در فیلیمو -قانونی- ببینید

همه چیز درباره فیلم تفریق

ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده ستاره‌های فیلم مانی حقیقی هستند

مانی حقیقی پس از ساخت چند فیلم سینمایی در ژانرهای مختلف در جدیدترین تجربه فیلمسازی خود سراغ یک موضوع تخیلی با زمینه‌های روانشناسانه و فلسفی رفته است که در جشنواره تورنتو به عنوان نماینده ایران حضور داشت. حالا بعد از ماجرای لو رفتن نسخه اصلی فیلم، به طور اختصاصی در فیلیمو منتشر شده است تا علاقه‌مندان قانونی این فیلم را تماشا کنند.

خلاصه داستان فیلم تفریق مانی حقیقی

خلاصه داستان فیلم تفریق Subtraction ساخته مانی حقیقی، جوری که لو نرود، از این قرار است؛ وقتی فرزانه (ترانه علیدوستی) مردی را در اتوبوس شهری می‌بیند که شبیه شوهرش جلال (نوید محمدزاده) است، او را تا ساختمانی ناآشنا تعقیب می‌کند. از خیابان تماشا می‌کند که او وارد آپارتمانی می‌شود تا با زن دیگری ملاقات کند. فرزانه سه ماهه باردار است و به سختی در شغل خود به عنوان مربی رانندگی کار می‌کند. او باور می‌کند که جلال در یک رابطه عاشقانه دیگر گرفتار شده است. فرزانه از هم می‌پاشد، او حالا بیش از کشف ماجرای اتوبوس، به کشیدن نخ‌ها و از بین رفتن رابطه‌اش با جلال ادامه می‌دهد…

فهرست بهترین فیلم های ایرانی عاشقانه

عوامل و بازیگران تفریق

مانی حقیقی که با ساخت آثاری همچون کنعان و اژدها وارد می‌شود علاقه خود را به ساخت فیلم‌هایی آوانگارد در حوزه‌های فلسفه نشان داده است در فیلم تفریق سراغ بازیگر همیشه محبوبش ترانه علیدوستی رفته و با حضور نوید محمدزاده به عنوان نقش اصلی مرد یک زوج جدید را در سینمای ایران تجربه کرده است.

  • کارگردان: مانی حقیقی
  • فیلمنامه: امیررضا کوهستانی، مانی حقیقی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، اسماعیل پوررضا، فرهام عزیزی
  • فیلمبردار: مرتضی نجفی
  • تدوین: میثم مولایی
  • طراح صحنه: محسن نصراللهی
  • صدا: امیرحسین قاسمی
  • موسیقی: رامین کوشا
  • گریم: ایمان امیدواری
  • مدت زمان: ۱۰۷ دقیقه
  • سال تولید: ۱۴۰۱

دانلود و تماشای آنلاین فیلم تفریق مانی حقیقی

نقد و بررسی منتقدان و مخاطبان درباره تفریق

رابین سیتیزن منتقد سرشناس امریکایی درباره فیلم جدید مانی حقیقی تفریق در سایت رسمی جشنواره فیلم تورنتو نوشته است:

  • مانی حقیقی فیلم جدیدش تفریق از یک زیبایی‌شناسی سیاه مایل به خاکستری بهره می‌برد که در قالب یک درام روانشناختی سعی می‌کند داستانش را در زیر باران یک شهر نشان دهد.
  • تفریق یک اثر تماشاگرپسند است همراه با یک موسیقی پرتنش و یک دست سینمایی که ترسی از خاموش کردن چراغ‌ها ندارد. همه این‌ها توسط دو بازیگر مشهور بین‌المللی ایرانی به تصویر کشیده شده است.
  • ترانه علیدوستی که پس از فیلم فروشنده در سال ۲۰۱۶ به جشنواره تورنتو بازگشت و نوید محمدزاده که در جشنواره تورنتو همزمان فیلم شب داخلی دیوار را دارد و برای نمایش موفق فیلم بدون تاریخ بدون امضا در سال گذشته جوایز متعددی دریافت کرد.
  • گفتن بیشتر به معنای از بین بردن راز غیرممکنی است که در تاریکی انتظارت را می‌کشد.

دانلود موسیقی متن فیلم تفریق

سایت سینه اروپا cineuropa

دیوید کاتز | جدیدترین فیلم مانی حقیقی، فیلمساز ایرانی، یک فیلم هیجان‌انگیز پرپیچ و خم است که دو خانواده از دو طبقه اجتماعی متفاوت را در یک فضای ابزورد مقابل هم قرار می‌دهد. شاید لو دادن داستان یک فیلم و اسپویل کردن آن احساس ناخوشایندی به مخاطب بدهد اما باید این نکته را بدانیم که تفریق حکایتی از جامعه ایرانی است که فاصله طبقاتی آن‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد. مانند فیلمساز دیگر ایرانی اصغر فرهادی که در فیلم‌های گذشته و جدایی از دو طیف مختلف جامعه روایت‌هایی را مطرح می‌کند که همگی نشان‌دهنده قدرت درام در تعریف قصه است. شاید تفریق آنقدر متمایز نباشد که واقعاً خودش را در میان انبوه محتوای ژانر قرار دهد، اما تجربه‌ای زیبا و ترسناک را پیش روی ما می‌گذارد که کمتر از فیلمسازان آسیایی دیده‌ایم.

سایت icsfilm

آمبروژ پیوک | تفریق یک فیلم ماهرانه است. فیلمنامه به طرز ماهرانه‌ای بین ۴ دیدگاه شخصیت‌های اصلی تعادل برقرار می‌کند و در عین حال تماشاگر را تا پایان با قصه همراه می‌کند تا بتواند سرنوشت شخصیت‌ها را حدس بزند. مانی حقیقی کارگردان و مرتضی نجفی فیلمبردار با کادربندی عالی به تنش درون قصه کمک می‌کنند و بازی روشنایی و تاریکی و موضوع هویت را تجسم می‌بخشند. میثم مولایی تدوین فیلم را به خوبی اجرا می‌کند، و با تاریک‌کردن صفحه در چند لحظه کلیدی، فضایی را برای تامل ایجاد می‌کند.

نظر تماشاچیان در سایت letterboxd

مونا جلالی | مانی حقیقی مثل فیلم‌های قبلی‌اش، خصوصا اژدها وارد می‌شود، برای قصه‌ فیلم تفریق هم جهان و شهر خودش را می‌سازد. شهری که در آن آسمان با اینکه آفتابی است، اما باران بند نمی‌آید. و این فضای مالیخولیایی در قصه‌ اصلی‌اش هم جاری است. در سینمای امروز ایران که پُر شده از فیلم‌های به اصطلاح اجتماعی که از شعارهای سیاسی و اجتماعی و اخلاقی لبریزند، که همه‌ کاراکترهای محبوس در چهاردیواری‌های مختلف‌شان مدام در حال داد زدن و پریدن به یکدیگر هستند، چقدر جای فیلم‌هایی مانند تفریق خالی است. فیلمی که صرفنظر از مشکلات اقتصادی و اجتماعی امروز ایران، داستان خودش را می‌گوید و دنیای خودش را می‌سازد. و در کنار این‌ها، حرف‌هایی هم دارد.

تفریق مانی حقیقی دنبال شعار دادن و پند و اندرز نیست. گل‌درشت نمی‌شود و نمادهایش به‌جاست. قصه می‌گوید؛ قصه‌ ۴ کاراکتر که گرچه تک به تک زیاد به آن‌ها نزدیک نمی‌شود، اما از لابه‌لای روابط میان‌شان، خوب آن‌ها را پرداخت و ترسیم می‌کند. با اینکه فیلم ایده‌ جذابی دارد که چندان هم نو نیست، اما برای من جذابیت اصلی‌اش در قصه‌ مرکزی آن نبود، بلکه رابطه‌ میان کاراکترها و کنش‌ها و واکنش‌هایشان جذبم کرد.

از نظر تکنیکی هم حقیقی دوباره حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ از فیلمبرداری درست و موسیقی به اندازه تا حتی کات زدن‌ها و تغییر قاب‌ها که خصوصا در اواسط فیلم برای تداوم کابوس کاراکترها نقش پررنگی دارند. مثلا سکانسی که محسن در راهرو ایستاده و چراغ خاموش می‌شود و کات، در دستشوییِ احتمالا بیمارستان جلال چراغ را روشن می‌کند. کابوس آن‌ها بی‌وقفه ادامه دارد. با همه این‌ها، گهگاه، خصوصا در پایان، منطق روایی فیلم کار نمی‌کند و متاسفانه مثل اکثر فیلم‌های ایرانی، تفریق هم در پایان لنگ می‌زند. ولی حتما دوباره هم فیلم را خواهم دید، و در بارهای بعدی تماشا هم فکر می‌کنم چیزهای جدیدی برایم دارد.

لیلا شوریده | مانی حقیقی دو ویژگی را توامان دارد: جسارت و خلاقیت. دقیقا همین «دو ویژگی» او را متمایز و دوست داشتنی می‌کند؛ «قانع نبودن به واقعیت و گاه حتی هجو آن» عنصر نایابی است که تفریق را فارغ از کاستی‌هایش ارزشمند می‌سازد. تفریق روی لبه واقعیت و رئالیسم جادویی قدم می‌زند و چه بستر مناسبی برای نمادپردازی خلق می‌کند تا دانه‌هایش را در ذهن مخاطب بکارد؛ از بارانی که بی‌وقفه می‌بارد و حتی از سقف خانه‌ها هم چکه می‌کند تا ماشین آموزشگاه رانندگی و ترمز دوقلویش و یا حتی واشری که مثل حلقه در انگشت می‌لغزد؛ تمام ایده‌ها و نمادها تقریبا به صورت قابل قبولی ارائه شده‌اند. خوش‌سلیقگی در موزیک و فیلمبرداری هم کاملا مشهود است و گاه مثل دیالوگ حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ قطع و وصل تصاویر پی‌درپی آدم‌ها در موقعیت‌های مشابه یا موزیک گویی جمله‌هایی از فیلمنامه‌اند.

تمام این عوامل نوید وجود لایه‌هایی در عمق اثر را دارند. مانی حقیقی اندکی فلسفه می‌داند، پس کمی بی‌انصافی است که تفریق را صرفا داستان دو زوج که اتفاقات عجیبی از سر می‌گذرانند، بدانیم. در کل فیلم خوب برای من فیلمی است که نه پاسخ، بلکه پرسشی به ارمغان آورد. هدیه‌ تفریق هم برای من این پرسش بود که: پس از سال‌ها زندگی مشترک، نسخه‌های فقط اندکی بهتر از ما، چقدر می‌توانند احساسات عمیق‌تر و رنگین‌تری تجربه کنند.

 

حاشیه‌های فیلم تفریق و ماجرا لو رفتن نسخه اصلی

  • سال ۱۳۹۹ برای اولین بار خبر از تولید فیلم تفریق به کارگردانی مانی حقیقی منتشر شد
  • در فهرست اولیه نام پریناز ایزدیار به عنوان بازیگر اصلی نقش زن اعلام شد و حتی عکس‌هایی در پیش تولید فیلم با کارگردان گرفته شد.
  • پریناز ایزدیار به دلیل آنچه بیماری کرونا و به هم ریختگی برنامه‌ها از سوی کارگردان اعلام شد با وجود تمرین‌های پیش از فیلمبرداری از پروژه انصراف داد و مانی حقیقی که پیش از این در کنعان و پذیرایی ساده با ترانه علیدوستی همکاری کرده بود در سومین تجربه همکاری در مقام کارگردان با او قرارداد بست.
  • فیلمبرداری فیلم تفریق ۲ بار به دلیل اوج گیری همه گیری کرونا به تعویق افتاد تا در نهایت تابستان سال ۱۴۰۰ این فیلم به مرحله تولید رسید.
  • تفریق قرار بود در جشنواره چهلم فیلم فجر حاضر باشد اما مراحل فنی فیلم طولانی شد و همین موضوع باعث شد فیلم به جشنواره فیلم فجر نرسد.
  • اولین نمایش فیلم تفریق در جشنواره فیلم تورنتو بود که معتبرترین جشنواره سینمایی در امریکای شمالی به شمار می‌رود.
  • پس از لو رفتن نسخه کامل و با کیفیت فیلم های برادران لیلا و جنگ جهانی سوم، حالا فیلم تفریق مانی حقیقی را هم باید به سومین فیلم فهرست لورفته‌های خارجی(!) اضافه کرد که در یکسال گذشته در فضای مجازی منتشر شده‌اند. وجه مشترک این ۳ فیلم، حضور در جشنواره‌های جهانی و -احتمالا- بستن قرارداد با پلتفرم‌های پخش خارجی است. فیلم‌هایی که به محض نمایش در وی‌او‌دی‌های خارجی، با کیفیت‌های مختلف، به دست مخاطب ایرانی می‌رسند. این اتفاق تلخ درباره فیلم تازه مانی حقیقی در ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ رخ داد و باعث شد تا فیلم تفریق نقل محافل و نقدها شود.

عکس های اختصاصی و کامل فیلم تفریق مانی حقیقی

پوستر و تیزر فیلم Tafrigh

پوستر فیلم تفریق
پوستر فیلم تفریق ویژه جشنواره تورنتو ۲۰۲۲
پوستر فیلم تفریق
پوستر فیلم تفریق درTIFF 2022

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

61 نظر
  1. Ami می‌نویسد

    این فیلم حرف های زیادی برای گفتن داره مطمعنم تحلیل های زیادی هم داره برداشت های متفاوت

  2. Ami می‌نویسد

    یک اثر فوق‌العاده نوآور سوررئال ماننده فیلم بی رویا مدیوم سینمای ایران با این فیلم ها داره تغییر می‌کنه و پیش به سوی گام بلندتر برمیداره

  3. Ami می‌نویسد

    یک اثر فوق‌العاده نوآور سوررئال ماننده فیلم بی رویا مدیوم سینمای ایران با این فیلم ها داره تغییر می‌کنه و پیش به سوی گام بلندتر برمیداره امیدوارم بازم ببینیم از این دست فیلم ها دیدنش خالی از لطف نیست با تشکر

  4. شیدا می‌نویسد

    بی محتوا ترین فیلم ممکن در ۲۸ سال عمرم !!!

  5. شیدا می‌نویسد

    بی محتوا فیلم ممکن طی ۲۸ سال عمرم !!!

  6. شاهین می‌نویسد

    واقعا یه فیلم جالب ولی گیج کننده بود

  7. Prestige می‌نویسد

    سلام
    چرا اون صحنه آخرش که بیتا و جلال دست رو دست هم گذاشتن رو حذف کردید؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      بله، متاسفانه این نسخه رو دادند برای پخش و لابد مجوز داشته. فیلیمو نقشی در سانسور محتواهای مجوزگرفته ایرانی نداره.

  8. محسن می‌نویسد

    همه نظرات و تحلیل ها محترم
    فرزانه میتونه دچار اختلال روانی اسکیزوفرنی یا اسکیزوتایپال باشه و جلال رو طوری که دوستش داره و میخواد ببینه در قالب بیتا و محسن ببینه
    مرز واقعیت و خیال به هم میریزه و کنترل از دستش خارج میشه تا اینکه با یک اتفاق مثل کشتن تصویر اون دو تا خود و فردیت و شخصیت جدیدی برای خودش بسازه و باهاش کنار بیاد

filimo the north pole