حقایقی خواندنی در مورد یکی از محبوب‌ترین پرنسس‌های تاریخ دیزنی

سیندرلا؛ آنچه کمتر شنیده‌اید

۱۵ فوریه سالگرد تولد و اکران این شاهکار تاریخی سینمای انیمیشن است

شاهکارهای کلاسیک دیزنی یکی یکی وارد دوران کهنسالی خود می‌شوند. حالا نوبت یکی از محبوب‌ترین شاهزاده‌های دیزنی است که وارد هفتادوسومین سال زندگی‌اش شود. اگر متولد نیمه دوم دهه ۵۰ یا نیمه اول دهه ۶۰ بوده باشید و در دوره کودکی‌تان این شانس را داشتید که یک دستگاه ویدئوی بتاماکس دوروبرتان بوده باشد، بعید است سر تا ته انیمیشن «سیندرلا» و اکثر دیالوگ‌های آن را از حفظ نباشید!
نگارنده خودش طی مدتی طولانی (شاید سه سال، هر جمعه) آن‌قدر این شاهکار زیبا را در منزل مادربزرگش تماشا کرده بود که نه فقط خودش، که کل اعضای خانواده هنوز دیالوگ‌های فیلم را از حفظ‌‌اند و حتی می‌توانند با لحن شخصیت‌های کارتون این دیالوگ‌ها را ادا کنند! اگر شما هم چنین خاطره‌ای از این انیمیشن محبوب و رویایی دارید، بیایید با هم به دنیای آن برگردیم و به مناسبت تولد کاراکتر محبوب‌مان چند حقیقت کمتر شنیده‌شده در موردش بخوانیم.

قمار بزرگ با سیندرلا

شاید برای‌تان باورنکردنی باشد که شیشه عمر کمپانی «دیزنی» دست سیندرلا بود! کمپانی که چندتا از شاهکارهایش مثل «پینوکیو» و «بامبی» به دلیل اکران در دوران رکود بزرگ با شکست تجاری روبرو شده بود، دیگر جرات ساخت انیمیشن بلند نداشت.

اعضای دیزنی می‌دانستند که برای نجات از وضعیت بد مالی نیاز به یک قمار بزرگ دارند: ساخت یک انیمیشن بلند با امکان موفقیت بالا. سیندرلا یا آن‌ها را نجات می‌داد، یا به قعر می‌فرستاد. خوشبختانه این قمار بزرگ جواب داد و فیلم پس از اکران ۴ و نیم میلیون سود خالص به جیب کمپانی ریخت. به اضافه این‌که پنجمین فیلم پرفروش سال در آمریکا و بریتانیا شد و با فروش ۱۳.۲ میلیون بلیت، همچنان شانزدهمین فیلم پرفروش تاریخ فرانسه در تمام دوران‌هاست!

سود ناشی از ساخت سیندرلا آن‌قدر زیاد بود که بودجه چند فیلم بعدی دیزنی و البته بودجه اولیه ساخت ابرپروژه رویایی «دیزنی‌لند» را هم تامین کرد.

بهترین فیلم‌های دیزنی

دوبله بی‌نظیر سیندرلا

خوشبختانه فیلم زمانی به ایران رسید که دوبله ایران در دوران طلایی‌اش به‌سر می‌برد. در این دوران هرکدام از شاهکارهای کلاسیک سینما، به یک شاهکار دوبله در ایران نیز تبدیل می‌شد و ارزش کار هنری دوبله‌ها کم از ارزش‌های خود فیلم نبود. احتمالا یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت سیندرلا در ایران، دوبله جذاب و گیرای فیلم است.

صداپیشه‌های اصلی سیندرلا عبارت بودند از:

  • راوی ابتدای فیلم: فرخنده
  • سیندرلا: زهره شکوفنده
  • نامادری: سیمین سرکوب
  • پادشاه: مرحوم ایرج ناظریان
  • وزیر اعظم: شهروز ملک‌آرایی
  • پری مهربان: پری هاشمی (زهرا آقارضا)
  • موش لاغر: مرحوم مهدی آژیر
  • موش چاق و پسر حاکم: محمد بهره‌مندی
  • درزیلا: نادره سالارپور
  • آناستازیا: فرخنده

مطالب مرتبط: انیمیشن های شرکت سونی پیکچرز

انیمیشن سیندرلا

فیلمبرداری زنده

مشکلات مالی اجازه نمی‌داد تمام صحنه‌ها و حرکات از صفر توسط انیماتورها خلق شود. این محدودیت منجر به انجام یک تحول شد: دیزنی شروع کرد به استفاده از هنرپیشه‌های واقعی و ضبط حرکات آن‌ها و بعد انیماتورها با استفاده از نگاتیو این فیلم‌های زنده شروع کردند به خلق شخصیت‌ها.

این ماجرا نه تنها باعث صرفه‌جویی شد، که شکل‌وحال زنده‌تری به حرکات شخصیت‌های انسانی فیلم بخشید. البته خود انیماتورهای دیزنی دل خوشی از این روش نداشتند، چون جلوی خلاقیت‌شان گرفته می‌شد. ولی به‌هرحال حاصل کار به یکی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی تاریخ تبدیل شد.

سیندرلا

زندگی در قصر سیندرلا

در دیزنی‌لند قصر رویایی پادشاه شبیه‌سازی شده و دیدنش واقعا طرفداران انیمیشن را هیجان‌زده می‌کند. اما این نکته جذاب ماجرا نیست! شما می‌توانید وارد این قصر شده و روی میز سلطنتی سیندرلا ناهار میل کنید.

این میز براساس غذاهای موجود در فیلم عینا شبیه‌سازی شده و عاشقان دیزنی می‌توانند ضمن صرف ناهار دور این میز، چرخ‌وفلک سلطنتی شاهزاده جذاب را هم که بیرون کاخ در حال چرخیدن است تماشا کنند.

پیرترین شاهزاده

سیندرلا در فیلم تنها ۱۹.۵ سال سن دارد، اما با همین سن کم، مسن‌ترین شاهزاده تاریخ دیزنی است! پشت سر او شاهزاده «تیانا»ی ۱۹ ساله ایستاده و رکورد جوان‌ترین شاهزاده تاریخ دیزنی هم با ۱۴ سال سن در اختیار «سفیدبرفی» زیباست.

همه چیز درباره انیمیشن سیندرلا

رفتار مهربانانه با خواهرناتنی‌ها

آن‌چه در انیمیشن بر آن دو خواهرخوانده خودشیفته سیندرلا می‌گذرد کاملا مهربانانه است و توسط روح لطیف دیزنی تعدیل شده! در نسخه‌های قبلی داستان در کتاب‌های مختلف، چشم خواهرها توسط پرندگان از کاسه درمی‌آید و پاهای آن‌ها هنگام امتحان کردی زورکی آن کفش مشهور قطع می‌شود!

کاش «آلفرد هیچکاک» قبل از مرگش یک نسخه حقیقی از روی سیندرلا می‌ساخت و در فیلمش کاملا به اتفاقات داستان وفادار می‌بود!

خواهرناتنی‌های سیندرلا

قایم شدن میکی‌ماوس در سیندرلا

از آن‌جایی که «میکی ماوس» عزیز، نخستین، مهم‌ترین و مشهورترین مخلوق دیزنی بود، انیماتورهای این شرکت عادت داشتند تا دهه‌ها در دل انیمیشن‌های مختلف، گوش‌های میکی یا خودش را به صورت پنهانی یا در قالب معما قرار دهند. (این اتفاق داخل تم‌پارک‌های دیزنی هم می‌افتد و شما می‌توانید میکی ماوس‌های پنهانی را پیدا کنید و جایزه بگیرید!)

در سیندرلا هم میکی ماوس حضور دارد. آن‌جایی که سیندرلا مشغول دستمال کشیدن کف زمین و خواندن ترانه دل‌انگیز «بلبل شیرین» است، می‌توانید سر میکی را هم داخل حباب‌های کفی که تصویر سیندرلا در آن نقش بسته ببینید.

حقایقی جذاب در مورد یکی از محبوب‌ترین پرنسس‌های تاریخ دیزنی

بهترین انیمیشن های جهان

تماشای آنلاین انیمیشن سیندرلا

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil