درباره مجموعه انیمیشن بلویی که یاد می‌دهد چطور با رویاپردازی کودکان همراه شویم

در هوس خیال او، همچو خیال گشته‌ام

آنهایی که مشترک فیلیمو هستند و کودکی در خانه دارند، مشتری دائمی بخش کودک فیلیمو هستند. میان مجموعه‌­های مختلفی که در ویترین این بخش قرار دارد، مجموعه انیمیشن خوش آب و رنگ و صمیمی به نام بلویی دیده می­‌شود. مجموعه‌ای استرالیایی با محوریت خانواده سگی از نوع هیلر که سگ­‌هایی بومی این سرزمین با دست و پای کوتاهند. شخصیت اصلی آن پسری ۶ ساله و پرانرژی به نام بلویی است، خواهری ۴ ساله به اسم بینگو دارد. پدرش، بندیت و مادرش، چیلی هستند که هر دو شاغل بوده و در تلاشند تا اشتغال­شان مانعی برای نقش والد بودن­شان ایجاد نکند.

فهرست بهترین انیمیشن های جهان

سگ‌­های نر، آبی و سگ­‌های ماده، نارنجی­‌اند. هر کدام از ۱۳۰ قسمتی که از سال ۱۳۹۷ تاکنون تولید شده، ۷ دقیقه­‌اند و بنابراین با مجموعه‌ه­ای فشرده و انرژیک مواجه هستیم. بلویی مانند نمونه انگلیسی­‌اش، پپا خوکه، حول محور روابط خانوادگی و اجتماعی می­‌چرخد و تمام اعضای خانواده قابلیت اشتباه و جبران آن را دارند. بلویی از پپا مدرن­‌تر است. اعضای خانواده موبایل و امکانات روز را در اختیار دارند و نمادهای استرالیایی مانند رنگ­‌ها و… در آن چشمگیرترند. هر کدام از شخصیت­‌های چهارگانه اصلی طوری قوام یافته‌­اند که حس همذات­‌پنداری جالب توجهی را در مخاطبان و خاصه مخاطبان شهرنشین ایجاد می­‌کند.

بازی­‌های خیالی بلویی، رویاپردازی­‌های بینگو، هدایت بچه­‌ها توسط مادر و شیطنت و شلختگی پدر در هنگامه بازی با آنها از این دست به شمار می­‌رود. مجموعه تنها بر روی فضای کودکانه سوار نیست بلکه سراغ روابط پدر و مادرها، نمایش علاقه آنها به هم و حتی برخی حسادت‌­ها و شک­‌ها هم می­‌رود. اعضای خانواده بلویی، دوستان و اقوام سگ‌سانی هم دارند که پیام­‌های اجتماعی سازندگان در بسط این روابط شکل می­‌گیرد. خیال و تصور، بدنه اصلی دراماتیزه کردن قصه‌­های بلویی را تشکیل می­‌دهد. این سریال به والدین نشان می­‌دهد، بچه‌­ها در دنیای خیالی­‌اند باید با آنها به زبان خودشان حرف بزنید و در دنیای آنها گام بردارید تا با شما هم گام شوند. یک جور، آموزش برای نگاه به زندگی از منظر خیال­‌پردازانه بچ­ه‌ها.

مجموعه انیمیشن بلویی

نمادهای استرالیایی هم در بلویی جالب پرداخت می­‌شوند. مثلاً در یک قسمت، بچه‌ها از اینکه والدین­شان طرفدار تیم­‌های مختلف فوتبال استرالیایی هستند، ناراحتند و از کل­کل‌­ها، دلخورند ولی وقتی تیم ملی بازی دارد و همه لباس سبز و زرد می­‌پوشند، خوشحال می­‌شوند. نگاه سینمایی و ساختارشکنی سازندگان بلویی را هم باید برگ برنده­‌ای دانست که باعث شده این مجموعه، جوایزی مانند امی را تصاحب کند. در قسمتی، بینگو در میان هیاهوی تکرارشونده یک مراسم تولد تقلا می­‌کند تا روی دو دست راه برود. در فضایی که مدام رخدادها در پس‌زمینه در حال تکرارند، بینگو نهایتاً موفق می­‌شود اما کسی توجهی به او ندارد.

در قسمتی دیگر، بلویی راوی قصه می­‌شود و چون حاضر به قبول اشتباهش نیست، قصه بلافاصله تمام می­‌شود و تیتراژ می­‌آید ولی وقتی در میانه تیتراژ، اشتباهش را قبول می­‌کند، تیتراژ قطع شده و قصه از سر گرفته می­‌شود. طراحی صحنه و بک‌گراند بلویی نیز نه به خلوتی پپا و نه به شلوغی ببعی است. اگر چه بلویی به علت اینکه برای کودکان پیش از دبستان ساخته شده و فاقد عبارات محاوره­‌ای است، گزینه مناسبی برای آموزش زبان انگلیسی به شمار می­‌رود اما بی­‌شک برگ برنده آن دوبله عالی آن محسوب می­‌شود که باردیگر با هنرنمایی دوبلورهای هنرمند ایرانی، کار خوشمزه­‌تر و تا حدی بومی شده است. چنانچه وقتی یک قسمت، نامی خاص و عجیب دارد، صدای پدر بلویی می­‌آید که : «اسم این قسمت از بلویی هست… نمی­‌دونم چی نوشته!» بلویی یک قوطی بگیر و بنشان مناسب است که قدرت تخیل را در کودکان افزایش می­‌دهد و مجموعه‌ای نه تنها عاری از خشونت ظاهری و کلامی، بلکه کمدی و طنزی لطیف دارد.

تیتر، مصراعی از غزلیات دیوان شمس مولوی

تماشای مجموعه انیمیشن بلویی در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole