مروری بر آمار فروش و مخاطبان فیلم‌های اکران شده

نوید محمدزاده؛ ببر بفروش فروردینی!

۱۷ فروردین تولد این بازیگر مطرح سینمای ماست

هفدهم فروردین ماه ۱۳۶۵ سالروز تولد نوید محمدزاده است. او که فعالیت بازیگری‌اش در سینما را با حضور در نقش کوتاهی در فیلم «در میان ابرها» (روح الله حجازی، ۱۳۸۷) از اواخر دهه ۸۰ شمسی آغاز کرد، در پایان سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از بهترین بازیگران دهه ۹۰ شناخته می‌شود.
اینجا مروری داریم بر آمار فروش فیلم‌های محمدزاده در همه سال‌های محبوبیت و فعالیت. آیا او ستاره بفروشی است؟

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

آغاز یک ستاره | وقتی نام نوید محمد زاده در تیتراژ آمد

نوید محمدزاده در سال ۱۳۸۶ در اولین نقش‌آفرینی سینمایی خود در اولین ساخته سینمایی روح‌الله حجازی در نقشی کوتاهی ظاهر شد و در همان حضور نیز خوش درخشید. فیلم در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق شد سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را به دست آورد. همچنین تندیس زرین بهترین بازیگر زن اصلی جشن خانه سینما (۱۳۸۷) هم به الناز شاکردوست برای همین فیلم تعلق گرفت. «در میان ابرها» اواخر اردیبهشت سال ۱۳۸۸ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و تنها حدود ۱۰ هزار بیننده از فیلم دیدن کردند.

نوید محمدزاده پس از حضور در فیلم «در میان ابرها» از سال ۱۳۸۷ بازی در تئاتر را آغاز کرد که تا به امروز این فعالیت ادامه داشته است.

نوید محمدزاده

بازگشت به پرده نقره‌ای | از سیزده می‌درخشد

او در سال ۱۳۹۱ بار دیگر به دنیای تصویر بازگشت و طی یک سال در ۲ فیلم سینمایی، یک فیلم تلویزیونی و یک مجموعه تلویزیونی بازی کرد؛ محمدزاده در فیلم «لرزاننده چربی» دومین ساخته محمد شیروانی نقشی کوتاه بر عهده داشت. «لرزاننده چربی» توقیف شد و شیروانی در سال ۱۳۹۴ به نشانه اعتراض فیلمش را در اینترنت عرضه کرد. در این فیلم علاوه بر محمدزاده، زنده‌یاد لوون هفتوان در اولین نقش‌آفرینی سینمایی‌اش و مریم پالیزبان نقش‌های اصلی را بر عهده داشتند.

فیلم تلویزیونی «داستان ما قصه تو…» ساخته رضا بهشتی و به تهیه‌کنندگی سعید سعدی دیگر فعالیت بازیگری نوید محمدزاده در سال ۱۳۹۱ بود. او باز هم نقش مکمل اما این بار پررنگ بر عهده داشت و هومن سیدی و حدیث میرامینی بازیگران اصلی این فیلم تلویزیونی بودند.

مجموعه تلویزیونی ۱۵ قسمتی «سهمی برای تو» به کارگردانی مسعود اطیابی در سال ۱۳۹۱ ساخته شد و محمدزاده یکی از نقش‌های فرعی این مجموعه را عهده‌دار بود. این مجموعه تیرماه سال ۱۳۹۱ از شبکه دوم سیما پخش شد.

حسن ختام فعالیت بازیگری نوید محمدزاده در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ شکل گرفت. حضوری کوتاه و البته قابل تحسین در اولین ساخته سینمایی هومن سیدی «سیزده» با نقش آفرینی امیر جدیدی، آزاده صمدی، امیر جعفری، ریما رامین‌فر و یسنا میرطهماسب. لازم به ذکر است فیلم «آفریقا» اولین ساخته هومن سیدی با نقش‌آفرینی شهاب حسینی، امیر جدیدی، جواد عزتی و آزاده صمدی به دلیل اینکه موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی نشد، سر از شبکه نمایش خانگی درآورد و هیچ‌گاه به اکران عمومی درنیامد.

«سیزده» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به دلیل ناقص بودن نسخه ارائه شده به دفتر جشنواره توسط داوران رد شد و فیلم در سال ۱۳۹۲ و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به بخش مسابقه راه یافت و با استقبال داوران و نویسندگان و منتقدان مواجه شد. فیلم در بخش نگاه نو نامزد دریافت سه جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه شد. «سیزده» دهم دی ماه سال ۱۳۹۳ به اکران عمومی درآمد و تنها توانست حدود ۷۰ هزار مخاطب جذب کند.

فیلم عصبانی نیستم

شروع درخشش | کمی عصبانی باش!

«عصبانی نیستم» دومین فیلم سینمایی رضا درمیشیان با بازی نوید محمدزاده و باران کوثری در سال ۱۳۹۲ ساخته شد و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر درخشید. فیلم در ۶ بخش نامزد شد از جمله نوید محمدزاده برای بهترین بازیگر مرد اصلی. اما شب قبل از اختتامیه دست‌اندرکاران «عصبانی نیستم» از داوری انصراف دادند و سیمرغ بهترین بازیگر مرد اصلی به رضا عطاران برای بازی در فیلم «طبقه حساس» رسید. هرچند که عطاران هنگام دریافت جایزه روی سن گفت که این جایزه متعلق به او نیست.

نوید محمدزاده با «عصبانی نیست» حسابی درخشید و به شهرت رسید. فیلم اما توقیف شد و پس از ۵ سال به اکران عمومی رسید. فیلم، زمانی در سینماها به نمایش درآمد که نسخه کامل و بدون سانسور فیلم دست به دست می‌گشت و البته هنرنمایی‌های نوید محمدزاده در دیگر فیلم‌های سینمایی را مخاطبان روی پرده سینماها دیده بودند و سیمرغ‌ها و تندیس‌ها را او از آن خود کرده بود. «عصبانی نیستم» ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در سینماها به نمایش درآمد و طبیعتا با استقبال کمی روبه‌رو شد و حدود ۳۳۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه بیست و چهارم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم رضا درمیشیان رسید.

فیلم ناهید

اولین جایزه بین‌المللی نوید محمدزاده | دستاوردی برای ناهید

نوید محمدزاده یک سال پس از «عصبانی نیستم» در اولین ساخته سینمایی آیدا پناهنده بازی کرد. او در کنار پژمان بازغی و ساره بیات در نقش مکمل ظاهر شد و ستاره فیلم هم بود. فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و البته قدر ندید. تنها دستاورد فیلم «ناهید» در جشنواره فیلم فجر نامزدی بهترین فیلمنامه در بخش نگاه نو بود.

اما فیلم آیدا پناهنده جوایز مختلفی از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی به دست آورد از جمله جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره براتیسلاوا در سال ۲۰۱۵ برای نوید محمدزاده که اولین جایزه بین‌المللی نوید هم بود. «ناهید» اواخر آبان سال ۱۳۹۴ در سینماها به نمایش درآمد و به توفیقی هم نرسید. تنها حدود ۶۲ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه سی و دوم جدول پربیننده‌ترین‌های سال به «ناهید» رسید.

نوید محمدزاده

اولین فیلم پرفروش، اولین سیمرغ | خلق یک شاهکار در ابد و یک روز

نوید محمدزاده که همچنان زخم‌خورده سیمرغ بلورین فیلم «عصبانی نیستم» بود در سال ۱۳۹۴ در سه فیلم سینمایی در سه نقش متفاوت بازی کرد و برای نقش‌آفرینی ماندگارش در فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی بالاخره به سیمرغ رسید.

همچنین هنرنمایی‌اش در فیلم «خشم و هیاهو» باز هم ساخته‌ای از هومن سیدی -پس از همکاری مشترک‌شان در فیلم «سیزده»- هم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بازیگر مرد اصلی هم بود. او حتی در «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان هم خوش درخشید و لحظات ماندگاری در اجرای بی‌نقص‌اش ثبت کرد.

«ابد و یک روز» و «خشم و هیاهو» همزمان با هم به عنوان فیلم نوروزی سال ۱۳۹۵ در سینماهای ایران به روی پرده رفتند و «ابد و یک روز» با حضور پیمان معادی، پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شیرین یزدانبخش و شبنم مقدمی موفق شد مخاطبان بیشماری را به سالن‌های سینما بکشاند. بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تماشاگر از فیلم دیدن کردند و رتبه چهارم جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم درجه یک و دیدنی سعید روستایی رسید.

«خشم و هیاهو» اما با اینکه از داستان ملتهبی برخوردار بود نتوانست در گیشه موفق باشد و تنها ۲۱۵ هزار مخاطب جذب سالن‌های سینماهای نمایش‌دهنده فیلم هومن سیدی شدند. با اینکه طناز طباطبایی و رعنا آزادی‌ور در تیم بازیگری، نوید محمدزاده را همراهی می‌کردند. «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان هم ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۵ به روی پرده رفت و موفق شد حدود ۸۵۰ هزار مخاطب را روانه سالن‌های سینما کند و در رده هشتم جدول پرتماشاگرترین فیلم‌های سال قرار گیرد.

نوید محمدزاده در سال ۱۳۹۵ در دو فیلم سینمایی دیگر نقش آفرینی کرد: «خفه‌گی» ساخته فریدون جیرانی و «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند که موفق شد برای فیلم دوم، دومین سیمرغ بلورین کارنامه سینمایی‌اش را از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر تصاحب کند.

هر دو فیلم در سال ۱۳۹۶ اکران شدند و هر دو به یک اندازه تماشاگر داشتند. «خفه گی» با نقش آفرینی الناز شاکردوست، پردیس احمدیه، ماهایا پطروسیان و پولاد کیمیایی در تاریخ ۲۶ مهر روانه پرده سینماها شد و حدود ۴۷۰ هزار مخاطب داشت و همچنین «بدون تاریخ بدون امضا» با هنرنمایی امیر آقایی، هدیه تهرانی و زکیه بهبهانی هم از ۲۵ بهمن همان سال به روی پرده رفت و نزدیک به ۴۵۵ هزار بیننده جذب سالن‌های سینما کرد.

مغزهای کوچک زنگ زده

سه فیلم، سه شاهکار، بدون سیمرغ!

محمدزاده طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ در سه فیلم سینمایی بازی کرد و ضمن ثبت شاهکارهای کارنامه بازیگری خود، سه فیلم پرفروش را روی پرده سینماها داشت؛ «مغزهای کوچک زنگ زده» سومین همکاری مشترک هومن سیدی و نوید محمدزاده پس از فیلم‌های «سیزده» و «خشم و هیاهو» در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و مورد استقبال بی‌نظیر نویسندگان و منتقدان و همچنین داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

محمدزاده که در این فیلم با گریمی متفاوت جلوی دوربین رفته بود، تحسین‌برانگیز ظاهر شد و البته در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تنها نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. امیر جدیدی برای بازی در فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» و همچنین امین حیایی برای «شعله‌ور» به ترتیب سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار جشنواره را از آن خود کردند. فیلم هومن سیدی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نامزد یازده جایزه بود که موفق به کسب ۴ سیمرغ بلورین در بخش‌های فیلم منتخب تماشاگران، بهترین فیلم هنر و تجربه، بهترین صداگذاری و بهترین فیلمنامه شد.

«مغزهای کوچک زنگ زده» در سال ۱۳۹۷ اکران شد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب را جذب سالن‌های سینما کرد و در رده ششم جدول پرتماشاگرترین‌های سال ایستاد.

نوید محمدزاده

تثبیت یک ستاره | نوید پرفروش می‌شود

نوید محمدزاده در سال ۱۳۸۷ در دو فیلم مطرح و پرتماشاگر بازی کرد: «متری شیش و نیم» دومین ساخته سعید روستایی و «سرخپوست» دومین ساخته نیما جاویدی. هر دو فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درخشیدند و با اینکه نوید محمدزاده در هر دو فیلم و بخصوص «سرخپوست» معرکه و تحسین‌برانگیز ظاهر شده بود اما فقط نامزد دریافت جایزه برای هر دو فیلم شد و دستش از سیمرغ کوتاه ماند.

«متری شیش و نیم» با ده نامزدی و «سرخپوست» با شش نامزدی هر دو موفق شدند سه سیمرغ بلورین به دست بیاورند و پس از «شبی که ماه کامل شد» و در کنار «ماجرای نیمروز: رد خون» فیلم‌های موفق جشنواره سی و هفتم فیلم فجر بودند.

«متری شیش و نیم» با نقش‌آفرینی پیمان معادی، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی در کنار نوید محمدزاده که سیمرغ بلورین بهترین فیلم تماشاگران را از آن خودش کرده بود نوروز سال ۱۳۹۸ در سینماها به نمایش عمومی درآمد و توانست بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تماشاگر را روانه سالن‌های نمایش دهنده کند و پس از فیلم‌های «مطرب» و «تگزاس ۲» به عنوان سومین فیلم پرتماشاگر و اولین فیلم غیرکمدی سال دست یابد.

«سرخپوست» هم با هنرنمایی پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، حبیب رضایی، ستاره و آتیلا پسیانی در کنار نوید محمدزاده در روز ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در سینماها اکران شد و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیننده داشت و در رتبه ششم جدول پرتماشاگرترین‌های سال قرار گرفت.

نوید محمدزاده

ادامه روند صعودی؟ | آزمون تازه نوید محمدزاده

باید منتظر نقش‌آفرینی نوید محمدزاده -که در قرن قبل انجام شده و در قرن جدید قرار است به روی پرده برود- بمانیم و ببینیم که چقدر موفق شده روند صعودی خود را حفظ کند: فیلم «تفریق» (مانی حقیقی) با همراهی ترانه علیدوستی، «شب داخلی دیوار» (وحید جلیلوند) با نقش آفرینی دایانا حبیبی، امیر آقایی و علیرضا کمای و «برادران لیلا» (سعید روستایی) با بازی سعید پورصمیمی، پیمان معادی، فرهاد اصلانی و ترانه علیدوستی.

 

جالب است بدانید

  • در هر ۳ فیلم پرتماشاگر نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار هم حضور داشته است: «ابد و یک روز»، «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» و جالب‌تر اینکه ابتدا قرار بود پریناز ایزدیار در فیلم «تفریق» برای بار چهارم با نوید محمدزاده همبازی باشد که به دلیل طولانی شدن روند پیش تولید، ایزدیار بنا به تعهدش به پروژه‌های دیگر مجبور شد گروه بازیگری «تفریق» را ترک کند و ترانه علیدوستی جایگزین او شد.
  • نوید محمدزاده به انتخاب ۶۰ نویسنده و منتقد سینمایی ماهنامه «برش‌های کوتاه» به عنوان بهترین بازیگر مرد دهه نود سینمای ایران انتخاب شد و پیمان معادی و شهاب حسینی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. بهترین نقش‌آفرینی او در این نظرسنجی به ترتیب متعلق به فیلم‌های «ابد و یک روز»، «سرخپوست»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «متری شیش و نیم» و «عصبانی نیستم» بود. هرچند که نوید محمدزاده هیچ بازی ضعیفی در کارنامه‌اش ندارد.
  • نوید محمدزاده بیشترین همکاری مشترک را با هومن سیدی داشته است. او منهای سه فیلم سینمای مشترک («سیزده»، «خشم و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگ زده»)، در سریال «قورباغه» و همچنین تله فیلم «داستان ما قصه تو» ساخته رضا بهشتی هم با هومن سیدی همکاری مشترک داشته است.

 

جدول ده فیلم پرتماشاگر نوید محمدزاده در سینماهای ایران

نام فیلم سال ساخت سال اکران تعداد تماشاگران رتبه
۱ متری شیش و نیم ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۲,۳۱۷,۴۴۵ ۳
۲ ابد و یک روز ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۱,۶۷۵,۴۶۸ ۶
۳ مغزهای کوچک زنگ زده ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱,۳۰۷,۶۵۱ ۶
۴ سرخ پوست ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱,۲۰۴,۶۷۶ ۶
۵ لانتوری ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۸۵۳,۶۳۰ ۸
۶ خفه گی ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۴۷۱,۹۵۱ ۱۱
۷ بدون تاریخ بدون امضا ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۴۵۶,۱۷۲ ۱۲
۸ عصبانی نیستم ۱۳۹۲ ۱۳۹۷ ۳۲۸,۳۰۴ ۲۴
۹ خشم و هیاهو ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۲۱۵,۹۸۷ ۲۸
۱۰ سیزده ۱۳۹۱ ۱۳۹۳ ۶۹,۱۹۵ ۲۹

جدول تعداد مخاطبان آثار اکران شده نوید محمدزاده بر اساس سال ساخت

نام فیلم سال ساخت سال اکران تعداد تماشاگران رتبه
در میان ابرها ۱۳۸۶ ۱۳۸۸ ۱۰,۴۷۹ ۵۲
سیزده ۱۳۹۱ ۱۳۹۳ ۶۹,۱۹۵ ۲۹
لرزاننده چربی ۱۳۹۱ اکران نشد
عصبانی نیستم ۱۳۹۲ ۱۳۹۷ ۳۲۸,۳۰۴ ۲۴
ناهید ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۶۲,۳۴۷ ۳۲
خشم و هیاهو ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۲۱۵,۹۸۷ ۲۸
ابد و یک روز ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۱,۶۷۵,۴۶۸ ۶
لانتوری ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۸۵۳,۶۳۰ ۸
خفه گی ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۴۷۱,۹۵۱ ۱۱
بدون تاریخ بدون امضا ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۴۵۶,۱۷۲ ۱۲
مغزهای کوچک زنگ زده ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱,۳۰۷,۶۵۱ ۶
متری شیش و نیم ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۲,۳۱۷,۴۴۵ ۳
سرخ پوست ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱,۲۰۴,۶۷۶ ۶

آمار مخاطبان نوید محمدزاده تماشای آنلاین فیلم های نوید محمدزاده

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

4 نظر
  1. Neda می‌نویسد

    در ایران سلبریتی معنی نداره و ما نه فوتبالیست نه بازیگر و هنرپیشه نه حتی خواننده خوب و خوش صدا … و به جرعت میگم در هیچ عرصه رقابتی در دنیا مطرح نیستیم شاید بگید بی انصافیست و ما در فلان رشته ورزشی یا فلان فیلم یا …اما ما در دنیا دنبال یک برد اتفاقی نیستیم یک تیم خوب ورزشی مطرح باید مدال اور در المپیک و صاحب امتیاز باشه و خوش بدرخشه یا یک بازیگر یا خواننده… مثلان شما یک اهنگ از خواننده ی مطرح و مثلان خوش صدا(دستگاه) که چند صبا در بین مردم خوش درخشیده حالا بعداز چندوقت آهنگ رو گوش میدید دیگه جذابیتی نداره مگر خاطره ی رو بیادتون بیاره که صرفا اون خاطره باعث جذاب شما و گوش دادن آهنگ شده خلاصه که ما در میدان رقابت فقط با خودمون مقایسه میشیم که نوید محمدزاده بازی خوبی داره …

  2. RM می‌نویسد

    نوید محمدزاده خیلی بازی قشنگی داره . با تمام وجود نقش بازی می‌کنه 😊😊

  3. آراد می‌نویسد

    بااختلاف بهترین بازیگرسینمای ایرانه وقتی فیلماشومیبینی انگار بغل دستت نشسته یه جوری میری تومتن فیلم که انگارنه انگار این فقط تصویروبازیگریه کاملا واقعی به نظرمیرسه بخصوص فیلم ابدویک روز و بدون تاریخ بدون امضا

  4. منصور می‌نویسد

    نوید محمد زاده بکی از بهترین بازیگران قرن

fosil