جنیفر لوپز در نقش یک مادر قاتل می‌توانید تصور کنید؟

معرفی و نقد فیلم مادر

فیلم The Mother با بازی جنیفر لوپز، بازگشت این شمایل خوانندگی به ژانر اکشن است

فیلم مادر تنها یکی از عناوین پرستاره نتفلیکس در سال ۲۰۲۳ است. کریس همورث با استخراج ۲ (Extraction 2)، آن‌ها تایرون را شبیه‌سازی کردند (They Cloned Tyrone) جیمی فاکس، گل گدوت با قلب سنگی (Heart of Stone) و سرقت (Lift) کوین هارت، دیگر عناوین در راه نتفلیکس هستند. لوپز در مادر به عنوان یک قاتل سابق در حال فرار از مهاجمانی است که نقطه ضعف او را پیدا کرده‌اند: دختری که سال‌ها قبل او را رها کرده است.

داستان فیلم مادر با بازی جنیفر لوپز

خلاصه داستان فیلم مادر The Mother اینطوری است؛ زمانیکه دشمنان یک آدمکش سابق دختری که سال‌ها قبل او ترکش کرده بود را پیدا می‌کنند، زن هر کاری که می‌تواند انجام می‌دهد تا خود را به فرزند نوجوانش برساند و او را از دست آدم‌هایی که به دنبالشان هستند در امان نگه‌ دارد. این قاتل که پیش از این هرگز نقش یک مادر را ایفا نکرده بود، باید برای رسیدگی به زندگی دخترش و جبران آنچه که از او دریغ کرده است کارهای زیادی انجام بدهد.

بهترین فیلم های جنایی

بازیگران و عوامل فیلم مادر

ستاره فیلم مادر کسی نیست جز: جنیفر لوپز. اگرچه لوپز در سینما احتمالا بیش‌تر بخاطر نقش‌های کمدی رمانتیکش شناخته می‌شود، اما با ژانر اکشن غریبه نیست. او پیش از این در فیلم‌های اکشن مهیجی مانند آناکوندا (Anaconda)، خارج از دید (Out of Sight)، کافی (Enough) و پارکر (Parker) و همچنین درام پلیسی سایه‌های آبی (Shades of Blue)، بازی کرده است. حتی آخرین فیلم او ازدواج ناگزیر (Shotgun Wedding) یک کمدی رمانتیک اکشن بود.

لوسی پائز نیز در نقش دختر جنیفر لوپز، زوئی، حضور دارد. پائز یک بازیگر نسبتا تازه‌کار محسوب می‌شود که پیش از این تنها در سه فیلم جن‌گیری از کارمن فاریاس (The Exorcism of Carmen Farias)، سکوت (Silencio) و بارب و استار به ویستا دلمار می‌روند (Barb and Star Go to Vista Del Mar) بازی کرده است.

جوزف فاینز نیز با بازی در فیلم‌های اکشن و مهیج غریبه نیست. فاینز که بخاطر ایفای نقش شخصیت شکسیپر در فیلم شکسپر عاشق (Shakespeare in Love) شناخته می‌شود، اخیرا دوباره در نقش خود در سریال سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale)، شخصیت فرمانده فرد واترفورد، دیده شده است. عمری هاردویک، گائل گارسیا برنال، پال ریسی و جسی گارسیا، دیگر بازیگران مطرح مادر هستند.

جنیفر لوپز در فیلم مادر

کارگردان و فیلمنامه‌نویسان فیلم The Mother

نیکی کارو نیوزیلندی کارگردان مادر است. کارو با دومین فیلمش، سوارکار نهنگ (Whale Rider) برنده جایزه بفتای کودکان شد. سرزمین شمالی (North Country) با بازی شارلیز ترون و فرانسیس مک‌دورمند، یک محصول بهشتی (A Heavenly Vintage) با بازی ورا فارمیگا، مک‌فارلند، آمریکا (McFarland, USA) با بازی کوین کاستنر، همسر نگهبان باغ وحش (The Zookeeper’s Wife) با بازی جسیکا چستین و لایو اکشن مولان (Mulan)‌، از دیگر ساخته‌های این کارگردان هستند.

میشا گرین، آندره‌آ برلوف و پیتر کریگ، فیلمنامه مادر را براساس قصه‌ای از گرین نوشته‌اند. هر سه این‌ افراد، نام‌های باسابقه و بااستعدادی هستند. این سه به ترتیب با نگارش فیلمنامه‌های مجموعه لاوکرفت کانتری (Lovecraft Country)، آشپزخانه (The Kitchen) و بتمن (The Batman)، شناخته می‌شوند. البته شاید در این میان کریگ که علاوه بر بتمن فیلمنامه آثار برجسته دیگری مانند (The Town)، نابخشودنی (The Unforgivable) و تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick) را به نگارش درآورده است، نامی آشناتر برای مخاطبان باشد.

فرایند تولید مادر و تاریخ اکران آن

مادر در ۱۲ مه ۲۰۲۳ از طریق نتفلیکس بطور اختصاصی منتشر شد. فیلمبرداری اصلی این فیلم اکشن در اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شد اما تا ژانویه فیلمبرداری باید تعلیق می‌شد. خوشبختانه، این وقفه زیاد طول نکشید و ۲ ماه بعد عوامل به لوکیشن فیلمبرداری در جزیره اسپانیایی گران کاناریا بازگشتند. فیلمبرداری خیلی زود به پایان رسید و پس از آن به سرعت فرایند پس از تولید شروع شد و در نهایت فیلم برای اکران در ماه مه ۲۰۲۳، دقیقا همزمان با روز مادر، برنامه‌ریزی شد.

فیلم مادر

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم مادر

آبزرور | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

امیلی زملر | در حالیکه پیرنگ داستانی و شخصیت‌پردازی در لحظاتی به لکنت می‌افتند، جنیفر لوپز در طول فیلم کاریزماتیک، سرسخت و کاملا جذاب می‌ماند.

کلایدر | امتیاز: ۵۸ از ۱۰۰

تانیا حسین | این حماسه اکشن شخصیت محور به کارگردانی نیکی کارو، گاهی نامتعادل و فاقد ظرافت است. با اینحال، مانند شخصیت اصلی خود موفق می‌شود کار خود را انجام بدهد.

ورایتی | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

اوون گلیبرمن | این فیلم که باید ۹۰ دقیقه می‌بود (نسخه فعلی ۱۱۶ دقیقه است)، نامنسجم، متورم، نابسنده و در عین حال کمی پرزرق و برق و مجلل و همچنین مملو از صحنه‌های فشرده و دراماتیزه شده‌ای است که بیش از حد اغراق شده بنظر می‌رسند.

رولینگ استون | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

دیوید فیر | در بسیاری از دقایق مادر بنظر می‌رسد که ستاره سینمایی آن بجای اینکه واقعا نقش یک قهرمان را بازی کند، در حال تقلید از قهرمانی در ظاهر جدی، سرسخت و دلزده از زندگی است. لوپز بازیگری با مجموعه‌ای از مهارت‌هایی بسیار عمیق و پیچیده است. ای کاش او جلوه‌‌‌های دیگری از خود را به این فیلم انتقامی می‌آورد.

سی‌ان‌ان | امتیاز: ۳۵ از ۱۰۰

برایان لوری | بطور کلی حجم بالای آدمکشی‌ها هیجان لازم را مهیا می‌کند، اما بنظر می‌رسد که همه چیز از طریق کلیشه‌های ژانری بهم دوخته شده است.

سن فرانسیسکو کرونیکل | امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

میک لاسال | مادر بدون بدون بهره بردن از ریتم پرشتاب و اتمسفر هیجان‌انگیز یک فیلم اکشن و اصالت یک درام خوب، در هر دوی این جهان‌های ژانری در زمره بدترین‌ها قرار می‌گیرد.

جنیفر لوپز در فیلم مادر

نقد فیلم مادر برگرفته شده از سایت ای. وی. کلاب

کورتنی هاوارد | در پانتئون فیلم‌های با محوریت قاتل‌های زن، بسیاری جسارت و جذابیت از خود نشان داده‌اند اما تنها تعداد انگشت شماری کاملا موفق بوده‌اند. این مسئله به ویژه در مورد فیلم‌های اورجینال سرویس‌های استریم صادق است. در حالیکه پیشنهادات بین‌المللی اخیر نتفلیکس – مانند بوکسون را بکش (Kill Boksoon) – مقداری شور و هیجان نشان داده‌اند، فیلم‌های پرصروصدای انگلیسی زبان – مانند میلک شیک باروتی (Gunpowder Milkshake) – ناامیدکننده و عاری از هیجان هستند. اگرچه مادر به کارگردانی نیکی کارو در کنار لو (Lou) به عنوان یکی از عناوین اکشن قوی‌تر این سرویس استریم رتبه‌بندی می‌شود، اما مانند فیلم آنا فورستر به یک فرمول ساده متکی است.

داستان فیلم در یک خانه امن حومه‌ای شروع می‌شود. جاییکه قهرمان باردار ما – که تنها به عنوان مادر (جنیفر لوپز)‌ شناخته می‌شود – تلاش می‌کند در معامله‌ای با اف‌بی‌آی خبرچینی شریک‌های سابق خود، دلالان بی‌رحم اسلحه به نام‌های هکتور آلوارز (گائل گارسیا برنا) و آدریان لاول (جوزف فاینز) را بکند. اما زمانیکه آدریان ظاهر می‌شود تا او و فرزند به دنیا نیامده‌اش را به قتل برساند، مذاکره ناتمام می‌ماند. از آنجایی که او یک قاتل درجه یک است، زنده می‌ماند و در این میان آدریان را به شدت مجروح می‌کند. بعدتر مشخص می‌شود که زن برای محافظت از دختر تازه متولد شده‌اش باید او را به فرزندخواندگی بدهد و خود جایی در آلاسکا در همسایگی رفیق نظامی سابقش، جانز (پال ریسی)، پنهان شود. البته پیش از آن از مامور کروز (عمری هاردویک) این قول را می‌گیرد که اگر مشکلی برای فرزندش پیش بیاید، فورا به او اطلاع بدهد.

این مشکل زمانی به وجود می‌آید که عکس دختر او در محل گروهی از آدم بدها توسط اف‌بی‌آی دیده می‌شود. دختر که اکنون زوئی (لوسی پائز) نام دارد یک نوجوان ۱۲ ساله شاد و معقول است. به این ترتیب این گوشه نشین خاموش، زمانیکه دست راست هکتور، یانل گونزالز ملقب به رتیل (جسی گارسیا) زوئی را می‌رباید، با همان چالاکی و مهارت‌های همیشگی‌اش از مخفیگاه خود بیرون می‌آید. همانطور که مادر و کروز به کوبا می‌روند تا زوئی را از دست هکتور نفرت‌انگیز نجات بدهند، آن‌ها با آدریان نیز روبرو می‌شوند که از لحاظ جسمی آسیب‌دیده و سخت به دنبال انتقام است. بنابراین اکنون مادر مجبور می‌شود تا مخاطره‌آمیزترین ماموریت خود را به انجام برساند: مادری کردن و تربیت یک نوجوان یکدنده به روش یک آدمکش.

کارو و فیلمنامه‌نویسانش، آندره‌آ برلوف، پیتر کریگ و میشا گرین، مشابه کاری که فیلم لو انجام می‌دهد، با استفاده از یک قهرمان کم حرف بیزار از زندگی که محبور به  زندگی در محیطی سرد و دوردست شده است، یک شخصیت اصلی زن پرجنب و جوش خلق می‌کنند که هم از لحاظ استعاری و هم فیزیکی، در موقعیتی بغرنج و پیچیده، زیست می‌کند. این مسئله از لحاظ روایی، در فعالیت شغلی سری و مادرانگی مستورش، و از منظر زیبایی‌شناسی در پناهگاه کلبه‌ای مخروبه او و پالت رنگی دلگیر آن، منعکس می‌شود.

صحنه‌های اکشن بزرگ فیلم از لحاظ طراحی استادانه هستند و همچنین به اندازه کافی از تنش شخصیت محور و ذوق بصری بهره می‌برند تا جذاب و متقاعد کننده باشند. تعقیب رتیل توسط مادر با پای پیاده، موتور و ماشین در کوچه‌های پرپیچ و خم هاوانا شبیه فیلم بورن است. صحنه حمله مادر و کروز به محوطه به شدت محافظت شده هکتور با آهنگ فرشته (Angel) از مسیو اتک همراه با حاشیه صوتی آدمکشی‌ها، هویت صوتی جذاب و قدرتمندی شکل می‌دهد.

با اینحال فیلم در جاهایی دچار ضعف می‌شود که در نتیجه گره‌گشایی آن را سر هم بندی شده می‌سازد. تقریبا از میانه‌های فیلم، شخصیت‌ها به آرامی از رفتارهای انسانی دست می‌کشند و بیش‌تر شبیه عروسک‌های خیمه‌شب بازی‌ای می‌شوند که به نمایندگی از داستان عمل می‌کنند. همچنین فیلم از این مشکل رنج می‌برد که هر دو شخصیت شرور آن به شدت تک بعدی هستند و به دلیل کمبود مصالح، فاینز و برنال هیچکدام آنقدر بی‌رحم و واقعا تهدید‌آمیز بنظر نمی‌رسند. همچنین توانایی‌های قابل توجه شخصیت مادر برخلاف شخصیت ثبیت شده‌اش به طرز گیج کننده‌ای دستخوش تغییر می‌شوند. به عنوان نمونه او در اوایل فیلم می‌تواند زخم گلوله را با چسبی التیام بخشد اما بعدتر نمی‌تواند زخم ناشی از یک گزش را حتی بخیه بزند.

باتوجه به پیشینه برجسته سازندگان فیلم – کارو نهنگ‌سوار و مولان را کارگردانی کرده، برلوف آشپزخانه و مستقیم از کامپتن را نوشته، کریگ نویسندگی شهر و بتمن را انجام داده و گرین خالق مجموعه لاوکرفت کانتری است – باعث شگفتی است که اثر خلاقه مشترک آن‌ها بسیار کم‌تر از آنچه انتظارش می‌رفت، جذاب و خوشایند بنظر می‌رسد. در نهایت می‌توان گفت که مادر فرمول‌های آشنای ژانر را واکاوی و تقویت نمی‌کند و همچنین آن‌ها را به چالش نمی‌کشد.

بهترین فیلم ها درباره مادر

امتیازهای فیلم مادر

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۵.۵ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۶.۱ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۴۵ درصد بر اساس ۶۷ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۷۲ درصد
منتقدان متاکریتیک ۴۴ درصد براساس ۲۲ نقد

جنیفر لوپز: تاکنون در فیلم اکشنی مانند مادر بازی نکرده‌ام

  • فکر نمی‌کنم تاکنون در فیلم اکشنی مانند مادر بازی کرده باشم. من بسیاری از بدلکاری‌های خودم را انجام می‌دهم، زیرا یک ورزشکار هستم. اما من بچه دارم بنابراین هیچ کار ریسکی‌ای نمی‌کنم.
  • فیلم درباره این است که چگونه این زن برای محافظت از فرزندش هر کاری می‌کند. همچنین فکر می‌کنم یک موضوع اساسی در اینجا وجود دارد و آنهم اینکه مادری و ایده یک مادر کامل بودن به چه معناست و اینکه مادر کامل واقعا وجود ندارد. {همچنین} این یک فیلم احساسی مملو از اکشن است.

 

پوستر فیلم مادر

 پوستر فیلم مادر

دانلود فیلم مادر در پلتفرم فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. Hossein می‌نویسد

    آقای اوس اسمال خانم لوپز بازیگر توانمندی هستش و اینو ثابت کرده

  2. Hossein می‌نویسد

    یکی از بهترین فیلم های بانو جنیفر لوپز بود

  3. اوس اسمال می‌نویسد

    فیلم سینمایی (ننه) یا بقول بچه سوسولا (مامان) یا به زبون آدم حسابی ها (مادر) زیاد چنگی به دل نمیزنه. قصهء فیلم چرند و پرند و الکیه. فیلمایی که بهروز وثوقی و ناصرملک مطیعی بازی کردن خیلی قشنگتر از این ضیفه( جنیفر لوپز) است.

filimo the north pole