی در فیلم وجود دارد.

پوستر فیلم Evil Dead Rise

پوستر فیلم Evil Dead Rise

 

تیزر رسمی فیلم Evil Dead Rise

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

7 نظر
  1. BTS می‌نویسد

    دوست من مادرش یکی از این کتاب که تو همین فیلم هم اومده رو توی وسایلش پیدا کرده می گه توی اون عکس ها و یک پارچه بود
    پارچه برای بازگشایی کتاب بعدی و بعدی و بعدی بود برای این کار یک متنی هم زیرش بود که میگفت یک نفر رو بکش بعد برو تو اتاق تاریکی که هیچ کس پاشو نذاشته تو اونجا بعد کف دستت رو با چاقو ببر خونش رو بریز رو اون پارچه بزار لای کتاب و بعد کتاب رو ببند و بعد کتاب بعدی با جرقه ظاهر میشه ولی مادر دوستم ترسید انداخت تو سطل آشغال
    می گم کاش به من داده بود

  2. Rabia Ahmadi می‌نویسد

    اگه کسی می‌دونه قسمت دو داره بگه لطفاً

  3. Rabia Ahmadi می‌نویسد

    فیلم خوبی بود نمی‌دونم قسمت دو هم داره یانه

  4. Somaye می‌نویسد

    اگه کلی بخوام نظر بدم کاراکترها موزیک صدا و نحوه فیلمبرداری و یکی دو قلم دیگه باعث شد وقت بزارم تماشا کنم اما داستان فیلم ترسناک نبود سبک روانی نوشته شده بود با اینهمه مشکلات تو این دوره اکثر جوونا خواب‌هایی تعریف میکنن ک با شنیدنش تپش قلب میگیری من از کارگردان و بازیگران بابت ارائه فیلم ممنونم اما با اینهمه دیدن ژانر ترسناک این فیلم باب میام نبود .خسته نباشید ❤️❤️

  5. مجید می‌نویسد

    فیلم خوبیه ای کاش دنباله داشته باشه

  6. بنده خدا می‌نویسد

    جالب بود هرچند آنچنان ترسناک نبود ولی مهیج

  7. Hop می‌نویسد

    کیفیت وب دل کی میاد

filimo the north pole