آخرین ماجراجویی هریسون فورد

نقد فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت

هریسون فورد در دهه نهم زندگی‌اش در پنجمین و آخرین فیلم از فرانچایز حماسی Indiana Jones and the Dial of Destiny حضور دارد

ایندیانا جونز یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین فرانچایزهای اکشن ماجراجویی در طول ۵۰ سال اخیر است. این فرانچایز با حضور هریسون فورد در نقش شخصیت ایندیانا، تقریبا هرچیزی را که از یک فیلم ماجراجویی هیجان‌انگیز انتظار دارید، ارائه می‌دهد. نزدیک به ۱۵ سال از زمان اکران چهارمین فیلم فرانچایز، «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» می‌گذرد. فیلمی که به انتظار ۱۹ ساله مخاطبان این مجموعه پاسخ درخوری نداد. اما اکنون که با ایندیانا جونز ۵ مواجهیم. فیلمی که باید پایانی مناسب برای یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های تاریخ سینما رقم بزند. آیا این فیلم بدون حضور استیون اسپیلبرگ در مقام کارگردان موفق می‌شود؟

خلاصه داستان ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت

تماشای فیلم‌های ایندیانا جونز جدید Indiana Jones and the Dial of Destiny به عنوان قطعات تاریخی تجدیدنظر طلبانه، جذاب و سرگرم‌کننده است. در اینجا ایندی یکبار دیگر، البته در یک دوره کاملا جدید و بسیار مهم، با دشمنش روبرو می‌شود. داستان ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت در سال ۱۹۶۹ و زمانیکه آمریکا با روسیه در رقابت فضایی بود، اتفاق می‌افتد. اما با اینحال زمانیکه ایندیانا کشف می‌کند برنامه فرود روی ماه توسط گروهی از نازی‌های سابق اجرا می‌شود، او خود را در یک ماجراجویی تازه می‌بیند.

داستان در سال ۱۹۴۴ و در زمان جنگ جهانی دوم شروع می‌شود. زمانیکه ایندیانا جونز باستان‌شناس، نیمی از آنتیکیترا، یک دستگاه باستانی ساخته شده توسط ارشمیدوس را از دست دانشمند نازی یورگن وولر مدس میکلسن، پس می‌گیرد. در سال ۱۹۶۹، هلنا (فیبی والر بریج) دخترخوانده ایندیانا، برای پیدا کردن نیمه دیگر آنتیکیترا که می‌تواند مسیر تاریخ را تغییر بدهد با او همکاری می‌کند، در حالیکه در این راه باید با دانشمند شرور روبرو شوند.

تماشای فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت در فیلیمو

بازیگران و عوامل فیلم ایندیانا جونز ۵

بازگشت هریسون فورد به مشهورترین نقش خود

هالیوود با استفاده از بازیگران جدید برای نقش‌های آیکونیک غریبه نیست. برای اثبات این قضیه کافی است فرانچایزهای بتمن و جیمز باند را به یاد بیاورید. اما درباره شخصیت مشهور ایندیانا جونز ماجرا فرق می‌کند، زیرا از زمان شروع این فرانچایز در سال ۱۹۸۱، تنها یک بازیگر این شخصیت را به تصویر کشیده است. اسطوره زنده هریسون فورد در گردانه سرنوشت، برای پنجمین و آخرین‌بار در نقش این شخصیت حضور دارد. در طول سال‌ها، بسیاری از طرفداران به این فکر می‌کردند که در غیاب فورد چه کسی می‌تواند جانشین شایسته‌ای برای نقش ایندیانا جونز در یک دنباله باشد. اما او یکبار در مصاحبه‌ای قول داد که با رفتن او داستان این شخصیت هم نیز به پایان می‌رسد. این بازیگر نامزد اسکار علی رغم بالا رفتن سنش با تکرار نقش ایندیانا جونز در گردانه سرنوشت، همچنان ارادت خود را به معروف‌ترین و مهم‌ترین نقش کارنامه حرفه‌ای‌‌اش نشان داد. این دنباله در واقع جدیدترین فیلم از انبوه فیلم‌هایی است که فورد در صحنه فیلمبرداری آن‌ها دچار سانحه شده (در حین تمرین یک صحنه اکشن به کتف او آسیب رسید)، اما خوشبختانه در نهایت بهبود یافت تا تولید ادامه یابد. جالب است بدانید که در سکانس ابتدایی اکشن فیلم که در سال ۱۹۴۴ رخ می‌دهد با استفاده از فناوری‌های پیری زدایی، هریسون فورد را در سنی نزدیک‌‌تر به زمان حضورش در سه گانه اصلی ایندیانا جونز ملاقات می‌کنیم.

محبوب ترین فیلم های هریسون فورد

سایر بازیگران گردانه سرنوشت

فورد در اینجا با فیبی والر-بریج، ستاره فلیبگ (Fleabag)، همراه می‌شود که نقش دختر خوانده‌اش هلنا را بازی می‌کند. در ادامه گرایش فرانچایز به استفاده از نازی‌ها در نقش کاراکترهای شرور، مدس میکلسن دانمارکی در نقش شخصیتی به نام وولر حضور دارد که از شخصیت نازی واقعی و دانشمند ناسا، ورنر فون براون، الهام گرفته شده است.

بوید هالبروک در نقش کلبر، یکی از شخصیت‌های نزدیک به وولر، حضور دارد. همچنین توماس کرچمان، دومین شخصیت شرور فیلم، کلنل وبر را به تصویر کشیده است. شانت رنه ویلسون یک مامور دولتی به نام میسون است. توبی جونز و آنتونیو باندراس به ترتیب در نقش بازیل شاو و رنالدو، هر دو از همدستان ایندیانا هستند.

مدس میکلسن در فیلم ایندیانا جونز

شیا لباف در این دنباله حضور ندارد

از بازیگرانی که پیش از این در فرانچایز حضور داشته‌اند، جان ریس-دیویس که آخرین‌بار در سومین فیلم فرانچایز، آخرین جنگ صلیبی دیده شد، در نقش صلاح بازگشته است. اما شایا لباف که در ایندیانا جونز ۴ نقش پسر جونز، موت ویلیامز را ایفا کرده بود در این دنباله حضور ندارد. البته منگولد قول داده که مخاطبان خواهند فهمید که چه اتفاقی برای او افتاده، اما توضیح بیش‌تری در اینباره نداده است. همچنین با اسکاری که جاناتان کی کوان برای بازی در فیلم همه‌چیز همه‌جا به یکباره دریافت کرد، طرفداران امیدوار شدند که او با نقش شخصیت شورت راند به فرانچایز بازگردد (شخصیتی که کوآن در اولین فیلم ایندیانا جونز نقش او را به عهده داشت)، اما متاسفانه کوان به سرعت این شایعات را رد کرد.

جیمز منگولد جانشین استیون اسپیلبرگ

برای اولین‌بار در تاریخ فرانچایز، شخصی بجز استیون اسپیلبرگ کارگردانی تازه‌ترین ماجراجویی ایندیانا جونز را به عهده داشته است. او در ابتدا قرار بود این فیلم را کارگردانی کند، اما در سال ۲۰۲۰ از این سمت کناره‌گیری کرد و سکان را به دست جیمز منگولد سپرد. اگرچه خبر کناره‌گیری اسپیلبرگ باعث نگرانی بسیاری از طرفداران فرانچایز شد، اما انتخاب جیمز منگولد این باور را ایجاد کرد که فیلمساز مناسبی برای هدایت ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت انتخاب شده است. در کارنامه جیمز منگولد نامزد اسکار، از کمدی عاشقانه سفر در زمان کیت و لئوپولد (Kate & Leopold) تا فیلم‌های زندگینامه‌ای سربه‌راه باش (Walk the Line) و فورد در برابر فراری (Ford v Ferrari) و حتی فیلم‌های ابرقهرمانی ولورین (The Wolverine) و لوگان (Logan)، دیده می‌شود. اما تجربه‌ منگولد در ژانر وسترن با فیلم تحسین شده ۳:۱۰ به یوما (۳:۱۰ to Yuma) و همچنین لحن کلاسیک وسترنی که به فیلم کامیک بوکی لوگان بخشید، اصلی‌ترین دلیلی بود که به طرفدان فرانچایز قوت قلب می‌داد. زیرا این همان چیزی است که این داستان کلاسیک ماجراجویی به آن نیاز دارد.

هریسون فورد، پل فیبی والر در فیلم ایندیانا جونز

سایر عوامل سازنده ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت

اگرچه اسپیلبرگ به عنوان کارگردان در این پروژه حضور نداشته، اما در کنار کاتلین کندی، فرانک مارشال و سیمون امانوئل، از تهیه‌کنندگان فیلم است. دیوید کپ، نویسنده قلمرو جمجمه بلورین، در ابتدا در حال کار روی فیلمنامه گردانه سرنوشت بود، اما در سال ۲۰۱۸، جاناتان کاسدان و سپس دن فوگلمن، جایگزین او شدند. اما کپ دوباره در سال ۲۰۱۹ به پروژه ملحق شد، ولی زمانیکه اسپیلبرگ از کارگردانی کناره گیری کرد، کپ نیز از پروژه بیرون رفت. در نهایت جیمز منگولد به همراه جز باترورث و جان-هنری باترورث، فیلمنامه فعلی ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت را به نگارش درآوردند، هرچند همچنان نام کپ به عنوان یکی از فیلمنامه‌نویسان در کنار آن‌ها دیده می‌شود. جز و جان-هنری، پیش از این با منگولد در فیلم برنده اسکار فورد در برابر فراری، کار کرده بودند. همچنین در کارنامه این دو نگارش فیلمنامه‌ آثاری مانند لبه فردا (Edge of Tomorrow)، برخیز (Get on Up)، بازی منصفانه (Fair Game) و روز پرچم (Flag Day)، به چشم می‌خورد.

بازگشت آهنگساز افسانه‌ای جان ویلیامز

اولین‌بار استیون اسپیلبرگ فاش کرد که جان ویلیامز قرار است آهنگسازی ایندیانا جونز ۵ را انجام بدهد. در کارنامه این آهنگساز افسانه‌ای که آهنگسازی همه فیلم‌های ایندیانا جونز را انجام داده است، فهرست بلندی از فیلم‌های برجسته دیگر مانند جنگ ستارگان (Star Wars)، هری پاتر (Harry Potter)، پارک ژوراسیک (Jurassic Park) و آرواره‌ها (Jaws)، دیده می‌شود. به گزارش ورایتی گردانه سرنوشت ممکن است آخرین فیلم جان ویلیامز در مقام آهنگساز قبل از بازنشستگی باشد. تایید حضور ویلیامز در سال ۲۰۲۱ برای طرفداران خبری بسیار دلگرم‌کننده بود، زیرا یکی از معروف‌ترین و بیاد ماندنی‌ترین جنبه‌های این فرانچایز، موسیقی متن شنیدنی آن است. ویلیامز یک قطعه موسیقی جدید را که بطور ویژه برای دنباله نوشته بود – که به عنوان تمی برای شخصیت فیبی والر-بریج عمل می‌کند – به صورت زنده در هالیوود بول در سال ۲۰۲۲ اجرا کرد.

جان ویلیامز و هریسون فورد در کنار هم برای فیلم ایندیانا جونز

ایندیانا جونز ۵ در غیاب جرج لوکاس

مهاجمان صندوق گمشده، زاییده ذهن استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس بود و این دو در سه گانه اول با یک‌دیگر همکاری کردند. اما پس از فروش لوکاس فیلم به دیزنی، لوکاس که اکنون از فیلمسازی کناره‌گیری کرده است، دیگر درگیر جنبه‌های داستانی ایندیانا جونز نیست. از آنجاییکه این لوکاس بود که با ورود عناصر علمی تخیلی به قلمرو جمجمه بلورین آن را به مسیر دیگری برد باید ببینیم که در غیاب او فرانچایز به کدام سمت حرکت می‌کند.

تاریخ و مکان فیلمبرداری ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت

پس از اینکه چند عامل مختلف باعث شد تولید فیلم بیش از یک سال به تعویق بیفتد – از جمله شیوع کووید و آسیب‌دیدگی هریسون فورد حین تمرین -، فیلمبرداری اصلی ایندیاجونز و گردانه سرنوشت از اواسط ژوئن ۲۰۲۱ در لندن شروع شد. فرانک مارشال که در همه قسمت‌های ایندیانا جونز به عنوان تهیه‌کننده مشارکت داشته است در توییتی خبر از پایان تولید فیلم در فوریه ۲۰۲۲ داد. گردانه سرنوشت در مکان‌های مختلفی از جمله بریتانیا، ایتالیا، مراکش و آمریکا، فیلمبرداری شده است. به عنوان نمونه از راه آهن یورک‌شر شمالی در انگلستان برای فیلمبرداری صحنه فرار از اردوگاه زندانیان نازی‌ها استفاده شد. همچنین  خیابانی در گلاسگو برای فیلمبرداری یک رژه آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت. بندری در دوبلین ایرلند و سیسیل ایتالیا از دیگر لوکیش‌های فیلم بودند.

اکران فیلم ایندیانا جونز در فیلیمو

نقد و بررسی منتقدان درباره ایندیانا جونز ۲۰۲۳

آپروکس | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

مایک رایان | این یک فیلم فوق‌العاده سرگرم‌کننده است…اما سیر تحول شخصیتی ایندیانا تلخ و حزن‌انگیز است.

انترتینمنت ویکلی | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

مورین لی لنکر | گردانه سرنوشت دقیقا مانند سه گانه اصلی در قلب خود یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است که بیش‌تر از بلاکباسترهای امروزی از زبان سینمایی فیلم‌های شمشیربازی عصر طلایی وام گرفته است.

The Wrap | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

استیو پوند | اگر این آخرین فیلم ایندیانا جونز باشد، همانطور که به احتمال زیاد خواهد بود، خوشبختانه پایانی موفق و مناسب برای این فرانچایز است.

هریسون فورد، پل فیبی والر

مجله اسلیت | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

دانا استیونز | اگرچه اکشن فیلم اغلب به شکل هوشمندانه‌ای تخیل و طراحی شده است، اما هیچکس نمی‌تواند کارگردانی استادانه جیمز منگولد را با فیلمسازی غریزی و پویای اسپیلبرگ در نحوه قرار دادن و حرکت دادن دوربین، یکسان در نظر بگیرد. با اینحال، گردانه سرنوشت با ریتم خوبی پیش می‌رود، بطوریکه در مدت زمان ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه‌ای خود به ندرت از نفس می‌افتد.

فیلم استیج | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

روری اوکانر | فیلم اغلب به همان اندازه که کسل‌کننده می‌شود، اوج می‌گیرد. اما فیلم حداقل می‌تواند به یک آنتاگونیست برجسته که به اندازه کافی پرداخته شده است، شخصیت دکتر وولر مدس میکلسن، ببالد. چراکه او برخی از این شکاف‌ها و گسست‌های فیلم را پوشش می‌دهد.

Reelviews | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

جیمز براردینلی | اگرچه هیچ چیزی در گردانه سرنوشت نیست که به میراث شخصیت ایندیانا جونز لطمه وارد کند، اما به اندازه هر فیلمی از یک فرانچایز دیگر در سال‌های اخیر، وجود آن غیرضروری است. زمان ایندیانا گذشته است. وقت آن است که به او اجازه بدهیم با ما خداحافظی کند.

اسکرین رنت | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

ریچل لابونته | اگرچه ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت با فیلم‌های برجسته‌ای که قبل از آن آمده‌اند کاملا قابل قیاس نیست، اما با اجرای مطمئن و قدرتمند فورد در مرکز آن، همچنان یک فیلم سرگرم‌کننده و نوستالژیک است.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

لورن جی. کوتس | نکته ناامیدکننده درباره ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت این است که چقدر به وضوح می‌خواهد سحر و جادوی پیشینیان خود را دوباره احضار کند، در حالیکه اساسا از نحوه نزدیک شدن به دنباله‌ای که از لحاظ زمانی بسیار جدا از بقیه فرانچایز قرار می‌گیرد، درک درستی ندارد.

هالیوود ریپورتر | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

دیوید رونی | این یک فیلم بزرگ و پرطمطراق است که گویی از روی رفع تکلیف ساخته شده و در این مسیر هرگز سرگرمی و لذت زیادی ارائه نمی‌دهد. هرچند موسیقی متن متعهدانه جان ویلیامز مدام حس نوستالژی ما را تحریک می‌کند و سعی دارد ما را متقاعد سازد که در یک ماجراجویی هیجان‌انگیز هستیم.

ایندیانا جونز 5

نقد فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت برگرفته از سایت Vulture

بیلگه ابیری | از همان سکانس ابتدایی ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت جیمز منگولد که در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد، از دیدن هریسون فورد شگفت‌زده می‌شوید. جاییکه که او مانند زمان جوانی‌‌اش در مهاجمان صندوق گمشده، همچنان شاداب و پرانژی در اطراف و بالای یک قطار آلمانی بزرگ و پرسرعت شروع به پریدن می‌کند، در حالیکه سعی دارد یک اثر باستانی به نام آنتیکیترا را از نازی‌ها باز پس گیرد. فناوری پیری زدایی در طول این سال‌ها رشد چشمگیری داشته است، اما کارگردانانی که تاکنون بهترین استفاده را از آن کرده‌اند راه‌هایی یافته‌اند تا کم‌تر بر جلوه تا حدی مصنوعی این فناوری تکیه کنند. فیلمی درباره بازگشت به گذشته که خود به چیزی شبیه یک ماشین زمان تبدیل می‌شود.

البته، فیلم درباره ایندیانا جونز جوان نیست، بلکه درباره دکتر هنری جونز سالخورده است که اکنون در شرف بازنشستگی از تدریس به دانشجویان بی‌انگیزه کالج هانتر است و در آپارتمانی کثیف در نیویورک زندگی می‌کند. سال ۱۹۶۹ است و انسان به تازگی روی ماه قدم گذاشته است. ایندیانا در حال طلاق است و دخترخوانده‌اش هلنا شاو (فیبلی والر-بریج)، فرزند ماجراجوی همکار قدیمی‌اش بازیل شاو (توبی جونز که در سکانس ابتدایی او را همراه با ایندیانا می‌بینیم) وارد زندگی‌اش می‌شود. هلنا می‌خواهد ایندی را به زور به درون ماجرای تعقیب آنتیکیترا بکشاند که ظاهرا بخشی از ابزاری است که فیلسوف یونانی ارشمیدس ساخته تا از طریق آن شکاف‌هایی را در بافت زمان پیش‌بینی کند و امکانی برای سفر به گذشته به وجود آورد. مسئله‌ای که ظاهرا پدر هلنا در اواخر عمرش وسواس زیادی به آن داشته است. همچنین یورگن وولر (مدس میکلسن)، یک نازی سابق که از آن زمان به دانشمندی بسیار مهم در برنامه فضایی آمریکا تبدیل شده، در تعقیب این شی است. او ممکن است یک نازی سابق باشد، اما از این مسئله پشیمان نیست و امیدوار است که از این دستگاه ارشمیدس بتواند برای بازگرداندن زمان به عقب استفاده کند تا به این ترتیب مانع شکست آلمان در جنگ بشود.

طولی نمی‌کشد که به ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز فیلم وارد می‌شویم و به روشی که شاید آشنا بنظر برسد، قاره‌ها و دریاها را طی می‌کنیم. گردانه سرنوشت گاهی مانند یک ریمیکس بنظر می‌رسد و تغییراتی در عناصری از فیلم‌های قبلی ایندیانا جونز ارائه می‌دهد – این رویکرد فیلم شبیه کاری است که نیرو برمی‌خیزد (The Force Awakens) با جنگ ستارگان اصلی انجام داد -. هلنا می‌تواند تلفیقی میان ماریون ریون وود و هنری جونز پدر باشد. یک دزد و راننده جوان به نام تدی (ایتان ایزیدور) در فیلم وجود دارد که خاطرات شخصیت شورت راند را به ذهن می‌آورد. همچنین لحظاتی در فیلم هست که تابوت عهد، چاه ارواح و آن تونل کوچک چندش آور در معبد مرگ را تداعی می‌کنند. در گردانه سرنوشت بجای مقبره‌ای پر از اسکلت و مار با یک کشتی غرق شده در زیر آب که پر از اسکلت و مارماهی رنگین است – بعلاوه آنتونیو باندراس به عنوان یک غواص اسپانیایی سرزنده -، روبرو می‌شویم.

هریسون فورد

منگولد ممکن است ذوق موسیقیایی اسپیلبرگ جوان را در طراحی صحنه‌های اکشن پرزرق و برق نداشته باشد، اما او کارگردانی چغرتر و موجزتر است و از قاب‌بندی‌های بسته‌تر استفاده می‌کند و دوربینش را نزدیک نگه می‌دارد. این رویکرد شاید فضای فانتزی مهیج و شگفت‌انگیز فرانچایز را دستخوش تغییر کند (که بهرحال یکی از لذت‌های فیلم‌های ایندیانا جونز است)، اما یک بی‌واسطگی واقعیت‌گرایانه به اکشن آن می‌بخشد. همچنین منگولد شیفته سکانس‌های اکشن با وسائل نقلیه است که احتمالا با این نسخه پیرتر و کندتر از ایندیانا همخوانی بیش‌تری دارد. جاییکه او کم‌تر درگیر دعوا و مبارزه می‌شود اما اغلب خود را در حین تعقیب و گریزهای متنوع می‌بیند؛ موتور سیکلت‌ها، توک توک‌ها (موتورهای سه چرخه)، قطارها، جگوارها، اسب‌ها و هواپیماها که با تمهیدات و ترتیبات مختلف به تصویر کشیده می‌شوند.

گاهی اوقات فکر می‌کنم که آیا بدترین اتفاقی که برای فرانچایز ایندیانا جونز رخ داد، خود مهاجمان صندوق گمشده  بود؟ فیلمی که این مجموعه را شروع کرد، اما همچنین استاندارد بسیار بالایی را بنا نهاد که هیچ فیلمی دیگری از این مجموعه در طول این سال‌ها نتوانسته است با آن رقابت کند (همچنان فکر می‌کنم این احتمالا بهترین فیلمی است که اسپیلبرگ ساخته). اگرچه اکنون هاله‌ای گرم و صمیمانه از نوستالژی پیرامون معبد مرگ و آخرین جنگ صلیبی را فرا گرفته است، اما این فیلم‌ها در حالیکه تلاش داشتند  آن جادوی قدیمی مهاجمان را از نو احضار کنند، در زمان خود به اندازه کافی خوب نبودند. به همین ترتیب، ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت، ممکن است ایرادهای مشابه را داشته باشد که برخی از آن‌ها موجه هستند. اما از سویی آنقدر سرگرم‌کننده است که نمی‌توان از کنار آن گذشت. شاید شما کاملا شیفته گردانه سرنوشت نشوید، اما مطمئنا هنگام تماشای آن اوقات خوشی خواهید داشت.

 

امتیازهای فیلم ایندیانا جونز ۵

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۹ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۴.۲ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۶۹ درصد بر اساس ۳۵۸ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۸۸ درصد
منتقدان متاکریتیک ۵۸ درصد براساس ۶۵ نقد

مصاحبه با هریسون فورد

می‌خواستم که آخرین فیلم یک اثر جاه‌طلبانه باشد

  • لباس ایندیانا به عنوان جنبه‌ای از شخصیت در فیلم اول به من معرفی شد. سوالات زیادی درباره آن داشتم. چرا در جنگل ژاکت چرمی پوشیده‌ام؟‌ اینجا گرم نیست؟ چرا یک تازیانه با خود حمل می‌کنم؟ با این تازیانه لعنتی قرار است چه کاری انجام بدهد؟ آیا می‌خواهم آدم‌ها را شلاق بزنم؟
  • بیش از چهل سال است که مفتخرم ایندیانا جونز شما باشم. هر لحظه از این ماجراجویی برای شما طرفداران ساخته شده و این یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های دوران حرفه‌ای من بوده است. از شما برای استقبال از مرد کلاه دار برای سال‌ها متشکرم. اشتراک گذاشتن ایندیانا با همه شما برای من یک دنیا ارزش دارد.
  • من می‌خواستم که آخرین فیلم یک اثر جاه‌طلبانه باشد. منظورم این نیست که ما قبلا فیلم‌های جاه‌طلبانه‌ای نساخته‌ایم، زیرا آن‌ها نیز به طرق مختلف بلندپرواز بودند. اما نه لزوما آنقدر که می‌خواستم شخصیت در فیلم آخر جاه‌طلبانه باشد.
  • هنگامیکه فیلمنامه نوشته شد، ایندیانا در آن نمی‌مرد، بنابراین نیازی به صحبت درباره آن نداشتیم. در طول فیلمبرداری چندین بار صحبت آن مطرح شد اما جیمز منگولد گفت نمی‌خواهد کسی باشد که مرا می‌کشد. من فکر می‌کنم پایانی که برای او طراحی شده، انتخاب خوبی است. بسیاری از مشکلات او حل و فصل شده‌اند. او به فرمی بازمی‌گردد که فکر می‌کنم دوست داریم او را در آن ببینیم.
  • ما به پایان دوران ایندیانا جونز در این سیاره نزدیک می‌شویم و من می‌خواستم نتیجه‌ای از داستان او ببینم که با واقعیت عصر او سازگار باشد. و اینکه این واقعیت بر این شخصیتی که سال‌هاست او را می‌شناسیم چه تاثیری دارد… داستان بنحوی به پایان رسیده است که واقعا برای من رضایتبخش بود. امیدوارم که دیگران نیز آن را به اندازه من راضی‌کننده بدانند.

 

مروری بر تاریخچه مجموعه ایندیانا جونز

مجموعه ایندیانا جونز، یکی از بسیار جواهرات کارنامه سینمایی پربار استیون اسپیلبرگ است. اولین فیلم این مجموعه، مهاجمان صندوق گمشده که در سال ۱۹۸۱ اکران شد، اغلب در رده بهترین فیلم‌های اکشن و ماجراجویی تمام دوران در نظر گرفته می‌شود. مهاجمان با داستانی از فیلیپ کافمن و جرج لوکاس، خالق افسانه‌ای جنگ ستارگان و فیلمنامه‌ای از لارنس کاسدان، نمونه‌ای بارز از توانایی‌ها و استعدادهای نسل جدید هالیوود بود. این فیلم در اسکار آن سال در بخش‌های زیادی از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد شد و در نهایت پنج جایزه دریافت کرد.

دومین فیلم این فرانچایز، ایندیانا جونز و معبد مرگ (Indiana Jones and the Temple of Doom) در سال ۱۹۸۴ اکران شد. علی رغم اینکه معبد مرگ به اندازه مهاجمان بلافاصله مورد توجه قرار نگرفت، اما همچنان یک موفقیت بزرگ بود و همانند مهاجمان یکی از آیکون‌های سینمای اکشن دهه ۸۰ محسوب می‌شود. در نهایت پنج سال بعد، سه گانه اصلی با ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (Indiana Jones and the Last Crusade) در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید. سومین فیلم این مجوعه نسبت به معبد مرگ با استقبال بسیار بهتری روبرو شد و اضافه شدن شان کانری در نقش پدر جونز، دستاوردهای تازه‌ای برای فیلم به همراه داشت.

پس از موفقیت بزرگ سه گانه ایندیانا جونز در دهه ۸۰، در دهه ۹۰ تلاش‌هایی برای زنده نگه داشتن مجموعه انجام شد، حتی اگر فورد در آن‌ها نقشی نداشت. قابل اشاره‌ترین این تلاش‌ها، سریال تلویزیونی سرگذشت ایندیانا جونز جوان (The Young Indiana Jones Chronicles) بود که ماجراجویی‌های شخصیت ایندیانا را در دوران جوانی‌اش قبل از مهاجمان صندوق گمشده به تصویر می‌کشید. البته این سریال نتوانست توجه یا تحسین زیادی را جلب کند و تنها دو فصل به طول انجامید.

بحث درباره ساخت چهارمین فیلم فرانچایز تقریبا همزمان با تولید مجموعه ایندیانا جونز جوان آغاز شد. لوکاس علاقه‌مند بود که از طریق یک داستان علمی تخیلی که در دهه ۵۰ اتفاق می‌افتاد، سراغ ایندیانا برود. اما در آن زمان، فورد و اسپیلبرگ می‌خواستند روی پروژه‌های دیگری کار کنند. در نهایت در دهه ۲۰۰۰ تیم برای تولید قسمت چهارم این مجموعه، ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین، گرد هم آمدند. این فیلم در سال ۲۰۰۸ و تقریبا ۲۰ سال بعد از آخرین جنگ صلیبی، به نمایش درآمد.

پس از فیلم چهارم، اسپیلبرگ، لوکاس و فورد، همگی علاقه‌مند بودند که هرچه زودتر برای یک ماجراجویی دیگر ایندیانا جونز گرد هم بیایند. با اینحال این فرایند کمی طول کشید و سپس با خرید لوکاس فیلم توسط دیزنی در سال ۲۰۱۲، این پروژه به تعویق افتاد. در نهایت بعد از گذشت بیش از یک دهه، پنجمین فیلم این مجموعه، ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت، ماجراجویی‌های فورد را که با فناوری‌های پیری زدایی جوان‌ شده، در دهه ۶۰ به تصویر می‌کشد.

 

پوستر رسمی فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت ۲۰۲۳

پوستر فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole