شکاف بین دو نسل در ژانر وحشت

معرفی و نقد فیلم دختر ابدی

درخشش تیلدا سوئینتن در دو نقش را در فیلیمو تماشا کنید

دختر ابدی جدیدترین فیلم کارگردان انگلیسی جوانا هاگ است. یک فیلم درام و معمایی ماوراءالطبیعه که در آن شاهد همکاری مجدد هاگ با دوست و همکار همیشگی‌اش تیلدا سوئینتن هستیم. دختر ابدی در زمان شیوع پاندمی و با گروهی کوچک از بازیگران در سکوت خبری فیلمبرداری شد. هنگامی‌که که جوانا هاگ در ۱۸ ژانویه خبر از پایان فیلمبرداری این فیلم در ولز داد، تازه خبر ساخت دختر ابدی عمومی شد. دختر ابدی در حکم شبه دنباله‌ای بر فیلم‌های سوغات و سوغات ۲ است. در ۲ فیلم سوغات، آنر سوئینتن برن در نقش جولی در کنار مادرش تیلدا سوئینتن بازی می‌کرد. دختر ابدی تیلدا سوینتن را در نقش یک جولی میانسال قرار می‌دهد در حالیکه خودش همزمان نقش مادر مسن جولی را بازی می‌کند. بازی سوینتن در نقش ۲ شخصیت یک اثر بغرنج و تقریبا خیال‌انگیز می‌گذارد زیرا هاگ و او در اینجا به پیچیدگی‌های بسیار زمان، خاطرات و رابطه مادر و دختری می‌اندیشند.

شرکت تولیدی مستقل ای‌۲۴ را می‌توان به تنهایی مسئول رونق جریان فیلم ترسناک هنری در سال‌های اخیر در نظر گرفت؛ فیلم ترسناک گوتیک رازآمیز دختر ابدی The Eternal Daughter به نویسندگی و کارگردانی جوانا هاگ، جدیدترین فیلم این کمپانی در ادامه همین جریان است. هاگ که بخاطر کارگردانی فیلم‌های سوغات (The Souvenir) و سوغات: بخش ۲ (The Souvenir Part II) شناخته می‌شود در کنار ایمهر مک‌من به عنوان تهیه‌کننده، دختر ابدی را تولید‌ کرده است. اد گینی، اما نورتون، اندرو لو از دیگر تهیه‌کنندگان فیلم هستند که همگی فیلم‌های دیگر ای‌۲۴ مانند اتاق (Room) و خرچنگ (The Lobster) را تهیه کرده‌اند. همچنین مارتین اسکورسیزی و رز گرانت به عنوان مدیر اجریی تولید در ساخت دختر ابدی مشارکت داشته‌اند. گارنت بخاطر تهیه‌کنندگی اتاق و اکس ماکینا (Ex Machina) از ای‌۲۴ شناخته می‌شود. اسکورسیزی پیش از این به عنوان تهیه‌کننده اجرایی در سوغات: بخش ۲ با جوانا هاگ همکاری کرده است.

خلاصه داستان دختر ابدی

فیلم دختر ابدی قصه‌های قبلی جوانا هاگ را بسط می‌دهد. فیلم قبلی هاگ (۲ فیلم سوغات) داستان جولی هارت را دنبال می‌کرد. جولی که اکنون زنی میانسال است با سفر به مقصدی خاطره‌انگیز و احساسی امیدوار است رابطه خود با مادر سالخورده و غریبه‌اش را ترمیم کند. به همین منظور آن دو با یک دیگر به هتلی مرموز می‌روند.

ای‌۲۴ خلاصه داستان رسمی فیلم را اینطور توضیح داده است:«یک هنرمند و مادر پیرش زمانی که به یک خانه خانوادگی سابق بازمی‌گردند با اسرار مدفون قدیمی روبرو می‌شوند. خانه‌ای که اکنون هتلی است که با گذشته اسرارآمیزش تسخیر شده است. جدیدترین فیلم مسحورکننده جوانا هاگ با اجرایی قدرتمند و عمیقا تکان‌دهنده از تیلدا سوینتن کاوشی هوشمندانه و مفتون کننده از رابطه فرزند با والدین و چیزهایی است که ما از خود به جا می‌گذاریم».

اولین نمایش جهانی دختر ابدی در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۲۲ اتفاق افتاد. همچنین این فیلم از ۲ دسامبر اکران خود را در ایالات متحده آغاز کرده است. دختر ابدی همچنین در جشنواره فیلم تورنتو و پس از آن در شصتمین دوره جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآمد و با واکنش مثبت مخاطبان همراه شد.

 

بازیگران فیلم دختر ابدی

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم که تیلدا سوینتن در دختر ابدی در ۲ نقش، جولی هارت هنرمند و مادر پیرش روزالیند، حضور دارد. سوینتن یکی از شمایل‌های بزرگ بازیگری در سینمای معاصر است که شاید عموم مخاطبان این روزها او را بیش‌تر بخاطر بازی در نقش انشنت وان در دکتر استرنج مارول و شخصیت جی. کی. ال در گزارش فرانسوی (The French Dispatch) بشناسند. جالب اینجاست که سوینتن همچنین شخصیتی به نام جولی را در فیلم سوغات ۲۰۱۹ جوانا هاگ بازی کرد و ۲ سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۱ در نقش شخصیتی به نام روزالیند در دنباله این فیلم ظاهر شد.

جوزف میدل در نقش شخصیتی به نام بیل حضور دارد. کارلی سوفیا-دیویس به عنوان مسئول پذیرش هتل در فیلم هنرنمایی کرده است. آلفی سنکی-گرین که بیش‌تر در پشت صحنه فیلم‌هایی مانند پدر (The Father) در بخش برق و دوربین فعالیت داشته است و زینیا دیویس-کوک با دختر ابدی اولین حضور خود را مقابل دوربین به عنوان بازیگر تجربه کرده‌اند.

فیلم دختر ابدی

تریلر دختر ابدی

مانند اکثر فیلم‌های ای‌۲۴ خلاصه کردن کل طرح داستانی به چند جمله ساده شاید دشوار باشد. بنظر می‌رسد که دختر ابدی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما تریلر فیلم ممکن است جزئیات بیش‌تری از آن برای شما فاش سازد. تریلر جولی را در تلاشی مذبوحانه برای برقراری ارتباط با مادرش در طول شام، جشن تولد و در طول سفر نشان می‌دهد. با اینحال چیزی مانع مادر می‌شود. تریلری که سوال‌های زیادی پیش روی ما می‌گذارد: آن ۲ چه خاطراتی با هم دارند و چه چیز‌هایی آن‌ها را به مسافرخانه روستایی پیوند می‌زند؟ چه چیزی باعث اختلاف مادر و دختر شده است؟

 

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم دختر ابدی

لس آنجلس تایمز | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

جاستین چانگ| دختر ابدی مانند همه بهترین داستان‌های ارواح و همچنین بهترین داستان‌های عاشقانه، اثری تکان‌دهنده است.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

مرتضی الفضل | آنچه که هاگ در اینجا به آن دست پیدا می‌کند – یک تمثیل به شدت احساسی – را واقعا باید گرامی داشت. فیلم عمیقا صادقانه و در عین حال هنرمندانه جوانا هاگ بطور کاملا شگفت‌انگیزی ملموس‌ترین فیلم فصل است.

آریزونا ریپابلیک | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

بیل گودی کونتز | دختر ابدی آنقدر که تکان‌دهنده است به معنای سنتی ترسناک نیست و این از هر جهت یک دستاورد قدرتمند محسوب می‌شود.

راجر ایبرت | امتیاز:۷۵ از ۱۰۰

شیلا اومالی | دختر ابدی شبیه یک پیش‌نویس اولیه یا طرح کلی‌ای است که بعدا باید کامل شود. این مسئله شاید در تلاش‌های جولی برای نوشتن طرح فیلمنامه منعکس شود. با اینحال طرح‌های اولیه هاگ از محصولات نهایی دیگران جالب‌تر است. همیشه چیزهای زیادی برای فکر کردن وجود دارد.

تلگراف | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

رابی کالین | دختر ابدی از لحاظ تولید فیلمی کوچک است، اما ردپایی اثیری از اندوه و وحشت بجا می‌گذارد.

نقد .و بررسی فیلم دختر ابدی از سایت گاردین

پیتر بردشاو | خلوصی واقعی و سخاوتی احساسی در این فیلم رازآمیز روانشناختی جوانا هاگ وجود دارد. فیلمی شخصی که بنظر می‌رسد ادامه همان جهان ۲ فیلم قبلی او یعنی سوغات یک و ۲ است و یا از دنیایی بسیار مشابه آن‌ها می‌آید. این یک داستان ارواح است که هدف آن چیزی غیر از ترساندن شما است. فیلمی درباره معمای زندگی والدین‌تان؛ وجود ناشناخته آن‌ها قبل از تولد شما و در واقع بعد از آنکه به دنیا آمدید. این احساس که والدین شما همزمان که مانند یک جفت دمپایی قدیمی آشنا بنظر می‌رسند، ناشناخته و رازآمیز هستند و معنای زندگی خود را از شما دریغ می‌کنند. شاید تنها راه رمزگشایی و حل آن، این باشد که در نهایت پدر یا مادر خود شوید و لمس کنید که آن‌ها در درون خود چه احساسی دارند.

فیلمسازی مادر سالخورده‌اش را برای تولدش به هتلی روستایی می‌آورد. هتلی که در گذشته یک ملک خصوصی بوده که مادرش زمانی را به عنوان یک دختر کوچک در آن سپری کرده است. دختر نیز امیدوار است که بتواند در آنجا روی آخرین فیلمنامه‌اش کار کند. تیلدا سوینتن در ۲ اجرای خلاقانه متمایز و تاثیرگذار هر ۲ نقش را به تصویر می‌کشد (فیلمساز و مادرش).

هاگ تقریبا همیشه سوینتن مادر و دختر را در صحنه‌های گفت‌وگو و در تبادلات نما نمای معکوس (Shot/reverse shot) نشان می‌دهد. آن‌ها معمولا فقط در نماهای دور به شکل همزمان در کنار هم در تصویر دیده می‌شوند. ایده‌ای که وقتی اتفاق می‌افتد نشان‌دهنده یک تغییر وجودی است.

هتل بسیار عجیب و مبهم است: از جمله مشکلی در رزرو آن‌ها پیش می‌آید، در حالیکه بنظر می‌رسد مهمان دیگری در آنجا وجود ندارد. دختر شب‌ها با صداهای وحشتناک و غیرقابل توضیحی که از اتاق‌های دیگر (اتاق‌هایی که خالی هستند) به گوش می‌رسند بیخواب می‌شود. مسئول پذیرش(کارلی سوفیا-دیویس)، هنگامی که آن ۲ در رستوران دلگیر هتل که شبیه یک آرامگاه بنظر می رسد حضور دارند، برخوردی سرد و گستاخانه‌ای از خود نشان می‌دهد. اما یک مستخدم بسیار خوب وجود دارد (جوزف میدل)‌که اندوه و نومیدی دختر را درک می‌کند. همچنین معلوم می‌شود که موسیقی فلوت غم‌انگیزی که در ابتدا می‌شنویم را او می‌نواخته است. نوعی افشاگری دایجتیک که در فیلم دیگری خنده‌دار خواهد بود.

تیلدا سوئینتن در فیلم دختر ابدی

مادر دوست داشتنی و مهربان او  از هدایای خود و توجه او خوشحال است، با اینحال دختر حس می‌کند – همانطور که در طول زندگی خود به وضوح حس کرده – که مادرش درد یا غم وحشتناکی را سرکوب می‌کند. او از اینکه مادرش چیزی در این رابطه به او نمی‌گوید آشفته و حتی عصبانی است. در واقع بازگشت به این خانه قدیمی خاطراتی عمدتا غم‌انگیز را زنده می‌کند و مادر از واکنش احساسی افراطی دخترش متعجب می‌شود. مادر پیر، علی رغم اکراهش از بروز احساسات (چیزی که گویی ویژگی نسل او است) قدردان تمام کارهایی است که دختر جوانش انجام می‌دهد (اگرچه با کمی خجالت). دختر نیز به نوبه خود از غمگین بودن مادرش بخاطر فرزند نداشتن او، آزرده است. در حقیقت مادر از این واقعیت که فرزندش برای همیشه دختر خواهد بود و هرگز مادر نمی‌شود اندوهگین است.

هنگامی که سوینتن مادر در هر نما پیرتر بنظر می‌رسد و بی‌خبر از آینده به لنز خیره می‌شود، واقعا ناراحت‌کننده است. در این هتل ارواح چه می‌گذرد؟ جایی‌که گاهی به لوکیشنی برای کتاب میزهای تک‌نفره (Separate Table) از ترنس رتیگان بنظر می‌رسد و همچنین گویی آخرین صحنه‌های ۲۰۰۱ کوبریک را شامل می‌شود.

من عاشق لحظه‌ا‌ی از فیلم هستم که مادر در حالیکه به سمت میز رستوران می‌رود برای لحظه‌‌ای پایش می‌لغزد و دختر فورا از احتمال زمین خوردن او نگران می‌شود. در حالیکه در کم‌تر از چند ثانیه بعد این نگرانی ملموس به چیزی خنده‌دار و اطمینان‌بخش تبدیل می‌شود. بله چنین لطافت و صمیمیتی در این فیلم کوچک وجود دارد. دختر ابدی یک مکاشفه شخصی عمیق و لطیف برای جوانا هاگ است.

امتیازهای فیلم دختر ابدی

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۲ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۶.۵ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۹۵ درصد بر اساس ۸۶ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۵۲ درصد
منتقدان متاکریتیک ۷۹ درصد براساس ۲۷نقد

 

گفت‌وگو با جوانا هاگ و تیلدا سوئینتن

جوانا هاگ: خانه‌های سراسر کشور را در گوگل جستجو کردم

من این خانه را در حقیقت در اینترنت پیدا کردم، زیرا در آن زمان در مارس ۲۰۲۰ همه ما در خانه‌هایمان بودیم. من و تیلدا از قبل درباره دختر ابدی صحبت می‌کردیم، اما هنوز خانه‌ای وجود نداشت. برای همه فیلم‌های من، فضایی که در آن داستان اتفاق می‌افتد بسیار بسیار حیاتی است، بنابراین تقریبا مهمترین چیزی است که باید پیدا کنیم. بنابراین من خانه‌های سراسر کشور را در گوگل جستجو کردم. پیدا کردن تصویری از یک ساختمان که باعث شود کمی احساس ترس کنم، بسیار مهم بود. بنابراین به اسکاتلند و کورن‌وال نگاه کردم. جن‌زده‌ترین خانه‌های بریتانیا را دیدم. سپس تصویری از عمارت سوتون در شمال ولز را دیدم که ترسناک و در عین حال بسیار زیبا بنظر می‌رسید.

تیلدا سوئینتن و جوانا هانگ

تیلدا سوینتن: دغدغه فیلم شکاف بین نسل‌هاست

من و جوانا برای سال‌ها درباره آن صحبت می‌کردیم. ما از خیلی قدیم همدیگر را می‌شناسیم و با یک‌دیگر درباره مادرانمان و روابطی که با آن‌ها داشتیم صحبت می‌کردیم. ما درباره مادران و دختران نسل خود و شکاف بین آن‌ها حرف‌های زیادی زده‌ایم. هرچقدر محبت زیادی باشد و هرچقدر هم عشق واقعی وجود داشته باشد، شیوه ارتباطی بسیار متفاوتی بین آن نسل و نسل ما وجود دارد. من این را می‌فهمم زیرا اکنون دختری در همان سن و سال او دارم. او ۲۴ سال دارد. رابطه من و دخترم واقعا متفاوت است و نوع دیگری از درک و تفاهم وجود دارد.

من و جوانا نه تنها در تمام زندگی‌مان درباره آن صحبت کرده‌ایم، بلکه بطور مشخص به واسطه فیلم‌های سوغات درباره آن حرف زده‌ایم. اگرچه آن‌ها بیش‌تر درباره جولی هستند اما رابطه‌ای که او با روزالیند دارد نقش مهمی در این میان ایفا می‌کند. این نیاز او به مستقل بودن را ایجاد می‌کند. همچنین چیزی که من در آن ۲ فیلم بیش‌تر دوست دارم این است که روزالیند می‌خواهد یک هنرمند بشود زیرا یک دختر هنرمند دارد. بنابراین موضوع این ۲ فیلم فقط به آن شکاف مربوط نمی‌شود، بلکه به این مسئله می‌پردازد که برای زنانی در آن سن و از آن نسل، داشتن دختران هنرمند چگونه است؟ من فکر می‌کنم لزوما ساده نبود. در واقع هرچقدر هم که آن‌ها از ما حمایت می‌کردند لزوما راحت نبود.

 

پوستر فیلم دختر ابدی

پوستر فیلم دختر ابدی

تماشای فیلم دختر ابدی در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil