کمپانی بزرگ نتفلیکس بعد از موفقیت خیرهکننده و دور از انتظار قسمت اول فیلم استخراج (که به نظر میرسد با توجه به درونمایه خود فیلم، عبارت «عملیات خروج» ترجمه مناسبتری برای آن باشد) تصمیم به تولید و ارائه قسمت دوم، با ایدههایی جاهطلبانهتر و طراحی اکشنهایی پر سروصداتر از نخستین قسمت آن گرفته است. «سام هارگریو» که پیش از این بعنوان بدلکار و بازیگر صحنههای اکشن در بسیاری از آثار سینمایی خوش درخشیده بود و نام خود را بعنوان یکی از موثرترین تکنسینهای تولید و تصویر ساز دنیاهای مارول به سینما دوستان شناسانده بود، با کارگردانی فیلم استخراج و طراحی صحنههای پر زد و خورد و اکشنی که کریس همزورث (در نقش تایلر) را در کنار کاراکتر زن مستقل و با ارادهای چون نیک (با بازی گلشیفته فراهانی) تصویر سازی میکرد، توانست اعتماد تماشاگران و کمپانی نتفلیکس برای کارگردانی قسمت دوم این مجموعه را نیز به خود جلب کند.
فهرست بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما
همکاری او با برادران روسو که در نوشتن و کارگردانی متنِ بسیاری از اکشنهای دنیای مارول فعالیت داشتهاند، سبب شد که بسیاری از علاقهمندان و مشتاقان این نوع از سینما، برای تماشای نتیجه و ثمره این همکاری، کنجکاویِ زیادی از خود نشان بدهند. در این سالها که کمپانیهای مختلف هالیوودی در صحنهپردازی سکانسهای اکشن به چنان رقابتی با یکدیگر پرداختهاند که با کم اهمیت نشان دادن پیچشهای داستانی، تنها به تولید یک اکشن بیوقفه با صحنههای زدوخورد و انفجارهای عجیب و غریب فکر میکنند (تولید مجموعه فیلمهایی از جنس سریع و خشن که در هر قسمت میکوشد صحنههای اکشنی بزرگتر و محیرالعقولتر از قسمت قبلی را به تماشاگرش ارائه کند، در کنار موفقیت اقتصادی که در گیشه به دست آوردهاند، مسیر بسیاری از تولیدات فیلمهای اکشن این روزها را دستخوش تغییر کرده است) فیلمنامهنویسان استخراج ۲ نیز با تاثیر پذیری از این فرمول موفق و به کارگیری کلیشههای همیشگی و جذاب این نوع از سینما، کوشیدهاند تا گردش مالی تازهترین محصول سرگرمیساز خود را از هر لحاظ ضمانت کنند.
فیلم استخراج ۲ آنقدر از نظر داستانپردازی، پیچشهای دراماتیک و شخصیتپردازی نحیف و لاغر جلوه میکند که مشاهده اسامی جو و آنتونی روسو به همراهی اندی پارکس بعنوان سه سینماگری که مسئولیت نوشتن متن فیلم را بر عهده گرفتهاند، عجیب و باورنکردنی به نظر میرسد. برای فیلمی که بیشتر لحظاتش را بدون هیچگونه منطق داستانی به نمایش صحنههای انفجار و نبرد تن به تن اختصاص داده است، حضور و همکاری سه نویسنده که هیچ ردپایی از خلاقیت و نوآوری هم در نتیجه کار آنها دیده نمیشود، سازوکار ریشخندآمیز تولید این گونه آثار را بیش از پیش به ذهن علاقهمندان جدی سینما یادآور میشود.
فیلم درست همانند یک بازی اکشن کامپیوتری (که آدمهایش با شلیک دو سه گلوله هم کشته نمیشوند و آنقدر سخت جان هستند که تنها با اصابت فشنگ به سر و صورتشان به مردن رضایت میدهند) هیچ ابایی ندارد که قهرمان داستانش را به وسط یک نبرد خونین در میان زندانیان بفرستد که در آنجا بدون اینکه هیچ نیروی خیر و شری در کار باشد و یا اصلا مشخص باشد که چرا همه با همدیگر درگیر شدهاند، هر کس میکوشد بغلدستی خودش را فارغ از اینکه چه لباس و چه مقام و چه جنسیتی دارد به زیر مشت و لگد خود بگیرد و او را تا سر حد مرگ کتک بزند. اینجا است که فرصتی به فیلمساز ما دست میدهد تا تا با نمایش بدنهای خونین و سرو صورت له شده، دلی از عزا درآورده و مخاطب شیفته نبردهای تن به تن را از عملکرد خود راضی نگه دارد.
اگر چه تلاش کارگردان در طراحی یک پلان سکانس اکشن ۲۰ دقیقهای که به شکلی نفسگیر در لوکیشنهای متعددی (از جمله درگیری پر ازدحام محوطه زندان، تعقیب و گریز در جاده پر درخت جنگلی و نبرد تن به تن در قطار) ادامه پیدا میکند، توانسته گوشهای از مهارتهای تکنیکال فیلمساز را به رخ مخاطب بکشد اما ضعف در داستانگویی و غیبت پیچشهای داستانی که بتواند ذهنیات تماشاگر را هم به بازی بگیرد، سبب شده که استخراج ۲ چیزی بیشتر از یکسری تصاویر پر هیجان و پر تحرکی که پشت سرهم ردیف شدهاند، نباشد.
فیلم حتی در نمایش اغراقآمیز تواناییهای نیروهای شر (مافیای مواد مخدر گرجستان) که به راحتی میتوانند انبوهی از سربازان و سلاحهای نظامی خود را بیهیچ دردسری وارد کشوری مثل اتریش کرده و با هلیکوپترهای مجهزشان، برجهای بلند شهر وین را در زیر سایه گلولهها و موشکهایشان ویران کنند هم غیر منطقی عمل کرده و بدون اینکه لزومی به نمایش روابط و نفوذ انها در عرصه بینالملل احساس کند،تنها به تصویر سازی صحنههای پر زد و خورد تمرکز کرده و همانند یک بازی کامپیوتری، تنها لوکیشن مورد نظرش را برای تنوع بصری بیننده عوض میکند.
قسمت دوم استخراج اگر چه زمان بیشتری را برای خودنمایی تواناییهای گلشیفته فراهانی در زمینه آثار اکشن و نبردهای تن به تن فراهم میآورد، اما رابطه گنگ و به دور از پیچشهای دراماتیک میان تایلر و نیک، مانع از آن میشود که زوج کریس همزورث و گلشیفته فراهانی بتواند همچون زوجهای بهیادماندنی تاریخ سینما در ذهن علاقهمندان جاودانه و ماندگار شود. به نظر میرسد اینکه کاراکتر نیک بهعنوان یار و همکار تایلر، هیچ ویژگی و خصوصیت بارز شخصیتی نداشته و توانایی و مهارت خاصی نیز در امورات نظامی و جاسوسی از خود نشان نمیدهد (نگاه کنید به مجموعه فیلمهای ماموریت غیر ممکن که هر کدام از کاراکترهای حاضر در آن مهارت بالایی در یکی از امورات مربوط به ماموریت محول شده را دارا هستند) باعث شده که نتواند همچون یک شخصیتی هوشمند و تاثیرگذار در فیلم خودنمایی کرده و احتمالا در غیاب مهارتهای ویژه، هر زن دیگری که از جانب نویسندگان فیلمنامه به فیلم تحمیل شود، به راحتی میتواند جایگزین او شده و حکم همراهی و دستیاری تایلر را دریافت کند.
البته به نظر میرسد که در این روزها بازار اکشنهای بیوقفه که عنصر دست و پاگیری به نام داستانپردازی را از سر راه برداشته و با اتکا به بدلکاران و طراحان صحنههای انفجار و نبردهای تن به تن دست به تولید آثاری میزنند که هدفشان غرق کردم تماشاگر در دنیایی از جنگ و نبرد و خونریزی است، داغ داغ است. درست است که فروش بالا و استقبال لحظهای مخاطبان از این گونه آثار، تولید دوباره آنها را در آینده نیز اجتناب ناپذیر میکند اما شک دارم که کسی در ده سال آینده، حوصله رجوع دوباره به اکشنهای پر فروش امروزی را داشته باشد. آنها همچون محصولاتی جذاب و یکبار مصرف به سرعت میتوانند بوی کهنگی به خود بگیرند.
دقیقان منظورتون چیه از فیلمای مزخرف و بدرد نخور شما بهتر نبود
چون گلشیفته داخلش بازی کرده اینطور نقدش کردی به قول یکی از نظرات بوی سوزش میداد این حالا کجاشون سوخته خدا داند
اخه گو شیفته چه توانایی داره که قشنگ معلومه پول گرفتی تعریف کنی اگر نمیدونی بدون فیلم مسخرش اصلا فروش خوبی نداشته بزور میخوان به سر هم کردن چند تا کلمه و جمله دهن پر کن فیلمشو به فارسی زبونا بقبولونی
اگر به خاطر بازیگر مردش نبود همون چند نفر هم نمیدیدن
((توانایی های گل ممه)) رو بگو نتونستن ادا کردن به خوبی احساسات یا بلد نبودن حرف زدن
وکه کجا محکم و جدی و کجا نرم و نازک باشه فقط بلده ماهیت جنسیشو بروز بده واشوه خرکی بیآد
من اصلا با شما موافق نیستم فیلم خیلی خوبی بود اتفاقا بر عکس سریع و خشن ۱۰ که زیاد حال نکردم استخراج ۲ از نظر من عالی بود
فقط بخاطر کلشیفته فیلم و نقد کردی اونم به این شکل بوی سوزش میاد
نقد بدرد نخور بود داستان فیلم قانع کننده بود بازی گلشیفته هم خیلی بیشتر به چشم میخورد اکشن خوبی داشت لذت بردیم لطفا اسمتونو گذاشتید منتقد
Asta عزیز اومدی میگی برید جان ویک ۴ ببینید جان ویک دقیقا کجاش داستان به خصوصی داشت؟ سگشو کشتن رفت انتقام خودش با دستای خودش خودشو اومد آزادیشو مثلا پس بگیره این شد داستان کل چهار قسمت. دوما یا صحنه های اکشنش که همون لحظه های اول فیلم ک دونفر میومدن نمیتونست هد شات کنه باید کلی درگیر میشد تا بتونه بکشتشون و آخر سر که از پله ها بالا میرفت ماشالا ۱۰ نفرو با ۱۰ تا تیر هد شات میزد؟ یا نفر دوم که میخورد زمین پا میشد چون موقع کتک خوردنش نبود باز میوفتاد زمین؟ یا که با یدونه کت و شلوار بری جلو کل و تیر بار چیزیت نشه حتی دردت نگیره؟ دوما زنده موندن تایلرو نشون داد بیشتر از این چی میخواستی ؟ طرف چند ماه تو کما بود بعد بهوش اومدن نمیتونست راه بره بعد میگی چطور زنده موند؟ به سختی داداش به سختی فقط یادش نبود بیاد توضیح بده برات بعد میگین فیلم داستان نداره خب فیلم درام نیس که طرف کارش آدم کشتنو نجات ی سری آدمه حالا فیلمم سر ماموریتاشه.صحنه های اکشن عالی بودن و اگه قراره به نمیر بودن شخصیت ها گیر بدیم باید جان ویکو پروندشو بپیچیم بزاریم کنار اصلا نگاش نکنیم تنها ایراد فیلم فقطو فقط شخصیت پردازی کم نیک و تایلره.
چقد مزخرف بود نقدتون
از فیلم های آبکی صدا و سیما شما بهتر بود . که بجز وقت تلف کردن ارزش هیچی نداره.
دلیل این همه فشار خوردن شما هم مشخصه چون یه بازیگر موفق ایرانی تو همچین فیلمی به ایفای نقش پرداخته .
تنها فیلمی بود که هیچ صحنهای داخلش نبود.این یک نکته مثبت به حساب میاد
حالا چون طرف پشت کرده به کشورتون دلیل نمیشه فیلمی که توش بازی کرده رو سرکوب کنید.فیلم به این خوبی .راست میگید خودتون یه حرکتی تو صدا و سیما بزنید .بیست تا کانال دارید یه فیلم به درد بخور توش پیدا نمیشه
طرف فیلم ساخته در حد هالیوود با عقده ای بازی و فشار خوردن فقط سطح خودتون رو میارید پایین همین فیلم یکبار مصرف به کل صدا و سیما می ارزه
خب همشون جلیقه و ران بند ضد گلوله دارن برای همین کاری نمیشن مشخصه که از فیلم و […]
من منتقد فیلم نیستم ولی ۲۰ ساله ، روزی حداقل دو تا فیلم میبینم و یه سر و دستی تو فیلم شناسی داریم.
درسته فیلم کم و کاستی داشت ، منم خودم متوجه شدم ولی نه دیگه در این حد که شما…
نقد که چه عرض کنم ، شما فیلم رو با جنگنده su35 روسی بمباران کردی
تا حالا دو بار فیلم را دیدم قسمت دو چیز خاصی برای گفتن نداشت و فقط در اکشن یک سر و گردن از قسمت اول بهتر بود فیلم نامه به شدت ضعیف بود که میشد همه جای فیلم حسش کرد کار کردان فقط بیشتر فقط روی اکشن صرف کرده و توجه ای به بیشبرت روابط شخصیت ها نمیکند به شخصیت نیک بیشتر توجه شده بود اما مهارت لازم برای سرگرمی مخاطب تا پایان فیلم از خودش نشان نمیدهد در کنار فیلم نامه ضعیف یک سری مشکلات دیگری هم بود که کارگردان بدون توجه از آنها عبور کرده تایلر چگونه زنده ماند آن پسره که در قسمت اول نجات داد چی شد و اکشن سوار قطار تنها جنبه مثبت فیلم اکشن خوبش است که بیننده را متقاعد میکند تا یک بار هم که شده به تماشا استخراج ۲ بنشینید و از اکشن های آن لذت ببرد اما فقط برای یک بار و بعد از آن فراموش میشود اگر دنبال یک فیلم دنبالهدار اکشن بی نظیر هستید پیشنهاد میکنم جان ویک ۴ تماشا کنید ،