درباره سینمای آلفونسو کوارون

فیلمساز فرم و فکر

شنبه‌ها؛ یک کارگردان

شاید جالب باشد فیلمسازی که در کارنامه‌اش تنوع ژانری دیده می‌شود به عنوان یکی از غیر قابل پیش‌بینی‌ترین کارگردانان سینمای مدرن شناخته می‌شود. حرکت دوربین استادانه و همکاری همیشگی با امانوئل لوبزکی، رنگ سبز غالب و دقت در جزئیات صحنه از ویژگی‌های اصلی فیلم‌های آلفونسو کوارون هستند. کوارون محتوا را با فرم پیوند می‌دهد و ماهرانه آن را در تصویر می‌گنجاند.

آلفونسو کوارون اما بیش از هر چیزی برای نماهای طولانی فیلم‌هایش شهرت دارد. او هم می‌تواند فیلمی هالیوودی را به بهترین نحو بسازد و هم می‌تواند حس شاعرانگی را در فیلم‌های خود رشد دهد. کوارون تاکنون ۲ مرتبه برای جاذبه و رما نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده‌ است و هر ۲ بار توانسته ‌است، اسکار را به خانه ببرد. آلفونسو کوارون برای اولین بار کار خود را در تلویزیون و به عنوان یکی از عوامل فنی شروع کرد که بعدها در سمت کارگردان شروع به فیلم‌سازی و برنامه‌سازی برای تلویزیون نمود.

دوران کارگردانی در تلویزیون باعث شد که او توسط چند کارگردان مشهور مکزیکی، به عنوان دستیار کارگردان مشغول به کار شود. اولین حضور بین‌المللی کوارون با فیلم یک پرنسس کوچک رقم خود که آن را در آمریکا منتشر کرد. فیلم بعدی‌اش در عرصه بین‌الملل، فیلمی تحت نام انتظارات بزرگ بود که بازیگران سرشناسی چون رابرت د نیرو، ایتن هاک و گوئینت پالترو در آن به ایفای نقش پرداخته بودند. فیلم بعدی کوارون اما فیلمی به زبان اسپانیایی به نام «و همچنین مادرت» بود که مجدداً او را به مکزیک برگرداند.

در سال ۲۰۰۴ کوارون فیلم هری پاتر و زندانی آزکابان را کارگردانی کرد. این فیلم بسیار مورد تحسین منتقدین و تماشاگران قرار گرفت. این تحسین‌ها تا جایی بود که این فیلم را بهتر از ۲ قسمت قبلی دانسته و اعتقاد داشتند تنها فیلم هری پاتری است که بسیار شبیه به رمان هری پاتر ساخته شده. این فیلم همچنین بهترین فیلم هری پاتر بود تا اینکه سال‌ها بعد، هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم در سال ۲۰۱۱ رکورد آن را شکست.

از فیلم‌های بعدی او می‌توان به فیلم موفق فرزندان انسان اشاره نمود که این فیلم نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و توانست نامزد دریافت ۳ جایزه اسکار شود. از بازیگران این فیلم می‌توان به کلایو اوون، جولیان مور و مایکل کین اشاره نمود. خود کوارون برای این فیلمش نامزد دریافت ۲ جایزه اسکار، یکی برای بهترین تدوین و دیگری برای بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد.

آلفونسو کوارون

در سال ۲۰۱۰ آلفونسو کوارون کار بر روی پروژه فیلم جاذبه را شروع کرد. در این راه، دیوید هیمن که پیش‌تر با هم در فیلم هری پاتر نیز کار کرده بودند او را همراهی می‌کرد. داستان فیلم در خصوص یک فضانورد گرفتار در فضا بود و بازیگرانی چون ساندرا بولاک و جورج کلونی در آن بازی می‌کردند. در نهایت این فیلم در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. فیلم به قدری جذاب بود که نامزد دریافت ۹ جایزه اسکار در عناوین مختلفی شد که در بین آن‌ها، آلفونسو کوارون توانست جایزه اسکار بهترین تدوین (به همراه یکی دیگر از عوامل فیلمش) و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برنده شود.

وی اولین فیلم‌ساز کشورهای لاتین بود که این جایزه را از آن خود کرد. او همچنین در سال ۲۰۱۳ مجموعه تلویزیونی باور را خلق کرد که در ژانر تخیلی-فانتزی-ماجرایی است و از شبکه ان‌بی‌سی آمریکا پخش خواهد شد. او یکی از مکزیکی‌های محبوب هالیوود که در عموم ژانرها تجربیاتی داشته است به حساب می‌آید. علاقه او به سویه‌های تاریک جهان امروز در آثار موفق‌اش مثل فرزندان بشر دیده می‌شود و تمایل به نمایش امید به مثابه عنصری رهایی‌بخش در زندگی انسان، در جاذبه به اوج خود می‌رسد. کوارون با روما برنده چندین جایزه اسکار شد.

فیلمی که دست بر روی معضلات اجتماعی در جوامع توسعه نایافته می‌گذارد و به ارائه تصویری شاعرانه از زیست مردمان جوامع آمریکای مرکزی و بازنمایی فرهنگ‌های غیر انگلیسی زبان می‌پردازد. در واقع سینمای کوران را می‌توان سینمای دغدغه‌مند نسبت به مسائل بشری داشت که هر چند اغلب فضای تلخی دارد اما تمهیدات فرمی او موجب شده تا زیبایی‌شناسی دلنشینی در آن‌ها وجود داشته باشد که تماشای آثارش را جذاب می‌کند حتی با اینکه او نماهای طولانی زیادی در آثارش دیده می‌شود اما تصویر و روایت شاعرانه آن‌ها موجب می‌شود تا مخاطب دچار ملال نشود.

تماشای آنلاین فیلمهای آلفونسو کوارون در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil